S-marketin myyjä ei myynyt minulle saunaoluita
Tiedustelisin teiltä myyjiltä, että miten ihmeessä te oikein arvioitte asiakkaita? Olin mieheni ja lapseni kanssa eilen ruokakaupassa ja ostimme erilaisia ruokatarpeita. Mies maksoi ruokaostokset ja minä maksoin 2 saunaoluttani (ja purkkapaketin) erikseen, koska mieheni ei itse juo alkoholia olleenkaan, joten en käytä niihin yhteisiä rahoja. Myyjä sanoi, että myy minulle tällä kertaa vain purkat. Olin aivan ällistynyt ja hän totesi, että taitaa olla liikaa pohjaa. Olin juonut yhden oluen ennen kauppaan lähtöä ruuan kanssa. En viitsinyt aiheuttaa mitään kohtausta, mutta tiedustelisin, että olisiko tässä asiassa voinut vaatia esim. myymäläpäällikköä paikalle? Tuntuu, että myyjä halusi tietoisesti nolata minut.
Kommentit (111)
Koko päihtyneisyyskontrolli pitäisi poistaa, sitä ei ole kuin Suomessa ja ehkä joissain muissa Pohjoismaissa.
nimim. aika lärvit olen joskus aamulla puoli seiskaltakin kaljaa baarissa saanut ja juonut, vaan eipä onnistuisi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on myyty vaikka olen ollut melko tuiterissa ja puhe sammaltanut. Nyt se yks kalja on vain tekosyy.
Olis kannattanut ostaa koko kori, niin kukaan ei olisi kysynyt mitään. Juopot on niitä, jotka hakee vaan sen mihin rahat riittää.
Uskomattomia idioottikommentteja täällä.
Jos teet lapsia maailmaan, niin et saa ostaa mietoja alkoholijuomia ruokaostostesi yhteydessä, jos tykkäät käydä lasten kanssa kaupassa? Noin pariin-kolmeenkymmeneen vuoteen??
Tiedoksi vaan, että alko ei ole kaikille noin ongelmallista.
Mulle ei myyty kaljaa, kun näytän niin nuorelta muka. Olen 42v. Siinä oli se kyltti jos näytät 30v blaa blaa. Sit tajusin ettei ole ajokortti mukana vaan se on toisen rotsin taskussa ja klo 20:55. Kaljat jäi siihen tiskille sit.. Lähdin sit raivoissani ajaa, niin katoin lastauslaiturille. Kuskilla venyny päivä pitkäksi ja tuonu tavaraa illalla. Siellä oli 4 finlavallista kaljaa muoveissa.. Jeepistä luukku auki ja 10 lavaa Carlsbergiä 0,5litran tölkkejä mukaan. Työnsin reiluna sen oven kiinni ettei varkaat käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä nolo tilanne. Minulle tuli jo ihan juoppo-olo kerran, kun kello ei ollut vielä yhdeksää ja yritin ostaa siidereitä mökkireissulle.
On sekin kyllä hölmö sääntö, sanonpahan vaan.
Notkuin sitten autossa 10 minuuttia ja kävin ostamassa ne siiderit.Kuten edellä jo todettiin, olemme aikamoisia juoppoja me suomalaiset. Jo heti aamusta pitää saada viinaa.
on
Niin, on se kyllä juoppoa kun pitää reissulle lähteminen ajoittaa niin että käy kaupassa ostamassa mökkikaljat ennen yhdeksää aamulla. Kyllä pitäisi jokaisen normaalin kansalaisen lähteä mökille vasta aamuyhdeksän jälkeen.
Niin, sitä kaljaahan ei saa matkan varrelta ostettua...
Se kauppa nimen omaan oli matkan varrella. Onhan se typerää kun kauppa on auki mutta yhtä tuoteryhmää et saa ostaa sieltä.
Alkoholin myynti on rajoitettu aikavälille 9-21 siksi, ettei ihmiset joisi aamuun asti. Toisaalta illalla klo 21 jälkeen moni saattaa humalapäissään ajatella, että "tarvitsee" lisää alkoholia, joten on hyvä, ettei sitä myydä pitkin yötä.
