Minkä ikäinen mies on mielestäsi liian vanha isäksi?
Täytän kohta viisikymmentä, yksi aikuinen kotoa jo poismuuttanut lapsi ja olen eronnut. Voisin vielä toisen tehdä mutta naisen pitäisi silloin varmaankin olla korkeintaan 35-vuotias. Mitä mieltä?
Kommentit (105)
Pidän itseäni liian vanhaksi isäksi
50 on se monelta kantilta pohdittu maximi kaikille miehille, monille raja on matalampi. 50+ isä ei enää millään suoriudu isyydestä kiitettävin paperein (vaikka voi hyvä tai ainakin ok isä ollakin ja toisaalta keskinkertaisia isiä on paljon kaiken ikäisissä, samoin paskoja). Mutta 50-vuotiaana miehenä ottaisin ennemmin seurakoiran kuin enää hankkisin lasta. Hyväkuntoisillekin miehille iskee kuitenkin viimeistään lähivuosina "miesten vaihdevuodet" ja testotasot laskee kuin lehmän häntä. Ja sitten voikin huomata, ettei olekaan niin rautaisessa kunnossa ja aktiivinen sportti-isä kuin suunnitteli. Ja on silti sidoksissa lapseen ja sen teininkin toilailuista vastuussa vielä 20 v eteenpäin. Ellei sitten suunnitelma ole, että se 35 v nainen uhraa itsensä ja hoitaa sekä lapsen, että sinut..... niin oishan se kiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikella todennäköisyydellä Niinistön lapsi ei tule osaamaan pesäpalloa ja katulätkää, ym. olennaisia taitoja, luultavasti psyykkisesti sairaskin.
No tuskin se ainakaan iskukista kiinni on. Niinistöhän on innokas höntsäkiekon pelaaja ja muutenkin innokas kuntoilija.
Itse olen 55 vuotias ja tulin juuri papaksi. Odotan intopiukassa päästä lapsenlapseni kanssa höntsäämään kaikenlaisia pallopelejä, sekä opettamaan kaikenlaisia urheilulajeja. Itse olen pelannut koko ikäni monelaisia pallopelejä mm jalkapalloa, jääkiekkoa ja pesäpalloa ihan aktiivisesti seuratasollakin ja lentopalloa, sekä koripalloa puulaakitasolla. Sen lisäksi olen kilpaurheillut yleisurheilussa, pyöräilyssä, hiihdossa ja vähän soudussakin. Edelleen harrastan aktiivisesti liikuntaa käyden futishöntsässä, lentopallossa, sekä lenkkeillen hölkäten, pyöräillen ja hiihtäen, sekä jonkun verran soutaenkin.
En ole mitenkään poikkeava ikäiseni, vaan kaveripiirissäni on useita ikänsä kuntoilleita ja edelleen aktiivisesti kuntoilevia hyväkuntoisia 50-60 vuotiaita.
Itse olen heittämällä huomattavasti kovakuntoisempi, kuin kaksvitonen poikani, joka on tyypillinen sukupolvensa tuote. Vaikka häntä lapsena yritin kovasti innostaa kaikenlaiseen liikuntaan, niin häntä kiinnosti huomattavasti enemmän pleikkarit ja tietokonepelit. Tiedänkin satavarmasti, että hänen poikansa kohdalla kaikenlaisiin liikunnallisiin rientoihin innostaminen jää täysin minun harteilleni, mutta se ei minua haittaa, sillä olen todella innoissani ja valmiina pelaamaan ja harrastamaan hänen kanssaan kaikkea mahdollista fyysistä toimintaa.
Omalta kohdaltani voinkin sanoa, että tänä päivänä olisin kaikin puolin valmiimpi isäksi. Fysiikkani pikkulapsen kanssa temmeltämiseen riittäisi edelleen vallan mainiosti, mutta ennen kaikkea henkisesti olisin paljon valmiimpi isäksi, kuin aikoinaan alle kolmekymppisenä.
Itseäni ei kuitenkaan lapsenteko enää kiinnosta ja nyt keskitynkin vain pappana olemiseen. Jos joku kuitenkin yli viiskymppisenä isäksi aikoo, niin minusta se on ihan ok juttu. Jokainen tavallaan, mutta siitä olen ainakin varma, että kuuskymppinenkään ei ole liian vanhan pikkulapsen kanssa höntsäilemään, jos vaan on kunnostaan huolta pitänyt.
