Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen mies on mielestäsi liian vanha isäksi?

Vierailija
16.01.2019 |

Täytän kohta viisikymmentä, yksi aikuinen kotoa jo poismuuttanut lapsi ja olen eronnut. Voisin vielä toisen tehdä mutta naisen pitäisi silloin varmaankin olla korkeintaan 35-vuotias. Mitä mieltä?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän ikä voi vaikuttaa lasten psyykkiseen terveyteen, vahvistaa laaja ruotsalais-amerikkalainen tutkimus. Tutkimuksen mukaan iäkkäämpien isien lapsilla on muita suurempi riski kärsiä muun muassa autismista, tarkkaavaisuushäiriöistä ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.

Yli 45-vuotiaiden isien lapsilla on esimerkiksi 25-kertainen riski sairastua kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön verrattuna parikymppisten isien lapsiin. Vanhemmille isille syntyneillä lapsilla on myös 13 kertaa suurempi mahdollisuus kärsiä tarkkaavaisuushäiriö ADHD:sta.

https://yle.fi/uutiset/3-7110513

Vierailija
22/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä outoa tuossa olisi.

Kun lapsi olisi 20, sinä olisit 70. Minun suvussani pidetään sen ikäistä " suhteellisen nuorena."

AV: llahan jo kolmikymppinen on vanha, vaikka sen ikäiset elävät hehkeää nuoruutta.

Vaikka sinun suvussasi ihmisillä on omituisia mielipiteitä, olettaisin että suurin osa väestöstä ei 70-vuotiasta ajattele ”suhteellisen nuorena”. Tai sitten sukusi on itse jo väh. kuusikymppistä, jolloin on normaalia ajatella näin, silloin ei tunne itseään niin vanhaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoida saat ja viinaa saat juoda, mutta älä tee lasta yli viisikymppisenä. That's the rule.

Vierailija
24/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50v

Vierailija
25/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi olisi 20, sinä olisit 70. Minun suvussani pidetään sen ikäistä " suhteellisen nuorena."

AV: llahan jo kolmikymppinen on vanha, vaikka sen ikäiset elävät hehkeää nuoruutta.

Vaikka sinun suvussasi ihmisillä on omituisia mielipiteitä, olettaisin että suurin osa väestöstä ei 70-vuotiasta ajattele ”suhteellisen nuorena”. Tai sitten sukusi on itse jo väh. kuusikymppistä, jolloin on normaalia ajatella näin, silloin ei tunne itseään niin vanhaksi.

70v on suhteellisen nuori kuolemaan, tai saamaan vaikkapa vanhuusiän dementian. 70v ei ole suhteellisen nuori muuttamaan juuri opiskelemaan lähtevää nuorta eri paikkakunnalle tai valvomaan huolissaan, kun nuorella on ylilyöntejä alkoholinkäytön suhteen, ja mietitään, missä se nuori nyt liikkuu.

Vierailija
26/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 on liian vanha.

Vierailija
27/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasteni isä on nyt kuusikymppinen, lapset 9 ja 11. Itse olen himpun alle 40. Ei ole ollut ongelmia iän vuoksi, vaikka ehkä joku vieraampi, esim. harrastuskaveri, luulee isää lasten ukiksi. Miehellä on myös lapsenlapsia, jotka ovat vain hiukan meidän lapsia nuorempia. Sekin on kaikkien kannalta vain positiivinen asia, meidän lapsista on hauskaa olla setä ja täti siskon lapsille.

Vierailija
28/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa sitä mieltä että yli 40 ei saa olla enää lapsia.

Vierailija
29/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni teki iltatähden 51-vuotiaana, veljeni on siis nyt 8 ja minä 30, isä täyttää ensi vuonna 60.Tilanne on sinällään vähän hassu, että itsellänikin on 4-vuotias lapsi, mutta eipä tuo mitään haittaa. :) Ennen vanhaan, kun ihmiset teki lapsia nuorempina, oli ihan normaalia että keskenään leikkivät lapset saattoivat olla vaikka siskontytär ja täti toisilleen. Oma isäni on todella hyvässä kunnossa ja kaikki luulevat häntä alle viisikymppiseksi. Tosi hyvin jaksaa touhuta lapsen kanssa, hän on itse asiassa yksinhuoltaja! Olen kyllä ylpeä faijastani, paras isä ja isoisä mitä voisi toivoa <3

Vierailija
30/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos presidentti Niinistö oli liki 70 vuotta, niin ainakin tähän ikään saakka on riittävän nuori isäksi.

