Abortti ja ystävä, joka ei sitten ollutkaan ihan niin ymmärtänyt haluani olla lapseton
Tuplaehkäisy päästi lävitseen vahingon.
Kerroin perheelliselle ystävälle, että on näin käynyt ja lääkkeellä hoituu nyt pois sitten. Tämä ihminen, joka ei ole kritisoinut ikinä haluani olla lapseton sekosi ihan täysin ja kaikki argumentit oli sellaisia, että hänen on täytynyt elää jossain ihan käsittämättömässä harhassa, johon kuuluu se että olen tahattomasti lapseton ja tyyliin keksinyt tämä vela-jutun siksi. Nyt kun kävi ilmi että näin ei ole niin kaikkea muutakin on saanut kuulla.
"Etkö sä aattele ja pelkää miten yksinäinen oot vanhana, ei se oo vaikeeta ja rankkaakin vaan hetken, vastuu kasvattaa"
Jne jne. Varmasti olen yksinäinen vanhana jos en siihen varaudu ja se voi pelottaakin, mutta en silti tee itselleni IHMISTÄ JOTA EN HALUA. Ja olen tehnyt vaikeita ja rankkoja asioita, miksi ne mua pelottaisi, silloin kun sitä asiaa haluan? Ei mitään saa ilman vaivaa. Mutta kun en halua lasta, niin olisi sama se vaikka saisin valtiolta sille hoitajan. Ja mihin ihmeeseen kasvan olemalla hänen tavallaan kotona vuosikausia? Hyvähän se niille lapsille varmaan on, mutta mitä minä sellaisella "kasvulla" teen?
Ilmeisesti ystävyys on ainakin osin perustunut siihen,että hän luulee minun kadehtivan häntä, tai ei kuulema ole nyt enää "varma mitä mieltä on tästä nyt kun tietää mun ja mun miehen aidot ajatukset lapsista". Ai että pidetään lapsista mutta ei haluta omia? Selvä... voi jumalauta.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta. En toivo kolmatta. Nyt kierukka, ehkä sterilisaario jossain vaiheessa.
Vahinkoraskaus olisi vaikea paikka. Raskausaika ja ne seuraavat pari vuotta eivät huvittaisi. Odotan jo sitä, että kuopuksenkin kanssa pääsee kunnolla tekemään kaikkea. En ole luonteeltani niin äiti, että haluaisin pyörittää pikkulapsiperhettä vuosia toisensa perään.
Periaatteessa en vastusta aborttia. Mutta jos olisin raskaana, niin en tiedä pystyisinkö. Jos rakastan näitä kahta, miksi en rakastaisi kolmatta? Tuntuu kuin kieltäisin lapseni jos abortoisin heidän sisaruksensa. Ehkäisy ei aiheuta samanlaista tunnetta!
Ehkä kaveri kokee jotain samanlaista? Jos vietätte paljon aikaa yhdessä, niin ehkä hänelle tulee tunne, että tosiaanko heidän elämänsä näyttää niin kurjalta ja lapset ovatkin vain ankeita räkänokkia? En sano että se olisi kaveriltasi järkevä ajatus, mutta eivät tunteet aina ole.
Minä olen abortoinut neljännen lapsen ehkäisyn petettyä. Tosin tilanne oli hiukan toinen.
Olemme lähes 50-vuotiaita ja meillä on kolme jo omillaan asuvaa lasta. Hormonikierukka on toiminut oikein hyvin yli 20 vuotta ja vaihdoin sen vielä kerran gynekologin suosituksesta. Kuulemma vähentää vaihdevuosioireita. Kuinka ollakaan, tulin raskaaksi n. vuosi kierukan vaihdon jälkeen.
Ei tullut kuuloonkaan, että olisin synnyttänyt ja hoitanut lapsen. Ei missään nimessä. Paria vuotta aiemmin olin saatellut viimeisen lapsen maailmalle ja pystyin taas elämään itselleni ja avioliitolleni. Matkustamaan. Lähtemään vaellukselle. Harrastamaan. Käymään konserteissa, elokuvissa, syömässä, hetken mielijohteesta kotimatkalla lasillisella. Uusi lapsi olisi pilannut loppuelämän, olisimme liian vanhoja mihinkään kun lapsi lähtee. Tein abortin eikä asiasta tiedä kuin mieheni. En tunne minkäänlaista katumusta tai huonoa omatuntoa. Katson tehneeni osani 25 vuoden aikana kasvatettuani kolme itsenäistä veronmaksajaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen jolla tuplaehkäisy petti! Ei oo mikään lääketieteellinen ihme todellakaan! Jos kumi hajoaa ja hormonaalinen ehkäisy ei juuri silloin toimi, niin näin käy.
