Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pettäminen paljastui?

Vierailija
13.01.2019 |

Kertokaa miten pettäjä jäi kiinni.

Kommentit (1762)

Vierailija
1201/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps. Ainakin puolet pettää jossain kohtaa parisuhdettaan. Se ei tee siitä mitenkään hyvää ja sallittua, vaan juttu on se, että ehkä ihmisten kannattaisi luopua yksiavioisuuden ajatuksesta ja miettiä, miten pettäminen voitaisiin välttää. Eli voisiko useampi suhde toimia siten, että seksin harrastaminen suhteen ulkopuolistenkin kanssa olisi sallittua? Tai mikä olisi ratkaisu?

Tai sitten ihmisten pitäisi kasvattaa itselleen moraali ja opetella suhteen arvostusta siten, että vaikeatkin ajat kestetään yhdessä ja suhteeseen panostetaan.

T. 22 vuotta avioliittoa takana, en ole ikinä ollut lähelläkään pettää, enkä ikinä tule pettämään. Uskollisuus tai pettäminen  100% oma päätös, täysin omissa käsissä. 

Vaatiiko pettäminen välttämättä sen, että suhteessa olisi jotain huonosti? Vai voisiko syitä esim. erilaisen seksin hakemiseen olla muitakin?

Vierailija
1202/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastui kuin elokuvassa yli 30 vuoden yhteiselon ja neljän lapsen jälkeen. Alkoi yhtäkkiä urheilla ja kiinnittää muutenkin huomiota ulkonäköön (aikasemmin ei mitään kiinnostusta kumpaankaan). Oli todella hätkähtelevä laitteiden äänille. Tulin sitten kerran aikaisemmin kotiin ja näin, täsmälleen kuten elokuvissa, makkarin oven raosta pitkähiuksisen bruneten ratsastavan miehelläni hiuksiaan heilutellen. Kyseessä arviolta 30 vuotta nuorempi daami (mieheni 58, daami parikymppinen). Jätin ukon siltä istumalta. Hiukan tämän jälkeen minulla todettiin kondylooma. Mies kuoli sydänkohtaukseen pari viikkoa ennen avioeron astumista voimaan. En todellakaan kuvitellut meidän eroavan näin, ja olenkin nyt ollut masennuksen ja kaikenlaisten sydänoireiden takia sairauslomalla kuukausia. Kyllä elämä osaa joskus olla yhtä kärsimystä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos erehdyt varatun kanssa petiin niin pliis jätä oikeasti joku koru, hiustuppo, pinni, pikkarit, mikä vaan tai jopa useita! Itse ainakin haluan tietää jos selkäni takana vehdataan ja olisin kiitollinen

En todellakaan jätä mitään merkkejä – päinvastoin. Haluan tämän seksisuhteen jatkuvan ja vaikka seksisuhde loppuisi, toivon ystävyyden jatkuvan silti sen jälkeen.

Mä taas toivon, että sua petetään joskus samalla tavalla kuin mitä puuhaatte puolison selän takana nyt.

Voithan toivoa, mutta elän avoimessa liitossa.

Avoin liitto? Siis vapaa seksin harrastaminen muiden kanssa, vaikka rakastaa omaa kumppania? Ok, entäs jos sulle valehdellaankin, ja puolisosi onkin rakastunut toiseen. Eikö se ole pettämistä? Jos itse rakastat, koet varmasti tuskaa. Yleensä tuossa vaiheessa tulee ero. Kipeä asia. Siinäpä on sitten kivaa miettiä, että oisko se karma joka kostaa...   eri

Ei kai se suljettu liitto sen enempää estäisi johonkuhun toiseen rakastumista, jos niin sattuu tapahtumaan.

Kyse olikin nyt siitä, että avoimessa liitossakin voi rakastua toiseen. Tuo yksi lällätteli, kuinka hänellä on avoin liitto. Jos lällättelijän puoliso lähtee toisen perään, tuntee lällättelijäkin tuskaa.

Toki. Mutta tässä pettäjä ei ole lähdössä omasta liitostaan mihinkään enkä minäkään sitä halua, ja teemme kaiken niin, ettei siitä olisi haittaa. Hän rakastaa puolisoaan, minä rakastan omaani.  Toteutamme toistemme kanssa vain seksin osalta jotain, mitä emme omista suhteistamme saa. Minä teen sen luvalla, hän valitettavasti ei. Syyn ymmärrän.