70-vuotias on kyllä liian vanha mutta Niinistön tapauksen ymmärtää, onhan vaimo niin paljon nuorempi ja kyseessä kai jonkinlainen ammatillinen kumppanuusavioliitto, jossa myös jonkinverran rakkautta. Luonnollista että tekee lapsen siihen, nainenhan jäisi muuten lapsettomaksi. 

Suomennos: On rikas ja vaikutusvaltainen, jolloin naisten mielestä ikä ei merkitse mitään.

Vierailija
31/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hyväkuntoinen ja fiksu niin viisikymmentä yläraja. Heikommalla aineksella sitten varmaan neljäkymmentä. Naisilla samat rajat paitsi että naisella taitaa olla aika heikot mahikset neljänkymmenen jälkeen raskautua. 

Taas tuo ällö sana "raskautua."

Mutta äitini sai minut 42v, eikä hän ollut ollenkaan liian vanha.

Vierailija
32/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla äärirajoilla. Jos nainen on valmiina, niin voittehan yrittää. Toivoa terveestä lapsesta on ja poikkeukset vahvistavat vain sääntöä.  Tiedetään, että isän ikä lisää autismikirjon häiriöiden riskiä syntyvässä lapsessa, joten naisen kannattaisi suosia itsekkäästi jopa itseään nuorempia miehiä.

Tuntemani tapaukset

Äiti alle 30 v ja isä noin 50 v >  sulkeutunut ja omalaatuinen lapsi, vaikuttaa autistiselta, mutta käy normaalia luokkaa, oppiminen ok, mutta kaverisuhteet poikkeavia, ei ehkä diagnoosia haettu, vanhempiensa silmäterä

Äiti 46 v ja isä noin saman ikäinen > melkein normaali lapsi, mutta kypsyy hitaasti ja on ikäisekseen lapsellinen, erityisluokalla, siirrettäneen tavalliselle luokalle myöhemmin

Äiti 45 v ja isä noin saman ikäinen, äidillä lievää älyllistä vammaa > lapsi peri saman vamman, sosiaalisesti silti lahjakas, joten opiskelee avustettuna tavallisella luokalla

Vanha äiti, lähellä 50 v ja isä samoja ikiä, saivat lapsen pitkällisen yrittämisen jälkeen > lapsi vaikuttaa normaalilta, mutta hänelläkin on ongelma, hän änkyttää

Sattumalla on aina osuutta asiassa. Lapset eivät ole koskaan täydellisiä, vaikka vanhemmat yrittäisivät olla! On paljon lapsia, jotka pärjäävät vammoistaan huolimatta ja joista kaikista ei aikuisena huomaa, että heillä on jotain, ellei osaa epäillä ja tarkkailla heitä ammattilaisen silmin.

Vierailija
33/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50+ on liian vanha. Lapsen kasvatus aikuiseksi vie kuitenkin sen 20 vuotta. Ja mikäs siinä on vauvan tai taaperon kanssa touhutessa mutta usein unohtuu että eläkeiässä on raskasta vääntää teinin kanssa. Pikkasen eri maailmat. Ja kaverit on "vapaita"...hoitaa vaan lapsenlapsia joskus.

Vierailija
34/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos presidentti Niinistö oli liki 70 vuotta, niin ainakin tähän ikään saakka on riittävän nuori isäksi.

70-vuotias on kyllä liian vanha mutta Niinistön tapauksen ymmärtää, onhan vaimo niin paljon nuorempi ja kyseessä kai jonkinlainen ammatillinen kumppanuusavioliitto, jossa myös jonkinverran rakkautta. Luonnollista että tekee lapsen siihen, nainenhan jäisi muuten lapsettomaksi. 

