Elokuva Elle. En tykännyt
Kommentit (52)
Minä pidin. Ihailen Isabelle Hubbertia monessa roolissaan. On tarvittaessa tyly ja iloton henkilö.
Ahdistavaksi se on tarkoitettukin. Psykopaatti Ellen vastaan muut psykopaatit.
Helkkarin hyvä leffa, kiitos vinkistä!
En tykännyt. Miksi jumalauta aina miesten elokuvissa on naisen raiskaamista? Paha olo tuli ja hukkaan heitetty aika.
Aivan kauhea leffa. Sai sellaisen vaikutelman kuin nainen tykkäisi kun sitä haka taan ja rais kataan. Ja isä joku sarjamurhaaja. Ja kaverilla musta lapsi. Siis minusta aivan camp ja outoa naisvihaa koko leffa täynnä. Hirveästi rais kaus"vitsejä" ja naisen hakkaa mista.
En tajunnut tuota leffan kuviota. Oliko siis Ellellä ja tällä naapurilla joku sopimus vai aivan randomistiko naapuri tuli rai skailemaan. Ja mikä se työpaikalla leviävä rais kausmeemi oikein oli, kenen tekemä lopulta? Sen nörtikön joka sitä tutki. Mikä sen Kurtin rooli lopulta oli jota syylliseksi tavallaan lavastettiin.
Pitihän se arvata, ettei tällä palstalla ymmärretä laatuleffoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin. Ihailen Isabelle Hubbertia monessa roolissaan. On tarvittaessa tyly ja iloton henkilö.
Minusta hän on kaikissa rooleissaan tyly ja iloton epämiellyttävällä tavalla. En ymmärrä hänen suosiotaan mutta toki sopii rooleihin missä nuo piirteet korostuvat.
Rikos on minun elokuvassa toki vetää osansa millintarkasti mutta jokin siinä täydellisyyden ja ilottomuuden yhdistelmässä tympii.
Tänään teemalta 21.00 Inho, vuodelta 1965. Catherine Deneuve pääosassa. Loistava elokuva omassa genressään.
Vierailija kirjoitti:
Tänään teemalta 21.00 Inho, vuodelta 1965. Catherine Deneuve pääosassa. Loistava elokuva omassa genressään.
On helvetin hyvä leffa tämäkin ja Deneuve yksi maailman kauneimpia naisia. Edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Naisia raiskataan päivittäin, leffa oli hieno siinä, ettei nainen lamaantunut. Minut on raiskattu ja tapan jokaisen, joka yrittää vahingoittaa minua tai perhettäni. Olen treenannut sitä vuosia, asekin on.
Ei lamaantunut mutta miksi hän suostui siihen jatkuvasti. Joku miesfantasia taas, onhan tämä ohjaajakin aika erikoinen. Aina sek siä ja väkivaltaa naisia kohtaan hänen leffoissan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia raiskataan päivittäin, leffa oli hieno siinä, ettei nainen lamaantunut. Minut on raiskattu ja tapan jokaisen, joka yrittää vahingoittaa minua tai perhettäni. Olen treenannut sitä vuosia, asekin on.
Ei lamaantunut mutta miksi hän suostui siihen jatkuvasti. Joku miesfantasia taas, onhan tämä ohjaajakin aika erikoinen. Aina sek siä ja väkivaltaa naisia kohtaan hänen leffoissan.
En katsonut vielä loppuun, olen puolessa välissä. Tää henkilöhahmo on todella hyvä, rationaalinen ja täynnä vihaa. En minäkään odottele mitään poliisia ja oikeuslaitosta, jos minua kohtaan hyökätään.
Oli huima näyttelijäsuoritus, mutta en tajua missä kohdassa olisi pitänyt nauraa, kun arvostelija kehui hauskaksi.
Elle oli kypsä ja kokenut, elämää nähnyt nainen, joka ei enää aivan pienistä hätkähdä ja hairahtui hetkeksi etsimään myös nautintoa hieman morbidista uhrin näkökulmasta. Tuollaisiakin naisia on olemassa.
