Taas riita siivoamisesta miehen kanssa
Olen toipumassa leikkauksesta, ja olen koko viikon pyytänyt miestä imuroimaan. Tänään alkoi jo pinna kiristyä, kun kohta tulee pari viikkoa siitä kun on viimeksi imuroitu. Meillä kuitenkin koira ja pieniä lapsia, jotka sotkee aika lailla. Mies sitten tietty hermostui, kun sanoin ehkä viidettä kertaa viikon sisällä että olisi hyvä imuroida (tietää että en itse pysty), kun on aikaa, ja tiuskaisi että pitääkö napista kokoajan siitä siivoamisesta. Sanoi, kyllä aiemmin hoitavansa mutta monet kerrat on aiemmin ”unohtunut” lupauksista huolimatta, ellen tosiaan ole uudestaan sitten pyytänyt.
Kyllä harmittaa kun aina tulee riita aiheesta. Miehellä riittää tekosyitä, jotta ei tarvisi siivota. Yleisin on että ei ehdi, vaikka koneella on kyllä aikaa istua päivittäin monta tuntia. Nyt sitten sanoi syyksi, että häntä ei häiritse sotku. Näinpä hänen mielestään hänen ei tarvitse ottaa vastuuta siivouksesta tai ylipäänsä varmaan tehdä mitään. Mitä tuohon enää voi sanoa?
Mikä neuvoksi? Onko tosiaan niin, että jos toista ei haittaa sotku, niin se ketä haittaa joutuu siivoamaan hänenkin sotkunsa? Lisään vielä, että en itsekään ole mikään siisteyden perikuva, jos olisin olisi varmasti ero tullut jo aikoja sitten. Joskus on mennyt kuukausikin varmaan imuroimatta, kun olen katsonut tarttuuko mies imuriin omatoimisesta, eipä ole tarttunut. Pakko se on ollut siinä vaiheessa itse tehdä jo suursiivous ja ilkeänä ”pakottaa” muut osallistumaan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei haittaa sotkut, joten hän ei siivoa.
Mikä on sellainen asia, joka ei haittaa sinua? Onko se vaikka 2 eri makuuhuonetta, jolloin sinun huoneesi saa olla juuri niin siisti kuin haluat? Tai onko se reissailu yhdessä naisystäviesi kanssa?
Ryhdy elämään kuin puolisosi eli omat tarpeet puolison ja perheen edelle. Aika moni mies hätkähtää hereille siinä vaiheessa, kun puolison tekemiset ovat ilmoitusasia, josta ei tarvitse erikseen keskustella.
Kiitos. Tämä oli oikeasti ihan hyvä näkökulma ja neuvo. Mutta toisaalta tiedän miehestäni sen, että hän saattaisi innostua tästä ja heittäytyä vielä kahta itsekkäämmäksi. Esim jos minä ilmoitan uudesta aikaa vievää harrastuksesta, niin hän ilmoittaa vähän ajan päästä jostain vastaavasta. Voihan se olla, että ärsyttäisi minun menot jo liikaa ennen sitä ja siitä syntyisi keskustelua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopeta se nalkutus ja riitely.
Ole hiljaa, kun kerran huomaat, ettei siivouskehotuksia huomioi.
Erilleenmuutto tuollaisesta lopulta seurauksena, koska ainakaan itse en halua elää sikolätissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, nautitko seksistä?
En voi, kun vaivaa se sotkuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa rikkaimuri!
Se laskee omaa kynnystäni tarttua imuriin. Vihaan imurointia. Mutta kun olohuoneen nurkassa seisoo johdoton imuri jatkuvasti käyttövalmiina, on siihen paljon helpompi tarttua.
Ei tarvitse sitten niin usein imuroida tavallisella imurilla.
Mullakin on tuo varsi-imuri.
Tosi kätevä! Siitä vaan nappaa imurin ja käy imuroimaan.
Nykyään imuroin joka toinen päivä.
Koiran karvoja on aina matoilla.
Mites jos miehen kanssa neuvottelisi, että kuinka usein tämän mielestä sitten on kohtuullista siivota. Ja siis huomioiden, että se on sinulle tärkeää. Jos hän olisi valmis siivoamaan esim. kerran viikossa itsenäisesti ja hyvässä hengessä, niin sitten musta olis ihan kohtuullista, että jos sä haluat että siivotaan vielä enemmän niin sit teet ylimenevät itse. Ja toki tämä kerran viikkoon siivoamiseen varattu aika sisältää sitten välillä myös jotain jääkaapin siivousta yms, ei niin että toinen imuroi kerran viikossa ja toinen hoitaa ihan kaiken muun...
