Miten sika voikaan tuollainen mies olla, joka ei tue pienituloista puolisoaan!
Onkohan tällaisia paljonkin? Kuulostaa aika uskomattomalta.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005966388.html
"Nimimerkki Niina, 45, kertoo ansaitsevansa kuussa yli 4 000 euroa miestään vähemmän. Tuloeroa on tasattu hieman yhteisellä tilillä, jonne mies laittaa rahaa kuukausittain muutaman satasen Niinaa enemmän, mutta talouskulujen ja lasten menojen jälkeen tili on kuun lopussa aina tyhjä. Tuloeron tasaamisesta on keskusteltu, mutta miehen mielestä Niina valittaa turhasta.
– Hänen mielestään minun ei kuulu olla materialisti, vaan ottaa uusi asenne: lasi on puoliksi täynnä! Niina kertoo.
Mies shoppailee, syö ulkona ja matkustaa, mutta Niina taas kertoo hemmottelevansa itseään lähinnä noutokahveilla. Niina uskoo, että mies on tilanteeseen tyytyväinen, koska pienituloinen, lapsista huolehtiva vaimo on helppo hallittava."
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi antaa naiselle rahaa, kun ei naisenkaan ole annettava miehelle? Tiedänhän minä tämän, mutta se on monille liikaa.
Kyllä mä elätin miestäni, kun sen yrittäjyys tyssäsi lamaan, eikä ollut oikeutettu työttömyyskorvaukseeen. Mies maksoi sit enemmän myöhemmin, ja sit hoitovapaalla antoi rahaa minulle ( hoidinhan yhteisellä päätöksellä yhteistä lasta). Nyt mies jää pian eläkkeelle, ja eläke on pienehkö, joten mä sitten rahoitan palkalla ja henkilöstörahasto osuudellani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En avannut artikkelia, mutta minua ihmetyttää aina näissä se, että pienituloisempi haluaa hyötyä puolisonsa tuloista. Räjähtäkää vaan taas kerran, mutta jos Niina eläisi yksin tai pienituloisen miehen kanssa, niin eihän hänelle silloinkaan jäisi omaa rahaa. Miksi hänen siis pitäisi saada rahaa ja korkeampi elintaso paremmin ansaitsevalta puolison kustannuksella?
Varmaan se ottaa päähän, että jos ollaan muka pari, niin silti mies puuhailee itsekseen sellaisia (syö ulkona, matkustelee), mihin itsellä ei ole varaa.
Kannattaa siis yrittää etsiä vähintäänkin yhtä hyvätuloinen ja varakas nainen kuin itse on. Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantsis voimaantua niin riittäis ne rahat. Kyllä miehen rahat kelpaa siinä vaiheessa, kun ei ura aukene ja rahaa sada laariin.
Kummasti miehille kelpaa naisten aika tuhlattavaksi.
Eikö siinä molemmat tuhlaa aikaa aivan tasapuolisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En avannut artikkelia, mutta minua ihmetyttää aina näissä se, että pienituloisempi haluaa hyötyä puolisonsa tuloista. Räjähtäkää vaan taas kerran, mutta jos Niina eläisi yksin tai pienituloisen miehen kanssa, niin eihän hänelle silloinkaan jäisi omaa rahaa. Miksi hänen siis pitäisi saada rahaa ja korkeampi elintaso paremmin ansaitsevalta puolison kustannuksella?
Varmaan se ottaa päähän, että jos ollaan muka pari, niin silti mies puuhailee itsekseen sellaisia (syö ulkona, matkustelee), mihin itsellä ei ole varaa.
Entä miehen näkökulma? Pitäisikö hänen olla tekemättä asioita, joista hän pitää, koska Niinalla ei ole varaa? Vai syyttäisikö Niina sitten häntä siitä, että miehellä on varaa kartuttaa omaisuuttaan mutta Niinalla ei?
Mies voisi maksaa isomman osuuden perheen elatuksesta, niin Niinallakin olisi ehkä varaa tehdä asioita mistä hän pitää. Tai mies voisi ottaa Niinan mukaan tekemään niitä kivoja asioita.
Minä en tule antamaan enää penniäkään yhdellekkään naiselle. En kaipaa naisten valtapelejä ja kieroiluja. Seksiä saa ja monesti silloinkin nainen olettaa että hän olisi oikeutettu johonkin, mutta kun ei ole. Ei tipu illallista jos ei itse maksa, näitä rahan perässä juoksioita on aivan liikaa.
