Antaisitko lapsellesi 10€ jokaisesta kympin arvosanasta kokeissa ja todistuksessa?
Lapsen luokalla on somalityttö, jonka äiti kerran kertoi, että antavat koulussa oleville lapsille 10€ kympin koesuorituksesta sekä tuntuvan rahallisen korvauksen, kun todistuksessa on vain kiitettäviä numeroita.
Ei mulla ole tähän varaa, mutta heillä on.
Nyt luin Hesarista, että Vuosaaressa asuvat "kympin tytöt" haluavat Suomessa huippulukioon ja lääkikseen, jonka jälkeen haaveissa muutto JEMENIIN.
Kommentit (35)
Olen kahden lähes kympin tytön äiti. En ole lähtenyt tuohon ja motivaatiota on heillä riittänyt opiskeluun.
Nyt ovat jo lukiossa ja ne ysit ja kympit jatkuu edelleen.
On annettu, mutta pitkäjänteistä työtähän se koulunkäynti on, että ei ne nyt pelkästään rahan takia opiskele.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lähes kympin tytön äiti. En ole lähtenyt tuohon ja motivaatiota on heillä riittänyt opiskeluun.
Nyt ovat jo lukiossa ja ne ysit ja kympit jatkuu edelleen.
Täydennystä tähän: todistuksista on aina sitten saanut jonkun sovitun summan.
Itse annan lapsille kasista 5e, ysistä 10e ja kympistä 20e, kun otettiin tämä käytäntö tavaksi huomasin, että se toimii.
Omat lapset jo yliopistossa ja palkitsemisjärjestelmä on seuraava:
- kurssin opintopistemäärä x arvosana x kerroin x 10e:
- arvosana vaikuttaa kertoimeen 5=5x, 4=3x, 3=1x, alemmista ei mitään.
- maksetaan max 300 opintopistettä
- eli esimerkki, suorittaa 6op kurssin arvosanalla 4 = 6 x 3 x 10e = 180e
Opintorekisteriotetta vastaan maksetaan. Eli jos suorittaa koko 300op tutkinnon, ja kaikki kurssit arvosanalla 5, maxsumma opiskeluajalta olisi 300 x 5 x 10e = 15000e.
Ajattelin antaa tyyliin vitosen ysistä ja kympin kympistä, ja todistus samalla hinnoittelulla tai sitten esim. 100 euroa jos yli ysin keskiarvo. Tai jotain tämän tapaista.
palkits kirjoitti:
- eli esimerkki, suorittaa 6op kurssin arvosanalla 4 = 6 x 3 x 10e = 180eOpintorekisteriotetta vastaan maksetaan. Eli jos suorittaa koko 300op tutkinnon, ja kaikki kurssit arvosanalla 5, maxsumma opiskeluajalta olisi 300 x 5 x 10e = 15000e.
Napanuora vielä katkaisematta..?
palkits kirjoitti:
- eli esimerkki, suorittaa 6op kurssin arvosanalla 4 = 6 x 3 x 10e = 180eOpintorekisteriotetta vastaan maksetaan. Eli jos suorittaa koko 300op tutkinnon, ja kaikki kurssit arvosanalla 5, maxsumma opiskeluajalta olisi 300 x 5 x 10e = 15000e.
Tää on tosi kiva ja yksinkertainen palkitsemisjärjestelmä😂
Mitäs saa jos opiskelee kaksi akateemista tutkintoa?
Vierailija kirjoitti:
palkits kirjoitti:
Tää on tosi kiva ja yksinkertainen palkitsemisjärjestelmä😂
Mitäs saa jos opiskelee kaksi akateemista tutkintoa?
Törmää rajoitteeseen max 300op maksetaan :) Toisen tutkinnon opiskelkoon omilla rahoillaan.
Miten voikaan kaikki sompuissa ärsyttää , joko ollaan sssu pummeja tai sitten liian menestyneitä.
Jopa kannustaminen opiskeluun edes 10euron (mikä on mun vielä pienisumma) antamisella kympin kokeesta ja vielä omista rahoistaan.
AP.llahan toi raha menee kaljaan ja röökiin.
Meillä lasten valmius saada 10 todistukseen on erilainen. Yhdellä lapsella on lukihäiriö ja muutenkin hieman ikäisiään jäljessä.
En ole nähnyt järkeväksi palkita kahta lapsista 10 numeroista ja yksi jäisi sitten ilman palkkiota vaikka tekisi yhtäpaljon töitä koulun eteen,
Meillä esikoispoika ilmoitti 6-luokalla että yrittää saada kaikista lukuaineista 10. Minä kielsin moisen homman ja kerroin että numeron 9 saa järkevällä lukemisella ja jää aikaa harrastamiseen ja lepoon eikä tule turhaa stressiä.
Kun tyttö rupesi kantamaan kotiin 10 kokeista pidin myös hänelle puhuttelun. Liikaa opiskelua ei meillä kaivata eli ei haittaa jos 10 tulee ilman stressiä niin ok mutta niitä ei ruveta tavoittelemaan.
Tuttavapiirissä tiedän äkkiä 3 "kympintyttöä". Kaikilla enemmän tai vähemmän ongelmia ja kukaan heistä ei ole työelämässä vaan ovat joko terapiassa, sairaseläkkeellä tai työttömänä
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten valmius saada 10 todistukseen on erilainen. Yhdellä lapsella on lukihäiriö ja muutenkin hieman ikäisiään jäljessä.
En ole nähnyt järkeväksi palkita kahta lapsista 10 numeroista ja yksi jäisi sitten ilman palkkiota vaikka tekisi yhtäpaljon töitä koulun eteen,
Samankaltainen tilanne meilläkin, kaksi lasta ja toinen on hyvä koulussa, toinen vähemmän hyvä. Tuntuisi epäreilulta palkita kympeistä ja yseistä, kun toinen kuitenkin joutuu tekemään kasin eteen paljon enemmän.
Ei meillä olisi varaa sellaiseen.
Mies sopi lasten kanssa aina syksyllä miten koulumenestyksestä palkitaan. Kalliiksi tuli, lapset pärjäsi hyvin koulussa. Minun mielestä hyvä arvosana olisi riittänyt kannustukseksi, mutta mikäs siinä.