Kaupassa kaksi n.3-4v lasta kitisivät tikkarin perään, äiti sanoi ettei ole varaa, minä tarjouduin ostamaan - sain huudot
Tikkarit maksoivat 30 senttiä. Tarjouduin ostamaan ne kitiseville ja itkuisille lapsille että äiti saisi rauhassa laittaa ostoksensa hihnalle.
Kysyin äidiltä "Anteeksi, mutta kyllä minä voisin nämä lapsille ostaa" Äiti huusi minulle "Et saatana osta kun ollaan sovittu ettei karkkia viikolla"
No mistä minä sen olisin voinut tietää. Sen seurauksena lapset yltyivät vielä kovempaan itkuun.
Teinkö väärin?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää lapsille valehdella, ettei rahaa ole? En ymmärrä. Miksei vain sanota kuten asia on: karkkia ei syödä viikolla, piste.
Mä sanon usein noin, vaikka olen hyvätuloinen. Sanon niin kolmevuotiaalleni, kun hinkuu kaupassa jotain pientä, mutta tarpeetonta. Sanon samoin myös teinilleni, joka mankuu jotain kallista, mutta tarpeetonta tavaraa vaan, koska muillakin on.
Faktisesti mulla varmasti olisi rahaa nuo kummatkin ostaa, mutta ei mulla loputtomasti ole rahaa turhuuksiin. Siksi saatan sanoa, ettei äidillä nyt ole rahaa mihinkään pillimehuihin tai Superdryn kylpytakkiin.Ostan sieltä kaupasta ne tarpeelliset, tarpeettomiin saatan sanoa, ettei mulla sellaiseen ole rahaa. Toivon, että viestinä lapset lopulta ymmärtävät, että kaikkea voi haluta, melko paljon voi ostaa, mutta kaikkeen ei ole varaa. Priorisoidaan tärkeät ja olennaiset, satunnaisesti ostetaan niitä, joihin ei arkena ole varaa (=pakottavaa tarvetta).
Tajuatko että ne oppii ettei lähes mihinkään ole varaa? Mikset selitä totuutta etkä valehtele ettei ole varaa... ei se viesti noin mene perille.
Onpa outoa väkeä liikenteessä, jos kuvittelevat tuollaisen wt-käytöksen olevan ok. Ei todellakaan ole ok huutaa tuntemattomalle, etenkään, jos tämä on tarjoutunut avuksi.
Minä olisin kiittänyt sinua ja kieltäytynyt kohteliaasti. Todennäköisesti olisin myös kertonut, että nyt ei ole lasten karkkipäivä ja tämän olisin tehnyt selväksi myös muksuilleni.
Taisi äiti olla vaikeuksissa lastenkasvatuksessa ja oman elämänsä hallinnassa. Älä välitä.
Vierailija kirjoitti:
Palstan pyhimys-mammat taas vauhdissa: aina pysytään rauhallisina ja aina puhutaan lapsille vain totta, koskaan ei koroteta ääntä. Niin ja sammakostakin tulee prinssi kun sitä oikein suutelee. Sen pituinen se.
Vuoden paskin vanhempi palkinto menee tänne!Kun ei itse osaa kontrolloida omaa käytöstään,haukkuu kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on toista ihmistä kohtaan ystävällinen, ei siinä mitään väärää tee. Äiti olisi voinut ihan ystävällisesti todeta, että kiitos ystävällisyydestäsi, mutta meidän perheessä on sääntö, ettei viikolla syödä karamellia. Ja jos sellainen sääntö on, äidin olisi pitänyt sanoa se myös lapsille rehellisesti eikä valehdella rahattomuudella.
Mielestäni ap ei todellakaan tehnyt mitään väärää, oli vain ystävällinen. Kyllä kaikki negatiiviset pisteet menevät minulta äidille.
Ihan rauhallisesti vaan, ääntä korottamatta. Mitä vaikka lapset huutaa, pysyköön äiti rauha llisena ja hymyillen kiitos, mutta en tarvii sun rahoja.
Haluan nähdä kun toteutat tämän käytännössä parin vuoden univeloissa ja viikon kestäneen känkkäränkkä-vierailun jälkeen. Uskallan väittää, että hymy hyytyisi sinullakin.
Vierailija kirjoitti:
Älä puutu muiden asioihin. Jos on kiukkuisten pentujen kanssa muutenkin hankalaa niin siitä se riemu vasta repeää kun joku hyväntahtoinen hölmö tulee vielä sotkemaan asioita. Jos ei ole tarkoitus niille mitään ostaa niin siinä käytetään kaikki keinot että saa ne hiljenemään, vaikka sitten sanotaan että ei ole rahaa.
En ymmärrä tälläisiä vanhempia, puhut kuin lapset olisivat sinulle vaiva ja ne pitää vaimentaa millä keinolla hyvänsä? Ihan sama vaikka valehtelee ja saa lapset huolestuneeksi rahan puutteesta yms. Kannattaisiko miettiä sitä kasvatustapaa uudelleen..
Vierailija kirjoitti:
Palstan pyhimys-mammat taas vauhdissa: aina pysytään rauhallisina ja aina puhutaan lapsille vain totta, koskaan ei koroteta ääntä. Niin ja sammakostakin tulee prinssi kun sitä oikein suutelee. Sen pituinen se.
Mun mielestä ei tarvitse olla lähellekään pyhimys kyetäkseen tuohon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden paskin vanhempi palkinto menee tänne!Kun ei itse osaa kontrolloida omaa käytöstään,haukkuu kaikki muutkin.
Sinulla on kummallinen käsitys haukkumisesta. Minähän kerroin vain sadun. Jokainen ihminen tietää, ettei sellaista äitiä ole olemassakaan, joka aina pysyisi rauhallisena ja puhuisi aina täysin totta. Se on vain täysin mahdotonta, koska ihminen ei aina toimi niin. Ei äiti, eikä muukaan ihminen. Sinäkin rupesit heti huutamaan, kun vähän yritin laittaa huumoria keskustelun joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki. Muutkin satuolennot kykenevät. Oikeat ihmiset eivät, vaikka muuta väittävätkin. Jokainen valehtelee joskus. Se on osa ihmisyyttä ja tietyissä rajoissa täysin hyväksyttävää.
Mä olen käyttänyt tuota ”ei ole varaa” -syytä sillointällöin. Yleensä kyllä jatkan lausetta ja sanon vaikka, ettei ole varaa turhuuksiin/herkkuihin.
Ei pieni lapsi tajua, ettei yksi 30 senttiä oikeasti tunnu missään kauppalaskussa, mutta mahdollisesti oppii pikkuhiljaa sen, että heräteostokset ovat ihan turhia ja saattavat tulla kalliiksi. Meillä sovitaan aina ennen kauppareissua, ostetaanko herkkuja ja jos, niin onko se jätski vai pieni karkki vai jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleinen neuvo kaikille: Kun näet kaupassa itkevien lasten kanssa taistelevan vanhemman, ÄLÄ PUUTU ASIAAN MITENKÄÄN. Älä yritä auttaa, älä neuvo, älä kommentoi, äläkä muutenkaan kiinnitä tilanteeseen huomiota. Älä myöskään jää tuijottamaan, vaan kävele tyynesti ohi. Tilanne vain pahenee, jos ulkopuoliset kokonaistilannetta tietämättömät siihen puuttuvat. Vanhempi kyllä pyytää apua, jos sitä ihan oikeasti tarvitsee.
Totta ihmeessä jään tuijottamaan kunnes tilanne on ohi, jos vanhempi karjuu ja meuhkaa lapselleen kaupassa tai ihan missä tahansa. Ei mikään satunnaisen ohikulkijan ostama tikkari pilaa kasvatusta, sen pilaa vanhemmilta saatu karmea esimerkki. Näitä riittää jokaiselle kauppareissulle, että tavallisille kilteille lapsille huudetaan ja räyhätään jos edes uskaltavat osoittaa jotain hyllyssä olevaa. Silloin ollaan jo todella vaarallisilla vesillä kun ulkopuolisillekin uskalletaan alkaa kiroilemaan ja räyhäämään, tilannetta olisi todellakin pitänyt jäädä seuraamaan pitempään että olisi käynyt ilmi onko fyysinenkin väkivalta jo mukana kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Mamman oma moka, mitäs valehteli. Joillekin tyypillistä syyttää muita omista virheestään. Älä välitä ap, hyvin toimit.
Yäk, ihanko itselle kirjoitit viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puutu muiden asioihin. Jos on kiukkuisten pentujen kanssa muutenkin hankalaa niin siitä se riemu vasta repeää kun joku hyväntahtoinen hölmö tulee vielä sotkemaan asioita. Jos ei ole tarkoitus niille mitään ostaa niin siinä käytetään kaikki keinot että saa ne hiljenemään, vaikka sitten sanotaan että ei ole rahaa.
En ymmärrä tälläisiä vanhempia, puhut kuin lapset olisivat sinulle vaiva ja ne pitää vaimentaa millä keinolla hyvänsä? Ihan sama vaikka valehtelee ja saa lapset huolestuneeksi rahan puutteesta yms. Kannattaisiko miettiä sitä kasvatustapaa uudelleen..
Sanoo lapseton henkilö, eikö niin?