Silleenhän homma ei toimi, että jos toisen mielestä tarvis siivota kerran viikossa ja toisen mielestä kerran kuussa, niin se vähemmän siivousinnokas ei siivoa koskaan, kun hänen "kynnys" ei ylity. Siksi mielestäni jos on eri siisteyskäsitys niin on yksinkertaisesti lähdettävä siitä, paljonko sen vähemmän siivousintoisen mielestä on kohtuullista käyttää aikaa siivoamiseen (ja tosiaan huomioiden se, että se on oletettavasti rakkaalle puolisolle tärkeää). Siivotkoon sitten edes sen verran.
Jos miehen mielestä siivoaminen ei ole tarpeen ikinä eikä ole valmis tekemään sitä ees yhteiselämän sujuvoittamiseksi, niin sitten on kyllä isohko ongelma.
Meillä tehdään niin, että minä siivoan ja koska minä siivoan niin mies maksaa kuluistamme enemmän kuin minä. Sovittu juttu 😂👍
Mies joka ei suostu siivoamaan on täysin turn off
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei haittaa sotkut, joten hän ei siivoa.
Mikä on sellainen asia, joka ei haittaa sinua? Onko se vaikka 2 eri makuuhuonetta, jolloin sinun huoneesi saa olla juuri niin siisti kuin haluat? Tai onko se reissailu yhdessä naisystäviesi kanssa?
Ryhdy elämään kuin puolisosi eli omat tarpeet puolison ja perheen edelle. Aika moni mies hätkähtää hereille siinä vaiheessa, kun puolison tekemiset ovat ilmoitusasia, josta ei tarvitse erikseen keskustella.Kiitos. Tämä oli oikeasti ihan hyvä näkökulma ja neuvo. Mutta toisaalta tiedän miehestäni sen, että hän saattaisi innostua tästä ja heittäytyä vielä kahta itsekkäämmäksi. Esim jos minä ilmoitan uudesta aikaa vievää harrastuksesta, niin hän ilmoittaa vähän ajan päästä jostain vastaavasta. Voihan se olla, että ärsyttäisi minun menot jo liikaa ennen sitä ja siitä syntyisi keskustelua. Ap
Jos mies lähtee tuolle linjalle, niin sinä hankit omien menojesi ajaksi lapsille hoitajan ja miehen harrastuksn ajaksi hän tekee samoin. Jos systeemi ei kelpaa miehelle, niin aina voi kysyä, että otatko parilliset vai parittomat viikot ja kumman kanssa lapset ovat joulun.
Ei miehet tajua ennen kuin on selkä seinää vasten ja pakko tehdä päätös. Jos et halua olla katkera miehen piika, niin eroa. Ihan oikeasti, älä vai uhkaile. Jos miehelle koti on hotelli, niin vain sinä olet se henkilö, joka moisen mahdollistaa. Vain sinä voit sen lopettaa ja usko tai älä, ilman sotkua tuottavaa miestä elämä on paljon mukavampaa!
Ei ihminen muutu. Joko sinä sopeudut ja kestät tai eroat. Suosittelen jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoushullun sadas sepustus.
Ap:n pakko kommentoida, että en todellakaan ole siivoushullu. Joskus toivoisin olevani, silloin kotona kaikki varmasti pysyisi paremmin järjestyksessä, ja ehkä siivous tuntuisi jopa mukavalta. Mutta en siis todellakaan ole sellainen ihminen joka nauttisi siivouksesta, eikä se ole minulle elämäntehtävä. Mutta en kestä ihan järkkyä sotkuakaan!