Fysiikka ja terveys huomattavasti olennaisempia asioita isäksi tulemiselle, kuin numerot passissa.
Poikaasi käy sääliksi kun isänsä on tuollainen ylemmyydentuntoinen tyhjäpää. Veikkaan, että ohittaa sinut kaikessa muussa (sydämensivistyksessä, ystävien lukumäärässä, ihmissuhdetaidoissa) paitsi maanisessa urheilun harjoittamisessa.
No olipa harvinaisen tyly ja ahdasmielinen vastaus. Tottahan tuo on, että moni nuori on ihan rapakunnossa. Kyllähän tuo lasten ja nuorten lisääntynyt ylipaino kuvastaa myös tuon liikkumisen määrää heillä. Käy joskus tuolla ulkona. Uimahallissa. Kuntoradalla tai ladulla jne. Suurin osa siellä liikkuvista urheilun merkeissä ei ole mitään vähän yli tai alle 20+ vuotiaita vaan 40+ vuotiaita. Sitten on tietenkin olemassa tuo pikkuinen prosentti noita suht nuoria salikävijöitä.
Olet varmasti nuori, koska vaikutat olevan sokea sille miltä tuo 25+ ja siitä nuoremmat oikeasti näyttäytyvät sellaisten ihmisten silmissä, jotka oikeasti ovat leikkineet ja liikkuneet koko lapsuutensa ulkona. Ja mitä sydämen sivistykseen tulee, niin miten luulet, että se kehittyy? Jossain tinderissä? Kirjoja lukemalla, niitä joihin monella ei enää riitä keskittyminen vai nettipelaamalla?
Ja mitä ihmissuhdetaitoihin tulee, niin eipä nuo avioerotilastot tai sinkkujen määrä puhu ainakaan sen puolesta, että nuo taidot olisivat parantuneet. Ainiin, unohdin vielä, että koskaan aiemmin ei yksinäisyys ole niin suuri ongelma kuin se nyt nykypäivänä on. Ihmissiuhdetaidot ja käytöstavat ovat katoava luonnonvara ja vastauksesi vain todisti sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä outoa tuossa olisi.
Kun lapsi olisi 20, sinä olisit 70. Minun suvussani pidetään sen ikäistä " suhteellisen nuorena."
AV: llahan jo kolmikymppinen on vanha, vaikka sen ikäiset elävät hehkeää nuoruutta.
No tilastollisesti 80v mies on yleensä kuollut. Joten kovin kauan ei nuoren aikuisen elämässä isä ehtisi olemaan. Eikä sitä kolmekymppistä lastaan näkemään.
Tiedoksi, että miesten n. 78 vuoden keskimääräinen elinajanodote on laskettu siten, että siihen sisältyvät kaikki miessukupuoliset vauvasta vaariin. Miesten elinajanodotetta painavat alemmaksi mm. nuorten miesten riskialttiit tekemiset, liikenteessä kaahaamiset jne. ja syrjäytyneiden miesten viinaan kuolemiset ja itsemurhat. Mutta ne miehet, jotka eläkeikään asti ovat selvinneet, niin heillä on keskimäärin odotettavissa elinvuosia vielä niin pajon, että elävät keskimäärin helposti yli 80-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikella todennäköisyydellä Niinistön lapsi ei tule osaamaan pesäpalloa ja katulätkää, ym. olennaisia taitoja, luultavasti psyykkisesti sairaskin.
No tuskin se ainakaan iskukista kiinni on. Niinistöhän on innokas höntsäkiekon pelaaja ja muutenkin innokas kuntoilija.
Itse olen 55 vuotias ja tulin juuri papaksi. Odotan intopiukassa päästä lapsenlapseni kanssa höntsäämään kaikenlaisia pallopelejä, sekä opettamaan kaikenlaisia urheilulajeja. Itse olen pelannut koko ikäni monelaisia pallopelejä mm jalkapalloa, jääkiekkoa ja pesäpalloa ihan aktiivisesti seuratasollakin ja lentopalloa, sekä koripalloa puulaakitasolla. Sen lisäksi olen kilpaurheillut yleisurheilussa, pyöräilyssä, hiihdossa ja vähän soudussakin. Edelleen harrastan aktiivisesti liikuntaa käyden futishöntsässä, lentopallossa, sekä lenkkeillen hölkäten, pyöräillen ja hiihtäen, sekä jonkun verran soutaenkin.
