Kaupassa kaksi n.3-4v lasta kitisivät tikkarin perään, äiti sanoi ettei ole varaa, minä tarjouduin ostamaan - sain huudot
Tikkarit maksoivat 30 senttiä. Tarjouduin ostamaan ne kitiseville ja itkuisille lapsille että äiti saisi rauhassa laittaa ostoksensa hihnalle.
Kysyin äidiltä "Anteeksi, mutta kyllä minä voisin nämä lapsille ostaa" Äiti huusi minulle "Et saatana osta kun ollaan sovittu ettei karkkia viikolla"
No mistä minä sen olisin voinut tietää. Sen seurauksena lapset yltyivät vielä kovempaan itkuun.
Teinkö väärin?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeita mammoja täällä :( Kyllä se niin taitaa olla, ettei kaikille pitäisi lapsia siunaantua lainkaan...
Olen samaa mieltä. Jos ei ole mitään todellisuudentajua eikä kykene myöntämään omia inhimillisiä puutteitaan, ei pitäisi olla kenenkään vanhempi.
Huh, taivaan isälle kiitos, että sä sentään osaat elää oikein 😇🙏
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käyttänyt tuota ”ei ole varaa” -syytä sillointällöin. Yleensä kyllä jatkan lausetta ja sanon vaikka, ettei ole varaa turhuuksiin/herkkuihin.
Ei pieni lapsi tajua, ettei yksi 30 senttiä oikeasti tunnu missään kauppalaskussa, mutta mahdollisesti oppii pikkuhiljaa sen, että heräteostokset ovat ihan turhia ja saattavat tulla kalliiksi. Meillä sovitaan aina ennen kauppareissua, ostetaanko herkkuja ja jos, niin onko se jätski vai pieni karkki vai jotain ihan muuta.
Se monesti toimiikin, että sovitaan etukäteen, ostetaanko herkkuja vai ei. Vihjeeksi kaikille, jotka ehkä eivät ole sitä kokeilleet.
Teit väärin, tuliko se nyt ap:lle selväksi, ettei tarvitse jankuttaa. Vaikka mieli tekisi puuttua, jokaisella perheelle on omat ehdot kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on toista ihmistä kohtaan ystävällinen, ei siinä mitään väärää tee. Äiti olisi voinut ihan ystävällisesti todeta, että kiitos ystävällisyydestäsi, mutta meidän perheessä on sääntö, ettei viikolla syödä karamellia. Ja jos sellainen sääntö on, äidin olisi pitänyt sanoa se myös lapsille rehellisesti eikä valehdella rahattomuudella.
Mielestäni ap ei todellakaan tehnyt mitään väärää, oli vain ystävällinen. Kyllä kaikki negatiiviset pisteet menevät minulta äidille.
Olen täysin samaa mieltä. Tosin väsyneenä äitinä olisin saattanut sortua samaan. Ei silti lapsille saa valehdella ja ystävällisesti vain toimit.
No nyt mä tiedän, miksi mä olen kasvanut vähän vinksalleen. Se johtui siis siitä, että vanhemmat sanoivat minulle usein "meillä ei ole varaa", kun pyysin jotain. Vihdoinkin löytyi ongelman ydin. Nyt voin alkaa työstää tätä syvää traumaa. Kiitos, mammat, pelastitte minut!
Tiukkismammat eivät anna edes lastensa syödä tikkaria silloin tällöin. Onpas kiva elämä niillä pikkuisilla, kun tiukkisäiti vetää herneen nokkaan jostain tikkarista. Mitä se oli siltä mammalta pois, jos joku muu ne namut olis maksanut. Ei vaan käynyt. Piti alkaa riehua, ja tehdä itsestä naurettava pelle. Jäystävät varmaan jotain nahistunutta naurista kotona, koska elämän pitää olla maksimaalisen kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puutu muiden asioihin. Jos on kiukkuisten pentujen kanssa muutenkin hankalaa niin siitä se riemu vasta repeää kun joku hyväntahtoinen hölmö tulee vielä sotkemaan asioita. Jos ei ole tarkoitus niille mitään ostaa niin siinä käytetään kaikki keinot että saa ne hiljenemään, vaikka sitten sanotaan että ei ole rahaa.
