Kun on miehen vuoro tehdä ruokaa ( viikonloppuisin)
Hän tekee valmismuussia ja paistaa kalapuikkoja/nugetteja, mikrottaa nakkeja, laittaa ranskalaisia uuniin tai avaa maksalaatikon. Jos oikein yrittää, saattaa ostaa valmiin punajuurisalaatin kylkeen.
Viimeeksi kun mainitsin asiasta, että menee sieltä mistä aita on matalin, osti valmisperunasipulisekoitepussin Ja kebabpussin pakasteesta, ruokakermaa ja kippasi ne vuokaan.
Vieläkin muistelee kuinka hän näki ”vaivaa”.
Miten saada mies yrittämään vähän enemmän?
Kommentit (130)
Meillä kanssa (kuten kommentoija 17) laitetaan ruokaa yleensä yhdessä. Jos kuitenkin laitetaan erikseen, mies laittaa usein jotain oman maansa klassikoita (itsetehtyjä falafeleja ym.) ja minä pysyttelen enemmän Välimeren- ja kaukoidän keittiössä. Mutta me molemmat tykätään laittaa ruokaa ja yhdessä pitkän kaavan kautta kokkaaminen varsinkin on ihan älyttömän mukavaa ajanviettoa, ja siinä oppii samalla uusia asioita :)
Sulla AP nyt on vaan semmoinen mies, joka ei ole kiinnostunut ruuanlaitosta. Elä sen kanssa tai alkakaa yhdessä kokkaamaan, sopikaa mitä laitatte etukäteen ja hakekaa resepti netistä, ellei muuten tule hyvä. Sitten pikku hiljaa mies tietysti oppii myös yksikseen tekemään niitä yhdessä tehtyjä ruokia.
Itsehän olen niin pilalle hemmoteltu kotiruuan ystävä etten koskisi noihin semivalmisaterioihin pitkällä tikullakaan. :D
Mitäpä ap jos sopisitte perheen kesken että jokaiselle ruualla laitetaan tarjolle jotain tuoretta kasvista, salaattia ym. Jos sitten kestäisit nuo miehen kokkailut kun olisi enemmän kasviksiakin kuitenkin tarjolla.
Toinen juttu on että jos miehellä on jotain lemppariruokia joista tykkää niin tehkää niitä yhdessä. Sen jälkeen saattaa innostua tekemään itsekkin niitä viikonloppuisin (tämä toimi meillä).
Toisaalta meillä miehen yleisin ruoka on hakea annokset kaikille grilliltä. Viimeksikin kehuin kuinka nopsa ja näppärä mies on ruuanlaitossa ja keittiökään ei sotkeennu kun mies tuli grilliruuan kanssa kotiin.
Minua ei ärsytä se että mies tekee vähällä vaivalla ruuat yleensä koska mies tekee muita töitä niin paljon. Eli minä olen kotona työttömänä ja mies töissä. Silloin kun molemmat oltiin töissä niin mies kyllä keitti pottuja ja teki lihapullia niille seuraksi jne. Tosin lisäkkeitä ei juuri tehnyt mutta ihan ok ruokaa muuten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tekee valmismuussia ja paistaa kalapuikkoja/nugetteja, mikrottaa nakkeja, laittaa ranskalaisia uuniin tai avaa maksalaatikon. Jos oikein yrittää, saattaa ostaa valmiin punajuurisalaatin kylkeen.
Viimeeksi kun mainitsin asiasta, että menee sieltä mistä aita on matalin, osti valmisperunasipulisekoitepussin Ja kebabpussin pakasteesta, ruokakermaa ja kippasi ne vuokaan.
Miten saada mies yrittämään vähän enemmän?Mies vaihtoon tai rimaa alemmas. Olisit tyytyväinen, että sentään tekee jotain. Jos kaipaat gourmet-kokkia, et voi kenestä tahansa retkusta sellaista muokata, vaan sun on otettava asiasta sisäsyntyisesti kiinnostunut ukkeli.
Niitä on kuule aika paljon vaihtoehtoja siellä välimaastossa ranujen ja nuggettien ja gourmet-kokkailun välissä, ja kaksi päivää viikossa eineksiä on kyllä tuhottoman paljon varsinkin jos perheessä on lapsia. Miksi miehen/isän ollessa kyseessä ravitsevaa ja kunnollista ruokaa tarvitsee tehdä ainoastaan jos on haluja ja harrastuneisuutta mutta naisen/äidin oletetaan tekevän sitä oletusarvoisesti?
Voisitko opettaa miehelle muutaman helpon ruuan? Käyttäkö te yhdessä kaupassa? Osaako mies ostaa ja laittaa tavallista ruokaa?
