Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen mies on mielestäsi liian vanha isäksi?

Vierailija
16.01.2019 |

Täytän kohta viisikymmentä, yksi aikuinen kotoa jo poismuuttanut lapsi ja olen eronnut. Voisin vielä toisen tehdä mutta naisen pitäisi silloin varmaankin olla korkeintaan 35-vuotias. Mitä mieltä?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen ratkaise biologia ja henkilöiden välinen kemia, missä iässä kukin tulee isäksi tai äidiksi ja minkäikäisen kumppanin kanssa. Jos joku kolmekymppinen nainen hankkiutuu raskaaksi vaikkapa viisikymppisen miehen kanssa, niin en minä ala huutelemaan, että tuo oli väärin! Jos se tuntuu heidän mielestään hyvältä ja järkevältä, niin se on heidän asiansa, eikä ole keneltäkään pois. Tai että onko parempi tehdä lapsi vähän vanhemman miehen kanssa, kuin että jäädä kokonaan ilman miestä ja lasta? Ei kaikilla ole aina ja joka paikassa rajattomasti mahdollisuuksia valita se samanikäinen ideaalikumppani. Kaikki eivät sellaista edes halua.

Vierailija
62/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella todennäköisyydellä Niinistön lapsi ei tule osaamaan pesäpalloa ja katulätkää, ym. olennaisia taitoja, luultavasti psyykkisesti sairaskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mieltäisin isän hommiksi esim lapsen pyöräilemään, luistelemaan ja uimaan opettamisen, ehkä vielä pesäpallon kopittelun, jalkapallon potkimiseen, katulätkän jne lapsen kiinnostuksen mukaan. Tuo vaatii fyysistä kuntoa pysyä pienen lapsen perässä ja toimivia niveliä ja jotakuinkin ehjää selkää sillä kantamista ja nostamista on varmasti vaikkei mitään urheilisikaan.

En siis enää tuossa iässä tekis lasta vaikka nainen ois alle kolmekymppinen. Ja koska olisitte eri sukupolvea, voi teillä olla aika iso ero ajatusmaailmassa siinä, miten miehen kuuluu osallistua perhe-elämään.

Jaksatko myöskään yövalvomista? Mitä vanhemmaksi ihminen tulee sitä huonommin valvomista ja rikkonaisia unia kestää ja palautuminenkin ottaa pidemmän aikaa.

Jokainen tietysti tekee itse valintansa. Minä haluan olla osallistuva ja mukana riehuva vanhempi, juosta lapsen vierellä kun hän opettelee pyöräilemään ja nostaa syliin jos sattuu kaatumaan ja tarpeen tullen vaikka kantaa pyörineen kotiin, en sohvalla telkkaria tuijottava ja lapsen seuraa välttelevä väsynyt äkäpussi. Siksi pyrinkin tekemään lapset nuorena, pidän huolta itsestäni ja toivon parasta.

Mutta nuoremmallakin voi olla muut kuin urheilukiinnostukset. Isyys ei edellytä luistelu- ja uintitaitoa ja niiden opettamista. Perhe elää tavallaan, ei kenenkään tarvitse ruveta mitään palloa pelaamaan isäksi tultuaan. Voisi samoin kysyä entäpä kirjallisuus ja taidekasvatus esim.?

Tätä minäkin mietin, miksi juuri isän asioita urheiluun liittyvät jutut? Minä olen opettanut lapsille itse hiihtämiset ja luistelut. Mies on opettanut mm. ruuanlaittoa. Yllättävän monet nuoret ovat kaavoihin kangistuneita ja vanhanaikaisiin sukupuolirooleihin jumittuneita, ainakin tämän palstan perusteella. Minun lasteni 60-v isä pärjää toistaiseksi siinä missä nuoremmatkin, tulevaisuudestahan ei tiedä, iästä riippumatta.

Tarkoitin myös sitä ettei kummaltakaan pidä vaatia liikunnanopettajan pätevyyttä. Voin viedä lapsen suksille mutta en minä mikään hiihdonopettaja ole. Tai uintitekniikan. Vanhuus varmaan näkyy siinä, että entisajan tapaan ajattelen lapsen opettelevan asioita itse, yksin tai koulun kanssa, eikä täydellisyyttä tarvitse tavoitella.

Vierailija
64/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestänne sopiva painoraja naiselle että kannattaa vielä siittää raskaaksi?

Minun mielestä 55kg maksimi. Sitä painavampaa ei enää kannata. Eikä kukaan kai haluakaan sellaista valasta. 