Elokuva ja sen hahmot olivat tekijänsä näköisiä, kyynisiä ja kylmiä, mutta siinä suhteessa myös hieman enemmän elävän elämän näköisiä kuin useimmissa muissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tajunnut mitään. Hän halusi kuolla, osittain, siis leikkiä sillä ajatuksella. Tiedän täsmälleen mistä oli kyse. Ei seksistä vaan isäsuhteesta (isä oli sarjamurhaaja), päähenkilö halusi kostaa, vihasi ja halusi kuolla. Tiedän tunteen ja sen, että lopulta tuollainen otus pitää tappaa, siis hirviömulkku. Ei ansaitse elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tajunnut mitään. Hän halusi kuolla, osittain, siis leikkiä sillä ajatuksella. Tiedän täsmälleen mistä oli kyse. Ei seksistä vaan isäsuhteesta (isä oli sarjamurhaaja), päähenkilö halusi kostaa, vihasi ja halusi kuolla. Tiedän tunteen ja sen, että lopulta tuollainen otus pitää tappaa, siis hirviömulkku. Ei ansaitse elää.
ps. Mietin joskus erehtyykö joku minun kanssani ja tapan hänet. Olen valmistautunut siihen yli 20 vuotta vaikka kukaan ei tiedä siitä. Vain pari ihmistä tietää edes siitä, että minulla on ase.
Vierailija kirjoitti:
Elle oli kypsä ja kokenut, elämää nähnyt nainen, joka ei enää aivan pienistä hätkähdä ja hairahtui hetkeksi etsimään myös nautintoa hieman morbidista uhrin näkökulmasta. Tuollaisiakin naisia on olemassa.
Elokuva ja sen hahmot olivat tekijänsä näköisiä, kyynisiä ja kylmiä, mutta siinä suhteessa myös hieman enemmän elävän elämän näköisiä kuin useimmissa muissa.
Et sitten tajunnut leffasta paljoakaan.
Ihan huippu oli tämä leffa, arvasin, että täälläkin on aiheesta keskustelu.
Upea, suorastaan nerokas kuvaus traumatisoituneesta mielestä ja sen mekanismeista. Acting out, luottamuksen puute, viha ja raivo, mutta korkea toimintakyky kuten toimintaelokuvassa olivat klassikkoainesta, klassikkohan syntyy siitä, että keskenään sopimattomia aineksia sekoitetaan.
Päähenkilö oli sulkeutunut itseensä niin syvälle, ettei tuntenut kipua kuten monilla traumatisoituneilla on asian laita (dissosiointi). Hän hakeutui uudestaan tilanteeseen voidakseen ratkaista sen uudella tavalla (acting out) eli katsoja pantiin odottamaan milloin hän tappaa hyökkääjän. Raiskattu ei ollutkaan uhri, vaan sankaritar kuten toimintaelokuvassa.
Miinukseksi lasken vain loppuratkaisun parhaan ystävän kanssa. Se oli täysin epäuskottava eli miksi ihmeessä Anna hakeutui hänet pahimmalla tavalla pettäneen parhaan ystävän seuraan. Tuota lukuunottamatta henkilöhahmot olivat sopivan monimutkaisia, arvaamattomia ja eksentrejä kuten ihmiset ovat oikeassakin elämässä kuten joku jo edellä mainitsi. Samaistuin jollain tapaa päähenkilön ajatusmaailmaan. Hän oli erittäin ratkaisukeskeinen :)
Vierailija kirjoitti:
En tykännyt. Miksi jumalauta aina miesten elokuvissa on naisen raiskaamista? Paha olo tuli ja hukkaan heitetty aika.
Minusta tässä aihetta oli kuvattu erittäin epäsovinnaisesti. Ei tylsästi, että aina se nuori nätti nainen tapetaan ja sitten niitä tapetaan lisää ja naiset pelkäävät kotonaan miesten ratkaistessa ongelmia. Väkivaltaa ei myöskään oltu romantisoitu, vaan se tuli päin pläsiä, myös kissa oli nerokas gägi.
Oho, meni heti katseluun.