Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teininä saatu huono maine kuin elinkautinen?

Vierailija
15.01.2019 |

Tuli mieleen tämä aihe siitä, kun vähän aikaa sitten oli uutinen jossa rehtori haukkui tyttöjen pukeutuvan halpamaisesti ja aiheuttavan itse kiusaamisensa. Miten ulalla päästään voi olla jopa kasvatustehtävissä toimiva aikuinen? Pitäisi opettaa ettei ikinä ole hyväksyttävää kiusata toisia, ei siis ikinä. Kiusaaminen on AINA tekona väärin. Tulisi keskittyä torumaan kiusaajaa, etsiä hälle myös apua, eikä keskittyä etsimään vikoja kiusatusta että miten saatoit aiheuttaa kiusaamisesi provosoimalla muita.

Jos esiteini ja peruskoulu ikäinen teini seurustelee usean kanssa ja on ihastunut varattuun, miksi asiaa ei osata nähdä oikein eli tyttö etsii miesmakuaan ja muu typerä käytös johtuu aivojen kehittymättömyydestä koska ihmisen aivot on vasta 25v valmiit ja vasta silloin on kunnolla aikuinen. Joten voidaan verrata miten kaukana 11-15vuotiaan aivot on tuosta pisteestä ja eikö silloin ole luonnollista että nuori tekee typeriä virheitä?

Hirveän raskas ja yksitoikkoinen ajattelutapa on, että jos oot joskus tehny virheitä sun tulee kärsiä siitä aina. Varmasti meistä jokainen on esimerkiksi puhunut pahaa toisesta niin onko kohtuullista että sulle 30-vuotiaana muistutetaan että sinä puhuit minusta pahaa 14-vuotiaana ja olen edelleen erittäin katkera! Naurettavaa. Eikö ois hyvä oppia menemään eteenpäin elämässä? ja mitä sitten vaikka mokaisi nuorempana useamman kerran, jokaisella meillä on erilainen polku kasvaa lapsesta aikuiseksi ja pääasia on että löytyy älliä ottaa virheistä opikseen ja elää aikuisena eritavalla. Totta on sekin ettei kaikki muutu koskaan, mutta useimmiten ihminen on aikuisena hyvin erilainen verrattuna lapsuuteen ja teini-ikään siksi on oikeus painaa aikuisena lapsuudessa tehtyjen mokien suhteen nollausnäppäintä.

Tottakai tälläset seläntakana pahan puhumiset saa helpommin anteeksi kuin holtittoman seksuaalikäyttäytymisen, miksi holtiton seksuaalikäyttäytyminen teininä on edelleen aikuisena ihmisille tosi iso ongelma mutta pahan puhumisen voi antaa helpommin anteeksi? Tässäkään ei ole kyse mistään kuolemanvakavasta, vaan nuoren ajattelemattomuudesta. Ymmärrän jos pitää ikuista häpeää kantaa henkirikoksesta, raiskaamisesta, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä mutta miksi teini-iässä tehdyt poikasotkut täytyy olla elinkautinen ja kantaa siitä ikuista häpeää?

Eikä huonon maineen saamiseen tarvita välttämättä edes seksiä, riittää pelkät useat seurustelusuhteet ja varattuun ihastuminen. Seksisuhteita teineillä saa mielestäni olla samalla tavalla kuin aikuisillakin kunhan tietää ehkäisyyn liittyvät asiat, seksi on tehty nautinnoksi, eikä siinä ole mitään likaista ja väärää. On väärin kasvattaa siihen, että jos naisena harrastat paljon seksiä sinua aletaan haukkumaan l- ja h-alkuisilla sanoilla, kun taas mies saa pukkina ylpeillä jalustalla. Suomen tulisi olla tasa-arvoinen maa.

Nuoret etsii myös tyyliään, viiltää syvälle sisimpään jos sanot että näytät halpamaiselta. Se on todella ikävä loukkaus. Jokaisella on oikeus pukeutua niin kuin haluaa!

Oletteko tulleet ajatelleeksi että jos joku aloittaa 11-vuotiaana seurustelun niin hänellä voi olla mielenterveydellisiä ongelmia ja kotona myös ongelmia? Onko kiusaaminen hyvä keino palauttaa maanpinnalle ihmisiä, kiusaaminen on vuosia kestävää henkistä ja fyysistä väkivaltaa joka jättää trauman kaiken ikäsiin, eikö todella ole parempia keinoja?

Aikuiset jotka näkee toisen aikuisen edelleen halpamaisena lapsuudessa tehtyjen virheiden takia ja haukkuvat häntä, juoruilevat hänestä, eivät voi olla mitään muuta kuin kiusaajia vailla huonoa omaatuntoa tai vajaita jos eivät käsitä miten lapsen tasolla 11-15vuotias vielä oikeasti on ja tekee sen takia virheitä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen tuppukylässä porukat tietää mitä kukakin oli lapsena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti pienillä paikkakunnilla ainakin, mutta joskus voi törmätä myös isossa kaupungissa ihmiseen menneisyydestä.

Vierailija
4/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

omg

Vierailija
5/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huono maine pysyy siel koulussa sen jälkee sä et ikinä nää niit ihmisiä ehkä joskus kadulla tulee vastaa

Vierailija
6/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:O

Vierailija
7/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse muutin 18 v opiskelemaan toiselle puolelle Suomea. Sen jälkeen olen muuttanut useaan kertaan eri puolille maata. Muuton jälkeen en ole ollut missään yhteydessä jättämiini paikkoihin ja ihmisiin.