Mulla ei toiminut jälkiehkäisy ja Naistenklinikan lääkäri naureskeli kun ihmettelin tätä. Sanoi, että toimii noin 50%.
E-pillereiden kanssa, kuten myös jälkiehkäisyn kanssa mm. yhtäaikaiset vatsavaivat voivat estää hormonaalisen ehkäisyn imeytymistä ja toimintaa.
Itselläni on suolistosairaus ja hei, kuinka moni ottaa jälkiehkäisyn krapulassa? Niin, silloinhan monesti ripuloidaan ja oksennellaan.
Tähän itse asiaan, typerä ystävä sulla, pistä vaihtoon.
Sairas ajatus että lapsi on hyvä tehdä itselle hoitajaksi ( ei ehkä ala siihen ) tai itselle kasvattajaksi. Kyllä lapsen saaminen kasvattaa, olen nykyään äiti, mutta ei se ole syy tehdä maailmaan toista ihmistä.
Voi tyhmyyden ylistys. "En ottanut jälkiehkäisyä kun ei se auttaisi kumminkaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen jolla tuplaehkäisy petti! Ei oo mikään lääketieteellinen ihme todellakaan! Jos kumi hajoaa ja hormonaalinen ehkäisy ei juuri silloin toimi, niin näin käy.
Mulla ei toiminut jälkiehkäisy ja Naistenklinikan lääkäri naureskeli kun ihmettelin tätä. Sanoi, että toimii noin 50%.
E-pillereiden kanssa, kuten myös jälkiehkäisyn kanssa mm. yhtäaikaiset vatsavaivat voivat estää hormonaalisen ehkäisyn imeytymistä ja toimintaa.
Itselläni on suolistosairaus ja hei, kuinka moni ottaa jälkiehkäisyn krapulassa? Niin, silloinhan monesti ripuloidaan ja oksennellaan.
Sairas ajatus että lapsi on hyvä tehdä itselle hoitajaksi ( ei ehkä ala siihen ) tai itselle kasvattajaksi. Kyllä lapsen saaminen kasvattaa, olen nykyään äiti, mutta ei se ole syy tehdä maailmaan toista ihmistä.
Voi tyhmyyden ylistys. "En ottanut jälkiehkäisyä kun ei se auttaisi kumminkaan."
Voi tyhmyyden ylistys kun siinä ei niin lukenut. Siinä luki että monella se tulee läpi se pilleri kun oksentelee ja ripuloi, eikä sitä välttämättä tajua tai sille mitään voi. Sanallakaan ei lukenut etteikö pilleriä silti ottaisi.
Se on kyllä väärin, että tässä maassa sterin saa niin myöhään. Fyysisesti terve ihminen saa sen vain, jos vaihtaa sukupuolensa kirurgisesti. Jotain tässä maassa on pielessä.
Palaan vielä tähän ketjuun, että naisten lisääntymistä vahditaan haukkana verrattuna miesten vastaavaan. Muistan kun sanoin jo 15-vuotiaana, etten halua lapsia ennen kuin olen 30. Minua vanhemmat serkkuni raivsotuivat ja aloittivat tykkitulena painostuksen, ja heistä siis yksi oli mies jolla oli lapsi, että minulla olisi 20-vuotiaana tai jopa 24-vuotiaana paras ikä tehdä se lapsi.:D Minua huvittaa suuresti nyt näin yhden lapsen 32-vuotiaana äitinä hänen lapselliset juttunsa näin jälkikäteen. Miten kukaan voi aloittaa propagandoimaan tuon ikäiselle milloin on paras ikä tehdä lapset? Eikä osoita ennemin teini-ikäiseltä viisautta ja suunnitelmallisuutta ilmoittaa noin kuin ilmoittaa että haluaa nopeasti äidiksi - ja nyt en halveksu tai väheksy teiniäitejä, kaikki kunnia heille, puhun vain omasta puolestani. Kun perustelin kantaani olla tekemättä lapsia 20-vuotiaana, niin he suuttuivat lisää. Sanoin, että olen juuri selvinnyt anoreksiasta ja vaikeasta ruumiinkuvan häiriöstä, joten en todellakaan halua käydä sitä kaikkea uudelleen läpi raskauden tuomien muutoksien kuten raskausarpien takia. (Olen muuten varma, että jos olisin sen lapsen tehnyt niin he olisivat olleet ensimmäiseksi kimpussani juuri näistä syistä..)