En ymmärrä tälläisiä vanhempia, puhut kuin lapset olisivat sinulle vaiva ja ne pitää vaimentaa millä keinolla hyvänsä? Ihan sama vaikka valehtelee ja saa lapset huolestuneeksi rahan puutteesta yms. Kannattaisiko miettiä sitä kasvatustapaa uudelleen..
Ja Pyhimys-Äiti itsekö se siellä hurskastelee?
Totta kai lapset ovat yleensä aika iso vaiva ja varsoinkin tuolloin ne täytyy vaientaa keinolla millä hyvänsä!!!!!!!!!!
Ei kukaan mitään turhanpäiväistä kitinää ja vinguntaa jaksa!
Ai niin, anteeksi, sinä, PYHimys, jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeita mammoja täällä :( Kyllä se niin taitaa olla, ettei kaikille pitäisi lapsia siunaantua lainkaan...
Olen samaa mieltä. Jos ei ole mitään todellisuudentajua eikä kykene myöntämään omia inhimillisiä puutteitaan, ei pitäisi olla kenenkään vanhempi.
Jep, jätin suosiolla lapset hankkimatta, koska en kykene noihin kahteen mainitsemaani asiaan. Kiitos, että pidät sitä oikeana elämisenä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että sinä et ole elänyt oikein........
Vierailija kirjoitti:
Tikkarit maksoivat 30 senttiä. Tarjouduin ostamaan ne kitiseville ja itkuisille lapsille että äiti saisi rauhassa laittaa ostoksensa hihnalle.
Kysyin äidiltä "Anteeksi, mutta kyllä minä voisin nämä lapsille ostaa" Äiti huusi minulle "Et saatana osta kun ollaan sovittu ettei karkkia viikolla"
No mistä minä sen olisin voinut tietää. Sen seurauksena lapset yltyivät vielä kovempaan itkuun.
Teinkö väärin?
Teit. Ensinnäkin jos vanhempi sanoo lapsille jotakin niin kenenkään muun ei tarvitse tulla siihen väliin pätemään. Vanhempi on lapsen auktoriteetti. Tottakai lapset yltyivät suurempaan itkuun kun näkivät että tuota outoa naista voi tällä tavalla manipuloida. Itkeminen tuossa kohtaa on täyttä manipulointia lasten kohdalla. Itse olen sanonut lapsille suoraan että en osta, ei ole karkkipäivä mutta silti joskus aina joku vieras ihminen on siihen tullut sössöttämään että osta nyt lapsille karkkia. Kyllä mun on silloin jo oman auktoriteettini ja lasten takia sanottava että " kiitos vain mutta tämä asia ei millään tavalla kuulu sinulle." vaikken itse räyhää niin ymmärrän että monilla vanhemmilla menee pinna ulkopuolisiin tuputtajiin.
Vierailija kirjoitti:
Olit vähän yksinkertainen, kun et tajunnut, että pilasit kyseisen äidin helpoimman tavan kuitata lapsille, että tikkareita ei olla ostamassa. Samalla paljastit että hän itse asiassa valehteli lapsille, vaikka valkoinen valhe olikin. Siksi hän varmaan hermostui, kun nyt joutuu puimaan niitä hiton tikkareita lasten kanssa siksi, että joku ulkopuolinen päätti avata suunsa ihan väärään aikaan.
Miksi joku sanousi lapsille ettei ole caraa ostaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tiukkismammat eivät anna edes lastensa syödä tikkaria silloin tällöin. Onpas kiva elämä niillä pikkuisilla, kun tiukkisäiti vetää herneen nokkaan jostain tikkarista. Mitä se oli siltä mammalta pois, jos joku muu ne namut olis maksanut. Ei vaan käynyt. Piti alkaa riehua, ja tehdä itsestä naurettava pelle. Jäystävät varmaan jotain nahistunutta naurista kotona, koska elämän pitää olla maksimaalisen kurjaa.