Ei yli 55kg painoiset naiset pysty enää olemaan kunnon äitejä, telmimään lastensa kanssa, opettaa heitä luistelemaan jne.

no on sekin kyllä surullista, että moni ei ota hyviä elämäntapoja haltuun edes ollakseen esimerkkinä lapselleen. Mutta vaikka painaisi 100 kiloa niin ei välttämättä ole muistusairas tai haudassa lapsen vasta valmistuessa lukiosta...

ja joo osui ja upposi, painoa on nyt loppuraskaudesta sen 65 :'( ja on telmiminenkin aika kömpelöä tän vatsan kanssa. Mies on onneksi 32, joten voi osallistua lasten hoitoon kun meikävalaasta ei ole äidiksi. Eri juttu olisi varmaan 60+ iskältä

Vierailija
65/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos presidentti Niinistö oli liki 70 vuotta, niin ainakin tähän ikään saakka on riittävän nuori isäksi.

70-vuotias on kyllä liian vanha mutta Niinistön tapauksen ymmärtää, onhan vaimo niin paljon nuorempi ja kyseessä kai jonkinlainen ammatillinen kumppanuusavioliitto, jossa myös jonkinverran rakkautta. Luonnollista että tekee lapsen siihen, nainenhan jäisi muuten lapsettomaksi. 

Niinistön vaimo olisi voinut hankkia lapset nuoremman miehen kanssa eli tarjottu selitys ontuu pahasti. Mitään luonnollista tuossa ei nimittäin ole.

Vierailija
66/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa huvittavaa kuulla että tämän päivän 50 v. vaan tekee kevyttä toimistotyötä. Itse olen kyllä tehnyt 28v. päiväkodissa ( mitä nyt 3 lasta pyöräytin, mutta lastenhoito kotona on se vasta helppoa on). Minun mielestä 40v. on kyllä ihan maksimi ikä yö valvomisen kannalta. Mutta tärkeintä on kuitenkin osata hoitaa ne lapset! Teki ne sitten minkä ikäisenä tahansa!

Vierailija
67/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ongelma yövalvomisissa muka vsnhana on? Olen 43v vauvan äiti eikä väsytä tippaakaan, hyvin jaksan valvoa, ihan yhtä hyvin kuin 33- ja 37-vuotiaana aikaisempien lasten kanssa. Jaksan juosta, liikkua, urheilla ja kiipeillä. Ennenminkin väsyneiltä vsikuttavat parikymppiset äidit jotka eivät varmaan ole urheilleet koskaan ja rassaavat vain älypuhelintaan. No minä sit jaksan lrikkiä ja peuhata niiden lasten kanssa ja usein vahdinkin ne, kun äidit nenä kiinni luurissa.

Vierailija
68/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma yövalvomisissa muka vsnhana on? Olen 43v vauvan äiti eikä väsytä tippaakaan, hyvin jaksan valvoa, ihan yhtä hyvin kuin 33- ja 37-vuotiaana aikaisempien lasten kanssa. Jaksan juosta, liikkua, urheilla ja kiipeillä. Ennenminkin väsyneiltä vsikuttavat parikymppiset äidit jotka eivät varmaan ole urheilleet koskaan ja rassaavat vain älypuhelintaan. No minä sit jaksan lrikkiä ja peuhata niiden lasten kanssa ja usein vahdinkin ne, kun äidit nenä kiinni luurissa.

Niin vissiin... hyvä, että olet nuorekas ja vetreä, mutta niin on kyllä nuoret ja vetreätkin. Oma äitini oli 31 minut saadessaan ja oikein timmi ja menevä, meistä nuorimman syntyessä hän oli 40 eikä jaksamiseltaan todellakaan enää parikymppinen. Ja niin se yleensä menee, ei ole häpeä.

"minä hoidan muidenkin lapset, olen 40 v supermamma ja vanhenen kuin viini......."

Vierailija
69/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vissiin... hyvä, että olet nuorekas ja vetreä, mutta niin on kyllä nuoret ja vetreätkin. Oma äitini oli 31 minut saadessaan ja oikein timmi ja menevä, meistä nuorimman syntyessä hän oli 40 eikä jaksamiseltaan todellakaan enää parikymppinen. Ja niin se yleensä menee, ei ole häpeä.

"minä hoidan muidenkin lapset, olen 40 v supermamma ja vanhenen kuin viini......."

Elintavoilla on silti paljon suurempi merkitys, kuin kymmenen vuoden ikäerolla.

Vierailija
70/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikella todennäköisyydellä Niinistön lapsi ei tule osaamaan pesäpalloa ja katulätkää, ym. olennaisia taitoja, luultavasti psyykkisesti sairaskin.