Ei tsiisos mitä jeesustelua. Meinaatko ihan vakavissasi, että se jotenkin estää ihmisten yöjuomisen?
Tämä naurettava holhoaminenhan rankaisee ainoastaan kohtuukäyttäjiä. Alkoholistit aina juomansa saa ihan mistä vaan, usein itse tekemällä.
Annetaan aikuisten ihmisten päättää, milloin alkoholinsa nauttivat, ihan niin kuin muissakin sivistysmaissa. Mene Saksaan katsomaan, onko yöllä huoltiksella ruuhkaa viinahyllyillä, vaikka siellä myydään alkoholituotteita läpi yön. Eikä mitään pelkkiä viisi prosenttisia limuviinoja ja lonkeroita, vaan ihan väkeviä viinoja. Ei ole ruuhkia ei.
Suomessa mennään aivan väärään suuntaan, kun alkoholin myyntiä tiukennentaan jatkuvasti. Tehdään alkoholista yhä mystisempää ja jännenpää ja siten yhä haluttavampaa. Toisaalta nuoriso taas on ajatellut asian myös käänteisesti. Eli kun kukkahattutädit kiristää alkoholin myyntiä, niin nuoriso ajattelee, että pitäkää tunkinne ja ostaa suoraan huumeita, niitä kun saa katukaupasta helpommin, kuin alkoholia kaupasta. Tämäkö on sitten toivottava suuntaus?
Minnili kirjoitti:
Uskomattomia idioottikommentteja täällä.
Jos teet lapsia maailmaan, niin et saa ostaa mietoja alkoholijuomia ruokaostostesi yhteydessä, jos tykkäät käydä lasten kanssa kaupassa? Noin pariin-kolmeenkymmeneen vuoteen??
Tiedoksi vaan, että alko ei ole kaikille noin ongelmallista.
Täällä on sanottu, että se on kauppojen ohjeistus. Ei kukaan ole sanonut, että se on järkevää.
Ap, tuleeko mieleesi mitään syytä minkä takia kassa olisi voinut luulla sinua humaltuneeksi?
Kuulostaa kyllä erikoiselta.
Mietin sitä, että miksi oluet piti maksaa erikseen, kun mies on absolutisti ja et halua käyttää yhteisiä rahoja alkoholiin. Olisitte laittaneet oluet yhteiseen ostoskoriin ja sitten olisit maksanut sen muutaman euron miehelle jälkeenpäin käteisellä tai tilille.
Vai onko miehellä joku periaate, että hänen suorittamaansa maksutapahtumaan ei saa sisältyä alkoholia? Vai käytittekö ruokaostosten maksamiseen jotain maksusitoumusta, jolla ei saa alkoholia ostaa?
Uuden alkoholilain mukaan saunaoluita ei saa myydä varmistamatta että ne kanssa juodaan saunan yhteydessä, niinpä varaudu siihen että joku kaupasta tai alkosta tulee tarkistamaan että juot oluesi saunomisen yhteydessä.
Minullekin on käynyt joskus niin, että en ole päässyt baariin, vaikka en ollut juonut juuri mitään ja ihan siististi pukeutuva ihminen olin ja olen. Nykyään ei tule käytyä baareissa, mutta en kyllä edelleenkään tiedä, mistä se johtui. Tietysti se ottaa päähän, kun itse tietää totuuden, mutta ei noissa tilanteissa oikein auta muuta kuin hyväksyä asia.
Suomi on kyllä näissä asioissa käsittämätön kyttäysmaa. Luulisi, että kaupoillakin olisi joku järki. Ongelma on ehkä osin siinä, että nämä suuret ketjut ovat niin valtavan suuria, että niillä on viranomaisen kaltaisia omia sääntöjärjestelmiä, niin kuin tämä 30 vuoden henkkariraja, joka perustuu täysin myyjän arviointikykyyn, tai että ei saa perua päätöstä, jos on päättänyt olla myymättä tai jos henkkareita ei ole. Ei ole mitään tavallaan aitoa omaa harkintavaltaa. Ja entä kaikki nämä aidatut alueet festareilla tai joulutoreilla - naurettavaa pelleilyä.