Karmeita mammoja täällä :( Kyllä se niin taitaa olla, ettei kaikille pitäisi lapsia siunaantua lainkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki. Muutkin satuolennot kykenevät. Oikeat ihmiset eivät, vaikka muuta väittävätkin. Jokainen valehtelee joskus. Se on osa ihmisyyttä ja tietyissä rajoissa täysin hyväksyttävää.
Tietyissä rajoissa kyllä, ap:n mainitsemassa tapauksessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Karmeita mammoja täällä :( Kyllä se niin taitaa olla, ettei kaikille pitäisi lapsia siunaantua lainkaan...
Olen samaa mieltä. Jos ei ole mitään todellisuudentajua eikä kykene myöntämään omia inhimillisiä puutteitaan, ei pitäisi olla kenenkään vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä rajoissa kyllä, ap:n mainitsemassa tapauksessa ei.
Hui, kamala, äiti sanoi lapselle ettei ole rahaa tikkariin! Kyllä oli HIRVEÄ teko. Mistä muuten tiedät, että äiti valehteli? Joskus voi olla sellainen tilanne, ettei ole juuri sillä hetkellä edes sitä yhden tikkarin hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnistan tuon tilanteen. Voidaan kaikki vaikka nyt hetkeksi asettua tuon kaupassa asioineen äidin asemaan.. Suljetaanpas hetkeksi silmät ja mennään tuon äidin nahkoihin.
Noniin eli olet nyt Sanna 32 vuotias perheenäiti Kotkasta. Viime aikoina on ollut raskasta ja Eetu 3 vee ja Enni 4 vee on sairastanut vuoronperään noron, influenssan, ärhäkän oksennustaudin ja korvatulehduksen.Itse olet myös sinnitellyt puolikuntoisena viikkotolkulla taiteillen raskaan hoitotyön ja kodin sairastuvan välimaastossa. Perheen isä Ville on työmatkalla ja olet huolehtinut perheestä yksin jo reilun viikon.
Kannat syyllisyyttä koska olet joutunut olemaan niin paljon töistä pois hoitamassa lapsia..
Tänään kaupassa sitten tilanne hieman kärjistyi ja koska tunnet olosi muutenkin jo tarpeeksi paskaksi niin tämä oli vain kärpäsenpaska paskavuoren huipulla.
Mutta välillä paskaa sataa tuulettimeen niin että sitä roiskuu joka paikkaan ja olet ylt ympäri paskassa. Mutta ei auta kuin syödä paska ja jatkaa pää pystyssä kohti uutta päivää ja toivottavasti vähän valoisampaa sellaista.
Sen pituinen se.
Ostaisin lapsilleni tikkarit ja itselleni yhden myös.
Vierailija kirjoitti:
Teit siitä äidistä itseäsi huonomman lastensa silmissä toiminnallasi. Näin siis kuvittelen sen äidin tunteneen tuossa tilanteessa.
"Vieras täti antaisi karkkia mutta äiti ei"
Ymmärrätkö?
Vähän sama tilanne kun odotin bussia. Kyytin nousi minua ennen nainen joka selitti kuskille ihan vakuuttavasti ja järkeviin syihin vedoten miksi ei juuri nyt ole rahaa ostaa lippua vaikka rahaa tilillä olikin. Kuski päätti olla mulgero ja olla päästämättä naista bussiin vaatien häntä kävelemään pakkasessa joko kotiinsa tai +5km automaatille. Olin vaan "ei sun tarvi kävellä tossa sulle matkalippuun rahat. Ei tarvi maksaa takas." ja ihan silminnähden oli havaittavissa miten sitä kuskia otti päähän kun miehenä toimin naista kohtaan ritarimaisesti tehden siitä kuskista miehenä pellen sen naisen silmissä. Palvelu oli sen mukaista sitten itselle: hapan naama, tyly äänensävy, lipun sai ottaa itse ja vaihtorahat paiskattiin voimalla kaukaloon mahdollisimman pieninä kolikkoina. No ainaskin nainen oli ilahtunut ja se oli itselleni pääasia.
Sinällään aivan herrasmiesmäisesti tehty siinä tilanteessa, mutta selityksesi täällä osoittaa sinut typerykseksi.
Bussikuski ei ole pelle, jos hän ei päästä selittävää matkustajaksi pyrkivää ilmaiseksi bussiin. Hän on pelle, jos ei noudata työnantajansa ohjeistusta, ja hankkii tuollaisella toiminnallaan itselleen varoituksen.
Ulkopuolinen saa totta kai maksella matkoja kenelle haluaa, ihan kiva jos niin toimit. Mutta ehkä se nainen piti helposti narutettavana pellenä sinua, eikä sitä tiukkaa bussikuskia.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida olla penaalin terävin kynä.
Ei ole ei ja aloitukset aina sen mukaisia.