Ja jos oma puolisoni nyt rakastuisi ja päättäisi lähteä muualle, ei se olisi pettämistä tunnetasolla, kuten joku sellaista termiä tuolla käytti. Kyllähän se minulle aiheuttaisi tuskaa, koska rakastan puolisoani ja haluan elää hänen kanssaan, mutta karmaa ei ole olemassa. Kaikenlaista ikävää tässä maailmassa voi tapahtua.

Joku sinulle jokunen kommentti sitten  toivoi samanlaista kärsimystä, kuin mitä petetty saa osakseen, ja sinä vastasit olevasi avoimessa liitossa (eli  sen käsitti niin, "ettei lällällää mua koske, koska olen avoimessa liitossa") Nyt kuitenkin pystytkin tuntemaan tuskaa.

Ja tunnetasolla pettäminen ei ole sitä, että sinulle kerrotaan rehellisesti, että nyt on tapahtunut niin, että olenkin rakastunut toiseen, vaan se on sitä, että sun kumppani teeskentelee olevansa rakastunut sinuun, mutta kehitteleekin kaikessa rauhassa uuttaa onneaan, ja heivaa sinut kunhan aika on siihen kypsä. Ja sellaista tuskaa sinulle tuolla aiemmin joku toivoi, koska olet omalta osaltasi hyvin kiero pettäjä myös. Et sinä mikään seksuaaliterapeuttinen "auttaja" ole, vaan varatun ihmisen kanssa teet petosta.

Täällä on kyllä kummallisia ihmisiä. En minä toivo kenellekään pahaa, joten outoa, että täällä toivotaan tuntemattomille ihmisille "tuskaa" vain siksi, että teen suhteessani asioita, jotka ei ole minulle kiellettyjä. Minusta ei ole pahaa harrastaa seksiä muiden kanssa, kunhan ei tauteja tuoda – se ei ole keneltäkään pois.

Turhaan siinä siis syyllistät. En minä ole pettäjä enkä ole vastuussa toisten tekemistä vääryyksistä, vaikka olen osaltani mahdollistamassa sitä.  Eiköhän sitä halukkaita seksikumppaneita hänelle löytyisi, vaikka minä en osallistuisi.  Jokainen tehköön omat ratkaisunsa ja eläköön niiden kanssa.

"Voin kiusata tätä koulukaveria/työkaveria, koska hän on niin outo että jos minä en kiusaisi, niin varmasti joku muu tekisi niin kuitenkin."

"Voin varastaa tuon kaupan pihaan lukitsematta jätetyn pyörän, koska jos minä en varasta sitä, niin ihan varmasti joku varastaa sen kuitenkin."

"Voin jättää ilmoittamatta näkemästäni pahoinpitelystä ja kävellä vaan ohi, kun ei kukaan muukaan näyttänyt reagoivan siihen. Ja ei muutkaan niin ei se minunkaan vastuu ole."

Tällä ajattelutavalla saa riisuttua itseltään kaiken vastuun pois omasta toiminnastaan. Oikeastaan voi tehdä ihan mitä vaan, oli seuraukset muille mitä hyvänsä. Varsin kätevää. Ja kertoo ihmisen luonteesta paljon. 

Aika huonoja vertauksia tähän yhteyteen.

Ja tämähän lähti siitä, että minä en jätä itsestäni merkkejä seksikumppanini puolison löydettäväksi. Juuri siksi, että hän varmasti kokisi tuskaa pettämisestä, mutta mitä ei tiedä, ei satuta. Mitenkäänhän meidän kahden seksi ei ole häneltä ollut pois todellisuudessa.

Aivan, nuokaan vertaukset ja tuo ajatusmalli ei koske sinua. Mikään ei koske sinua.

Vierailija
1204/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa (ja samalla surettaa) tuo yksi tyyppi täällä ketjussa (vai onko useampia jotka kirjoittelevat samasta aiheesta?) joka hakee niin maan vimmatusti oikeutusta pettämiselle. Kyllä se jotain ikävää hankausta selvästi siellä omassa sisimmässä aiheuttaa. 

