Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan kapinoi sitä vastaan, että kaikki palvelut ja kortit yritetään muuttaa vain älykännykällä toimiviksi, esim ajokortti

Vierailija
14.01.2019 |

kiltisti vain kuunnellaan mitä hullumpia ehdotuksia muutoksiin tulee, muutoksia otetaan vaion vastaan kiroillen, että hulluksi on mennyt, mutta missään ei näe että asialle löytyisi vastustusta.
Viimeisin älynväläys kuului aamutelkkarissa, en muista kummalla kanavalla, että ajokorttikin aiotaan siirtää "äly"laitteeseen.

Mitä helvettiä saatana, eikö tälle vatipäisyydelle löydy mitään rajaa enää. Minulla ei älykännykkää ole, eikä tule. Mutta ilmeisesti kohta ei voi elää ellei sitä paskalaattaa pidä kokoajan kädessä, kun kaikki toimin not on sen takana.

Herätkää.

Kommentit (1127)

Vierailija
681/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten kumma juttu kun juuri älyköt luopuvat älypuhelimistaan. Esimerkiksi Stephen Hawking siirtyi tyhmäpuhelimeen, eikä hän todellakaan ole ainut älykäs joka näin on tehnyt.

Miten tälläinen paradoksi on mahdollista.

Vau. Että oikein yksi ihminen (joka ei fyysisesti kyennyt älypuhelinta käyttämään) luopui siitä. Mind blown!

Käsittääkseni lainaamassas viestissä puhuttiin monista älyköistä, jotka eivät älykännykkää huoli. Esimerkiksi valittiin vain valittiin yksi.

Viekö kakkalaatta myös lukemisen taidon, älyn se selvästi vie.

Ihan vapaasti sitten lisäämään niitä esimerkkejä. Ja tällä kertaa mielellään sellaisilta ihmisiltä jotka olisivat fyysisesti kyvykkäitä sellaista laitetta käyttämään.

Sinulla on älykännykkä, mikset käytä Googlea? 

Mikäs palvelija minä sulle olen. 

Todistustaakka on sillä, joka väitteen esittää.

Vierailija
682/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin sinulta mitä tapahtuu aivoille kun niitä ei tarvitse rasittaa koko ajan (netti mukana 24/7, mitään ei tarvitse muistaa, eikä opetella ulkoa.) Eilen sanoit ettei ihmisten enää tarvitse vihanneksina tehdä ruumiillista työtä, että kaikki tekee aivotyötä nykyisin. Kerroit että pitäisi olla kuulemma huolissaan liikunnan puutteesta.

Et enää vastannut kun kysyin että kuinka moni sitä vaativaa ajatustyötä tekee ja että eikö sitä liikuntaa, josta olet huolissasi, saa siitä vihannesmaisesta ruumiillisesta työstä?

En tiedä, kenelle tämä kommentti oli tarkoitettu, mutta vastaan silti. Elämme tietoyhteiskunnassa, jossa se ajatustyö on merkitykseltään erilaista kuin aiemmin. Se, että ei tarvitse muistaa puhelinnumeroita tai käydä pankkiautomaatilla tai kaupan kassalla vaihtamassa pikkurahaa parkkimittaria varten, vapauttaa kapasiteettia muunlaisiin asioihin kuten laajempien kokonaisuuksien ymmärtämiseen, eettisiin asioihin tai luovuuteen. Maailmassa ei lopu ajatustyö sillä, että sinun ei tarvitse enää ihan kaikkea muistaa itse. Ne muistettavat ja ajateltavat asiat vain priorisoidaan eri tavalla.

Hauska :-). Ei sitä vapautuvaa kapasiteettia käytetä laajempien kokonaisuuksien ymmärtämiseen eikä eettisiin asioihin, vaan kissavideoiden katseluun Facebookista, selfieiden postaamiseen Instagramiin ja tällaiseen kinaamiseen eri nettipalstoilla. Tuolla kaupungilla kun kulkee, melkein jokainen ihminen käyttää jokaisen joutenolohetkensä, kuten lääkärissä odottamisen tai bussissa istumisen sen puhelimensa selaamiseen, eikä sieltä taatusti lueta mitään Hawkingsin teorioita maailmankaikkeudesta eikä pyritä ymmärtämään mitään, mikä kestää kauemmin kuin 15 sekunnin kissavideo. Laajempien kokonaisuuksien ymmärtäminen vaatii keskittymistä ajattelemiseen, mihin älypuhelinzombiet eivät pysty.