Kun mietin, niin olin 24-vuotiaana onnellinen, vapaa ja lapseton ja nautin siitä että minulla oli painostavan äidin sijasta vapaus tehdä mitä haluan. Joku lapsi tuohon jalkoihin pyörimään niin halleluja, se olisi sossu ollut nopeasti tuttava.
Tämä siis esimerkiksi niille jotka kuvittelevat paremmin tietävänsä toisten puolesta koska lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Palaan vielä tähän ketjuun, että naisten lisääntymistä vahditaan haukkana verrattuna miesten vastaavaan. Muistan kun sanoin jo 15-vuotiaana, etten halua lapsia ennen kuin olen 30. Minua vanhemmat serkkuni raivsotuivat ja aloittivat tykkitulena painostuksen, ja heistä siis yksi oli mies jolla oli lapsi, että minulla olisi 20-vuotiaana tai jopa 24-vuotiaana paras ikä tehdä se lapsi.:D Minua huvittaa suuresti nyt näin yhden lapsen 32-vuotiaana äitinä hänen lapselliset juttunsa näin jälkikäteen. Miten kukaan voi aloittaa propagandoimaan tuon ikäiselle milloin on paras ikä tehdä lapset? Eikä osoita ennemin teini-ikäiseltä viisautta ja suunnitelmallisuutta ilmoittaa noin kuin ilmoittaa että haluaa nopeasti äidiksi - ja nyt en halveksu tai väheksy teiniäitejä, kaikki kunnia heille, puhun vain omasta puolestani. Kun perustelin kantaani olla tekemättä lapsia 20-vuotiaana, niin he suuttuivat lisää. Sanoin, että olen juuri selvinnyt anoreksiasta ja vaikeasta ruumiinkuvan häiriöstä, joten en todellakaan halua käydä sitä kaikkea uudelleen läpi raskauden tuomien muutoksien kuten raskausarpien takia. (Olen muuten varma, että jos olisin sen lapsen tehnyt niin he olisivat olleet ensimmäiseksi kimpussani juuri näistä syistä..)
Kun mietin, niin olin 24-vuotiaana onnellinen, vapaa ja lapseton ja nautin siitä että minulla oli painostavan äidin sijasta vapaus tehdä mitä haluan. Joku lapsi tuohon jalkoihin pyörimään niin halleluja, se olisi sossu ollut nopeasti tuttava.
Tämä siis esimerkiksi niille jotka kuvittelevat paremmin tietävänsä toisten puolesta koska lisääntyä.
Korjaan hieman juttujani. Jouduin viisitoistavuotiaasta lähtien kuuntelemaan noita juttuja, eli useamman vuoden ja välissä kärsin anoreksiasta ja ruumiinkuvan häiriöstä. Olin siis 19 kun viimeisen kerran keskustelimme kiivaasti aiheesta.
Kun tulin äidiksi, sitä enemmän ymmärrän vapaaehtoisesti lapsettomia. Se ei silti tarkoita, ettenkö rakastaisi lastani ja pystyisi hyväksymään muiden valintoja olla äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kun tulin äidiksi, sitä enemmän ymmärrän vapaaehtoisesti lapsettomia. Se ei silti tarkoita, ettenkö rakastaisi lastani ja pystyisi hyväksymään muiden valintoja olla äiti.
olla äiti tai olla olematta äiti, korjaus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kertoa abortistaan ihmiselle, jolla on lapsia ja odottaa tukea? Eikö ap:lla ole velaystäviä?
Silloin kun ehkäisyn piti olla varma oli käytössä sekä pillerit että kondomi.Ap kertoi toimenpiteestä johon hän joutuu, ja joka varmasti vähän huolettaakin. Eivätkös ystävät ole sitä varten?
Menee vapaaehtoiseen toinmenpiteeseen, joka pelottaa? Ei huolehdi riittävästä ehkäisystä. Luulisi velaystäviä löytyvän jakamaan murheet.
Sinä sekoitat abortin tekemisen jo johonkin antisemitismiin.
Ohis, sinä sekoitat antisemitismin johonkin absoluuttiseen pahuuteen. Olet j.u.u.t.a.l.a.i.s.t.e.n aivopesemä ihmisraunio.
Valitettavasti oikeasti olen alkanut tulla siihen tulokseen, että äiti-ihmiset ovat melko usein paljon itsekkäämpiä ja umpimielisempiä kuin lapsettomat. Ihan oikeasti hukataan kyky nähdä asioita toisten näkökulmasta ja katsotaan maailmaa niiden omien linssien läpi. Ja todellakin pitää ihan täysin paikkansa, että monet luulevat lapsettomien todellisuudessa kadehtivan heitä ja kokevat jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena, kun kaikki eivät pidäkään sitä heidän elämänmalliaan tavoiteltavana. Ei pystytä mitenkään käsittämään, että kaikille se elämän onni ja täyttymys ei todellakaan toteudu lasten kautta.
En pystyisi olemaan kaveri abortin tehneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mina olen aiti, ehka vahan vastoin tahtoani tulin raskaaksi mutta rakastan lastani joka minulle kuitenkin suotiin.
Ymmarran vapaehtoisesti lapsettomien ajatuksia ja kunnioitan heidan paatostaan. Samoin kunnioitan monen lapsen vanhempien paatosta.
En kuitenkaan osaa hyvaksya sita, etta joku pysayttaa jo sykkivan sydamen. Mina henkilokohtaisesti uskon, ettei se ole meidan ihmisten asia paattaa toisen oikeudesta elaa. Olen ollut AP:n ystavan tilanteessa, ja vaikka en reaktiotani nayttanytkaan, en enaa pida kyseiseen kaveriin yhteytta. Asia ei liity millaan tavalla lapsihaaveisiin, vaan erilaisiin arvoihin.Alle kuusi viikkoa vanhan alkion sydän ei edes lyö (ja yleensä raskaus siis havaitaan jo viikolla viisi kun kuukautiset jäävät pois). Sydän alkaa lyödä vasta viikon kuusi aikana, eikä sydän silloinkaan ole kokonaan kehittynyt eikä vielä pumppaa verta. Ihan vain ohiksena tähän ”en haluaisi pysäyttää sykkivää sydäntä” -shaibaan.
Älä puhu shaibaa, jos et tiedä aiheesta tarpeeksi. Sydän voi sykkiä jo aiemminkin. Mun esikoisella sydän sykki jo rv 5+3.
Itse uskon siihen, että ihmiselämä alkaa hedelmöittymisestä.
Niin? Sanoin, että sydän alkaa sykkiä viikolla kuusi. Jos raskautesi kesto on rv 5+3, kuudes viikko on jo silloin alkanut (olet ollut kolme päivää kuudennella viikolla). Sinun kertomuksesi ja minun biologian tieteenalaan perustuva väitteeni eivät ole millään lailla ristiriidassa keskenään. Korjaan vain pienen nyanssivirheen aiemmin sanomastani: alkion ei tarvitse olla tasan kuusi viikkoa vanha, jotta sen sydän löisi, mutta sen tulee olla yli viisi viikkoa vanha eli siis kuudennella viikolla.
Jokainen saa uskoa, mitä lystää, mutta kukaan ei saa tuomita ja moralisoida toista pelkkien omien tunteisiin perustuvien uskomustensa ja luulojensa nojalla. Alkio ei ole vielä ihminen. Siinä toki on olemassa ihmiselämän potentia, mutta siltikään alkio ei ole vielä missään mielessä henkilö. Se ei myöskään ole vielä olento, jolla olisi omia haluja, tunteita, ajatuksia tai tietoisuutta. Se ei tunne mielihyvää tai iloa sen paremmin kuin kärsimystä tai suruakaan. Alkio ei kärsi raskaudenkeskeytyksestä lainkaan, eikä ole niin, että se mieluummin haluaisi elää, koska alkiolla ei ole kykyä haluta yhtään mitään.
Ymmärrän, jos jostakusta varhaistenkin viikkojen abortti tuntuisi vastenmieliseltä. Niin se tuntuisi minustakin, jostain itsellenikin epämääräisestä tunnesyystä. Tätä tunnetta ei kuitenkaan pidä sekoittaa muiden ihmisten valintoihin. Muiden pitää antaa tehdä omat ratkaisunsa niin kauan kuin ne eivät ole eettisesti kestämättömiä, eikä varhainen abortti loogisesti riko kenenkään oikeutta elämään, sillä ketään henkilöä ei tässä vaiheessa vielä ole olemassakaan.
Mitä tulee ap:n ystävän reaktioon, se on voimakas ja ap:ta kohtaan asiaton. Kuulostaa erikoiselta, että toisen ihmisen päätös olla hankkimatta lapsia, on iskenyt noin kovaa. Asiahan ei millään lailla tälle ystävälle kuulu, ja hänen pitäisi tajuta ylittäneensä rajan kyseenalaistaessaan toisen henkilökohtaisen elämänvalinnan.
