Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?

Vierailija
11.01.2019 |

Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005960789.html

Kommentit (383)

Vierailija
41/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 minuuttia on lyhin, mihin pääsen. Voi mennä yli tuntikin. Pesen joka kerta muutamaan otteeseen myös seinät, suihkuverhon, hanan, letkun jne. Yritän vastapainoksi käydä suihkussa mahdollisimman harvoin - kerran viikossa tai kahdessa. Käsiä pesen kyllä muutaman sadan kertaa päivässä, vaikka yritän pestä mahdollismman vähän. Saatan välillä jättää hanan valumaan tehdessäni jotain, jotta ei tarvitse pestä käsiä uudestaan. Kärsin kyllä pakko-oireisesta häiriöstä, johon ei ole olemassa toimivaa hoitoa.

Vierailija
42/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviän parissa minuutissa mutta siihen eivkuulu hiustenpesu. Hiustenpesun kanssa 10 min.

Ihan samallahan ne hiukset pesee, kun muunkin vartalon. Suihku päälle, niin että kastuu. Suihku kiinni. Shampoo tukkaan, tukan hieronta, vartalon pesu - koko aikana ei käytetä tietenkään vettä. Sitten huuhtelu - minuutti riittää huuhteluun.

Pitkien hiusten pesua ei voi suorittaa noin. Hiukset on pestävä pää alaspäin ja huuhdeltava kunnolla, sen jälkeen hoitoaine pariksi minuutiksi ja sen huuhtelu kestääkin useamman minuutin. Kaljuille tai sänkipäille mainitsemasi tapa varmaan toimii, pitkähiuksisille ei mitenkään. Yli puolet suihkussakäyntiajasta menee hiusten pesuun.

Pitkät hiukset ovat ihan oma valinta eli oma syysi kun kulutat luontoa, ei ole mikään hyväksyttävä selitys.

Sitä paitsi hiuksia ei ole pakko pestä ja huuhdella juoksevalla vedellä. Laita vettä vatiin ja liottele kauhtanaasi siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden lämmitys maksaa n.9senttiä litra. Siitä voi jokainen laskea hinnan käyttämälleen vedelle. Juuri se lämmin vesi on ongelma, energiankulutus.

Vierailija
44/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. kaks ja puol minuuttia menee, olen joskus kellottanut. Oli kinaa vaimon ja lasten kanssa kun lapsille räyhäsin ettei saa olla niin kauan suihkussa. 2,5 min on melkoisen pitkä aika. Ehdin hyvin pestä hiukset (lyhyet), kainalot, alapään ja jalat. En saippuoi itseäni kokonaan, muutoin paitsi jos olen kunnolla hikoillut esim. urheillessa, en kyllä aina silloinkaan, pelkkä vesi riittää siinäkin aika hyvin.

Mies

Vierailija
45/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veden lämmitys maksaa n.9senttiä litra. Siitä voi jokainen laskea hinnan käyttämälleen vedelle. Juuri se lämmin vesi on ongelma, energiankulutus.

No paljonko sitä lämmintä sitten kuluu, jos lutraa esim. n. 40 asteisessa suihkussa 4 min (vesi juoksee koko ajan) ja vettä tulee "sopivalla" paineella?

Vierailija
46/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nää ei sheivaajat ajaa kainalonsa? Onko kaikki ihmiset siirtyneet sokerointiin/vahaamiseen? Hirmu hidasta kun vertaa siihen, että käyttää höylää pari kertaa per kainalo.

En missään. Miksi pitäisi? En käytä ensinnäkään hihattomia paitoja, ei pitäs mun kainalokarvojen häiritä hysteerikkoja.

Vierailija
47/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa 2-3 krt viikossa. Silloin käytän siihen reilusti aikaa, vähintään 30 minuuttia.

Vierailija
48/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviän parissa minuutissa mutta siihen eivkuulu hiustenpesu. Hiustenpesun kanssa 10 min.