Lasten leluja ympäriinsä, pyykit viikkaamatta kaappeihin parilta viikolta, pölyä joka paikassa, likaisia vaatteita pitkin lattioita, muruja, roskia ym... Pakkohan sille jotain on tehdä! Eikä minulle ole ihan ok se, että kaikki sotkee, mutta yksi vaan siivoaa. Eniten ärsyttää se, että jos aikuinen ihminen ei oma-aloitteisesti tee mitään siivouksen suhteen, niin sitten kun joudun huomauttamaan asiasta (se ei ole mitenkään kauhean mukavaa), niin asia käännetään niin että minä olen hankala kun ”napisen” tai ”nalkutan”. Se on vaan niin epäreilua! Suututtaa kyllä. Ap
Sopikaa ihmiset, että kerran viikossa imurointi, pölyt ja vessat/kylppärin pesu. Sitte harvemmin isommat jutut. Keittiötä aina sitä mukaan, kun siellä tehdään asioita. Jos tätä harvemmin siivoaa, niin sitä kauemmin siinä menee aikaa. Siivotkaa kerran viikossa niin ei siinä kauaa mene. Jakakaa vielä hommat, niin aika puolittuu ja jos on lapsia niin pienestä asti ne mukaan niin oppivat siivoomisen tärkeyden.
T. siivooja
Kyllä sairauden ja toipumisen aikana on hyvä ylläpitää tiettyä siisteystasoa.
Me riideltiin siivoamisesta 2 vuotta. Sitten hankittiin siivooja. Käy parin viikon välein. Päivääkään en ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, nautitko seksistä?
Tämä ei ollut oikean ap:n vastaus.
Mutta todella seksielämä on hiljentynyt sitä mukaan, mitä enemmän minua on alkanut ottaa päähän tämä siivousasia. Ongelma on se, että en halua miestäni. Nyt leikkauksen jälkeen seksi ei ole edes mahdollista, mutta muuten onhan se ongelma. Aiemmin tätä ongelmaa ei ollut, koska en miettinyt sen enempää siivousasian jakamista. Olin itse kotona lasten kanssa, joten ajattelin sen olevan minun homman. Nyt palattuani töihin, tämä asia on alkanut vaivaamaan. Koen tilanteen todella epäreiluksi ja miehen itsekkyys ei pahemmin herätä haluja. Miksi minun pitäisi miellyttää häntä, kun hän ei todella yritä minua miellyttää millään tavalla? Aika huono tilanne, mutta en ota itse yksin syitä niskoilleni tästä. Mies ei asiaa edes ota puheeksi, tai yritä selvittää mitenkään. Itse olen ehdottanut esim terapiaa, mutta mies ei ole innostunut ajatuksesta. Ap
Meillä sama mutta sitten sain jotenkin homman pelittään niin että viikonloppuna kaikki perheenjäsenet siivoavat tunnin pari. Silloin pyyhitään pölyt, imuroidaan, pyykit, ja kaikki sellainen muu siivous mitä ei tarvitse tehdä päivittäin (tiskit ja roskat). Hommaan menee yleensä tunti kun päästään alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, nautitko seksistä?
Tämä ei ollut oikean ap:n vastaus.
Mutta todella seksielämä on hiljentynyt sitä mukaan, mitä enemmän minua on alkanut ottaa päähän tämä siivousasia. Ongelma on se, että en halua miestäni. Nyt leikkauksen jälkeen seksi ei ole edes mahdollista, mutta muuten onhan se ongelma. Aiemmin tätä ongelmaa ei ollut, koska en miettinyt sen enempää siivousasian jakamista. Olin itse kotona lasten kanssa, joten ajattelin sen olevan minun homman. Nyt palattuani töihin, tämä asia on alkanut vaivaamaan. Koen tilanteen todella epäreiluksi ja miehen itsekkyys ei pahemmin herätä haluja. Miksi minun pitäisi miellyttää häntä, kun hän ei todella yritä minua miellyttää millään tavalla? Aika huono tilanne, mutta en ota itse yksin syitä niskoilleni tästä. Mies ei asiaa edes ota puheeksi, tai yritä selvittää mitenkään. Itse olen ehdottanut esim terapiaa, mutta mies ei ole innostunut ajatuksesta. Ap
Ja taas on parisuhteen hoitaminenkin naisen vastuulla. Kyllä osa miehistä osaa olla vastuuntunnottomia ja suoraan sanottuna tyhmiä. Erota eivät kuitenkaan halua.
Eiköhän teille ero tule ennen pitkään. Ehkä mies siinä vaiheessa heräisi?
Opetetetaanko miehille siivousta armeijassa?
Ala laskuttaa siivouksesta eli nykyään kotisiivous on 50 e h.
Jos siivoat 10 h viikko niin laskuta hänen osuus eli 50%. Eli 5 x 50 e = 250 e (tosta voi vähentää sen kotitalousvähennyksen...
Tuostahan saa helposti kivat rahat.