En ole mitenkään poikkeava ikäiseni, vaan kaveripiirissäni on useita ikänsä kuntoilleita ja edelleen aktiivisesti kuntoilevia hyväkuntoisia 50-60 vuotiaita.
Itse olen heittämällä huomattavasti kovakuntoisempi, kuin kaksvitonen poikani, joka on tyypillinen sukupolvensa tuote. Vaikka häntä lapsena yritin kovasti innostaa kaikenlaiseen liikuntaan, niin häntä kiinnosti huomattavasti enemmän pleikkarit ja tietokonepelit. Tiedänkin satavarmasti, että hänen poikansa kohdalla kaikenlaisiin liikunnallisiin rientoihin innostaminen jää täysin minun harteilleni, mutta se ei minua haittaa, sillä olen todella innoissani ja valmiina pelaamaan ja harrastamaan hänen kanssaan kaikkea mahdollista fyysistä toimintaa.
Omalta kohdaltani voinkin sanoa, että tänä päivänä olisin kaikin puolin valmiimpi isäksi. Fysiikkani pikkulapsen kanssa temmeltämiseen riittäisi edelleen vallan mainiosti, mutta ennen kaikkea henkisesti olisin paljon valmiimpi isäksi, kuin aikoinaan alle kolmekymppisenä.
Itseäni ei kuitenkaan lapsenteko enää kiinnosta ja nyt keskitynkin vain pappana olemiseen. Jos joku kuitenkin yli viiskymppisenä isäksi aikoo, niin minusta se on ihan ok juttu. Jokainen tavallaan, mutta siitä olen ainakin varma, että kuuskymppinenkään ei ole liian vanhan pikkulapsen kanssa höntsäilemään, jos vaan on kunnostaan huolta pitänyt.
Fysiikka ja terveys huomattavasti olennaisempia asioita isäksi tulemiselle, kuin numerot passissa.
Poikaasi käy sääliksi kun isänsä on tuollainen ylemmyydentuntoinen tyhjäpää. Veikkaan, että ohittaa sinut kaikessa muussa (sydämensivistyksessä, ystävien lukumäärässä, ihmissuhdetaidoissa) paitsi maanisessa urheilun harjoittamisessa.
No olipa harvinaisen tyly ja ahdasmielinen vastaus. Tottahan tuo on, että moni nuori on ihan rapakunnossa. Kyllähän tuo lasten ja nuorten lisääntynyt ylipaino kuvastaa myös tuon liikkumisen määrää heillä. Käy joskus tuolla ulkona. Uimahallissa. Kuntoradalla tai ladulla jne. Suurin osa siellä liikkuvista urheilun merkeissä ei ole mitään vähän yli tai alle 20+ vuotiaita vaan 40+ vuotiaita. Sitten on tietenkin olemassa tuo pikkuinen prosentti noita suht nuoria salikävijöitä.
Olet varmasti nuori, koska vaikutat olevan sokea sille miltä tuo 25+ ja siitä nuoremmat oikeasti näyttäytyvät sellaisten ihmisten silmissä, jotka oikeasti ovat leikkineet ja liikkuneet koko lapsuutensa ulkona. Ja mitä sydämen sivistykseen tulee, niin miten luulet, että se kehittyy? Jossain tinderissä? Kirjoja lukemalla, niitä joihin monella ei enää riitä keskittyminen vai nettipelaamalla?
Ja mitä ihmissuhdetaitoihin tulee, niin eipä nuo avioerotilastot tai sinkkujen määrä puhu ainakaan sen puolesta, että nuo taidot olisivat parantuneet. Ainiin, unohdin vielä, että koskaan aiemmin ei yksinäisyys ole niin suuri ongelma kuin se nyt nykypäivänä on. Ihmissiuhdetaidot ja käytöstavat ovat katoava luonnonvara ja vastauksesi vain todisti sen.