Tai voisit ehdottaa jotain terveellisempiä valmisruokia ja siihen kylkeen vaikka kirsikkatomaatteja, ihan yhtä helppoa kuin kalapuikot ja punajuurisalaatti.
Mun ex vältteli onnistuneesti ruuanlaittaja kaksikymmentä vuotta, mutta on nyt varsin ylpeä itsestään, kun on sen viimein opetellut. Minua olisi ruuhkavuosia ilahduttanut sekin, että ex olisi omatoimisesti ostanut ja laittanut valmisruokaa pöytään. Edes joskus.
Mutta en tarkoita, että apn pitäisi tyytyä siihen, että mies sovitulla ruokavuorolla menee siitä missä aita on matalin.
Meillä mies on se joka tykkää ja osaa laittaa ruokaa ja minä olen se jonka ruoanlaitto on juuri tota ranskalaiset ja nakit-osastoa. Toki minä autan miestä tekemään ruokaa yleensä mutta meille molemmille sopii paremmin että mies on se joka on niistä pääasiallisesti vastuussa.
En ymmärrä miksi tollaisesta tehdään ongelma. Tottakai se varmasti turhauttaa, mutta mikset vaan hyväksy sitä miehen tekemää ruokaa? Se mies kuitenkin tekee sen ruoan silloin kun on sovittu tai sitten voisitte tehdä yhdessä koko porukalla? Sulla on myös oikeus höllätä ja mennä sieltä mistä aita on matalin ton ruoanlaiton suhteen. Mun mielestä kuulostaa enemmän mukavalta että viikonloppuisin voi syödä enemmän tommosta halpaa lasten herkkuruokaa ja säästää sen ruoanlaittoon menevän ajan ihan muuhun touhuiluun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on se innokkaampi kokkaamaan, ja tykkää laitella kasviksi, pastaa/perunaa/riisiä, lihaa ja kastiketta joka ruoalle. Mä taas haluan vaan tehdä mahdollisimman helppoa ja nopeaa. Jos mies valittaisi mun kokkailuista, niin lopettaisin kyllä kokonaan ruoantekemiset.
Älkää hankkiko lapsia jos sinusta einekset kaksi kertaa viikossa on ok ja rupeat osoittamaan mieltä jos joku sitä kritisoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saada mies yrittämään vähän enemmän?Mies vaihtoon tai rimaa alemmas. Olisit tyytyväinen, että sentään tekee jotain. Jos kaipaat gourmet-kokkia, et voi kenestä tahansa retkusta sellaista muokata, vaan sun on otettava asiasta sisäsyntyisesti kiinnostunut ukkeli.
Niitä on kuule aika paljon vaihtoehtoja siellä välimaastossa ranujen ja nuggettien ja gourmet-kokkailun välissä, ja kaksi päivää viikossa eineksiä on kyllä tuhottoman paljon varsinkin jos perheessä on lapsia. Miksi miehen/isän ollessa kyseessä ravitsevaa ja kunnollista ruokaa tarvitsee tehdä ainoastaan jos on haluja ja harrastuneisuutta mutta naisen/äidin oletetaan tekevän sitä oletusarvoisesti?
Tietenkin on välivaihtoehtoja. Siitä vaan oman maun mukaan valitsemaan sopivanasteista miestä. Ei kukaan oleta oletusarvoisesti naiselta mitään poikkeavaa, mistä sellaista keksit? Ei kaksi kertaa viikossa eineksiä ole tuhottoman paljon. Mitä vikaa eineksissä? Eivät ne kulinaristisia aarteita ole, mutta ei niissä oletusarvoisesti mitään perustavanlaatuista vikaakaan tietääkseni ole.
Ihmettelen vaivaa tai sen kuvittelmista, on monia ruokia jotka syntyvät ihan käden käänteessä. Ruoanlaitosta tulee olla innostunut siitä on tehtävä mahdollisimman mukava kokemus niin ruokakin on hyvää.
Uuniin kasviksia oliviiöljyllä ja mausteilla joku kala juusto liha tai vegepihvi pannulla ja lisuke riisi pasta peruna kattilassa tai uunissa jos mahtuu. Tai yhdistää kaikki salaattiin johon laittaa ohraa quinoaa couscousia jne. Uuniin voi laittaa myös vuokaa pataa. Salaatin voi tehdä yksinkertaisestikkin.
Keitot valmistuu ihan sujauksessa.
Ongelma taitaa olla palstallakin usein kysytty. Pää lyö tyhjä mitä laittaisin. Katso jääklaappiin ja mieti mitä siellä on sellaista joka tulisi käyttää pois ja rakenna siitä.