Ihan samallahan ne hiukset pesee, kun muunkin vartalon. Suihku päälle, niin että kastuu. Suihku kiinni. Shampoo tukkaan, tukan hieronta, vartalon pesu - koko aikana ei käytetä tietenkään vettä. Sitten huuhtelu - minuutti riittää huuhteluun.

Pitkien hiusten pesua ei voi suorittaa noin. Hiukset on pestävä pää alaspäin ja huuhdeltava kunnolla, sen jälkeen hoitoaine pariksi minuutiksi ja sen huuhtelu kestääkin useamman minuutin. Kaljuille tai sänkipäille mainitsemasi tapa varmaan toimii, pitkähiuksisille ei mitenkään. Yli puolet suihkussakäyntiajasta menee hiusten pesuun.

Pitkät hiukset ovat ihan oma valinta eli oma syysi kun kulutat luontoa, ei ole mikään hyväksyttävä selitys.

Sitä paitsi hiuksia ei ole pakko pestä ja huuhdella juoksevalla vedellä. Laita vettä vatiin ja liottele kauhtanaasi siinä.

Säästän luontoa muissa jutuissa eli olen lapseton, minulla ei ole autoa, olen kasvissyöjä, en matkusta lentäen, asun pienessä kerrostaloasunnossa, en harrasta shoppailua jne.

Vierailija
49/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään nollaudu!

Edelleen ilmaan ei tule päästöjä lentämisen takia jos ei lennä!

Edelleen eläimet, elimistö ja ympäristö hyötyvät kasvispainotteisesta ruokavaliosta!

Älä sönkötä valheitasi!

Tietenkään ei nollaudu, mutta aika moni on näennäis ekologinen. Eli kaupasta ostetaan reilunkaupan banaania kestopussiin, autoa ei ole (eikä ole varaa hankkia), mutta kotona läträtään tunti suihkussa ja pidetään asunnon pattereita täysillä (termostaatti irti) ja tuuletellaan parvekkeen ovalla kun tulee liian kuumaa.

Meillä asui naapurustossa tällainen muka ekohippiperhe. Olivat oikein paikallislehdessäkin mainostamassa elämäntapaansa (kierrätys, autottomuus yms.). Tuon perheen asunnossa oli aina tuuletusikkunat auki, jopa paukkupakkasilla, vaikka kyseessä oli uusi talo, jossa oli koneellinen ilmanvaihto, eikä ikkunoita olisi tarvinnut aukoa koskaan.

Millanen ihminen ei koskaan auo ikkunoita?

Kyllä mun ainakin pakko on saada ikkunasta raitista ilmaa joskus sisään, ei mikään tuuletusjärjestelmä sitä korvaa.

Vierailija
50/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 minuuttia riittää vain jos on ihan pakko. Siinä jäisi kyllä hoitoaineet laittamatta. Minulla on pitkät alaselkään asti ulottuvat hiukset, joten menee hetki kun ne saa pestyä. 7 minuuttia voisi riittää vähän paremmin, mutta ei siinä karvoja aleta ajelemaan vaan nimenomaan peseydytään.

Vierailija
51/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa kuluu vettä m.150l 10 minuutissa.

Vierailija
52/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintähän on, että käyttäjä maksaa oman kulutuksensa. Meillä on omat mittarit jokaisessa asunnossa ja seurantaraportissa näkee, että joillain yksinasuvilla saattaa olla yli 100€/kk vesilasku ja siitä lämpimän veden osuus 90€.

Joku pärjää puolestaan 7 eurolla.

Vierailija
53/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa vielä pitkistä ja lyhyistä hiuksista. Erittäin lyhyitä hiuksia on pakko pestä usein. Se päänahassa oleva raska kun pääse rasvoittamaan koko lyhyen hiuksen ja olo on kaamea, kun pitkissä hiuksissa se rasvaisin osuus on siellä tyvessä ja monta senttiä tai jopa montakymmentä senttiä ei pääse sillä lailla rasvoittumaan ja likastumaan.