Täh? Luetko sinä sitten lääkärin odotushuoneessa hawkingia? En ymmärrä miksi sen et-lehden lukeminen tai seinien tuijottelu olisi sitten sivistävämpää. Ja fyi: minulla on ainakin tenttimateriaalia älypuhelimessani.

Minulla on IT-alan videoluentoja tallennettuna noin sata tuntia joita katselen aina luppoaikoina jotta pysyn alan kehityksessä mukana.

Niinpä. En jaksa uskoa, että tuo älypuhelimia demonisoiva henkilö kantaa sitä hawkingia mukanaan. Nytkin on kotonaan läppärin edessä, mutta mitäs hän tekeekään vapaahetkinään: änkkää vauvapalstalla.

Mitä se luddiittien vapaa aika sinua kiinnostaa.

Tämä luddiitti ei kanna kirjoja mukanaan, vaan lukee niitä kotonaan.

Minä saan käydä netissä ihan siinä missä muutkin.

Minun oikeuteni käyttää tietokonetta ei kyseenalaistu sillä haluanko omistaa älykännykän.

Minä en ole kieltänyt ketään käyttämästä älykännykkää.

Kritisoin sellaista, että ihmiset pakotettaisiin omistamaan paskalaatta, ollakseen yhteiskunnassa mukana.

Vielä toistaiseksi ei ole pakko omistaa paskalaattaa.

Toivoisin ettei tulevaisuudessa kehitys mene siihen suuntaan, että on pakko (esim. ostaakseen jotain tai pitääkseen pankkitiliä yms. kyllä tiedätte mitä tarkoitan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuuntelee useiden fiksujen ja älykkäiden haastatteluja, kyllä suuriosa heistä sanoo, etteivät käytä saati edes omista älykännykkää, jos asia tulee puheeksi, sanovat etteivät myöskään käy twittereissä yms, missä näillä laitteilla aina surffaillaan, sellanen tyrkkymaailma ja itsensä jalustalle nostaminen harvemmin kiinnostaa ajattelevia ihmisiä.

Vierailija
684/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten kumma juttu kun juuri älyköt luopuvat älypuhelimistaan. Esimerkiksi Stephen Hawking siirtyi tyhmäpuhelimeen, eikä hän todellakaan ole ainut älykäs joka näin on tehnyt.

Vau. Että oikein yksi ihminen (joka ei fyysisesti kyennyt älypuhelinta käyttämään) luopui siitä. Mind blown!

Käsittääkseni lainaamassas viestissä puhuttiin monista älyköistä, jotka eivät älykännykkää huoli. Esimerkiksi valittiin vain valittiin yksi.

Ihan vapaasti sitten lisäämään niitä esimerkkejä. Ja tällä kertaa mielellään sellaisilta ihmisiltä jotka olisivat fyysisesti kyvykkäitä sellaista laitetta käyttämään.

Todistustaakka on sillä, joka väitteen esittää.

https://www.google.com/search?client=firefox-b&q=%C3%A4lypuhelin+tyhmen…

Vierailija
685/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin sinulta mitä tapahtuu aivoille kun niitä ei tarvitse rasittaa koko ajan (netti mukana 24/7, mitään ei tarvitse muistaa, eikä opetella ulkoa.) Eilen sanoit ettei ihmisten enää tarvitse vihanneksina tehdä ruumiillista työtä, että kaikki tekee aivotyötä nykyisin. Kerroit että pitäisi olla kuulemma huolissaan liikunnan puutteesta.

Et enää vastannut kun kysyin että kuinka moni sitä vaativaa ajatustyötä tekee ja että eikö sitä liikuntaa, josta olet huolissasi, saa siitä vihannesmaisesta ruumiillisesta työstä?

En tiedä, kenelle tämä kommentti oli tarkoitettu, mutta vastaan silti. Elämme tietoyhteiskunnassa, jossa se ajatustyö on merkitykseltään erilaista kuin aiemmin. Se, että ei tarvitse muistaa puhelinnumeroita tai käydä pankkiautomaatilla tai kaupan kassalla vaihtamassa pikkurahaa parkkimittaria varten, vapauttaa kapasiteettia muunlaisiin asioihin kuten laajempien kokonaisuuksien ymmärtämiseen, eettisiin asioihin tai luovuuteen. Maailmassa ei lopu ajatustyö sillä, että sinun ei tarvitse enää ihan kaikkea muistaa itse. Ne muistettavat ja ajateltavat asiat vain priorisoidaan eri tavalla.

Vai et sinä tiedä😂😂 sama jollotus jatkuu kuin eilen. Valtaosa kansasta ei tee ajatustyötä. Mm. eettiset asiat eivät kyllä hirveästi aivoja rasita. Mitä sinä muuten teet työksesi kun on aikaa palstalla päteä kymmenien sivujen verran?

Sinä olet siis keskustellut kymmeniä sivuja? Minä tulin mukaan vasta edellisellä sivulla. Työskentelen verotuksen kanssa, mutta vain osa-aikaisesti, koska opiskelen taloustiedettä. Tänään kirjoitan gradua tässä kotona.

Valitettavasti tyylisi on aika tunnistettava. Samaa tyhjän lässytystä, "todistat" joka ikiselle kirjoittajalle miten he ovat väärässä. Kerrankin AV:lla on mielenkiintoinen keskustelu ja samanhenkisiä ihmisiä, niin eikö se pidä tulla pilaamaan??

No se tuli kyllä jo selväksi, mikä sinusta on mukavaa ja laadukasta keskustelua. Onhan se aina mukavaa, kun kaikki ovat samaa mieltä, kun silloin ei tarvitse perustella yhtään mitään.

Mutta älä huoli, en minä tässä kauaa sinua häiritse. Huomasin jo, että niitä perusteluja ei tule. Tällainen keskustelu ei minua kiinnosta.

Mitä perusteluja ei tule? Luuletko sinä että täällä kukaan haluaa/jaksaa "keskustella" kun nämä sivut ovat täynnä pelkkää todistelua kuinka kaikki ovat typeriä, vanhanaikaisia ja väärässä? Jos tänne joku erehtyy kirjoittamaan, joutuu heti mollauksen kohteeksi. Sehän on fiksua ja sivistynyttä?

En minä ole haukkunut ainakaan ketään tyhmiksi siksi, etteivät käytä älyluuria. Olen vain kyseenalaistanut logiikan, jonka mukaan älyluurin omistaminen tekisi tyhmäksi. Ymmärrätkö, mikä ero on henkilöllä, jolla ei ole älyluuria ja henkilöllä, joka haukkuu toisia tyhmiksi ilman perustetta? Sinä kuulut näistä molempiin, mutta minä olen moittinut sinua vain toisen asian takia.

Älykännykät tyhmentävät ihmistä. Ihan todistetusti.

Sitä on varmaan vähän hankala tajuta, jos itse on naimisissa sen paskalaatan kanssa jo ties monetta vuotta.

Niin vielä kun tietäsi, mistä tulee tuo "todistetusti". Se, että hoet tuota yhtä ja samaa, ei muutu järkeväksi perusteeksi, vaikka miten tahtoisit.

Eli et halua hyväksyä ja uskoa?

Liittyy keskittymiskykyyn.

Sinä et esimerkiksi pysty enää hakemaan tietoa asioista ja jankkaat ja jankkaat.

Vähän vaikeaa tässä on hyväksyä ja uskoa, kun mitään faktapohjaisia perusteita ei tule, vaikka niitä olen useaan kertaan nyt pyytänyt.

Maapallo on litteä. Mikset nyt vain usko ja hyväksy sitä, kun minä sanon? Niin se nyt vain todistettavasti on.

Vierailija
686/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa lukea Pekka Vahvasen uusi kirja Kone kaikkivaltias.

Vierailija
687/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuuntelee useiden fiksujen ja älykkäiden haastatteluja, kyllä suuriosa heistä sanoo, etteivät käytä saati edes omista älykännykkää, jos asia tulee puheeksi, sanovat etteivät myöskään käy twittereissä yms, missä näillä laitteilla aina surffaillaan, sellanen tyrkkymaailma ja itsensä jalustalle nostaminen harvemmin kiinnostaa ajattelevia ihmisiä.

Tyylipuhdasta mutuilua.

Vierailija
688/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luddiitti tässä terve.

Kyllä tällä läppärillä on näppärä googlettaa ja copypastettaa.