Jos ei kelpaa niin tee itse. Eroa. Ei toisen tarvitse panostaa joka asiassa yhtä paljon kun toisen. Minä en halua käyttää aikaani ruoanlaittoon ja koitan aina päästä asiassa helpolla. Helpollakin saa terveellistä, eikä aina edes tarvitse syödä terveellisesti. Eineksietkin ovat ihan hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten saada mies yrittämään vähän enemmän?
Perustelemalla miksi. Jos perusteet hväksytään keromalla mitä odotat. Jos toinen ei ole samaa mieltä jatkamalla perusteluja miksi odotat noita adioita ja miksi koet vain sen riittäväksi.
Sama se on mistä ne päivän kalorit tulee!
T. MIES
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaivaa tai sen kuvittelmista, on monia ruokia jotka syntyvät ihan käden käänteessä. Ruoanlaitosta tulee olla innostunut siitä on tehtävä mahdollisimman mukava kokemus niin ruokakin on hyvää.
Uuniin kasviksia oliviiöljyllä ja mausteilla joku kala juusto liha tai vegepihvi pannulla ja lisuke riisi pasta peruna kattilassa tai uunissa jos mahtuu. Tai yhdistää kaikki salaattiin johon laittaa ohraa quinoaa couscousia jne. Uuniin voi laittaa myös vuokaa pataa. Salaatin voi tehdä yksinkertaisestikkin.
Keitot valmistuu ihan sujauksessa.
Ongelma taitaa olla palstallakin usein kysytty. Pää lyö tyhjä mitä laittaisin. Katso jääklaappiin ja mieti mitä siellä on sellaista joka tulisi käyttää pois ja rakenna siitä.
Jep. Ei onnistu mieheltä rakentelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on se innokkaampi kokkaamaan, ja tykkää laitella kasviksi, pastaa/perunaa/riisiä, lihaa ja kastiketta joka ruoalle. Mä taas haluan vaan tehdä mahdollisimman helppoa ja nopeaa. Jos mies valittaisi mun kokkailuista, niin lopettaisin kyllä kokonaan ruoantekemiset.
Älkää hankkiko lapsia jos sinusta einekset kaksi kertaa viikossa on ok ja rupeat osoittamaan mieltä jos joku sitä kritisoi.
Mieltä tuosta tuskn on syytä lähteä osoittamaan, kritisoikoon ihan rauhassa.
Miehet ovat pahoja ja tarpeettomia.
Vierailija kirjoitti:
Sama se on mistä ne päivän kalorit tulee!
T. MIES
Sama se mistä ne päivän mällit tulee.
T. NAINEN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on välivaihtoehtoja. Siitä vaan oman maun mukaan valitsemaan sopivanasteista miestä. Ei kukaan oleta oletusarvoisesti naiselta mitään poikkeavaa, mistä sellaista keksit? Ei kaksi kertaa viikossa eineksiä ole tuhottoman paljon. Mitä vikaa eineksissä? Eivät ne kulinaristisia aarteita ole, mutta ei niissä oletusarvoisesti mitään perustavanlaatuista vikaakaan tietääkseni ole.
No ei kyllä ole pussimuussi ja nuggetit ja joku valmismajoneesisalaatti todellakaan täyspuolista ravintoa kasvaville lapsille. Hirveästi suolaakin noissa yleensä ja kasviksia ei nimeksikään. Ja kyllä lähtökohtainen oletus on että lapsille tarjotaan kunnollista ja ravitsevaa ruokaa, mutta iskän ei tarvitse vaan se voi rennosti syöttää lapsille ihan mitä moskaa tahansa.
Einekset sun muut ovat ihan ok joskus harvoin, mutta ei todellakaan noin usein.
Einekset ovat ihan ok. Ovat myös monipuolistuneet huimasti. Paskimpia eineksiä ei ole pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei ainakaan oletettu, etteikö nainen/äiti voisi tarjoilla eineksiä, vaikka ap:ta oman miehensä einesten käyttö häiritsikin.
Kuulkaas nyt laiskimukset, jos ei niitä lapsia viitsi edes kunnolla ruokkia niin ei niitä ole pakko hankkiakaan. Saa ihan vapaasti istua siellä neukkukuutiossa ja vetää vaikka roiskeläppiä joka aterialla lopun ikäänsä omassa hyvässä seurassa.
Ei meilläkään mies ymmärrä mitään terveellisen ruuan päälle mutta olen kouluttanut hänet ostamaan oikeita raaka-aineksia kaupasta, joten niitä löytyy aina kaapista. Itse kokkaan vähällä vaivalla ihan ravitsevaa ruokaa. Yleensä kuvitellaan että se vslmismössö olisi helpompi valmistaa, vaikka terveellisen ruuan tekeminen on yhtä helppoa. Aikaa menee ehkä vartti.