Arvostatko puolisoasi ja kerrotko sen hänelle?
Olen viime aikoina tuntenut oloni aliarvostetuksi kotona ja mietin mistä se mahtaa johtua. Minusta aidosti tuntuu että mies pitää minua ns. itsestäänselvyytenä eikä näe kaikkia niitä asioita mitä teen hänen eteensä ja meidän eteemme. Ainoa syy tähän on vain ja ainoastaan se ettemme ole puhuneet mistään aiheeseen liittyvästä enkä tietystikään näe miehen päänkään sisään. Toisin sanoen kaipaan kai kiitosta tai huomiointia. Tunnen oloni huonoksi kun mies kehuu usein muita ja kommentoi esim. aasialaisten naisten hyvyyttä parisuhteessa (hänellä ei ole tästä kokemusta). Haluaisin kai kuulla hänen suustaan että olen hyvä vaimo hänelle. Tässä vähän listaa asioista joita teen suhteessa:
- pidän kodin siistinä, ts. suurin siivousvastuu kotona on minulla
- hoidan pyykit
- suunnittelen viikon ruuat ja valmistan ne suurimmilta osin, mies auttaa välillä
- olen hyvä leipomaan ja leivon usein miehen lempiherkkuja
- hoidan enemmistön kauppakäynneistä, myös rahallisesti
- tienaan enemmän kuin mies, joten osallistun myös asumiskuluihin, autokuluihin yms. isommalla summalla. Olen maksanut kaikki asunnon remontit
- teen aamupalat ja iltapalat miehelle valmiiksi ja yleensä myös kiikutan ne miehelle nokan eteen (syömme yleensä olohuoneessa)
- harrastan miehelle mieluisia harrastuksia hänen seuranaan vaikka itse en niistä niin pidä (esim. hiihto, kalastus) ja tapaan miehen kanssa hänen ystäviään
- seksiä on pari kertaa viikossa. Jos en itse halua seksiä ehdotan miehelle pikapanoa tai suuhoitoa. Annan miehelle eturauhasen hierontaa hänen pyynnöstään.
- autan miestä hänen metsäpalstansa metsätöissä ja muissa puuhommissa (näitä tarvii tehdä harvoin)
Itse yritän huomioida miehen tekemiset ja kiittää aina kun siihen on aihetta. Toki varmasti välillä lipsuu ja miehen aherrus jää vaille kiitosta... Uskon kuitenkin miehen tietävän, että arvostan häntä ja hänen panostaan. Itse en taas tiedä miten paljon minua arvistaa ja se häiritsee. Johtuu ehkä juuri esim. miehen puheista että jos eroamme hän vaihtaa aasialaisiin heidän kulttuurinsa vuoksi tms. En ymmärrä mitä hän siitä kulttuurista saisi mitä ei saa jo nyt...
Samaa olen miettinyt että mitähän ihmeellistä se aasialainen vaimo tähän lisäksi keksisi mitä tällainen suomalainen vaimo ei nyt hoksaa/osaa tehdä. Kovasti mies vaan aasialaisia naisia ihannoi kuitenkin. Minä olen sitä mieltä että saattaisi jäädä jopa osa saamatta, noin niin kuin rahallisesti ajateltuna.
Ja ei ole lapsia eikä tule.
AP