Vierailija
8/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on se hullu, joka on jo ainakin vuodesta 2011 jauhanut tuota samaa monilla eri keskustelupalstoilla.

Vierailija
9/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pahasti koulukiusattu, ja vieläkin kun käyn kotipaikkakunnalla minua katsotaan kuin halpaa makkaraa. Yht'äkkiä en olekaan tavallinen töissäkäyvä kolmikymppinen äiti, ja vaimo, vaan säälittävä ja naurettava teini. Itseäni nuoremmat ja vanhemmat eivät minua tunnista, eivätkä käyttäydy noin.

Onkohan tämä joku pikkupaikkakunta juttu?

Vierailija
10/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutto

Vierailija
11/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on se hullu, joka on jo ainakin vuodesta 2011 jauhanut tuota samaa monilla eri keskustelupalstoilla.

Mitä sitten vaikka aloittajalla olisi mielenterveysongelmia? Kiusaaminen niitä teettää.

Vierailija
12/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin pahasti koulukiusattu, ja vieläkin kun käyn kotipaikkakunnalla minua katsotaan kuin halpaa makkaraa. Yht'äkkiä en olekaan tavallinen töissäkäyvä kolmikymppinen äiti, ja vaimo, vaan säälittävä ja naurettava teini. Itseäni nuoremmat ja vanhemmat eivät minua tunnista, eivätkä käyttäydy noin.

Ihan ihmisluonteeseen liittyvä juttu. Moni ei halua hyväksyä sitä, että ihminen voi päästä eteenpäin. Itsekin olen ihan hyvässä asemassa oleva ihminen pk-seudulta, mutta kotipaikkakunnalla käydessäni minua pidetään juopon lapsena enemmän kuin muuna. Samahan se on monesti esimerkiksi luokkakokouksissa; siellä taannutaan porukalla ja vanhat asetelmat tulevat todella nopeasti mukaan. 

Vierailija
13/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että vika ei oo sussa vaan kiusaajissa! He ovat jääneet lapsen ja teinin tasolle koska elävät menneisyydessä, ymmärrä miten noloja he ovat, naura heille ja sääli heitä omassa mielessäsi! Jos tulevat haukkumaan päin naamaa, niin uskaltaudu sanomaan muutama valittu sana.

Vierailija
14/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
15/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin jo sillon kaksvitosena sanomaan vanhoista muistuttelijoille, että ihan oikeasti, keelaatsä jotain 10v vanhoja juttuja vielä?? Omg, mä en enää edes muista suurinta osaa sen aikaisista tuttavista! Jokainen huomauttelija on mennyt tähän asti hiljaiseksi, varmaan siksi, kun eivät ole itsekään huomanneet miten "välille" ovat jääneet. 

Olen myös ihanasti päässyt näpäyttämään jotain yhden illan hoitoa, että en edes muista sinua, joten sinunkin olisi parempi pitää suu kiinni, eikä levitellä ympäriinsä juttuja, joita ei kukaan voi todeksi todistaa, saat vielä syytteen perättömien huhujen levittämisestä. Ensin kannattaa itse unohtaa, eikä olla enää muistavinaan, kyllä ne muut seuraavat perästä, koska ei kukaan halua olla menneeseen takertunut katkeroitsija.

Vierailija
16/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"muu typerä käytös johtuu aivojen kehittymättömyydestä koska ihmisen aivot on vasta 25v valmiit ja vasta silloin on kunnolla aikuinen."

Bs.

- Ihminen kehittyy läpi elämän ja aivot ei ole koskaan "valmiit"

- Se on ihan luontaista varottaa lähimmäisiä, jos toisen elämä näyttää sekopallolta

Vierailija
17/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
18/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin jo sillon kaksvitosena sanomaan vanhoista muistuttelijoille, että ihan oikeasti, keelaatsä jotain 10v vanhoja juttuja vielä?? Omg, mä en enää edes muista suurinta osaa sen aikaisista tuttavista! Jokainen huomauttelija on mennyt tähän asti hiljaiseksi, varmaan siksi, kun eivät ole itsekään huomanneet miten "välille" ovat jääneet. 

Olen myös ihanasti päässyt näpäyttämään jotain yhden illan hoitoa, että en edes muista sinua, joten sinunkin olisi parempi pitää suu kiinni, eikä levitellä ympäriinsä juttuja, joita ei kukaan voi todeksi todistaa, saat vielä syytteen perättömien huhujen levittämisestä. Ensin kannattaa itse unohtaa, eikä olla enää muistavinaan, kyllä ne muut seuraavat perästä, koska ei kukaan halua olla menneeseen takertunut katkeroitsija.

Juuri näin! 

Vierailija
19/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

_

Vierailija
20/39 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"muu typerä käytös johtuu aivojen kehittymättömyydestä koska ihmisen aivot on vasta 25v valmiit ja vasta silloin on kunnolla aikuinen."

Bs.

- Ihminen kehittyy läpi elämän ja aivot ei ole koskaan "valmiit"

- Se on ihan luontaista varottaa lähimmäisiä, jos toisen elämä näyttää sekopallolta

Jos tapaat ihmisen jonka kanssa et oo yli 10 vuoteen ollut tekemisissä niin miten voit kuvitella tietäväsi millaista hänen elämä on ja juoruilet että toi on sellanen ja sellanen?

Ei ole mitään todellista syytä varoittaa muita, yritetään ainoastaan saada tämä henkilö uudestaan kiusatuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi