Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri saikulla menkkojen takia

Vierailija
17.01.2019 |

Oli kertonut pomolle olevansa kuumeessa. Satun tietämään totuuden koska vaimoni on tämän naisen hyvä ystävä.

Mikä on tahdikkain tapa kertoa pomolle?

M32

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkahan noihin auttaisi, mutta ilmeisesti ihon rasvoittuminen on sitten kuitenkin pahempi vaiva kuin nämä LAMAANNUTTAVAT KIVUT.

Ei mulla ainakaan iho rasvoittunut hormonikierukasta. Sen sijaan kärsin lähes päivittäisistä kivuista. Sain supistuksia, keho yritti saada vierasesinettä ulos itse. Vuoden sinnittelin ja eräs aamu lähdin töistä taksilla sairaalaan poistamaan kierukan. Pari päivää ja kivut katosi.

Voi itku olisin maailman onnellisin jos hormonikierukka olisi sopinut, onko helpompaa ehkäisyä olemassa.

Vierailija
82/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri joutui sairaalaan menkkojen takia. Alkoi vuotaa kuin seula töissä, lähti päivystykseen,  ja hänelle tehtiin  samantien joku operaatio. Oli poissa töistä viikon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot vaan pomolle, ei tuon takia millään saikulla olla, työn makuun vain .)

Vierailija
84/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullehan sen työkaverin sairastelu kuuluukin..? Tai jospa vain olisit tyytyväinen, ettet tiedä mitään sairaslomalle ajavista kuukautiskivuista.

Vierailija
85/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon muistan edelleen miltä tuntui aamulla herätä kipuihin ja tajuta että on auttamattomasti myöhässä kipulääkkeen suhteen! Heräämisestä seuraavat 24 tuntia vessassa ripuloiden ja oksennellen tai kuumassa suihkussa itkien.

Ihan käsittämätöntä miten naiset on aiemmin pärjänneet kun työt on vaan pitänyt tehdä vaikka mikä oli :(

Vierailija
86/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä oudompaa on se että NAISET vähättelevät toisten menkkakipuja (kuten muutama tässä ketjussa). Itselläni on siis tosi helpot menkat, ekana päivänä saattaa olla epämukava tunne alaselässä. Silti ymmärrän ettei kaikilla ole samanlaista... Paras ystäväni pyörtyili yläasteella menkkojen aikana ja hädin tuskin pääsi kotiin. Toinen ystäväni kärsii kans pahoista kivuista menkkojen aikana ja nykyään hänelle tulee oireita myös ovulaation aikaan. Tunnen syvää myötätuntoa ja kiitollisuutta omista mitättömistä menkoistani!

Vähän empatiaa...

Vierailija
87/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli nuorena flikkana niin infernaaliset kuukautiskivut, ettei mitään rajaa, mitkään normaalit särkylääkkeet eivät auttaneet yhtään, yksin, kaksin tai kolminkertaisenakaan.  Ensimmäinen päivä oli just sellanen, etten meinannut päästä sängystä ylös.

Mitäpä jos ap pidät nyt vaan asian ihan omana tietonas, etkä puutu asiaan, mistä et tiedä hölkäsen pöläystä.

Vierailija
88/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on mutta miehillä on oikeasti vaikeuksia asettua naisen asemaan kuukautisia koskien. Itse olen joskus kärsinyt sellaisista että en ole voinut tehdä särkylääkkeenkään voimin töitä, kun krampit eivät ota taantuakseen ja kipu rampauttaa täysin. Jotkut saattavat jopa oksentaa, jos sairastavat endometrioosia. Siinä ei edes tavallinen toimistoduuni luonnistu, jos pystyy olemaan vain kyyryssä tuolilla kiristelemässä hampaita. 

Kerran kouraisin miestäni palleista (en edes lujaa) ja sormi osui kai johonkin hermoon, tämä ilmeisesti tuntui sitten alavatsakipuna päiväkausia. Todettiin sitten että nyt mies tietää miltä (lievät) kuukautiskivut tuntuvat :D

Miehille tiedoksi että pahoja kuukautiskipuja voisi verrata siihen että saat mojovan potkun munille, vatsaan ja päähän useamman kerran päivässä ja lisäksi sulla on hirveä ripuli. Endometrioosi myös haittaa elimistön toimintaa kun sitä kohdun limakalvoa on elimistössä siellä missä sitä ei pitäisi olla, suolistossa ym.

Mulla on onneksi helpot kuukautiset 1-2 päivää hirveä päänsärky johon lääkketkään ei auta, sekä ns. munille potkittu olo.

Vierailija
89/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koviin, muttei poikkeuksellisiin menkkakipuihini auttoi nuorena Buranan lisäksi (onneksi!) lämpötyyny, sellainen sähköinen. Onkohan sellaisia vielä olemassa? Ilman näitä oli elämä tosiaankin vaikeaa. Tilanne muuttui kuitenkin raskauden myötä, sen jälkeen eivät kivut palanneet. Syynä käsittääkseni se, että raskauden aikana kohtuun kasvaa uusia verisuonia, joiden ansiosta hapenpuutteesta johtuva kouristelu loppuu tai vähenee.

Vierailija
90/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies saisi puolen tunnin välein potkun kiveksille ja siemensyöksyn housuihinsa, kuinkakohan moni mies olisi silloin töissä?

Vierailija
91/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos endometrioosi olisi miesten vaiva niin se olisi jo ajat sitten hoidettu ja kipuihin saisi morfiinia joka kuukausi. Nykyään et saa endemetrioosiin pancodeja kun olet narkomaani.

No empä tule töihin menemään enää koskaan jos ei kipuja saada kuriin.

Vierailija
92/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli onnen päivä kun vaihdevuodet alkoivat ja kuukautiset loppuivat, odotinkin nuoresta lähtien sitä.Kipuja oli vain harvoin, mutta pahoinvointi ja heikotus sitä luokkaa että olin työkyvytön.Oksensin sappea ja yökkäilin tyhjää kun ei enää mitään tullut ja välillä kiireesti pöntölle istumaan, ripuli tuli vetenä.Usein makasin vessan lattialla ja palelsi niin pir..ti,mutta en jaksanut nousta ja mennä sänkyyn, en edes jaksanut jotain pyyhettä vetää päälleni lämmikkeeksi. Useammin kuin kerran sattui, että joku kaverini meinasi soittaa ambulanssin kun luuli että oli sydänkohtaus,naamakin oli aivan valkea ja huulet siniset ja tärisin kuin horkassa.

Vierailija
93/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on mutta miehillä on oikeasti vaikeuksia asettua naisen asemaan kuukautisia koskien. Itse olen joskus kärsinyt sellaisista että en ole voinut tehdä särkylääkkeenkään voimin töitä, kun krampit eivät ota taantuakseen ja kipu rampauttaa täysin. Jotkut saattavat jopa oksentaa, jos sairastavat endometrioosia. Siinä ei edes tavallinen toimistoduuni luonnistu, jos pystyy olemaan vain kyyryssä tuolilla kiristelemässä hampaita. 

Putkiaivoilla on vaikea asettua toisen asemaan yhtään missään asiassa. Meidän naisten on vain yritettävä ymmärtää, että miehet ovat huomattavasti yksinkertaisempia ajatusmaailmaltaan kuin me. Ei se heidän vikansa ole, se on rakenteellinen ongelma.

Kiitos tästä 😅🧡 enkä yleistäisi tätä kaikkiin miehiin mutta on niitäkin joihin tää pätee, muissakin asioissa!

Vierailija
94/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy kyllä sanoa, että eläisit omaa elämääsi pliis...

Vierailija
95/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos sulla on kokemusta menkkakivuista?

Ainakin tiedän niiden nostavan kuumeen. Eikös juu?

Voi ihan oikeasti nostaa. Nimimerkillä kokemusta löytyy. Vain mies voi olla tästä tietämätön.

Minä olen ainakin kuumeessa 1-3 päivää. Endometrioosia ja myoomia epäilen, mutta ei ole tutkittu vielä.

Menkat alko jo 9v. joten jee jee, tässä meneekin sitten n. 50 vuotta menkoissa ja kun menkat alkuoireineen vie suunnilleen 2 viikkoa, tekee se 50 vuodesta 25 vuotta verta vuotaen, tuskissa, kuumeessa, työkyvyttömänä. 

Lähtisin kohdunpoistoon heti, jos sen saisin, mutta eihän nainen saa päättää omasta kehostaan, vieläkään. 

Vierailija
96/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oletan saavani seuraavasta alapeukkuja, mutta sanon silti:

Olen nainen. Omat kuukautiskipuni ovat aina olleet hyvin siedettävät. En yleensä tarvitse kipulääkettä, mutta jos samaan aikaan tulee päänsärky, silloin otan ibuprofeiinia. Kiertoni on hieman lyhentynyt, on nykyisin 24-27 päivää entisen 28-30 sijaan. Joskus siis kuukauteen mahtuu kahdet menkat, ekat alkukuusta ja toiset osuu sitten kuun viimeisiin päiviin tms.

Jos siis kaltaiseni nainen olisi kuukautisten vuoksi työkyvytön vaikkapa kuukautisten kolme ensimmäistä päivää, sairaslomapäiviä kertyisi kuukautisten vuoksi 13 x 3 = 39 päivää. Jos kesäloma huomioidaan, voidaan vähentää yhdet menkat, joten 12 x 3 = 36 päivää. Joskus kipupäivät osuvat tietenkin viikonlopulle, joten voitaisiin vähentää tuosta vielä muutama päivä. Sanotaanko kuitenkin n. 30 päivää vuodessa pelkkää menkkasairastelua. Siihen vielä perusflunssat ja mahataudit päälle, niin en välttämättä haluaisi olla tämän naisen lähityökaveri.