Apua, tuollainen olisi todella pelottavaa!
Silloin kun mies jatkokoulutti itseään niin tottakai minä maksoin suurimman osan kaikesta. Matkoilla ym käytiin mun säästöillä, enkä kyllä KOSKAAN olisi voinut sanoa mitään noin alentavaa!
Homma toisin päin kun olin hoitovapaalla, mies maksoi ehdottomasti suurimman osan. Aina on puhuttu meidän rahoista, vaikka ne omille tileille tulevatkin. Omistukset puoliksi.
Toivottavasti tällaiset egoistit (miehet tai naiset) lopettavat toisen nöyryyttämisen. Eikö sitä yhdessä olla rakkaudesta. Saa antaa toiselle sen, mistä itsekin nauttii. Olisi kamalaa käydä esim yksin ravintolassa! Ihan hullu ajatus!
Mies joka ei anna rahaa on sika, nainen joka tekee näin on vain tasa-arvoinen. Hieno maailma jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Luulin olevani ainut joka näin ajattelee tällä palstalla. Mutta noinhan se on, turha teeskennellä. Tuossa kerjätään toiselta rahaa. Ihmettelen, miten moni nainen haluaa innokkaasti päästä elämään tai nostamaan elintasoaan miehen rahoilla. Eivät miehet puhu tuolla tavalla, että naisen pitäisi heille maksella juttuja. Sellaisia miehiä toki on jotka ottavat naiselta rahaa, mutta miehet sentään pitävät suunsa kiinni asiasta. Niin pitäisi naistenkin, tuo pilaa itsenäisten naisten maineen. Tässä kuitenkin yritetään tasa-arvoa tavoitella.
Minulle raivottiin palstalla kerran, kun sanoin että minun mielestäni miehen ei kuulu ostaa vaimolleen hienompaa autoa. Missä todellisuudessa palstalaiset oikein elävät?
Olen hyvätuloinen nainen, mutta en todellakaan alkaisi elättää pienituloista miestä. Kuulostaa todella pahalta, mutta näin se vain on. Olen aina ollut samalla tasolla tai korkeammalla miesten kanssa tulojen suhteen. Kaikki kulut ovat maksettu tasan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on puolison kanssa vuoronperään tienattu toista enemmän (mies oli työttömänä, nyt taas minä opiskelija). Olisiko meidänkin pitänyt vetää tiukka raja sun ja mun rahoista? Että miehen ollessa työttömänä olisi hän maksanut silti tasan puolet asumiskuluistamme, ja käynyt ruokansa hakemassa leipäjonosta? Samalla kun minä olisin ostanut kaupasta lohta ja pihviä.
Perhe on yhteisö, ja yhteisöstään pidetään huolta. On perheen irvikuva asetelma, jossa toinen ui rahassa samalla kun toinen ei saa ostettua edes välttämättömiäkään asioita.
Minullekin sattui moinen mies. Hankimme omaisuutta, kun oli tarpeeksi, pistin ukon ulos, sain lapset, talon, huvilan, huonekalut, hopeat (mm. häälahjat), desighuonekalut ja -matot, astiat ja auton. Mies sai vaatteensa. Jess! Tarina on tosi, appivanhemmat auttoivat, maksoivat juristin.
Olisin jatkanut liittoa, mutta sitä säätämistä ei jaksanut kukaan meistä. Kun säästäväisyys sumentaa järjen, käy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tällaisia paljonkin? Kuulostaa aika uskomattomalta.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005966388.html
"Nimimerkki Niina, 45, kertoo ansaitsevansa kuussa yli 4 000 euroa miestään vähemmän. Tuloeroa on tasattu hieman yhteisellä tilillä, jonne mies laittaa rahaa kuukausittain muutaman satasen Niinaa enemmän, mutta talouskulujen ja lasten menojen jälkeen tili on kuun lopussa aina tyhjä. Tuloeron tasaamisesta on keskusteltu, mutta miehen mielestä Niina valittaa turhasta.
– Hänen mielestään minun ei kuulu olla materialisti, vaan ottaa uusi asenne: lasi on puoliksi täynnä! Niina kertoo.