Vierailija
1205/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N55 kirjoitti:

Paljastui kuin elokuvassa yli 30 vuoden yhteiselon ja neljän lapsen jälkeen. Alkoi yhtäkkiä urheilla ja kiinnittää muutenkin huomiota ulkonäköön (aikasemmin ei mitään kiinnostusta kumpaankaan). Oli todella hätkähtelevä laitteiden äänille. Tulin sitten kerran aikaisemmin kotiin ja näin, täsmälleen kuten elokuvissa, makkarin oven raosta pitkähiuksisen bruneten ratsastavan miehelläni hiuksiaan heilutellen. Kyseessä arviolta 30 vuotta nuorempi daami (mieheni 58, daami parikymppinen). Jätin ukon siltä istumalta. Hiukan tämän jälkeen minulla todettiin kondylooma. Mies kuoli sydänkohtaukseen pari viikkoa ennen avioeron astumista voimaan. En todellakaan kuvitellut meidän eroavan näin, ja olenkin nyt ollut masennuksen ja kaikenlaisten sydänoireiden takia sairauslomalla kuukausia. Kyllä elämä osaa joskus olla yhtä kärsimystä!

Voimia.Kuulostaa kamalalta.Toivottavasti valoisammat ajat odottavat sinua <3

Vierailija
1206/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin saanut selville mieheni fb-salasanan. Tuohon aikaan ei ollut whatsuppia yms. Mieheni kertoili kuinka ei voi sietää pettäviä ihmisiä, huorin hän ei tee ja muuta lässynlässynlää juttuja. Oli mustasukkainen ja kontrolloiva minua kohtaan. Kerran kun mieheni lähti useammaksi päiväksi töihin, kirjauduin hänen fb ja luin viestit. 10 min lähtönsä jälkeen hän oli viestittänyt eräälle naiselle koska pannaan taas. Järkytyin siihen paikkaan.  Meillä oli pieni vauvakin. Maailmani romahti. Hetken päästä mieheni oli poistanut koko viestiketjun. Seuraavana päivänä kerroin että olin saanut puhelinsoiton jossa nämä pettämiset paljastettiin. En siis koskaan paljastunut että olin itse saanut asian selville. Jätin mieheni. Myöhemmin kirjauduin uudestaan mieheni fb ja näin kun nämä kaksi, mieheni ja toinen nainen, yrittivät keksiä miten saavat minut uskomaan että mitään ei ole tapahtunut. Minua jopa pyydettiin soittamaan tälle naiselle ja tämä olisi sitten muka kertonut että ei pidä paikkaansa. En ikinä jäänyt kiinni, enkä myöskään päivääkään katunut, että luin mieheni panoviestit. En kertaakaan. Ero tuli ja hyvä niin. Nykyään olen onnellinen vaikka hetki siinä kesti.

Vierailija
1207/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä muuta kuin, että on täällä paljon kauheita ihmisiä, kun rikkovat tuosta vain muiden viestisalaisuutta.

Vierailija
1208/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä muuta kuin, että on täällä paljon kauheita ihmisiä, kun rikkovat tuosta vain muiden viestisalaisuutta.

Ihmiset kun voivat viestitellä monenlaisista asioista ystävilleen eikä ne välttämättä ole tarkoitettu KENENKÄÄN muun nähtäväksi. Enkä puhu nyt siis mistään pettämisjutuista.

Vierailija
1209/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kun voivat viestitellä monenlaisista asioista ystävilleen eikä ne välttämättä ole tarkoitettu KENENKÄÄN muun nähtäväksi. Enkä puhu nyt siis mistään pettämisjutuista.

Joo,  ei todellakaan ollut tarkoitettu mun nähtäväksi viestit, milloin pannaan taas, oli viimeksikin niin ihanaa. Se on ihan totta. Hyi hyi minua kun luin mieheni panoviestit toiselle naiselle.

Vierailija
1210/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,  ei todellakaan ollut tarkoitettu mun nähtäväksi viestit, milloin pannaan taas, oli viimeksikin niin ihanaa. Se on ihan totta. Hyi hyi minua kun luin mieheni panoviestit toiselle naiselle.

No tahallaan väärinymmärsit viestini, mutta pointtini oli se, että ihmiset käyvät vakoilemassa puolisoidensa viestejä löytääkseen todisteita pettämisestä. Ehkä mitään pettämistä ei ole edes tapahtunut, mutta siinä samassa saattaa nähdä muunlaisia viestejä, joita ei ole muille tarkoitettu.

Toisten salasanojen ja pääsykoodien urkkiminen ei ole millään tavalla sallittua ja viestittelyä koskee kirjesalaisuus ihan yhtä lailla kuin perinteisiäkin kirjeitä. Luulisi olevan itsestäänselvyys.

En ikinä lukisi puolisoni mitään viestejä enkä usko, että hän koskaan urkkisi minun.