Mitäs jos ovatkin syöneet 30 tikkaria edellisen viikonlopun aikana? Ja onhan se kiva, että lapsi oppii, että mankumalla saa kaupasta aina jotan ylimääräistä. Tai tietty reippaampi lapsi osaakin sitten ensi kerralla kysyä suoraan kassajonossa, ostaisiko kiltti täti tikkarin :D
Joskus voi olla niin, että voi olla budjetissa varaa vaikka urheiluautoon, mutta jos tikkaribudjetti näyttää nollaa, niin silloin ei ole varaa tikkareihin.
Ihan oikeesti. Älkää h*****tissä puuttuko itkevien ja kiukuttelevien lasten kasvatukseen ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen samaa sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että sinä et ole elänyt oikein........
Näin se varmaan on.
On tullut väärällä tavalla kerrottua kiukuttelevalle uhmaikäiselle, ettei tänään voida ostaa tikkaria.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla niin, että voi olla budjetissa varaa vaikka urheiluautoon, mutta jos tikkaribudjetti näyttää nollaa, niin silloin ei ole varaa tikkareihin.
Ihan oikeesti. Älkää h*****tissä puuttuko itkevien ja kiukuttelevien lasten kasvatukseen ruokakaupassa.
Puututaan tasan niin kauan kun et saa omin avuin niitä lapsia hiljaiseksi. Menee muiden shoppailu experience pilalle, kun lapset mesoaa ja kitisee.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida olla penaalin terävin kynä.
Ei ole nekään jotka vastaa tosissaan tähän provoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puututaan tasan niin kauan kun et saa omin avuin niitä lapsia hiljaiseksi. Menee muiden shoppailu experience pilalle, kun lapset mesoaa ja kitisee.
Ja puuttumalla saat ne lapset vaan mesoamaan entistä enemmän ja pilaamaan experienssisi entistä pahemmin. Niinhän ap:llekin kävi. Eli ihan oman etusikin vuoksi: Älä helvetissä puutu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puutu muiden asioihin. Jos on kiukkuisten pentujen kanssa muutenkin hankalaa niin siitä se riemu vasta repeää kun joku hyväntahtoinen hölmö tulee vielä sotkemaan asioita. Jos ei ole tarkoitus niille mitään ostaa niin siinä käytetään kaikki keinot että saa ne hiljenemään, vaikka sitten sanotaan että ei ole rahaa.
En ymmärrä tälläisiä vanhempia, puhut kuin lapset olisivat sinulle vaiva ja ne pitää vaimentaa millä keinolla hyvänsä? Ihan sama vaikka valehtelee ja saa lapset huolestuneeksi rahan puutteesta yms. Kannattaisiko miettiä sitä kasvatustapaa uudelleen..
Ja Pyhimys-Äiti itsekö se siellä hurskastelee?
Totta kai lapset ovat yleensä aika iso vaiva ja varsoinkin tuolloin ne täytyy vaientaa keinolla millä hyvänsä!!!!!!!!!!
Ei kukaan mitään turhanpäiväistä kitinää ja vinguntaa jaksa!
Ai niin, anteeksi, sinä, PYHimys, jaksat.
Ota nyt se pointti sieltä ja mieti omaa käytöstäsi äläkä turhaan provosoidu.
Täällä te vaan meuhkaatte ja haukutte vierasta ihmistä tietämättä tilanteesta muuta kuin sen, minkä ap kertoi. Entäpä jos sillä äidillä ei ihan oikeasti ollut yhtään rahaa? Sitten hän vain hätäpäissään tiuskaisi ap:lle, ettei heillä saa karkkia viikolla, koska ei halunnut yhtään lisätodistajia ahdingolleen. Harva haluaa koko kaupan kuulleen setviä raha-asioitaan.