Mies shoppailee, syö ulkona ja matkustaa, mutta Niina taas kertoo hemmottelevansa itseään lähinnä noutokahveilla. Niina uskoo, että mies on tilanteeseen tyytyväinen, koska pienituloinen, lapsista huolehtiva vaimo on helppo hallittava."
Todella alentavaa. Meillä on kumpikin ollut joskus työttömänä ja silloin työssäoleva kustansi toisenkin elämää tekemättä siitä sen suurempaa numeroa. Tottakai rahojen vähyys rassasi, mutta sitä ei koskaan tehty tuollaista valtakysymystä.
Minulle taas oli kunnia-asia pystyä itse elättämään itseni köyhänä opiskelijana. Alentavaa olisi ollut antaa toisen maksaa elämiseni. En olisi ikinä toipunut siitä nöyryytyksestä. Tämä taitaa olla poikkeuksellinen ajattelutapa naiselle, yleensä näin asennoituvat vain miehet. Kerron oman näkökulmani silläkin uhalla, että nyt palsta pääsee hyökkäämään minun kimppuuni henkilökohtaisesti ja halventamaan arvoja joihin uskon.
Naurettavaa ja itsekästä. Olen aina maksanut toiselle silloin kun toisella ei rahat riitä. Mitä iloa yksin tehdä asioita?
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen nainen, mutta en todellakaan alkaisi elättää pienituloista miestä. Kuulostaa todella pahalta, mutta näin se vain on. Olen aina ollut samalla tasolla tai korkeammalla miesten kanssa tulojen suhteen. Kaikki kulut ovat maksettu tasan puoliksi.
Itse en voisi oikein kunnioittaa kumppania, joka suostuu elätettäväksi. Enkä suostu itse.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä etätän, jos pienet tulot ovat ajoittaisia. Ihminen voi olla työtön, opiskella tai sairastaa. Jos jo suhteen alussa mies olisi työyön eikä edes yrittäisi muuta, en alkaisi suhteeseen..
Isä oli tuollainen. Äiti ja me lapset olimme täysin köyhyydessä ja isä se vaan osteli pihaan porshen ja moottoripyöriä. Itsellä oli sukulaisten vanhoja vaatteita ja äiti leikkasi hiuksetkin tökerösti kun ei ollut rahaa parturiin. Lopulta äiti erosi paskasta isästä. Isän painostuksesta kävimme koko perhe myöhemmin äänestämässä kokoomusta tai keskustaa ihan miten isä oli silloin päättänyt. Annoin aina äänen mielikuvitushenkilölle.
T: Perintöä odotellessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä etätän, jos pienet tulot ovat ajoittaisia. Ihminen voi olla työtön, opiskella tai sairastaa. Jos jo suhteen alussa mies olisi työyön eikä edes yrittäisi muuta, en alkaisi suhteeseen..
Artikkelissa haastatellut ovat samanalaisia kuin työttömät jotka eivät edes yritä mitään. Muuta kuin päästä käsiksi kumppanin rahoihin. Miksi ei voi kouluttautua, etsiä lisätöitä, tehdä JOTAIN ITSE jos haluaa paremman elintason? Ihan aluksi voi laittaa miehen hoitamaan lasta vuorostaan, että voi itse panostaa uraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa haastatellut ovat samanalaisia kuin työttömät jotka eivät edes yritä mitään. Muuta kuin päästä käsiksi kumppanin rahoihin. Miksi ei voi kouluttautua, etsiä lisätöitä, tehdä JOTAIN ITSE jos haluaa paremman elintason? Ihan aluksi voi laittaa miehen hoitamaan lasta vuorostaan, että voi itse panostaa uraansa.
Eihän se onnistu, että mies hoitaisi vuorostaan lapsia, koska tuloja olisi vähemmän. Ei meillä suurituloinen mies ole koskaan ollut isyyslomalla ja aina on saanut laittaa töihin niin paljon aikaa ja energiaa kuin voi.
Ilman naisen panosta se mies olisi joutunut tyytymään vaatimattomampaan uraan.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa ja itsekästä. Olen aina maksanut toiselle silloin kun toisella ei rahat riitä. Mitä iloa yksin tehdä asioita?
Jos meillä on toiselta rahat loppu, syömme yhdessä makaronilaatikkoa kotona. Itse tehtyä kakkua jälkkäriksi. Ravintolaan mennään yhdessä sitten, kun molemmilla on rahaa.
Nuo asiat kannattaa todellakin sopia etukäteen.