Kun se älykännykkä älyköille on niin vaikeaa niin tässä, olkaa nyt hyvä vaan.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/04/alypuhelin-aikamme-tupakka

On varmasti aivan mahdottoman pitkä juttu, tiedän. Sori siitä.

Too long didnt read ja silleen.

Väliotsikkon "Tilalle: tyhmäpuhelin" alta löytyy se mitä itkitte ja kinusitte.

Vierailija
689/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä rautalankaa niille, jotka ihmettelivät, miten se tieto/ ajattelu muuttuu tai laajenee. Kun minä voin hoitaa ne pikkuasiat, kuten laskut, wilmaviestit, aikataulujen tarkistukset, lipputilaukset jne siinä bussimatkalla sen sijaan, että tuijotan ikkunasta tyhjyyteen, minulla jää enemmän aikaa sitten kotona vaikka sen hawkingin lukemiseen.

Luulisi että noin se menee. Ja niin sen pitäisikin mennä.

Monella ei mene, vaan se paskalaatta on siellä himassakin kädessä koko ajan ja kirjoille nauretaan.

Et ole e-kirjoistakaan sitten kuullut?

Älypuhelimesta e kirjaa. Joo joo.

Olen yhden e-kirjan lukenut, ja se oli silmille aika ikävää.

Olen kuullut joo, ei tarvitse olla alentuva.

Eli pointtisi oli mikä? Koska sinusta se oli silmille ikävää, kukaan muu ei koskaan lue e-kirjoja? Minkähän takia tällainen formaatti on sitten olemassa, jos kukaan ei sitä mielestäsi käytä?

En arvosta tuota tyyliäsi laittaa sanoja toisen suuhun. Se pilaa kaikki keskustelut.

Vierailija
690/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja mistähän tulee oletus, että älypuhelimen omistajalla on kaikki mahdolliset somet aktiivisessa käytössä. Minulla ainakaan ei ole twitteriä eilä instagramia. Fb on, mutta se oli jo kauan ennen älypuhelinta. Onkohan minun puhelimessani jokin vika, kun se ei tehnytkään minusta sometyrkkyä?

Vierailija
691/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennustaja tässä terve:

Joku tulee kohtaa ja näsäviisastelee Rihannasta. Ylen juttu on humpuukia ja Rihanna ei ole älyllistä eliittiä.

Vierailija
692/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä rautalankaa niille, jotka ihmettelivät, miten se tieto/ ajattelu muuttuu tai laajenee. Kun minä voin hoitaa ne pikkuasiat, kuten laskut, wilmaviestit, aikataulujen tarkistukset, lipputilaukset jne siinä bussimatkalla sen sijaan, että tuijotan ikkunasta tyhjyyteen, minulla jää enemmän aikaa sitten kotona vaikka sen hawkingin lukemiseen.

Voisitko ystävällisesti kun pyydän, niin referoida jonkun jutun jonka olet oppinut nyt kun sinulla on resursseja vapautunut itsesi sivistämiseen.

Jos ei osaa selittää muille, niin ei ymmärrä itsekään, tiedäthän =)

Minkäs takia bussimatkalla ei voisi lukea kirjaa? Tulee paha olo? Tärisee?

Koska puhelin on huomattavasti helpommin kuljetettava kuin 200+ kirjan kirjasto.

Vierailija
693/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut ei käytä sen takia että haluavat säilyttää sen yksityisyytensä ja vapautensa mitä heillä kaikesta huolimatta on. Ei joka liikettä kyttääviä sovelluksia, jotka lähettävät tiedot ties minne.

t. fiksu

Vierailija
694/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että noin se menee. Ja niin sen pitäisikin mennä.

Monella ei mene, vaan se paskalaatta on siellä himassakin kädessä koko ajan ja kirjoille nauretaan.

Et ole e-kirjoistakaan sitten kuullut?

Älypuhelimesta e kirjaa. Joo joo.

Olen yhden e-kirjan lukenut, ja se oli silmille aika ikävää.

Olen kuullut joo, ei tarvitse olla alentuva.

Minä olen lukenut satoja. Ei ole lainkaan ikävää.

Vierailija
695/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitteen esittäjällä on todistustaakka, luonnollisesti. Sinä sen sijaan yrität passuuttaa muita, joten kommenttisi palvelijasta on aika tekopyhä, eikö vain?

Ei se mikään väite ole, vaan tosiasia. Jos nimet kiinnostaa, käytä sitä vajakkilaattaasi kerrankin johonkin hyödylliseen, ota asioista selvää. 

Ei tässä missään rikosoikeudessa sentään olla. Kuulostat teiniltä, joka luulee olevansa huippuälykäs yksilö. 

Vierailija
696/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai et sinä tiedä😂😂 sama jollotus jatkuu kuin eilen. Valtaosa kansasta ei tee ajatustyötä. Mm. eettiset asiat eivät kyllä hirveästi aivoja rasita. Mitä sinä muuten teet työksesi kun on aikaa palstalla päteä kymmenien sivujen verran?

Sinä olet siis keskustellut kymmeniä sivuja? Minä tulin mukaan vasta edellisellä sivulla. Työskentelen verotuksen kanssa, mutta vain osa-aikaisesti, koska opiskelen taloustiedettä. Tänään kirjoitan gradua tässä kotona.

Valitettavasti tyylisi on aika tunnistettava. Samaa tyhjän lässytystä, "todistat" joka ikiselle kirjoittajalle miten he ovat väärässä. Kerrankin AV:lla on mielenkiintoinen keskustelu ja samanhenkisiä ihmisiä, niin eikö se pidä tulla pilaamaan??

No se tuli kyllä jo selväksi, mikä sinusta on mukavaa ja laadukasta keskustelua. Onhan se aina mukavaa, kun kaikki ovat samaa mieltä, kun silloin ei tarvitse perustella yhtään mitään.

Mutta älä huoli, en minä tässä kauaa sinua häiritse. Huomasin jo, että niitä perusteluja ei tule. Tällainen keskustelu ei minua kiinnosta.

Mitä perusteluja ei tule? Luuletko sinä että täällä kukaan haluaa/jaksaa "keskustella" kun nämä sivut ovat täynnä pelkkää todistelua kuinka kaikki ovat typeriä, vanhanaikaisia ja väärässä? Jos tänne joku erehtyy kirjoittamaan, joutuu heti mollauksen kohteeksi. Sehän on fiksua ja sivistynyttä?

En minä ole haukkunut ainakaan ketään tyhmiksi siksi, etteivät käytä älyluuria. Olen vain kyseenalaistanut logiikan, jonka mukaan älyluurin omistaminen tekisi tyhmäksi. Ymmärrätkö, mikä ero on henkilöllä, jolla ei ole älyluuria ja henkilöllä, joka haukkuu toisia tyhmiksi ilman perustetta? Sinä kuulut näistä molempiin, mutta minä olen moittinut sinua vain toisen asian takia.

Sitä on varmaan vähän hankala tajuta, jos itse on naimisissa sen paskalaatan kanssa jo ties monetta vuotta.

Niin vielä kun tietäsi, mistä tulee tuo "todistetusti". Se, että hoet tuota yhtä ja samaa, ei muutu järkeväksi perusteeksi, vaikka miten tahtoisit.

Sinä et esimerkiksi pysty enää hakemaan tietoa asioista ja jankkaat ja jankkaat.

Ja sinä olet idioottí, mutta sekään ei vielä tee väitteistäsi tosia.

Vierailija
697/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja mistähän tulee oletus, että älypuhelimen omistajalla on kaikki mahdolliset somet aktiivisessa käytössä. Minulla ainakaan ei ole twitteriä eilä instagramia. Fb on, mutta se oli jo kauan ennen älypuhelinta. Onkohan minun puhelimessani jokin vika, kun se ei tehnytkään minusta sometyrkkyä?

Sinulla ei ole!

Okei no sitten ei ole ollenkaan olemassa mitään tyrkkymaailmaa.

Vierailija
698/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä esittät väitteen, sinä perustelet ja todistat sen väitteesi. Muuten puhuit pelkkää pskaa.

Vierailija
699/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä olet idioottí, mutta sekään ei vielä tee väitteistäsi tosia.

Olen pistänyt linkkejä vaikka kuinka paljon.

Jos et osaa lukea ja kykenet vain haukkumaan, luokittelen sinut lapseksi.

En vastaa enää tuollaisille ihmisille mitään.

Sinut tunnistaa omasta lapsenomaisesta tyylistäsi.

Vierailija
700/1127 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletus tulee perusälykännykän käyttäjästä.