Vierailija
1211/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enä tmmärrä miksi pitää lähettää jollekin viesti, että olipa kiva panna kskas taas.... ei tuollainen muistelu ole mistään kotoisin. Vai toivooko vaimon/tai miehen lukevan sen ja kärähtävän toisen viestien tutkimisesta. Kumpikin asia on ällöä.

Vierailija
1212/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tahallaan väärinymmärsit viestini, mutta pointtini oli se, että ihmiset käyvät vakoilemassa puolisoidensa viestejä löytääkseen todisteita pettämisestä. Ehkä mitään pettämistä ei ole edes tapahtunut, mutta siinä samassa saattaa nähdä muunlaisia viestejä, joita ei ole muille tarkoitettu.

Toisten salasanojen ja pääsykoodien urkkiminen ei ole millään tavalla sallittua ja viestittelyä koskee kirjesalaisuus ihan yhtä lailla kuin perinteisiäkin kirjeitä. Luulisi olevan itsestäänselvyys.

En ikinä lukisi puolisoni mitään viestejä enkä usko, että hän koskaan urkkisi minun.

Ja halusit tulla nyt tänne ripittämään minua/meitä miten ei saa toimia. Ja luulet että en tiedä viestisalaisuudesta yms. Kyllä tiedän. Kaikki tietää. Ja kuitenkin minua kaduttaa eniten se, etten tehnyt salapoliisityötäni aikaisemmin vaan luotin sinisilmäisesti kun mua kusetettiin 6-0 kaikin tavoin. Se harmittaa. Mut parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Vierailija
1213/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ihan yhtä vähän sekä pettäjiä että niitä, jotka ovat itse sinkkuja tai avoimessa suhteessa, mutta tietoisesti vehtaavat varatun kanssa. Joskus kuulee sanottavan, että ei se salasuhteen sinkku-osapuoli ole tehnyt mitään väärää. No kyllähän on. Kumpikin ihan yhtälailla osana jotain rumaa ja väärää, jos tietävät tilanteen. Inhottavia moraalittomia ihmisenkuvatuksia. 

Itse olen ollut siinä tilanteessa, että minulle paljastui olevani osa salasuhdetta. Tapailin miestä, joka kertoi olevansa eronnut, ja suhde eteni jo seksiinkin. Kunnes minulle paljastui, että miehellä on vaimo ja lapsia, ei ole eronnut. En voi sanoin kuvailla sitä henkistä ja fyysistä pahoinvointia ja iljetystä, mikä minulle tästä tiedosta seurasi. En pysty ymmärtämään, että joku tekee tuota vapaasta tahdostaan ja jopa nauttii siitä. Minkälainen pitää sellaisen ihmisen olla sydämeltään, varmaan aika kieroutunut ja kyynistynyt. Sanomattakin selvää, että miehen tapailu loppui sillä sekunnilla. Hetken aikaa järkytyksestä toivuttuani kerroin myös miehen vaimolle viestillä somen kautta. Vaimo lyhytsanaisesti kiitti tiedosta. Toivon sydämestäni, että hän uskoi minua, etten tiennyt miehen olevan varattu. En tiedä mitä liitolleen on sittemmin tapahtunut, en ole seuraillut, koska koko miehen ajattelu aiheuttaa kouristavan ja oksettavan tunteen vatsaani. 

0% arvostus ketään kohtaan, joka päättää olla osana pettämistä. 

Asiaa. Ja tuo yksi jopa ilmoitteli vähän niin kuin olevansa oikea hyväntekijäkin, kun varatulla ei ollut kotona seksiä. Ja siihen rientää avuksi tämä vapaan suhteen harjoittaja, ja tekee pyyteetöntä laupeudentyötä suorastaan. Kysyis nyt sentään siltä tietämättömältä, jota petetään, onko ok, jos mä vähän "jeesailen" kun sun kumppani on puutteessa? Mutta me niinku tälleen ollaan kuitenkin salassa, ja näinhän saa olla, kun tekee hyvää.

Vierailija
1214/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän sanonnasta "Totuus ei pala tulessakaan". Kieroilijat saavat selitellä ja kieltää ja suojata itseään valehtelemalla ja vääristelemällä. Mutta kyllä jokin pieni osa heissäkin tietää miten asia on.

Vierailija
1215/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N55 kirjoitti:

Hienoa että kuoli. Yksi h uoripukki maailmassa vähemmän! Ole iloinen!