Ja tässä lasta ei tarvitse enää ajatella, koska...? Onhan se vanhan miehen kanssa laskelmoiden ammatilliseen avioliittoon ihan omasta tahdostaan ryhtyneen naisen lapsettomaksi jääminen niin paljon hirveämpi tragedia kuin vaikka viiskymppisen miehen, joka ei nyt vaan aiemmin ole löytänyt suhdetta, johon lapsen voisi tehdä?

Vierailija
35/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan pitää muistaa että jokaisesta suloisesta vauvelista kasvaa enemmän tai vähemmän vänkyrä teini.

Itse naisena ja keski-ikäisenä 5kymppisenä joskus tekisi jo mieli iskeä hanskat tiskiin tuon 2.teinin kanssa.

Yksi lapsi on jo maailmalla omillaan ja parin vuoden päästä tämä toinenkin HUH! Ja eivät ole teineinä pahimmasta päästä. Onneksi mies on saman ikäinen kuin minäkin eikä mikään eläkepappa!

Vierailija
36/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tilastollisesti 80v mies on yleensä kuollut. Joten kovin kauan ei nuoren aikuisen elämässä isä ehtisi olemaan. Eikä sitä kolmekymppistä lastaan näkemään.

Usko sinä vaan tilastoja ja yleistä elämä niiden perusteella. Suvussani lähes 100 - vuotias ihminen ei ole outo.

Itse tuskin elän niin vanhaksi.

Vierailija
37/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50+ on liian vanha. Lapsen kasvatus aikuiseksi vie kuitenkin sen 20 vuotta. Ja mikäs siinä on vauvan tai taaperon kanssa touhutessa mutta usein unohtuu että eläkeiässä on raskasta vääntää teinin kanssa. Pikkasen eri maailmat. Ja kaverit on "vapaita"...hoitaa vaan lapsenlapsia joskus.

Eri maailmat? Jo 30- vuotiaalla ja teinillä on jo ihan eri maailmat,vanhempi ja lapsi eivät elä ns. samassa maailmassa.

Muistatteko kun itse olitte nuoria?

Vierailija
38/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mieltäisin isän hommiksi esim lapsen pyöräilemään, luistelemaan ja uimaan opettamisen, ehkä vielä pesäpallon kopittelun, jalkapallon potkimiseen, katulätkän jne lapsen kiinnostuksen mukaan. Tuo vaatii fyysistä kuntoa pysyä pienen lapsen perässä ja toimivia niveliä ja jotakuinkin ehjää selkää sillä kantamista ja nostamista on varmasti vaikkei mitään urheilisikaan.

En siis enää tuossa iässä tekis lasta vaikka nainen ois alle kolmekymppinen. Ja koska olisitte eri sukupolvea, voi teillä olla aika iso ero ajatusmaailmassa siinä, miten miehen kuuluu osallistua perhe-elämään.

Jaksatko myöskään yövalvomista? Mitä vanhemmaksi ihminen tulee sitä huonommin valvomista ja rikkonaisia unia kestää ja palautuminenkin ottaa pidemmän aikaa.

Jokainen tietysti tekee itse valintansa. Minä haluan olla osallistuva ja mukana riehuva vanhempi, juosta lapsen vierellä kun hän opettelee pyöräilemään ja nostaa syliin jos sattuu kaatumaan ja tarpeen tullen vaikka kantaa pyörineen kotiin, en sohvalla telkkaria tuijottava ja lapsen seuraa välttelevä väsynyt äkäpussi. Siksi pyrinkin tekemään lapset nuorena, pidän huolta itsestäni ja toivon parasta.

Mutta nuoremmallakin voi olla muut kuin urheilukiinnostukset. Isyys ei edellytä luistelu- ja uintitaitoa ja niiden opettamista. Perhe elää tavallaan, ei kenenkään tarvitse ruveta mitään palloa pelaamaan isäksi tultuaan. Voisi samoin kysyä entäpä kirjallisuus ja taidekasvatus esim.?

Vierailija
39/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin isäni kun hän oli 41- vuotias. Hänellä oli urheilijan terveys.

Ei suojannut nuori ikä ja terveyskään kuolemalta.

Tapaturma.

Vierailija
40/105 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä mies lakkaa olemasta isä?

AV: n mukaan n. 45- vuotiaana.