Se on varmaan joku trolli, joka kuvittelee, että niitä ihmissuhdetaitoja harjoitetaan ja ystäviä saadaan siellä pleikkarin ääressä. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväkuntoinen ja fiksu niin viisikymmentä yläraja. Heikommalla aineksella sitten varmaan neljäkymmentä. Naisilla samat rajat paitsi että naisella taitaa olla aika heikot mahikset neljänkymmenen jälkeen raskautua.
Jos on presitentti niin saa olla vanhempikin, tai sitten miljoona pankissa nuorentaa 10 vuotta.
Ei koskaan ole liian vanha isäksi, saihan Niinistökin lapsen 69-vuotiaana. Minä olen nyt 47 ja vihdoinkin taloudellisesti, sekä muutenkin siinä vaiheessa että voisin alkaa perustamaan perhettä. Aiemmin ei olisi tullut mieleenkään lähteä hankkimaan lapsia kun ei ollut rahaa eikä koulutusta.
M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos presidentti Niinistö oli liki 70 vuotta, niin ainakin tähän ikään saakka on riittävän nuori isäksi.
70-vuotias on kyllä liian vanha mutta Niinistön tapauksen ymmärtää, onhan vaimo niin paljon nuorempi ja kyseessä kai jonkinlainen ammatillinen kumppanuusavioliitto, jossa myös jonkinverran rakkautta. Luonnollista että tekee lapsen siihen, nainenhan jäisi muuten lapsettomaksi.
Kuka sinä olet arvioimaan kenenkään suhteen laatua tai yhdessäolon motiiveja? Aikamoinen tietäjä.
Yli 50.v on mielestäni jo liian vanha isäksi. Kun faktat kaikkien tiedossa.
Mehän emme kai edes tiedä, onko hra Tasavallan Presidentin nuijapäitä käytetty kyseisen parin lapsentekohankkeessa.
Iäkkäiden isien lapsilla on enemmän autismin kirjon häiriöitä ja psyykkisiä ongelmia. He ovat tutkitusti myös vähemmän viehättäviä, kuin nuorten isien siittämät lapset.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäiden isien lapsilla on enemmän autismin kirjon häiriöitä ja psyykkisiä ongelmia. He ovat tutkitusti myös vähemmän viehättäviä, kuin nuorten isien siittämät lapset.
Linkki tuohon tutkimukseen?
Ei uittu mitä pashaa.
Täällä oli myös jokin aikaa sitten tutkimus, jonka mukaan naisen useat keskenmenot johtuvat heikoista siittiöistä, joita on erityisesti yli 35-vuotiailla miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapsella ja nuorella pitäisi olla vanhemmat, jotka jaksavat touhuta. Eikä olisi kivaa omaa elämää aloittelevalle 20-vuotiaalle, jos isä olisi toinen jalka haudassa.
Sanoisin, että 40-45 on maksimi-ikä, mutta tämä on vain minun oma mielipiteeni, eikä absoluuttinen totuus tahi fakta.
Kerrohan mitä sen aikuisen "lapsen" 20v kanssa pitäisi touhuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki tuohon tutkimukseen?
Ei uittu mitä pashaa.
Osaisit ehkä itsekin Googlea käyttää, mutta olkoon nyt tämän kerran:
https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/24/older-dads-kids-f…
http://amp.timeinc.net/time/5438882/paternal-age-health-problems
Me saimme kuopuksemme miehen ollessa 44 (itse olen nuorempi) ja olimme yrittäneet häntä 3 vuotta. Sanaton sopimus varmaan oli, ettei enää yli 45v jälkeen yritetä. Onneksi tärppäsi, sillä meillä on maailman ihanin tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Yksilötasolla ei mitään merkitystä.
Tottakai voit tehdä lapsen, jos löydät naisen. Ihmiset katuu kuolinvuoteellaan enemmän tekemättömiä, kuin tehtyjä asioita.
Ja mun mielestä on järjetön perustelu jättää lapset tekemättä, koska kuolisi lapsen ollessa 20-30v .Kukaan ei voi tietää milloin kuolee. Jokaisen meistä olisi syytä olla kiitollinen, jos näkee lapsensa kasvavan aikuiseksi.
Isäksi 55-vuotiaana tullut sukulaismies on paras isä, minkä tiedän.
Älä mieti, mitä muut sanoo. Tee miten itse haluat.
Minä ainakin olen tosi hottis, vaikka olen yli 40-v. isän siittämä. Hiiteen tutkimukset😆
Hyi