Pärjäisikö miehenne 1,5 vuotiaan kanssa viikon keskenään?
Vai tulisiko sanomista lastenhoidon rankkuudesta?
Kommentit (59)
Mun mies hoiti lasta heti syntymästä. Menin itse töihin kun lapsi oli 6 vk vanha. Mies oli kotona kunnes lapsi oli 3 vuotta.
Sellaista on yrittäjä- uraputken naisen elämä.
PS. Lypsin maidon ja lapsi oli tissimaidolla 5 kk saakka.
Mieheni on pärjännyt 1,5 päivää vanhan kanssa, 1,5 vikkoa vanhan kanssa, 1,5 kuukautta vanhan kanssa, 1,5 vuotta vanhan kanssa ja 15 vuotta vanhan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että auto olisi kääntynyt hyvin pian mummolan suuntaan. Isovanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla, joten mies olisi tullut lapsen kanssa kotiin nukkumaan, mutta päivät lapsella menisi mummon hoivissa ja mies puuhailisi omiaan. Mies olisi kuitenkin ollut sitä mieltä, että hän oli viikon lapsen kanssa.
Juu, avaus sisälsi tosiaan oletuksen, että mies on ainoana hoitovastuussa lapsesta tuon viikon ajan. Töissä voi toki käydä ja tämän ajan lapsi päivähoidossa, mutta kaikki vapaa-aika lapsen kanssa.
Ap
Meillä lapseti oli tuon ikäisenä päivähoidossa mummolla. Ja kyllä mies olisi heidän kanssa pärjännyt vaikka pidempääkin.
Miksi vanhempi ei saisi helpottaa arkeaan turvautumalla välillä siihen turvaverkkoon joka on lähellä?
Tiedän, että mieheni pärjää hyvin pikkulasten kanssa. Jopa leikkii mielellään lasten kanssa. Siskon 1 ja 3 v lapset olivat hoidossa. Mies oli vitittänyt tripp trapp tuoliin turvakaaren. Kaapista löytyi jopa Piltti ruokapurkkeja. Maitoa tuttipulloon. Vaipan vaihto. Kylvetys illalla. Yövastteet ja nukutus. Ihan perussettiä tuo lasten kanssa oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että auto olisi kääntynyt hyvin pian mummolan suuntaan. Isovanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla, joten mies olisi tullut lapsen kanssa kotiin nukkumaan, mutta päivät lapsella menisi mummon hoivissa ja mies puuhailisi omiaan. Mies olisi kuitenkin ollut sitä mieltä, että hän oli viikon lapsen kanssa.
Juu, avaus sisälsi tosiaan oletuksen, että mies on ainoana hoitovastuussa lapsesta tuon viikon ajan. Töissä voi toki käydä ja tämän ajan lapsi päivähoidossa, mutta kaikki vapaa-aika lapsen kanssa.
Ap
Miksi se sellaisen oletuksen sisältää
Koska muuten kyseinen suoritus myös minun mielestäni helppo.
Ap
Vanhemmuus ei saa olla helppoa? Siitä saa jonkun hienon palkinnon jos se tuntuu haastavalta ja rankalta ja kaikesta selviytyy yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Vanhemmuus ei saa olla helppoa? Siitä saa jonkun hienon palkinnon jos se tuntuu haastavalta ja rankalta ja kaikesta selviytyy yksin?
Eiköhän pointti ollut se ettei kotiäidillä ole mahdollisuutta viedä lasta joka päivä mummolaan ja touhuta omiaan, eli pärjäisikö mieskin ilman tätä mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että mieheni pärjää hyvin pikkulasten kanssa. Jopa leikkii mielellään lasten kanssa. Siskon 1 ja 3 v lapset olivat hoidossa. Mies oli vitittänyt tripp trapp tuoliin turvakaaren. Kaapista löytyi jopa Piltti ruokapurkkeja. Maitoa tuttipulloon. Vaipan vaihto. Kylvetys illalla. Yövastteet ja nukutus. Ihan perussettiä tuo lasten kanssa oleminen.
Joo sehän on ihan sama asia leikittää vieraita lapsia hetki kun olla omien kanssa viikkotolkulla 🤭 oikein oli vaipan vaihtanut ja tajunnut että lapset tarvitsee ruokaa, pidä tuosta helmestä kii.
Minä en ihan oikeasti ymmärrä tätä keskustelua. Miksi ei pärjäisi? Miksi joku ajautuu tilanteeseen jossa epäilee, että pärjääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Eiköhän pointti ollut se ettei kotiäidillä ole mahdollisuutta viedä lasta joka päivä mummolaan ja touhuta omiaan, eli pärjäisikö mieskin ilman tätä mahdollisuutta.
Meillä mies on ollut kotona (hoitovapaalla) ja lapset pärjäsi hyvin vaikka olivat välillä hoidossa mummolla.
Tottakai pärjää, mies on alusta ssti ollut mukana lapsen kasvatuksessa.
Kotityöt jäisivät kyllä vähemmälle. Olen ollut viikonpois ja hyvin on sujunut, lapsen mukaan isi teki tosi hyvää ruokaa😂
Pyykkivuori oli aikamoinen, ei kuulemma ehtinyt missään vaiheessa pesemään ja imurointikin oli ollut haastavaa joten oli vaan ”isommat” imuroinut😂
Sen sijaan olivat kyllä touhanneet kaikkea muuta kivaa ja se oli pääasia.
Jälkeenpäin mies kysyi minulta että haluainko että meillä kävisi siivooja kerran viikossa. Sanoin ettei tarvi😊
Tota pyykinpesun vaikeutta mä en ihan rehellisesti ymmärrä. Ainakin kahdessa viestisdä on sanottu "ei ehdi".
Käsipyykkiäkö te harrastatte? Menee ehkä 3 minuuttia työntää pyykki koneeseen ja laittaa kone päälle. Sitten se kone osaa pestä ohan itse. Toki se kuivumaan laitto vie väjän enemmän, mutta jos ei lapsi muutamaa minuuttia kestä olematta huomion keskipisteenä niin sitten se varmaan huutaa vieressä...
Tai tiskikone. Likaset suoraan koneeseen ja kun kone on täynnä, laitetaan se päälle, menee 30 sek.
Miten ruuan saa tehtyä, jos ei hetkeäkään voi tehdä muuta kun viihdyttää?
En tarkoita kettuilla, en vaan ymmärrä.
En ymmärrä miksi ei pärjäisi. Isänikin pärjäisi, vaikka on aina ollut vain lasten huvitoimikunta,.
En tosin keksi miksi muuten kuin sairaalaan lähtisin viikoksi ilman perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Tota pyykinpesun vaikeutta mä en ihan rehellisesti ymmärrä. Ainakin kahdessa viestisdä on sanottu "ei ehdi".
Käsipyykkiäkö te harrastatte? Menee ehkä 3 minuuttia työntää pyykki koneeseen ja laittaa kone päälle. Sitten se kone osaa pestä ohan itse. Toki se kuivumaan laitto vie väjän enemmän, mutta jos ei lapsi muutamaa minuuttia kestä olematta huomion keskipisteenä niin sitten se varmaan huutaa vieressä...
Tai tiskikone. Likaset suoraan koneeseen ja kun kone on täynnä, laitetaan se päälle, menee 30 sek.
Mieheni jää tutkimaan vaatteiden pesulappuja ja materiaalimerkintöjä, laskee että kaikki koneeseen menevät sukat ovat parillisia, miettii mitä pesuainetta käyttäisi ja kuinka paljon sitä tulee, miettii huuhteluainetta ja tahranpoistoainetta, miettii pesulämpötilaa ja pesuohjelmaa... kyllä siihen aikaa saa tuhraantumaan.
Vähän eri kaliiperia kuin ne tuttavamiehet, jotka tunkevat koneeseen samaan aikaan sekä froteepyyhkeet että silkkipaidat ja näin saavat loppuelämäksi vapaudu vankilasta –kortin pyykinpesun suhteen.
Pärjäisi oikein hyvin kahdenkin kanssa. Todennäköisesti kokisi hetkittäin rankaksi, mutta hei, niin koen minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on pärjännyt 1,5 päivää vanhan kanssa, 1,5 vikkoa vanhan kanssa, 1,5 kuukautta vanhan kanssa, 1,5 vuotta vanhan kanssa ja 15 vuotta vanhan kanssa.
Eli olet ollut erossa lapsestasi ainakin kaksi ensimmäistä elinviikkoa? Mitä tapahtui?
Varmasti pärjäisi sikäli, että lapsi tulisi hoidettua. Mutta tasan varmasti mitään kotitöitä ei olisi tehty viikon aikana.
Muutaman kerran oon ollut illan pois kotoa niin että mies hoiti lapsen iltatoimet. Kotiin tullessani lapsi kyllä tuhisi tyytyväisenä sängyssä, mutta iltapalatarvikkeet lojuivat pitkin pöytiä, puuroroiskeita lattialla, kaikki lelut hujan hajan olkkarissa, likaiset vaatteet mytyssä kylppärin lattialla...
Eli lapsen mies hoitaisi, mutta ei kotia.
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin tuon yllä olevan ettei mies ole ehtinyt pesemään pyykkiä, itse sanoisin niin että johtuu varmaan siitä että oon vaan heitellyt kaikki sinne koriin sikin sokin eikä ole jaksanut sitten alkaa lajittelemaan mikä pestään missäkin asteessa tai erottelemaan tummia ja vaaleita..
Ja kun ovat töiden jälkeen käyneet kaupassa, tehneet ruokaa ja ulkoilleet niin kello on kuulemma ollut niin paljon että ei muuta ehtinyt kun iltapala ja sen jälkeen lapselle satu. Lapsen nukahtamisen jälkeen on vähän siivoillut yms. Mutta pesukonetta ei ole viitsinyt laittaa enää päälle koska se vie yli tunnin kun pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita kettuilla, en vaan ymmärrä.Minä kirjoitin tuon yllä olevan ettei mies ole ehtinyt pesemään pyykkiä, itse sanoisin niin että johtuu varmaan siitä että oon vaan heitellyt kaikki sinne koriin sikin sokin eikä ole jaksanut sitten alkaa lajittelemaan mikä pestään missäkin asteessa tai erottelemaan tummia ja vaaleita..
Ja kun ovat töiden jälkeen käyneet kaupassa, tehneet ruokaa ja ulkoilleet niin kello on kuulemma ollut niin paljon että ei muuta ehtinyt kun iltapala ja sen jälkeen lapselle satu. Lapsen nukahtamisen jälkeen on vähän siivoillut yms. Mutta pesukonetta ei ole viitsinyt laittaa enää päälle koska se vie yli tunnin kun pesee.
Nykyään on ostettavissa sellaisia kangaslappuja, mitkä imevät itseensä väriä. Eli silläkään ei ole enää mitään väliä laittaako koneeseen tummia vai vaaleita. Sinne vain kaikki samaan aikaan ja värit pysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies priorisoisi asioita ja jättäisi tuon pyykinpesun tekemättä, jos lapsille vain löytyisi puhtaat vaatteet.
Kotiin tultua valittaisin kuitenkin että mies on ainakin kuivannut vaatteet väärin ja toisekseen hän on tottunut siihen että minä laitan kuitenkin pyykkikoneen päälle kun tulen kotiin.
Ap