No tuskin se ainakaan iskukista kiinni on. Niinistöhän on innokas höntsäkiekon pelaaja ja muutenkin innokas kuntoilija.

Itse olen 55 vuotias ja tulin juuri papaksi. Odotan intopiukassa päästä lapsenlapseni kanssa höntsäämään kaikenlaisia pallopelejä, sekä opettamaan kaikenlaisia urheilulajeja. Itse olen pelannut koko ikäni monelaisia pallopelejä mm jalkapalloa, jääkiekkoa ja pesäpalloa ihan aktiivisesti seuratasollakin ja lentopalloa, sekä koripalloa puulaakitasolla. Sen lisäksi olen kilpaurheillut yleisurheilussa, pyöräilyssä, hiihdossa ja vähän soudussakin. Edelleen harrastan aktiivisesti liikuntaa käyden futishöntsässä, lentopallossa, sekä lenkkeillen hölkäten, pyöräillen ja hiihtäen, sekä jonkun verran soutaenkin. 

En ole mitenkään poikkeava ikäiseni, vaan kaveripiirissäni on useita ikänsä kuntoilleita ja edelleen aktiivisesti kuntoilevia hyväkuntoisia 50-60 vuotiaita.

Itse olen heittämällä huomattavasti kovakuntoisempi, kuin kaksvitonen poikani, joka on tyypillinen sukupolvensa tuote. Vaikka häntä lapsena yritin kovasti innostaa kaikenlaiseen liikuntaan, niin häntä kiinnosti huomattavasti enemmän pleikkarit ja tietokonepelit. Tiedänkin satavarmasti, että hänen poikansa kohdalla kaikenlaisiin liikunnallisiin rientoihin innostaminen jää täysin minun harteilleni, mutta se ei minua haittaa, sillä olen todella innoissani ja valmiina pelaamaan ja harrastamaan hänen kanssaan kaikkea mahdollista fyysistä toimintaa.

Omalta kohdaltani voinkin sanoa, että tänä päivänä olisin kaikin puolin valmiimpi isäksi. Fysiikkani pikkulapsen kanssa temmeltämiseen riittäisi edelleen vallan mainiosti, mutta ennen kaikkea henkisesti olisin paljon valmiimpi isäksi, kuin aikoinaan alle kolmekymppisenä.

Itseäni ei kuitenkaan lapsenteko enää kiinnosta ja nyt keskitynkin vain pappana olemiseen. Jos joku kuitenkin yli viiskymppisenä isäksi aikoo, niin minusta se on ihan ok juttu. Jokainen tavallaan, mutta siitä olen ainakin varma, että kuuskymppinenkään ei ole liian vanhan pikkulapsen kanssa höntsäilemään, jos vaan on kunnostaan huolta pitänyt.

Fysiikka ja terveys huomattavasti olennaisempia asioita isäksi tulemiselle, kuin numerot passissa.

Vierailija
71/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintavoilla on silti paljon suurempi merkitys, kuin kymmenen vuoden ikäerolla.

No niin on, ihan totta. Mutta 60 v isää ei elintavat nuorenna loputtomiin näin aiheeseen liittyen.

Eikö ole muuten virkistävää miettiä vanhemmuuden ikärajoja välillä miestenkin kannalta eikä aina haukkua kilpaa teini- ja "mummo"äitejä? Minusta on oikein raikas tuulahdus kun aiheet on täällä av:ssa aika kuluneita.

Ja sen verran, että 43 terve ja hyväkuntoinen nainen peittoaa kyllä tupakoivan ja ylipainoisen 25-vuotiaan. Muttei me onneksi kaikki polteta ja olla läskejä vailla koulutusta.

Vierailija
72/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla äärirajoilla. Jos nainen on valmiina, niin voittehan yrittää. Toivoa terveestä lapsesta on ja poikkeukset vahvistavat vain sääntöä.  Tiedetään, että isän ikä lisää autismikirjon häiriöiden riskiä syntyvässä lapsessa, joten naisen kannattaisi suosia itsekkäästi jopa itseään nuorempia miehiä.

Tuntemani tapaukset

Äiti alle 30 v ja isä noin 50 v >  sulkeutunut ja omalaatuinen lapsi, vaikuttaa autistiselta, mutta käy normaalia luokkaa, oppiminen ok, mutta kaverisuhteet poikkeavia, ei ehkä diagnoosia haettu, vanhempiensa silmäterä

Äiti 46 v ja isä noin saman ikäinen > melkein normaali lapsi, mutta kypsyy hitaasti ja on ikäisekseen lapsellinen, erityisluokalla, siirrettäneen tavalliselle luokalle myöhemmin

Äiti 45 v ja isä noin saman ikäinen, äidillä lievää älyllistä vammaa > lapsi peri saman vamman, sosiaalisesti silti lahjakas, joten opiskelee avustettuna tavallisella luokalla

Vanha äiti, lähellä 50 v ja isä samoja ikiä, saivat lapsen pitkällisen yrittämisen jälkeen > lapsi vaikuttaa normaalilta, mutta hänelläkin on ongelma, hän änkyttää

Sattumalla on aina osuutta asiassa. Lapset eivät ole koskaan täydellisiä, vaikka vanhemmat yrittäisivät olla! On paljon lapsia, jotka pärjäävät vammoistaan huolimatta ja joista kaikista ei aikuisena huomaa, että heillä on jotain, ellei osaa epäillä ja tarkkailla heitä ammattilaisen silmin.

Tållä logiikalla otaksun, että omat vanhempasi ovat myös iäkkäämpiä.

Vierailija
73/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun vanhempani olivat isä 30 ja äiti 32 saadessaan minut, ja 27/29 saadessaan sisareni, ja olemme molemmat täysin häiriintyneitä ja elämässä epäonnistuneita.

Vierailija
74/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskin se ainakaan iskukista kiinni on. Niinistöhän on innokas höntsäkiekon pelaaja ja muutenkin innokas kuntoilija.

Itse olen 55 vuotias ja tulin juuri papaksi. Odotan intopiukassa päästä lapsenlapseni kanssa höntsäämään kaikenlaisia pallopelejä, sekä opettamaan kaikenlaisia urheilulajeja. Itse olen pelannut koko ikäni monelaisia pallopelejä mm jalkapalloa, jääkiekkoa ja pesäpalloa ihan aktiivisesti seuratasollakin ja lentopalloa, sekä koripalloa puulaakitasolla. Sen lisäksi olen kilpaurheillut yleisurheilussa, pyöräilyssä, hiihdossa ja vähän soudussakin. Edelleen harrastan aktiivisesti liikuntaa käyden futishöntsässä, lentopallossa, sekä lenkkeillen hölkäten, pyöräillen ja hiihtäen, sekä jonkun verran soutaenkin. 

En ole mitenkään poikkeava ikäiseni, vaan kaveripiirissäni on useita ikänsä kuntoilleita ja edelleen aktiivisesti kuntoilevia hyväkuntoisia 50-60 vuotiaita.

Itse olen heittämällä huomattavasti kovakuntoisempi, kuin kaksvitonen poikani, joka on tyypillinen sukupolvensa tuote. Vaikka häntä lapsena yritin kovasti innostaa kaikenlaiseen liikuntaan, niin häntä kiinnosti huomattavasti enemmän pleikkarit ja tietokonepelit. Tiedänkin satavarmasti, että hänen poikansa kohdalla kaikenlaisiin liikunnallisiin rientoihin innostaminen jää täysin minun harteilleni, mutta se ei minua haittaa, sillä olen todella innoissani ja valmiina pelaamaan ja harrastamaan hänen kanssaan kaikkea mahdollista fyysistä toimintaa.

Omalta kohdaltani voinkin sanoa, että tänä päivänä olisin kaikin puolin valmiimpi isäksi. Fysiikkani pikkulapsen kanssa temmeltämiseen riittäisi edelleen vallan mainiosti, mutta ennen kaikkea henkisesti olisin paljon valmiimpi isäksi, kuin aikoinaan alle kolmekymppisenä.

Itseäni ei kuitenkaan lapsenteko enää kiinnosta ja nyt keskitynkin vain pappana olemiseen. Jos joku kuitenkin yli viiskymppisenä isäksi aikoo, niin minusta se on ihan ok juttu. Jokainen tavallaan, mutta siitä olen ainakin varma, että kuuskymppinenkään ei ole liian vanhan pikkulapsen kanssa höntsäilemään, jos vaan on kunnostaan huolta pitänyt.

Fysiikka ja terveys huomattavasti olennaisempia asioita isäksi tulemiselle, kuin numerot passissa.

Poikaasi käy sääliksi kun isänsä on tuollainen ylemmyydentuntoinen tyhjäpää. Veikkaan, että ohittaa sinut kaikessa muussa (sydämensivistyksessä, ystävien lukumäärässä, ihmissuhdetaidoissa) paitsi maanisessa urheilun harjoittamisessa.

Vierailija
75/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä outoa tuossa olisi.

Kun lapsi olisi 20, sinä olisit 70. Minun suvussani pidetään sen ikäistä " suhteellisen nuorena."

AV: llahan jo kolmikymppinen on vanha, vaikka sen ikäiset elävät hehkeää nuoruutta.

Vaikka sinun suvussasi ihmisillä on omituisia mielipiteitä, olettaisin että suurin osa väestöstä ei 70-vuotiasta ajattele ”suhteellisen nuorena”. Tai sitten sukusi on itse jo väh. kuusikymppistä, jolloin on normaalia ajatella näin, silloin ei tunne itseään niin vanhaksi.

Kerroinko, että suvussani on hyvin vanhoja ihmisiä?

Lähes 100- vuotias ei ole poikkeus. Toinen isoäiti eli 98- vuotiaana, toinen isoäiti kuoli 101- vuotiaana. N. 90 - vuotias kohtuullisen työkykyinen ei ole poikkeus.

Nuo ovat naisia. Nyt puhuttiin miehistä.

Vierailija
76/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin ”vanhuuden asteesta”, esim itse reipas ja loistokuntoinen nsinen, sain lapset 42 ja 44v, nyt 46v iässä juoksen maratoneja, treenaan 6krt viikossa, olen hoikka ja terve ja jaksan peuhata lasten kanssa.

Mutta joku voi olla jo 35 v huonokuntoinen, väsynyt, hengästyy helposti ja ”apaattinen” (ei jaksa innostua esim leikkimisestä) joten tavallaan voi olla liian vanha.

Mun mielestä 55v käy hyvin isäksi jos on hyvä kunto, vauhtia ja virtaa.

No tottakai kaikki jaksavat sen pikkulapsivaiheen. Mutta kysymys onkin vanhoilla vanhemmilla, että jaksaako sen murrosiän (joka voi pojilla venyä hyvinkin parikymppiseksi) jolloin tarvitaan taas yövalvomisia ja hyvin pitkää pinnaa. Jos mies on 75 kun käydään läpi jotain kasvavan lapsen yökuskaamista vaativaa aikuistumiskriisiä, niin monelle miehelle se ottaa koville.

Itse olen kiitollinen, että sain lapseni hieman nuorempina, juuri tämän takia, että nyt jaksan olla aikuistuvien lasteni rinnalla.

Vierailija
77/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tekisit vielä toisen lapsen? Uuden perheen perustaminen ja "alusta aloittaminen" ei aina ole kovin hyvä idea saatikka helppo homma hoitaa.

Oma mieheni piti omana ylärajanaan uudelleen isäksi tuloon 40 vuoden ikää. Ehti siihen ikään mennessä tulla neljän lapsen isäksi. Jaksaa nyt liki seitsemänkymppisenä puuhata lastenlasten kanssa, mutta ei ois enää vuosikymmeniin jaksanut niitä hoitaa kuten omia lapsiaan hoiti.

Kukin tavallaan ja omien resurssien rajoissa.

Vierailija
78/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi lasta yli 40v miehen kanssa.

Vierailija
79/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin ”vanhuuden asteesta”, esim itse reipas ja loistokuntoinen nsinen, sain lapset 42 ja 44v, nyt 46v iässä juoksen maratoneja, treenaan 6krt viikossa, olen hoikka ja terve ja jaksan peuhata lasten kanssa.

Mutta joku voi olla jo 35 v huonokuntoinen, väsynyt, hengästyy helposti ja ”apaattinen” (ei jaksa innostua esim leikkimisestä) joten tavallaan voi olla liian vanha.

Mun mielestä 55v käy hyvin isäksi jos on hyvä kunto, vauhtia ja virtaa.

No tottakai kaikki jaksavat sen pikkulapsivaiheen. Mutta kysymys onkin vanhoilla vanhemmilla, että jaksaako sen murrosiän (joka voi pojilla venyä hyvinkin parikymppiseksi) jolloin tarvitaan taas yövalvomisia ja hyvin pitkää pinnaa. Jos mies on 75 kun käydään läpi jotain kasvavan lapsen yökuskaamista vaativaa aikuistumiskriisiä, niin monelle miehelle se ottaa koville.

Itse olen kiitollinen, että sain lapseni hieman nuorempina, juuri tämän takia, että nyt jaksan olla aikuistuvien lasteni rinnalla.

Meillä ei olisi ollut ajokortteja nuorempanakaan mihinkään yökuskaamisiin. Hommaa itse kortin ajeluihinsa.

Vierailija
80/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

38+ alkaa olla liian vanha esikoisen isäksi. Kun lapsi on 20, ni isä olis 58 ja kolmikympisenä isä olis jos kuoleman porteilla. Ei haittaa niin paljon jos on sisarruksia.