Vierailija
1216/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ihan yhtä vähän sekä pettäjiä että niitä, jotka ovat itse sinkkuja tai avoimessa suhteessa, mutta tietoisesti vehtaavat varatun kanssa. Joskus kuulee sanottavan, että ei se salasuhteen sinkku-osapuoli ole tehnyt mitään väärää. No kyllähän on. Kumpikin ihan yhtälailla osana jotain rumaa ja väärää, jos tietävät tilanteen. Inhottavia moraalittomia ihmisenkuvatuksia. 

Itse olen ollut siinä tilanteessa, että minulle paljastui olevani osa salasuhdetta. Tapailin miestä, joka kertoi olevansa eronnut, ja suhde eteni jo seksiinkin. Kunnes minulle paljastui, että miehellä on vaimo ja lapsia, ei ole eronnut. En voi sanoin kuvailla sitä henkistä ja fyysistä pahoinvointia ja iljetystä, mikä minulle tästä tiedosta seurasi. En pysty ymmärtämään, että joku tekee tuota vapaasta tahdostaan ja jopa nauttii siitä. Minkälainen pitää sellaisen ihmisen olla sydämeltään, varmaan aika kieroutunut ja kyynistynyt. Sanomattakin selvää, että miehen tapailu loppui sillä sekunnilla. Hetken aikaa järkytyksestä toivuttuani kerroin myös miehen vaimolle viestillä somen kautta. Vaimo lyhytsanaisesti kiitti tiedosta. Toivon sydämestäni, että hän uskoi minua, etten tiennyt miehen olevan varattu. En tiedä mitä liitolleen on sittemmin tapahtunut, en ole seuraillut, koska koko miehen ajattelu aiheuttaa kouristavan ja oksettavan tunteen vatsaani. 

0% arvostus ketään kohtaan, joka päättää olla osana pettämistä. 

Asiaa. Ja tuo yksi jopa ilmoitteli vähän niin kuin olevansa oikea hyväntekijäkin, kun varatulla ei ollut kotona seksiä. Ja siihen rientää avuksi tämä vapaan suhteen harjoittaja, ja tekee pyyteetöntä laupeudentyötä suorastaan. Kysyis nyt sentään siltä tietämättömältä, jota petetään, onko ok, jos mä vähän "jeesailen" kun sun kumppani on puutteessa? Mutta me niinku tälleen ollaan kuitenkin salassa, ja näinhän saa olla, kun tekee hyvää.

Ha, niinhän mä en sanonut, joten eipäs vääristellä. Kyse on siitä, että on jotain sellaista erilaista, mitä kotona ei mahdollista saada.

Vierailija
1217/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja halusit tulla nyt tänne ripittämään minua/meitä miten ei saa toimia. Ja luulet että en tiedä viestisalaisuudesta yms. Kyllä tiedän. Kaikki tietää. Ja kuitenkin minua kaduttaa eniten se, etten tehnyt salapoliisityötäni aikaisemmin vaan luotin sinisilmäisesti kun mua kusetettiin 6-0 kaikin tavoin. Se harmittaa. Mut parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Niin, miten eri "rikokset" eri arvotetaan? Kumpi on pahempi, viestintäsalaisuuden rikkominen vai uskottomuus?

Vierailija
1218/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten eri "rikokset" eri arvotetaan? Kumpi on pahempi, viestintäsalaisuuden rikkominen vai uskottomuus?

Uskottomuus

Vierailija
1219/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskottomuus

Mitä jos olet käynyt lukemassa toisen viestejä ns. turhaan eli niistä ei olisikaan paljastunut seksuaalista pettämistä? Sinä olisit pettänyt puolisosi luottamuksen lukemalla viestejä mustasukkaisuuksissasi, vaikka hän ei olisi tehnyt mitään väärää. Mutta se ei sitten yhtäkkiä olisikaan sinun mielestäsi väärin? :)

Vierailija
1220/1762 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän sanonnasta "Totuus ei pala tulessakaan". Kieroilijat saavat selitellä ja kieltää ja suojata itseään valehtelemalla ja vääristelemällä. Mutta kyllä jokin pieni osa heissäkin tietää miten asia on.

Seksuaalisen tyydytyksen varatulle huolehtiva laupeudenlähettiläs saa joku kaunis päivä ovelleen salarakkaansa surullisen ja petetyn  vaimon, joka kysyy miksi?? Mitäs tämä seksin äiti teresa siihen? Äläs nyt, kun minähän vaan auttelen ja teen niin kovin hyvää. Pitäiskö olla vielä kiitollinenkin kenties?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän