Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini (65v) saa enemmän eläkettä kuin minä (37v) palkkaa

Vierailija
11.01.2019 |

Sama ala, sama ammattinimike. Korkeakoulututkinto. Olen tosin opiskellut enemmän. Vakityötä ei ole eikä tulekaan.
Vanhempani ihmettelevät usein miksi minulla ei ole säästöjä. Heillä kuulemma kertyy.

Kommentit (257)

Vierailija
21/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkkani on viisi kertaa niin suuri kuin isäni eläke ja ihan keskituloinen toimistorotta olen.

Vierailija
22/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin sijoittaisin itse 6,75 % tuloistani eläkeikää ajatellen koska meille nuoremmille sukupolville on tiedossa vain korkeat eläkemaksut ensin työiässä ja sen jälkeen ikäleikattu eläke (jos edes enää sitäkään). Ei paljoa naurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykskään tän päivän alle 50v työläinen ei tule saamaan mitään eläkettä, kun sellaista järjestelmää ei enää 75 vuotiaille ole aikanaan olemassakaan.

Ja näille viimeisenä polvena pitkän työuran majdollisuuden saaneille kuppaajille eläkekatto heti päähän, kun saadaan se polvi lopullisesti meidän nuorempien tieltä politiikasta pois.

Vierailija
24/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha eläkesysteemi oli niin avokätinen, että muutaman viimeisen vuoden tavallisen kovilla (siis ikälisät yms.) tuloilla sai huikean eläkkeen, mutta nykyisin tarvittaisiin huikeat tulot koko pitkältä työuralta vastaavaan.

Itse ainakin säästän (enkä eläkevakuutukseen ainakaan), kun ei näin nuorena uskalla luottaa, etteivät vieläkin heikentäisi.

Vierailija
25/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Mun isän eläke oli lähes 4000 €/kk, anopin 2500 €/kk. (Molemmat nyt jo kuolleet).

Onhan tämä suuria ikäluokkia suosiva eläkejärjestelmä kierompi kuin korkkiruuvi, jos työssä käyvän palkka on monessa ammatissa bruttona noin 2000 euron luokkaa. Eläkkeet, jos niitä tulevaisuudessa edes maksetaan, jäävät meiltä nykyisiltä työntekijöiltä paljon pienemmiksi.

Suuret ikäluokat saivat vielä sen superkertymän, kun olivat pari vuotta pidempään kuin mitä piti.

Vierailija
26/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää huoli palkoistanne, älkääkä valittako suurista eläkkeistä. Eläke kertyy palkasta.

Jäin juuri eläkkeelle, n. 3000€. Työvuosia 45 ja niistä kuudelta ensimmäiseltä ei kertynyt eläkettä lainkaan, vaikka eläkemaksut perittiinkin.

Tuttavani saa leskeneläkettä yli kolmetuhatta euroa NETTO. Eikä edes alaikäisiä lapsia huollettavana.

Vierailija
27/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykskään tän päivän alle 50v työläinen ei tule saamaan mitään eläkettä, kun sellaista järjestelmää ei enää 75 vuotiaille ole aikanaan olemassakaan.

Ja näille viimeisenä polvena pitkän työuran majdollisuuden saaneille kuppaajille eläkekatto heti päähän, kun saadaan se polvi lopullisesti meidän nuorempien tieltä politiikasta pois.

Tuskin ilman eläkettä jäämme, mutta riittääkö se minkäänlaisen elintason ylläpitoon onkin toinen asia.

Pitää muuttaa sitten vanhuksena muutaman kaverimummon ja papan kanssa yhteen ja palkata hoitaja hoitamaan.

Vierailija
28/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on puitu täällä ennenkin. Meillä on surkeat palkat.

Niin ja verotus jos tienaa vähänkin enemmän

Vierailija
29/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että olisin kateellinen vanhemmilleni, jos heillä olisi paremmat tulot kuin minulla..

Vierailija
30/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt eläkkeellä vähän yli vuoden. Töissä 46 vuotta, yksi ainoa 9 kk:n äitiysloma. Eläke on nettona jotain hiukan yli 1300 euroa. Ei jää säästöön, lääkkeet on ainoa huvitus ;), jaa onhan mulla Elisa Viihde. Missään en käy, konsertteihin olisi kiva päästä, mutta liput liian kalliita.

Olin 5-6 vuotta töissä ennenkuin eläke alkoi karttua, kuten moni muukin. Eikös tämä nyt muuttunutkin?

Onneksi lapsi saa sentään parempaa palkkaa kuin eläkkeeni on ja myös parempaa kuin palkkani oli.

Vierailija
31/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä pistän pienestä palkastani kaiken mahdollisen säästöön. Ostan sitten eläkepäiviksi pienen kodin, jostain edullisesta maasta ja elelen siellä lokoisasti pienellä eläkkeelläni :)

Vierailija
32/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt vaan. Äitini eläke on bruttona 3500, minun palkka 3200. Äitini palkkaan tuli lisänä työkokemuslisiä ( joita ei enää saa ollenkaan samassa määrin). Hän sai euroja lisää palkkaa ohjaamisesta, joka on nykyään sisällytetty työhöni. Myös lisätehtävistä on maksettu erikseen joskus. Hän kk -palkka on ollut roimasti parempi ja siksi eläke hyvä. Jos laitan 500 eläkekertymäni ja tulevat työvuoteni 67 ikävuoteen saakka niin saan eläkettä 1850 bruttona. Reilua?

Käteen jää palkasta 2200e, josta tonni menee asumiseen. Sitten pk-maksu, ruoka jne. Että miksi en säästä?!! Eläkkeestä menee kuulemma paljon veroa.

