Uran/alan vaihto 40-vuotiaana, mitä suosittelette?
Olen toimistyössä, talous-, hankinta-, projekti jne. hommissa. Olen alkanut miettimään kokonaan alan vaihtoa (osittain työuupumuksen vuoksi) ja samalla poispääsynä nykyisestä organisaatiosta. Mitä alaa suosittelisitte? Ja ehkä perusteet, miksi? Minulla olisi mahdollisuus lukea opintovapaalla jokin uusi tutkinto.
Kommentit (24)
En tiedä, mutta sen tiedän mitä en suosittele: hoitoala.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta sen tiedän mitä en suosittele: hoitoala.
No älä nyt noin sano! Suorittavalla tasolla on kurjaa mutta johtotehtävissä leppoisaa! T. Sote-johtaja
Koodaamista voi opetella ilmeisesti kuka tahansa. Melko putkiaivoisen hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Koodaamista voi opetella ilmeisesti kuka tahansa. Melko putkiaivoisen hommaa.
Ja silti joka paikassa sanotaan, ettei sille alalle pääse muut kuin alle 30-vuotiaat. Muut on jo liian vanhoja. Joten lienee turhaa opiskella mitään tietokoneisiin liittyvää.
Itse sairastuin työuupumukseen hoitoalalla, mutta kyllä se ala joillekin soveltuu. Ja ehkä juurikin alan vaihtajille, jotka ei ole enää sinisilmäisen naiiveja vaan osaavat pitää puolensa työelämässä. Palkka ei ole hyvä, eikä etenemismahdollisuuksia ole muuten kuin yliopistokoulutuksen kautta, mutta jos nämä ei ole ehdoton este, niin voihan sitäkin kokeilla (hoitoalaa siis).
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastuin työuupumukseen hoitoalalla, mutta kyllä se ala joillekin soveltuu. Ja ehkä juurikin alan vaihtajille, jotka ei ole enää sinisilmäisen naiiveja vaan osaavat pitää puolensa työelämässä. Palkka ei ole hyvä, eikä etenemismahdollisuuksia ole muuten kuin yliopistokoulutuksen kautta, mutta jos nämä ei ole ehdoton este, niin voihan sitäkin kokeilla (hoitoalaa siis).
hei, mitä teet nyt? Itsekin hoitoalalla uupunut ja alanvaihto edessä.
ei ap
Mä olen 50 vuotta. Työtön opettaja. Mille alalle minä voisin työllistyä? Maisteri olen...
Vierailija kirjoitti:
Olen toimistyössä, talous-, hankinta-, projekti jne. hommissa. Olen alkanut miettimään kokonaan alan vaihtoa (osittain työuupumuksen vuoksi) ja samalla poispääsynä nykyisestä organisaatiosta. Mitä alaa suosittelisitte? Ja ehkä perusteet, miksi? Minulla olisi mahdollisuus lukea opintovapaalla jokin uusi tutkinto.
Vaihtaisin sinuna ensin työpaikkaa.
Et arvaakaan miten kivaa voi olla mennä työpaikkaan mihin ei aamuisin vituta herätä, vaikka tekee edelleen täysin samoja töitä.
Ei kukaan muu pysty sinulle vastausta kertomaan kuin sinä itse.
Nykyään jokaisessa ammatissa on "kiire" ja riski työuupumukselle. Työelämän paineita on kyettävä hallitsemaan itse. Jos (yli)tunnollisena pyrkii tekemään kaiken määräaikojen puitteissa ja tuottaa (yli)laatua, uupuminen on todennäköistä.
Kysy itseltäsi, mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua, jos tuotos ei valmistukaan jonkun pyytämään tahtiin. Eipä paljon mitään voi tapahtua. Projari tai esimies saattaa olla hieman pettynyt, mutta siinä kaikki. Potkuja et normaalina työntekijänä voi saada. Miksi siis stressata? Ellet opi tätä, uupumus iskee millä tahansa alalla (paitsi sote-johtajana, joka ei osaa hommaansa ja vain tuhlaa veronmaksajien rahoja).
Jos edellisestä huolimatta haluat vaihtaa alaa: Mitkä ovat kiinnotuksen kohteesi? Missä olet hyvä? Mitä taitoja tai osaamista sinulla on? Onko markkinoilla tarvetta osaajille, joilla on sinun osaamispohjasi täydennettynä ehkä jollain muulla tietämyksellä?
Tuota IT-alaa ei kannata harkitakaan ainkaan koodaajana, jos mitään taustaa sillä puolella ei ole valmiiksi. Et pääsisi edes haastatteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50 vuotta. Työtön opettaja. Mille alalle minä voisin työllistyä? Maisteri olen...
Usko tai älä: myyntiin.
Eräs ison organisaation myyntijohtaja kysyi, tiedättekö, mistä hän on löytänyt kaikkein parhaimmat myyjät ja myyntipäälliköt. Vastaus: OKL:sta. Koulutuksessahan opetellaan vaikuttamaan ihmisiin. Sitähän myyntityö on. Avasi omat silmät.
Myyjä isossa myymälässä on muuten hyvä duuni, MUTTA heille jotka:
- tykkää myydää,
- tykkää ”häiritä” ja ”tyrkyttää”,
- kestää asiakkaiden solvauksia,
- elävät ei tarvitse sinua kotiin ilalla eikä viikonloppuna, eikä pyhinä, eikä jouluna, koska silloin olet työvuorossa,
- olet ekstrovertti ja haluat kuullaa jokaisen asiakkaan (about 1000-2000/pv) ”minun serkun pojan poika osti paremman 100 v sitten, mut sitten kun meillä on tapana matkustaa meidän kesärannalle..(20min selostus)...mutta en mä oikeastaan tullut mitään ostamaan täältä kun olen jo shoppailut”...
- osaat ylläpitää hymyä ja iloisuutta vuoron verran 6-7,5h.
Muuten tosi hyvä duuni minusta, vastuu on pientä, mokata ei paljoa voi, helppo oppia, työpäivän jälkeen ei tarvi mitään sosiaalisia kontakteja, opit lukemaan ihmisiä etäältä.
Ensinnäkin kannattaa miettiä, millä alalla vastavalmistunut yli 40-vuotias otetaan työnhaussa vakavasti. Ainakin tekniset alat on tältä osin poissuljettu. 35v:kin on "liian vanha" vastavalmistuneeksi ko. alalla.
Sossuksi, ikä on plussaa ja paljon alanvaihtajia alalla muutenkin. Työllisyys 100%.
Lähes kaikki työpaikat ovat nykään kiireisiä ja stressaavia kilpailutuksen vuoksi. Mutta jotakin sitä on pakko tehdä. Harvasta meistä on yrittäjäksi.
IT-johtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs ison organisaation myyntijohtaja kysyi, tiedättekö, mistä hän on löytänyt kaikkein parhaimmat myyjät ja myyntipäälliköt. Vastaus: OKL:sta. Koulutuksessahan opetellaan vaikuttamaan ihmisiin. Sitähän myyntityö on. Avasi omat silmät.
Sivistäminen on ihan toisenlaista vaikuttamista (tai aktivointia) kuin myyminen.
Vierailija kirjoitti:
IT-johtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistäminen on ihan toisenlaista vaikuttamista (tai aktivointia) kuin myyminen.
Äh, sulla on kapea kuva myymisestä. Kyllä hyvä opettaja myös "myy" eli tekee niistä opetettavista asioista kiinnostavia.
Tai että ei hyvä myyjä välttämättä ole suuna päänä vaan osaa olla hiljaa oikeina hetkinä. Tästäkin opettajalla on kokemusta.
up