Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero tuli. Miten tästä eteenpäin?

Vierailija
12.01.2019 |

Tavallaan tämä oli tiedossa mutta ihan hirveä olo silti. Kertokaa mikä teitä on oikeasti auttanut. Mun tekee mieli tehdä kaikkea tyhmää just nyt, kuten lähettää viestiä kaiken maailman exille, ryypätä jne. Ja toisaalta mietin miten asiat hoidetaan, omaisuus jaetaan... Lapset eivät edes tiedä vielä. Tänään ollaan perhe vielä, tilataan pizzaa ja katsotaan leffaa.

Auttakaa mua jaksamaan, jakakaa kokemuksia ja neuvoja!

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asunto molempien nimissä? Onko avioehtoa? Onko tarkoitus myydä asunto vai toisen jäädä nykyiseen kotiin? Jos sun tai molempien on tarkoitus muuttaa pois, sinuna alkaisin vaikka katselemaan netistä asuntoja.

Vierailija
42/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asunto molempien nimissä? Onko avioehtoa? Onko tarkoitus myydä asunto vai toisen jäädä nykyiseen kotiin? Jos sun tai molempien on tarkoitus muuttaa pois, sinuna alkaisin vaikka katselemaan netistä asuntoja.

Asunto minun. Ei avioehtoa. Toinen varmasti jää tähän, mutta kumpi sitä en vielä tiedä, ja miten tuo sitten käytännössä menee kun laina ja asunto mun?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä oikeusaputoimistolta jotakuta apuun, vaikuttaa että olet aika ulalla käytännön asioiden kanssa. Miehesi voi helposti käyttää hyväntahtoisuuttasi (ja tietämättömyyttäsi) hyväkseen ja viedä sinulta kaiken paitsi sen velan, jonka joudut luultavasti muutenkin hoitamaan yksin. Uskot siihen, että kaikki sujuu kitkatta ja sovussa, mutta sen varaan ei kannata laittaa mitään. Mustaa valkoisella ihan kaikesta. Omaisuuden osituksesta, lasten huollosta, ihan kaikesta.

Oikeusaputoimisto.  Sosiaalineuvonta. Siinä ne, joihin ensisijassa otat yhteyttä. Jälkimmäisestä löytyy lastenvalvoja.

Vierailija
44/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto minun. Ei avioehtoa. Toinen varmasti jää tähän, mutta kumpi sitä en vielä tiedä, ja miten tuo sitten käytännössä menee kun laina ja asunto mun?

Ap

Puoliksi menee asunto, velka jää sinulle. 

Vierailija
45/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuten kirjoittaja 46 jo sanoi, otapa yhteys oikeusaputoimistoon. Kun teillä ei ole avioehtoa, kummankin omaisuuden arvo lasketaan yhteen ja sen, jolla on enemmän omaisuutta, pitää maksaa toiselle nk tasinkoa ts kummallekin jää eron jälkeen yhtä paljon omaisuutta. Lainaa ei voi ominpäin siirtää toisen nimiin vaan siitä on sovittava pankin kanssa, jos päädytte siihen ratkaisuun, että miehesi nk ostaa sut ulos ko asunnosta ja sinä muutat siitä pois. On myös mahdollista, että miehesi kuittaa elatusmaksut tai osan niistä luovuttamalla osuutensa asunnosta (jonka siis saisi tasingon perusteella) sinulle. Tilanteesi on sen verran kinkkinen, että tarvitset kunnon lainopillista neuvontaa. 

Vierailija
46/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älkää nyt pelotelko ap:tä kirjoittamalla täyttä puppua.

Vierailija
47/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään tyhmää. Sillä hetkellä kun laittaa tuulemaan tuntuu että eihän tässä mitään. Voin luvata ja vannoa että parin viikon päästä siitä asiasta on aina entisen itsensä kanssa eri mieltä.

Mikään kostaminen, näyttämisen halu yms ei myöskään tuo miestä takaisin, yksin joudut ne tunteet kuitenkin lopulta käsittelemään.

Jaksamisia!

Vierailija
48/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks eroatte, jos välit on oikein hyvät? Ootteko käyneet pariterapiassa? Jos ette, niin houkuttele se mies sinne.

Vierailija
49/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älkää nyt pelotelko ap:tä kirjoittamalla täyttä puppua.

Kiitos. 😂 Me pystytään kuitenkin miehen kanssa sopimaan kaikki asiallisesti keskenämme. Ja jos joku kusettaisi jotakin, se olisi minä miestä, koska hän ei ymmärrä raha-asioista mitään. Minä se olen hoitanut meidän talouden kaikki nämä vuodet.

Ap

Vierailija
50/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks eroatte, jos välit on oikein hyvät? Ootteko käyneet pariterapiassa? Jos ette, niin houkuttele se mies sinne.

Ei olla käyty. Mies ei lähde mihinkään vaikka yrittäisin.

Ap

Vierailija
51/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vanha stoori. Ulkkis puolisona ja nainen pienestä palkastaan säästänyt asuntoa.

Menetät puolet omaisuudestasi.

Vierailija
52/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee avioehto ennen eroa kun se ukko on niin hyvänyahtoinen...

Vierailija
53/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko niin tehdä?

Vierailija
54/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liekö jättäjällä helpompaa. Minä olen pohtinut eroa jo kolmisen vuotta, kaksi kuukautta sitten tein lopullisen päätöksen. Ensi kuussa mies muuttaa pois. Ei tunnu yhtään pahalta vaan pikemminkin helpottavalta. Pahalta tuntuu vain muiden puolesta; miten kerron lapsille ja sukulaisille. Miten muut reagoi. Siitä on huono omatunto. 

Itse vaan odotan että pääsen elämässä eteenpäin. Toki aikoinani paljonkin surrut erinäisiä asioita, kai ne tunteet kuoli silloin. Voi toki olla että kun mies oikeasti on lähtenyt, tulee takapakkia. Öisin joskus tuntuu vähän pahalta ja murehdin miten pärjään sitten yksin. Mutta päivisin en hirveästi murehdi mitään. 

Kiitos tästä. Meilläkin kai puolin ja toisin ollut ero ajatuksissa jo pidempään. Mutta jotenkin tää asian konkretia on ihan eri asia. Ja juuri lapset, sukulaiset jne. Kukaan ei uskoisi tai odottaisi meiltä tätä. Sydän särkyy kun miettii jotain lapsenkin kommenttia kaverinsa vanhempien eroon, että onneksi te ette ikinä eroa. Niin... Eipä.

Ap

Muiden mielipiteitä ei kannata hirveästi miettiä, eihän ne lopulta elä elämääsi. Itseäni ei myöskään muiden elämä edes yllätä juuri koskaan enää. Jos jotain olen oppinut niin sen ettei muiden elämästä tai tunteista lopulta voi tietää kun pintaraapaisun. Kuka vaan voi kauhistus mistä vaan ja löytää lopulta itsensä samasta tilanteesta omista syistään myöhemmin. Elämä kuljettaa jokaista miten kuljettaa.

Lapsille toki pitää taata mahdollisimman vakaat olosuhteet ja emotionaalinen tuki koska heidän elämää asia koskee.

Vierailija
55/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja on kunnan virkamies, jonka luona tehdään sopimus lasten huollosta ja elatuksesta. Asia kannattaa sopia kunnolla paperilla. Vaikka lapset asuisivatkin teillä viikko-viikko, niin pitää sopiaa, miten maksetaan lasten harrastusmaksut, vaatteet, lukiolaisen koulukirjat, urheiluvälineet jne.

Ositussopimuksessa sovitaan, miten omaisuutenne jaetaan. Vaikka sopisittekin kaiken suusanallisesti, niin on tärkeää tehdä asiasta myös virallinen paperi. Muuten lapsesi ovat hankaluuksissa viimeistään silloin, kun toinen teistä kuolee. Jos ositustanne ei ole aikaisemmin tehty virallisesti, niin se pitää tehdä viimeistään toisen kuollessa. Ja voit kuvitella, kuinka mukavaa on siinä vaiheessa saada paikalle ex-puoliso ja riidellä hänen kanssaan, mikä osa omaisuudesta oli olemassa jo erohetkellä tai tuli sen tilalle, mikä omaisuudesta on hankittu vasta sen jälkeen ja mikä myöhemmästä omaisuudesta on kuitenkin jo erohetkellä olleen omaisuuden tuottoa.

Kun teillä ei ole avioehtoa, niin teidän molempien netto-omaisuudet (omaisuus-velat, kuitenkin vähintään 0) lasketaan yhteen. Se, jolla on enemmän netto-omaisuutta, maksaa tasinkoa toiselle niin, että molempien netto-omaisuus on yhtä suuri.

Esimerkki: Sinä omistat asunnon, arvo 200 000 ja sinulla on asuntolaina 80 000. Netto-omaisuutesi on 120 000. Miehesi omistaa auton, arvo 20 000. Hänellä on autolainaa 4000, joten hänen netto-omaisuutensa on 16000. Yhteensä netto-omaisuutenne on 136 000 eli kummankin osuus on 68 000. Jos haluat jäädä asuntoon, maksat miehellesi 52 000 ja lisäksi laina jää kokonaan sinulle. Auto jää miehelle. Jos miehesi jää asuntoon, hän maksaa sinulle 68 000, ottaa asunnon ja asuntolainan nimiinsä ja pitää auton.

Jos kuitenkin jompikumpi teistä on saanut perintöä, jossa puolison avio-oikeus on suljettu pois, menee jako eri tavalla.

Vierailija
56/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko niin tehdä?

Voi tietysti.

Vierailija
57/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko niin tehdä?

Voi. Mutta saa olla kyllä erittäin hyväntahtoinen ukko, jos siihen suostuu.

Eri

Vierailija
58/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Jamal kuuli että Suomessa eron tullessa omaisuus menee puoliksi muuttui ääni kellossa. Enää ei riittänyt kerää kamasi ja häivy.

Vierailija
59/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko niin tehdä?

Voi. Mutta saa olla kyllä erittäin hyväntahtoinen ukko, jos siihen suostuu.

Eri

No mulla on sellainen. Miten etenen asiassa?

Ap

Vierailija
60/79 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet heti sen avioehdon.