Ero tuli. Miten tästä eteenpäin?
Tavallaan tämä oli tiedossa mutta ihan hirveä olo silti. Kertokaa mikä teitä on oikeasti auttanut. Mun tekee mieli tehdä kaikkea tyhmää just nyt, kuten lähettää viestiä kaiken maailman exille, ryypätä jne. Ja toisaalta mietin miten asiat hoidetaan, omaisuus jaetaan... Lapset eivät edes tiedä vielä. Tänään ollaan perhe vielä, tilataan pizzaa ja katsotaan leffaa.
Auttakaa mua jaksamaan, jakakaa kokemuksia ja neuvoja!
Kommentit (79)
Kannattaa miettiä tekemistä mistä tulee hyvä olo, esim ystävän tapaaminen kahvilla/kävelyllä.
Riippuu siitä miten ero tuli, yllättäen vai ei, sinun vai miehen puolelta. Nämä kaikki vaikuttavat jollakin tapaa siihen miten pääset asian "yli" ja elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tekemistä mistä tulee hyvä olo, esim ystävän tapaaminen kahvilla/kävelyllä.
Riippuu siitä miten ero tuli, yllättäen vai ei, sinun vai miehen puolelta. Nämä kaikki vaikuttavat jollakin tapaa siihen miten pääset asian "yli" ja elämässä eteenpäin.
Ei sinänsä yllättäen mutta onhan se shokki silti. Miehen puolelta ne lopulliset sanat.
Ap
Itse en kyllä erosta päässyt yli 6 kk, meni 2 vuotta. Toki suru muutti muotoaan matkan varrella. Ensimmäiset parivkoa oli vain lanaantunut, sitten tunteet pikkuhiljaa purkautuivat. Se ikävä raastoi sydäntä. Nyt erosta 3 vuotta ja olisin valmis uuteen suhteeseen.
Sinä selviät kyllä 👏
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä erosta päässyt yli 6 kk, meni 2 vuotta. Toki suru muutti muotoaan matkan varrella. Ensimmäiset parivkoa oli vain lanaantunut, sitten tunteet pikkuhiljaa purkautuivat. Se ikävä raastoi sydäntä. Nyt erosta 3 vuotta ja olisin valmis uuteen suhteeseen.
Sinä selviät kyllä 👏
Miten ero tapahtui? Miehen aloitteesta? En mäkään usko että 6 kk riittää. Hyvä jos loppuelämä.
Ap
Liekö jättäjällä helpompaa. Minä olen pohtinut eroa jo kolmisen vuotta, kaksi kuukautta sitten tein lopullisen päätöksen. Ensi kuussa mies muuttaa pois. Ei tunnu yhtään pahalta vaan pikemminkin helpottavalta. Pahalta tuntuu vain muiden puolesta; miten kerron lapsille ja sukulaisille. Miten muut reagoi. Siitä on huono omatunto.
Itse vaan odotan että pääsen elämässä eteenpäin. Toki aikoinani paljonkin surrut erinäisiä asioita, kai ne tunteet kuoli silloin. Voi toki olla että kun mies oikeasti on lähtenyt, tulee takapakkia. Öisin joskus tuntuu vähän pahalta ja murehdin miten pärjään sitten yksin. Mutta päivisin en hirveästi murehdi mitään.
Estäkää mua tekemästä jotain tyhmää tänään, kuten viestittämästä jollekin, mitä katuisin myöhemmin. Kai sitä jotain lohtua kaipaa kun tommosia miettii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Liekö jättäjällä helpompaa. Minä olen pohtinut eroa jo kolmisen vuotta, kaksi kuukautta sitten tein lopullisen päätöksen. Ensi kuussa mies muuttaa pois. Ei tunnu yhtään pahalta vaan pikemminkin helpottavalta. Pahalta tuntuu vain muiden puolesta; miten kerron lapsille ja sukulaisille. Miten muut reagoi. Siitä on huono omatunto.
Itse vaan odotan että pääsen elämässä eteenpäin. Toki aikoinani paljonkin surrut erinäisiä asioita, kai ne tunteet kuoli silloin. Voi toki olla että kun mies oikeasti on lähtenyt, tulee takapakkia. Öisin joskus tuntuu vähän pahalta ja murehdin miten pärjään sitten yksin. Mutta päivisin en hirveästi murehdi mitään.
Kiitos tästä. Meilläkin kai puolin ja toisin ollut ero ajatuksissa jo pidempään. Mutta jotenkin tää asian konkretia on ihan eri asia. Ja juuri lapset, sukulaiset jne. Kukaan ei uskoisi tai odottaisi meiltä tätä. Sydän särkyy kun miettii jotain lapsenkin kommenttia kaverinsa vanhempien eroon, että onneksi te ette ikinä eroa. Niin... Eipä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kohdalla suosittelen tekemään virallisen sopimuksen elatuksesta ja tapaamisesta. Vaikka asiat sujuisivatkin tällä hetkellä, jatkossa tilanne voi mutkistua esim uusien kumppanien myötä.
Missä ja miten? Ja elatus, eikö se ole ihan sama, jos kuitenkin viikko-viikko? En mä miehen rahoja halua vaan että jaetaan aika ja vastuu tasan. En usko että myöhemminkään tulisi ongelmia, mutta ei kai mistään voi varma olla. Niin kuin tää erokin todistaa. 😂
Ap
Lastenvalvojalla. Eikä kysymys ole sinusta tai sinulle tulevista rahoista, vaan lapsesta ja lapsen oikeudesta riittävään elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kohdalla suosittelen tekemään virallisen sopimuksen elatuksesta ja tapaamisesta. Vaikka asiat sujuisivatkin tällä hetkellä, jatkossa tilanne voi mutkistua esim uusien kumppanien myötä.
Missä ja miten? Ja elatus, eikö se ole ihan sama, jos kuitenkin viikko-viikko? En mä miehen rahoja halua vaan että jaetaan aika ja vastuu tasan. En usko että myöhemminkään tulisi ongelmia, mutta ei kai mistään voi varma olla. Niin kuin tää erokin todistaa. 😂
Ap
Lastenvalvojalla. Eikä kysymys ole sinusta tai sinulle tulevista rahoista, vaan lapsesta ja lapsen oikeudesta riittävään elatukseen.
En tarvitse luentoa vaan konkreettisia neuvoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En tarvitse luentoa vaan konkreettisia neuvoja.
Ap
Siinähän se tuli.
Eikö sulla ole ketään hyvää ystävää, jonka kanssa voisit käydä vaikka kaljalla ja tilittää oikein kunnolla? Jos joudut vain olemaan kuin kaikki olisi hyvin, tulee patoutumia ja räjähdys seuraa ihan varmasti. Varo kuitenkin kännien vetämistä, silloin tulee tehtyä just niitä asioita, joita sitten katuu...
Lastenvalvojalla käsittääkseni sovitaan huoltajuusasiat ja mahdolliset elatusasiat ja vahvistetaan sopimukset.
Jos olette naimisissa niin erohakemus ja ositussopimus (ositus ei pakollista mutta kannattaa tehdä nyt, koska se pitää tehdä viimeistään silloin kun toinen kuolla kupsahtaa ja menee hankalaksi jos avioerosta on vuosia tai vuosikymmeniä...)
Lakkauttaa kaikki yhteiset pankkitilit ja vakuutukset siirtää omiin nimiin yms sopimukset.
Tarkastaa lasten hoitomaksut kun toinen muuttaa pois.
Siinä nyt jotain mitä tuli ekana mieleen.
Kirjoita paperille ylös tehtävälista. Mitä asioita sinun on hoidettava käytännössä, milloin ne on hoidettava ja millä toimenpitein.
Kirjota ylös myös suurimmat huolenaiheesi. Ja suunnitelmasi miten jatkossa aiot elää ja toimia. Kun olet saanut selvitettyä jonkin asian, vedä viiva pälle.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalla käsittääkseni sovitaan huoltajuusasiat ja mahdolliset elatusasiat ja vahvistetaan sopimukset.
Jos olette naimisissa niin erohakemus ja ositussopimus (ositus ei pakollista mutta kannattaa tehdä nyt, koska se pitää tehdä viimeistään silloin kun toinen kuolla kupsahtaa ja menee hankalaksi jos avioerosta on vuosia tai vuosikymmeniä...)
Lakkauttaa kaikki yhteiset pankkitilit ja vakuutukset siirtää omiin nimiin yms sopimukset.
Mikä tai kuka tää lastenvalvoja on? Ollaan naimisissa, ei mitenkään hirveästi omaisuutta. Mikä tuo ositussopimus on? Ei ole hoitomaksuja, lapset koulussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tai kuka tää lastenvalvoja on? Ollaan naimisissa, ei mitenkään hirveästi omaisuutta. Mikä tuo ositussopimus on? Ei ole hoitomaksuja, lapset koulussa.
Ap
Ja tähän vielä se että aina ollut yhteiset rahat jne. Riittääkö se jos keskenään sovitaan kuka pitää mitäkin? Voiko lainan edes siirtää toisen nimiin? Koska mä oon yksin ottanut lainan tähän kotiin vaikka yhdessä onkin sitä maksettu.
Ap
Siis anteeksi nyt ap, mutta miten voit olla niin pihalla, ettet tiedä mikä on lastenvalvoja tai ositus? Ja ettei lainaa voi "siirtää toisen nimiin"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy asiallisissa väleissä tulevan eksäsi kanssa niin helpompaa. Joudutte näkemään vielä satoja kertoja läpi elämän lastenne juhlissa, valmistujaisissa jne.
Meillä on ja tulee olemaan oikein hyvät välit, joten siinä ei ole ongelmaa. Onneksi edes yksi asia, josta ei tarvitse huolehtia.
Ap
Jos teillä on noin hyvät välit, niin miksi sinun pitää "maanantaina raahautua töihin ja olla kuin ei mitään"?
Kaikkihan on ihan mainiosti. Turhaa draamaa yrität nostattaa.
Älä tuu jauhamaan paskaa mun ketjuun, kiitos.
Ap
Peppukipuilu tuntemattomalle tuskin auttaa tilannettasi.
Vierailija kirjoitti:
Muista olla pihtaamatta kun löydät uuden ukon niin ei tule taas eroa.
Mies se pihtasi, en minä, jos se nyt on oleellinen tieto.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi nyt ap, mutta miten voit olla niin pihalla, ettet tiedä mikä on lastenvalvoja tai ositus? Ja ettei lainaa voi "siirtää toisen nimiin"?
Koska en ole ollut tässä tilanteessa aiemmin. Ole hyvä ja kerro päänaukomisen sijaan.
Ap
En tiedä. Mä osaan asiat paremmin sen mielestä. Hah, hyvä tekosyy olla tekemättä jotain.
Ap