Toisaalta meillä on nyt rahastoissa tarpeeksi varoja, jotta voidaan maksaa kaikkien ennen vuotta 1956 syntyneiden eläkkeet. Arvaapa kahdesti, onko äitisi maksanut aikamoisia summia sinne rahastoon.

Vierailija
33/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutustottumuksissa on jotain pahasti vialla, jos ei 2 200 eurosta jää säästöjä.

Vierailija
34/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella että olisin kateellinen vanhemmilleni, jos heillä olisi paremmat tulot kuin minulla..

Se on vähän sama asia kuin itse lukisi lääkäriksi ja saisi 6000e kk palkkaa ja eläkeläiset lähihoitajan eläkkeillä vetäisivät 8000e kk lärvi. Turhaa se kouluttautuminen ja työnteko silloin on. Ei kateutta. Toiset saavat koska ovat syntyneet tiettyyn aikaan ja toisilta riistetään koulutuksesta huolimatta, koska ovat syntyneet tiettyyn aikaan.

Vierailija
35/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt vaan. Äitini eläke on bruttona 3500, minun palkka 3200. Äitini palkkaan tuli lisänä työkokemuslisiä ( joita ei enää saa ollenkaan samassa määrin). Hän sai euroja lisää palkkaa ohjaamisesta, joka on nykyään sisällytetty työhöni. Myös lisätehtävistä on maksettu erikseen joskus. Hän kk -palkka on ollut roimasti parempi ja siksi eläke hyvä. Jos laitan 500 eläkekertymäni ja tulevat työvuoteni 67 ikävuoteen saakka niin saan eläkettä 1850 bruttona. Reilua?

Käteen jää palkasta 2200e, josta tonni menee asumiseen. Sitten pk-maksu, ruoka jne. Että miksi en säästä?!! Eläkkeestä menee kuulemma paljon veroa.

Kai tiedät, että äitisi kaltaisia eläkeensaajanaisia on Suomessa vain muutama tuhat! Suurimman osan eläke on alle 1700 e/kk. Mutta onhan aina kiva kauhistella.

Kun sinulla jää palkasta 2200 e/kk, niin äidilläsi jää noin 2100 e/kk. Kyllä, verottaja nappaa aika lailla enemmän veroja eläkkeestä.

Vierailija
36/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha tehdä mitään töitä ellei sitten tuosta harrastuksestaan pidä. Yhteiskunta ei voi laskea minimieläkettä tietyn pisteen alle tai papat ja mummot kuolee hankeen. Lisäksi niiden nolla euroa eläkettä tienanneidenkin terveyspalvelut maksaa kuitenkin valtio.

Isovanhempani sitävastoin tienasivat paljon ja heillä oli siten iso eläkekin. Se poisto mikä alzheimer potilaan tilistä meni suoraan sanottuna heikkolaatuisen hoidon vastineeksi, oli aivan kuvottavaa toisten saadessa hoidon ilmaiseksi. Omaisten täytyy käydä syöttämässä papparaisia, etteivät he kuihdu kuoliaaksi.

Suomi on sosialistinen valtio. Ei täällä kannata kuin rikollisuus ja verojen välttely.

Vierailija
37/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä eläkeläiset vetävät tämän äitiysloman aina tähän mukaan. Turhauttavaa, mutta tässä muutama fakta:

- Olrn syntynyt vuonna -74. Ei kertynyt minullekaan äitiyslomalla eläkettä.

- Nykyisin eläkettä kertyy äitiyslomalta, mutta eurot ovat niin pieniä, ettei sillä ole mitään merkitystä verrattuna suurten ikäluokkien kuppaukseen. Elinikäkerroin pienentää tulevien eläkeläispolvien eläkkeitä todella merkittävästi.

- suuret ikäluokat eivät ole maksaneet täysin omia elökkeitään vaan me työssäkäyvät maksamme niistä ison osan.

- Kimmo Kiljuset vääristelevät totuutta ja vaativat korotuksia nykyisten eläkeikäisten eläkkeisiin. Tämä on fiksua, koska suuret ikäluokat tykkäävät ideasta ja he ovat iso sekä aktiivinen äänestäjäjoukko.

Vierailija kirjoitti:

Äitisi saa eläkettä noin 1800 e/kk. Hän teki töitä 40 vuotta, äitiyslomien aikana ei eläkettä kertynyt toisin kuin sinulla.

Vierailija
38/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet nyt 37 vuotta, luuletko että lait eivät ehdi muuttua moneen kertaan siihen mennessä, kun pääset eläkkeelle? Näin kävi ainakin itselleni, kun joskus alle nelikymppisenä laskeskelin tulevaa eläkettäni. Elämme luullakseni aivan erilaisessa maailmassa 30 vuoden päästä. Itse jäin eläkkeelle juurikin 67 vuotiaana, joten siksi tuo 30 vuotta.

Vierailija
39/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ikionnellinen jos äitini saisi eläkettä enemmän kuin minä saan palkkaa. Nyt hän saa niin vähän, että hädin tuskin tulee toimeen. Eikä millään meinaa ottaa apua vastaa, vaikka enemmän kuin mielelläni sitä antaisin.

Vierailija
40/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää huoli palkoistanne, älkääkä valittako suurista eläkkeistä. Eläke kertyy palkasta.

Jäin juuri eläkkeelle, n. 3000€. Työvuosia 45 ja niistä kuudelta ensimmäiseltä ei kertynyt eläkettä lainkaan, vaikka eläkemaksut perittiinkin.

Tuttavani saa leskeneläkettä yli kolmetuhatta euroa NETTO. Eikä edes alaikäisiä lapsia huollettavana.

Sinulle on valehdeltu!