Ehkä se haistaa jo että juot joka päivä, eihän se tiedä paljon, mutta jos olet juuri ruuan kanssa juonut ja sitten lapsen kanssa kauppaan.. Vähän voisi rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä nolo tilanne. Minulle tuli jo ihan juoppo-olo kerran, kun kello ei ollut vielä yhdeksää ja yritin ostaa siidereitä mökkireissulle.
On sekin kyllä hölmö sääntö, sanonpahan vaan.
Notkuin sitten autossa 10 minuuttia ja kävin ostamassa ne siiderit.Kuten edellä jo todettiin, olemme aikamoisia juoppoja me suomalaiset. Jo heti aamusta pitää saada viinaa.
Jotenkin naurettavia nämä kommentit, vaikka provojahan nämä ovat. Kahta kaljaa saunaan ostava ei ole alkoholisti, koska alkoholisti ei tyytyisi kahteen kaljaan. Tässäkin henkilö joutui ostamaan siiderit mökkireissulle aamulla, koska oli lähdössä aamulla eikä mökin lähellä ollut kauppaa. Tulee mieleen, että tällaisilla provoilla on itsellään ongelma, koska täysin identtisiä kirjoituksia on vastaavat ketjut pullollaan ja ilmeisesti projisoivat muihin.
Vierailija kirjoitti:
Näytit siis spurgulta.
On aivan sama vaikka näyttäisikin. Alkoholisteille myydään kyllä alkoholia, ellei ole ostohetkellä silminnähden päihtynyt.
Miksi aloittaja on keksinyt tuollaisen tarinan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään myydä jos on lapsi mukana.
Miksi myyjä sitten sanoi syyksi pohjien ottamisen? Lapsi ei haittaa, se haittaa, että 18-vuotiaan seurassa on 17-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Minä juon 2 lonkeroa viikossa. Sauna lämmitetään 2x viikossa ja molempina päivinä otan yhden. Olenko siis alkkis?
Olet, koska olet riippuvainen alkoholista, eli et voi olla ilman sitä. Lisäksi vähättelet käyttämäsi alkoholin määrää, todellisuudessa juot enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juon 2 lonkeroa viikossa. Sauna lämmitetään 2x viikossa ja molempina päivinä otan yhden. Olenko siis alkkis?
Olet, koska olet riippuvainen alkoholista, eli et voi olla ilman sitä. Lisäksi vähättelet käyttämäsi alkoholin määrää, todellisuudessa juot enemmän.
Sanot tuon provoillaksesi, mutta tunnen kyllä naisen, joka joi ennen vain kaksi lonkeroa viikossa ja pelkäsi siksi alkoholisoituvansa. Myöhemmin hänestä todella tuli rapajuoppo.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuleeko mieleesi mitään syytä minkä takia kassa olisi voinut luulla sinua humaltuneeksi?
Kuulostaa kyllä erikoiselta.
En kyllä osaa sanoa. Minulla on aika kantava ääni, mutta niin on monella muullakin. Ja ihan asiallisesti käyttäydyin. -ketjun aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Mietin sitä, että miksi oluet piti maksaa erikseen, kun mies on absolutisti ja et halua käyttää yhteisiä rahoja alkoholiin. Olisitte laittaneet oluet yhteiseen ostoskoriin ja sitten olisit maksanut sen muutaman euron miehelle jälkeenpäin käteisellä tai tilille.
Vai onko miehellä joku periaate, että hänen suorittamaansa maksutapahtumaan ei saa sisältyä alkoholia? Vai käytittekö ruokaostosten maksamiseen jotain maksusitoumusta, jolla ei saa alkoholia ostaa?
Niin siis meillä on eri tilit. Mies maksoi tällä kertaa ruokaostokset, minä maksan ensi kerralla. Minä en mielelläni kanna käteistä mukana, niin helpompi olisi ollut maksaa oluet itse kuin etsiä taskusta jotain roposia tai laittaa rahaa mieheni tilille. -ketjun aloittaja
Helevettiäkö se sulle kuuluu, jos joku haluaa humaltua?