Ymmärrän oikein hyvin, että osa naisista kärsii endometrioosista, hormoniperäisestä migreenistä ym. ym. Vaivoille on kuitenkin mahdollista tehdä jotain eikä vain tyytyä kärsimään. Joillekin sopii hormonit, jotkut hyötyvät migreeniestolääkityksestä, endometrioosiin auttaa yleensä vain leikkaus. Tunnen erään, jolta on poistettu endon vuoksi koko kohtu. Mulla on myös kokemusta työkavereista, joilla on ollut hyvin paljon sairaspoissaoloja ja se on oikeasti todella v**tumaista.

Vierailija
97/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkahan noihin auttaisi, mutta ilmeisesti ihon rasvoittuminen on sitten kuitenkin pahempi vaiva kuin nämä LAMAANNUTTAVAT KIVUT.

Ihon rasvoittuminen ei ole ainoa ongelma hormonikierukassa, tai hormonihoidoissa yleensäkään. Mm. migreeni on usein estävä tekijä. Voi olla myös entuudestaan kohonnut riski veritulppiin yms. jonka vuoksi hormonaalinen ehkäisy ei käy.

Ja kuolema. Hormonihoitoihin voi pahimmillaan kuolla.

Mitäs muuta; kadonneet seksihalut, apatia, masennus, lihominen, akne, päänsäryt, vihaisuus, elämänilon häviäminen, mahdollisia muita fyysisiä ja psyykkisiä oireita, joita lääkitään sitten lisää...

Onhan näitä! Miehille kokeiltiin samanlaista ehkäisypilleriä. Ei tuotu markkinoille, kun aiheutti sivuoireena mm. masennusta ja libidon laskua. Me naiset taas saadaan kärsiä noista aivan rauhassa.

Vierailija
98/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, oletan saavani seuraavasta alapeukkuja, mutta sanon silti:

Olen nainen. Omat kuukautiskipuni ovat aina olleet hyvin siedettävät. En yleensä tarvitse kipulääkettä, mutta jos samaan aikaan tulee päänsärky, silloin otan ibuprofeiinia. Kiertoni on hieman lyhentynyt, on nykyisin 24-27 päivää entisen 28-30 sijaan. Joskus siis kuukauteen mahtuu kahdet menkat, ekat alkukuusta ja toiset osuu sitten kuun viimeisiin päiviin tms.

Jos siis kaltaiseni nainen olisi kuukautisten vuoksi työkyvytön vaikkapa kuukautisten kolme ensimmäistä päivää, sairaslomapäiviä kertyisi kuukautisten vuoksi 13 x 3 = 39 päivää. Jos kesäloma huomioidaan, voidaan vähentää yhdet menkat, joten 12 x 3 = 36 päivää. Joskus kipupäivät osuvat tietenkin viikonlopulle, joten voitaisiin vähentää tuosta vielä muutama päivä. Sanotaanko kuitenkin n. 30 päivää vuodessa pelkkää menkkasairastelua. Siihen vielä perusflunssat ja mahataudit päälle, niin en välttämättä haluaisi olla tämän naisen lähityökaveri.

Ymmärrän oikein hyvin, että osa naisista kärsii endometrioosista, hormoniperäisestä migreenistä ym. ym. Vaivoille on kuitenkin mahdollista tehdä jotain eikä vain tyytyä kärsimään. Joillekin sopii hormonit, jotkut hyötyvät migreeniestolääkityksestä, endometrioosiin auttaa yleensä vain leikkaus. Tunnen erään, jolta on poistettu endon vuoksi koko kohtu. Mulla on myös kokemusta työkavereista, joilla on ollut hyvin paljon sairaspoissaoloja ja se on oikeasti todella v**tumaista.

Minä menisin kohdunpoistoon ilosta kiljuen heti huomenna, jos saisin sen. Sen sijaan minulle tyrkytellään vaan hormonivalmisteita, joita en ihan periaateesta halua. Niillähän vaan lääkitään oireita, ei itse sairautta. Sairaus häviäisi, eikä minun tarvitsisi tunkea kehooni mitään ylimääräistä sillä, että saisin napsauttaa kohdun pois.

Mutta kun ei! Ei, kun haluat ihan varmana lapsia! (tiennyt jo 6v. etten halua). Koska kun tapaat miehen niin haluat varmana sitten ainakin! (tietoisesti sinkku, en halua seurustella)

Uskon, että kaltaisiani kohdusta luopujia on paljon, jos toimenpide tehtäisiin potilaan pyynnöstä. 

Naisilla on edelleenkin ongelmia kehonsa itsemääräämisoikeudessa, valitettavasti. 

Vierailija
99/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä saavutat sillä asialla, että menet esimiehen kanssa keskustelemaan?

Onko tämä sellainen asia, johon sinun kuuluu puuttua ?

Toisen asioihin puuttuminen, joka ei kuulu sinulle on huolestuttava piirre sinussa.

'Katso peiliin, ja pohdi, onko jotain vikaa.

Vierailija
100/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nainen ei saa kohdunpoistoa kipujen takia jos itse sitä haluaa? Kuka tälläisen järjestelmän on kehittänyt? Miksei myöskään muita lääkehoitoja kuin hormoneja ole tarjolla?