Luultavasti ystävän reaktio on vahvasti tunnepohjainen ja siihen liittyy jokin henkilökohtainen kipupiste, eikä ystävä ole sitä itsekään kyennyt rationaalisesti itselleen perustelemaan tai tietoisesti sitä hallitsemaan. Ap:lla on oikeus olla vihainen ja loukkaantunut. Ehkä kuitenkin ajan kuluessa asiasta pystyy ystävän kanssa vielä puhumaan, kun tämäkin on rauhoittunut ja pystynyt tilannetta prosessoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti oikeasti olen alkanut tulla siihen tulokseen, että äiti-ihmiset ovat melko usein paljon itsekkäämpiä ja umpimielisempiä kuin lapsettomat. Ihan oikeasti hukataan kyky nähdä asioita toisten näkökulmasta ja katsotaan maailmaa niiden omien linssien läpi. Ja todellakin pitää ihan täysin paikkansa, että monet luulevat lapsettomien todellisuudessa kadehtivan heitä ja kokevat jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena, kun kaikki eivät pidäkään sitä heidän elämänmalliaan tavoiteltavana. Ei pystytä mitenkään käsittämään, että kaikille se elämän onni ja täyttymys ei todellakaan toteudu lasten kautta.
Äläpä sinä höpötä tyhjää. Olen vela ja riehkasen tapauksen vuoksi, koska lasten terveys ja turvallisuus on tärkeintä. Henkiset ongelmat aiheuttavat paljon vahinkoa elämänkaaressa kustannuksia unohtamatta. Mitä vähemmän hyväksikäyttöjä niin sen vähemmän sinun tarvitsee maksaa terapiakuluja. Ehkäisemällä rikoksia säästät selvää rahaa jos empatiageeneissäsi onkin vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä sinä höpötä tyhjää. Olen vela ja riehkasen tapauksen vuoksi, koska lasten terveys ja turvallisuus on tärkeintä. Henkiset ongelmat aiheuttavat paljon vahinkoa elämänkaaressa kustannuksia unohtamatta. Mitä vähemmän hyväksikäyttöjä niin sen vähemmän sinun tarvitsee maksaa terapiakuluja. Ehkäisemällä rikoksia säästät selvää rahaa jos empatiageeneissäsi onkin vikaa.
Itse höpötän väärään ketjuun!
Oisinpa mies niin ei tämmöiset asiat jaksaisi kauaa päätä kiusata. Niin surkeeta pientä naisten naisasioiden ympärillä hysterisointia ja hieromista. Oikein kanalauman kaakatusta. Kaak kaak kkaakakakakakak paniicci!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tyhmyyden ylistys kun siinä ei niin lukenut. Siinä luki että monella se tulee läpi se pilleri kun oksentelee ja ripuloi, eikä sitä välttämättä tajua tai sille mitään voi. Sanallakaan ei lukenut etteikö pilleriä silti ottaisi.
Minulle ei käy pillerit, koska minulla on krooninen suolistosairaus. Perus ravintoaineetkaan eivät imeydy normaalisti. Tuplaehkäisy on siis periaatteessa vain kondomiehkäisy jos ottaisin pillerit. Mahdollisuus tulla raskaaksi minulla on suoliston takia muita suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia saa tappaa, ei edes kohdussa olevia. Oikeasti ap, älä tapa lastasi. Hän on Jumalalle yhtä arvokas kuin kaikki muutkin ja hänen oikeutensa elää on sama kuin muillakin.
Just, Jumalahan se välittää suunnattomasti noista steissillä, kaduilla, ostareilla ym. yömyöhään vaeltavista ylijäämälapsista, ihan kuten ne vanhemmatkin.
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi olemaan kaveri abortin tehneen kanssa.
Mistä tiedät, ettei kukaan kaverisi ole aborttia tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Oisinpa mies niin ei tämmöiset asiat jaksaisi kauaa päätä kiusata. Niin surkeeta pientä naisten naisasioiden ympärillä hysterisointia ja hieromista. Oikein kanalauman kaakatusta. Kaak kaak kkaakakakakakak paniicci!
Jos oikein ymmärsin niin myönsit juuri itsekin kuuluvasi tähän kuvittelemaasi kanalaumaan ja oikeastaan vastauksesi vahvistaa että ainakin keskusteluun liittyminen kiinnosti sinuakin. Tyhmien ihmisten oman egon buustaus on hauskaa seurattavaa.
Ehkäpä ystävän olisi kannattanut olla olematta valehteleva liero, jotta tuo arvomaailma olisi ap:llekin asti välittynyt :D eikö ketään häiritse, että tuollainen juoniva ihminen on ÄITI? mielestäni todella paljon huolestuttavampaa ja herättää kysymyksiä lasten hyvinvoinnista... hhuhhuh