Esimerkkinä Lapinvaellus joka kestää sellaisen 7-10 päivää eikä kaikkialla erämaassa ole saunoja. Olen huomannut että pitkät hiukset alkavat rasvoittua ja kutista vasta neljännen päivän jälkeen ja kun ei raavi, niin siihenkin tottuu. Olen lämpimällä kesäkelillä pessyt tunturissa hiuksia siinä 6 päivän jälkeen. Kun minulla oli todella lyhyet hiukset, se rasvainen pää oli paljon kamalampi. Silloin tuntui että kutina vain jatkui pesun jälkeenkin. Siinä sitten ollaan "rätti" päässä että kestää olla. Onneksi erämaissa on myös paljon saunoja.

Ei siis ole epäekologista pitää pitkiä hiuksia, kun niitä pesee harvemmin.

Vierailija
54/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää koko prosessissa kauemmin, mutta en tietenkään valuta vettä koko aikaa. Mun suihkuvesi tulee omasta kaivosta ja menee omaan imeytyskenttään, joten ilmastovaikutukset tulee vesipumpun ja lämminvesivaraajan käyttämästä sähköstä.

Vierailija
55/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ikää on sen verran ja sairauden takia.

Vierailija
56/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että sheivausta tai parranajoa ei ole laskettu näissä ajoissa. Ja olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni mies ajaa parran suihkussa. Olettaisin, että vähemmistö.

Ei parranajoon tarvitse vettä kuin ne jotka käyttävöt höylää, eli vähemmistö. Useimmat ajavat koneella.

Vierailija
57/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn suihkussa 2-3 krt viikossa. Silloin käytän siihen reilusti aikaa, vähintään 30 minuuttia.

30?!? Tajuatko kuinka paljon vettä siihen kuluu???

Vierailija
58/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle suihkussa käynti on nautinto. Olen mielummin käymättä kokonaan mikäli pitäisi selvitä 5 minuutissa. Menee vähintään 25min jos pitää olla nopea, muutoin 40min ja päivittäin. Eli en selviäisi ja en koe huonoa omaatuntoa asiasta.

Suomessa vettä riittää, en ala täällä säännöstelemään vedenkulutustani. Onhan se kamalaa että jossainpäin maailmaa ei ole vettä edes juotavaksi ja täällä vedetään vessanpöntötkin juomakelpoisella vedellä :(

Sama. Suihkussa voi rentoutua ja ajatella asioita rauhassa.

Veden lämmitys maksaa. Tuolla käytöllä laskin kylmän ja lämpimän veden yhteishinnaksi n.220€/kk.

Mikäs siinä jos on rahaa millä maksaa. Mutta toisessa avauksessa nämä samat tyypit ihmettelee sähkö- ja vesilaskujen suuruutta ja oikeellisuutta. Eli ei olekaan varaa. Ristiriitaista.

Vierailija
59/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintähän on, että käyttäjä maksaa oman kulutuksensa. Meillä on omat mittarit jokaisessa asunnossa ja seurantaraportissa näkee, että joillain yksinasuvilla saattaa olla yli 100€/kk vesilasku ja siitä lämpimän veden osuus 90€.

Joku pärjää puolestaan 7 eurolla.

Eli lentäninenkin on ok kunhan siitä maksaa?

Vierailija
60/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normisuihkuni kestää pari minuuttia, pidempi suihku pari kertaa viikossa jossa ”teen kaiken” alle 10min. Kaiken tekemisellä tarkoitan pitkien hiusteni ja vartalon pesua sekä kaikkien paikkojen sheivaamista.

Kylvyssäkään en jaksa olla yli varttia, en vaan saa siitä vedessä lillumisesta mitään nautintoa.

N24

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi