Miehen vaikeus ottaa ohjeita vastaan tekee minut hulluksi!!
JOKA kerta kun neuvon, annan vinkkejä tai ohjeita, hän suuttuu. Yleensä joko loukkaantuu tai alkaa haukkumaan minua/keksimään minun virheitäni.
Mitä helv.... Sama ongelma ollut monta vuotta. En enää tiedä mitä tehdä. Olen kyllä 100 kertaa yrittänyt selittää, että neuvominen on täysin hyväntahtoista. Lisäksi häntä tuntuu ottavan "koville" opiskeluni ammattikorkeassa sekä uusi työni, aivan kuin hän kokisi itse olevansa jotenkin uhattuna, vaikka sellainen ajatus on täysin turha.
Muilla samanlaista? Miten tuollaista kestää?
Kaikki NEUVOT tervetulleita :D
Kommentit (93)
Se neuvojen ja ohjeistaminen on sietämätöntä.
Mieheni tekee sitä koko ajan. ”Laitoin nämä pyykit näin, pese nuo 60 asteessa ja nämä kuumemmassa”
”Millä ohjelmalla pesit lakanat? Miksi siinä ohjelmassa pesit?”
Kun viikonloppuna yleiskoneesta hajosi osa, mies ryntäsi heti ”sammuta se, olet laittanut ne osat väärin.” Kone ikivanha eikä se edes köynnisty jos osat on laitettu väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat eivät ilmeisesti tunne tätä ongelmaa.
Tiedän ap mistä puhut, niin rasittavaa. Miehelle ei saa mistään sanoa ettei tule paha mieli.
Ja kommentoijat, kyse ei ole päsmäröinnistä vaan normaalista kommunikaatiosta ja auttamisesta. Sellaisten asioiden suhteen, joihin on olemassa ns oikea toimintatapa, ei mielipidejuttujen. Tyyliin: ota patakinnas, tuosta pannusta kuumenee myös kahva ikävästi/ kurkkaa että taskuissa ei ole mitään, lapsilta jää usein nenäliina taskuun ja se sotkee pyykit tms. Ei siis "pyyhi tiskipöytä myötäpäivään ja väännä rätti kolme kertaa kuivaksi".
Juuri näin. Ja tällaiset puheet usein tulkitaan myös nalkutukseksi ym.
Meillä taas mies on se joka "hyväntahtoisesti" neuvoo joka hemmetin asiassa.
Pesukoneessamme oli vikaa ja tiesin ohjekirjastani luettua miten sen saa korjattua. Mies tuli siihen töllöttämään ja alkoi ohjeistaa miten kone pitäisi korjata. Sanoin että tiedän kyllä ja uskoi vasta sitten kun näytin ohjekirjaa.
Sama asia pihatöiden, tiskaamisen ja lattian moppaamisen kanssa. Miehellä olisi aina tehokkaampi tapa siivota tai korjata riippumatta siitä että lopputulos on ihan sama. Ei vain tunnu tajuavan että ihmiset tekevät asioita eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Lisään että en ole KOKO AJAN neuvomassa. Max kerran kuussa ja viimeisin tilanne esim oli juuri että neuvoin ruuanlaitossa tavan jolla homma hoitui nopeammin, sain vastauksena haukut minkälaisia mokia itse teen, vaikka sanoin että ei hänen tekemänsä tapa ole mikään moka, mutta helpommallakin pääsisi kun kokeilisi minun neuvoani. Minusta ihmisten tulee osata ottaa ohjeita vastaan, ei kukaan tietenkään jatkuvaa päsmäröintiä jaksa, mutta silloin tällöin. Ap
Minusta ihmiselle tulisi antaa tilaa tehdä asioita omalla tavallaan vaikka kuinka omasta mielestä tekee väärin ellei sillä ole mitään vaikutusta lopputulokseen. Jostain ruualaitosta nillittäminen on ihan turhaa, kun kukaan ei kuitekaa ole kuolemassa tai häviämässä tuhansia rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisään että en ole KOKO AJAN neuvomassa. Max kerran kuussa ja viimeisin tilanne esim oli juuri että neuvoin ruuanlaitossa tavan jolla homma hoitui nopeammin, sain vastauksena haukut minkälaisia mokia itse teen, vaikka sanoin että ei hänen tekemänsä tapa ole mikään moka, mutta helpommallakin pääsisi kun kokeilisi minun neuvoani. Minusta ihmisten tulee osata ottaa ohjeita vastaan, ei kukaan tietenkään jatkuvaa päsmäröintiä jaksa, mutta silloin tällöin. Ap
Miksi sinä neuvoit jos hän ei edes mokannut?
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama lasten kasvatuksessa. Mitään ei kuunnella eikä uskota. Kun sanoo monesti samasta, koska ei mene perille, niin heitä harmittaa. Lopulta kun huudan kurkku suorana, niin sitten ollaan vielä nyreämpiä. Mutta siltikään mitään ei tapahdu. Ovat poikia, joten luulen että osa miessukukunnasta vain on tuollaisia synnynnäisiä epäonnistujia, joihin miehesikin ilmeisesti kuuluu.
Tai sitten sinun kommunikointi taidot ovat onnettomat, etkä osaa viedä asiaasi perille oikein.
Mutta toki se on aina helppo syyttää toista osapuolta.
Minun mieheni seisoo vieressä kun teen jotain. Kun leivon, hän kommentoi koko ajan, että ”ei minun äitini sitä noin tee, miksi sinä noin teet?”
Hän ei siis edes osaa leipoa, mutta silti neuvoo.
Älä neuvo. Miehen pitää saada koota lipastonsa ensin ylösalaisin.
Ei ihme että naiset kokevat kotitöiden olevan heidän hartioillaan jos mies ei saa tehdä mitään ilman kommentointia ja "neuvoja". Voin kuvitella että mieheni lopettaisi aika nopeasti ruuanlaiton jos olisin siinä vieressä päsmäröimässä.
Tajuan sellaiset tilanteet joissa voi tapahtua jotain pahempaa vahinkoa mutta haloo... ihmiset tekevät asioita omalla tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on kummallista että jotkut haluavat itsepintaisesti tehdä asiat pitemmän kaavan mukaan, vaikka helpompiakin tapoja on.
Älä silti neuvo miestäsi, vaan anna hänen oivaltaa itse. Et ole hänen äitinsä tai opettajansa.
Tuollaisissa tilanteissa saatan kysyä, että "oliskohan tuo helpompi tehdä silleen että... ...vai onkohan tuo sinun tapasi kuitenkin parempi".
Annan kuulijalle mahdollisuuden itse oivaltaa ja päättää mikä toiminta tuntuu hänestä parhaalta.
Yleensä en kuitenkaan jakele neuvoja jos niitä ei erikseen pyydetä. Pari kertaa olen mieheltäni tainnut kysyä ym. kysymyksen 20 vuoden avioliiton aikana.
Ihmisillä on erilaisia syitä toimia niinkuin toimivat. Jollekin joku monimutkainen riitti voi vaikka tuoda turvallisuudentunnetta tai lievittää stressiä. Tai sitten siinä voi olla joku muu, toiseen tai kolmanteen asiaan vaikuttava juttu jota se neuvoaan tarjoava ei ole hoksannut.
Siksi sitä omaa tapaa ei kannata tyrkyttää kovin hyökkäävästi vaikka se oikeastikin olisi parempi, nopeampi ja helpompi tapa.
"Kuuntele vaimosi neuvoja ja ohjeita, mutta tee silti oikein." Näin lukee parisuhdeoppaassa miehille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama lasten kasvatuksessa. Mitään ei kuunnella eikä uskota. Kun sanoo monesti samasta, koska ei mene perille, niin heitä harmittaa. Lopulta kun huudan kurkku suorana, niin sitten ollaan vielä nyreämpiä. Mutta siltikään mitään ei tapahdu. Ovat poikia, joten luulen että osa miessukukunnasta vain on tuollaisia synnynnäisiä epäonnistujia, joihin miehesikin ilmeisesti kuuluu.
Väärin. Teidän tapauksessa on käynyt niin, että olet nalkuttamisella ja huutamisellasi hävinnyt taistelun. Sinulla ei ole mitään auktoriteettia jäljellä, ja jos jatkat samaa linjaa niin pahemmaksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanominen ei toimi, niin ei se jankuttamalla tai huutamalla siitä paremmaksi muutu. Se muuttaa vaan nalkutukseksi ja lapset sulkemaan korvansa.
Jos huomaat, että puhe ei mene perille, niin tee asia yhdessä lapsen kanssa. Se on oikeasti toimiva taktiikka, vaikka vähän vaivaa vaatiikin. Ainakin jos lähestyy tyyliin "hei, tehdään yhdessä", eikä vihaisena tiuski, että "katso nyt edes kun minä näytän".
Teini kyseessä, eikä osallistu vaan antaa minun tehdä yksin.
Vierailija kirjoitti:
On myös pareja, joissa mies on naista älykkäämpi - eikä siitä huolimatta siedä, että nainen olisi oikeassa edes moukan tuurilla. Nainen joutuu silloin miettimään, miten asian esittäisi, ettei astuisi varpaille VAHINGOSSAKAAN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmiselle tulisi antaa tilaa tehdä asioita omalla tavallaan vaikka kuinka omasta mielestä tekee väärin ellei sillä ole mitään vaikutusta lopputulokseen. Jostain ruualaitosta nillittäminen on ihan turhaa, kun kukaan ei kuitekaa ole kuolemassa tai häviämässä tuhansia rahaa.
Tosiaan, jos terveys ja talous ei ole romahtamassa tai uhattuna neuvomisen sijaa voisi ottaa rennosti toisalla tai lähteä lenkille kun toinen esim tekee ruokaa tai silittää niitä alusvaatteita väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Teidän tapauksessa on käynyt niin, että olet nalkuttamisella ja huutamisellasi hävinnyt taistelun. Sinulla ei ole mitään auktoriteettia jäljellä, ja jos jatkat samaa linjaa niin pahemmaksi menee.
Tämä on kohtalaisen uusi asia, ennen olen sanonut pari kertaa ja tehnyt itse. Mutta nyt tuli burm out ja raivostuin.
Niinhän se on, että jokainen saa tehdä asiat omalla tavallaan, kunhan lopputulos on se mikä pitää. Jos haluaa asian tehtävän toisella tyylillä, pitää tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ap mistä puhut, niin rasittavaa. Miehelle ei saa mistään sanoa ettei tule paha mieli.
Ja kommentoijat, kyse ei ole päsmäröinnistä vaan normaalista kommunikaatiosta ja auttamisesta. Sellaisten asioiden suhteen, joihin on olemassa ns oikea toimintatapa, ei mielipidejuttujen. Tyyliin: ota patakinnas, tuosta pannusta kuumenee myös kahva ikävästi/ kurkkaa että taskuissa ei ole mitään, lapsilta jää usein nenäliina taskuun ja se sotkee pyykit tms. Ei siis "pyyhi tiskipöytä myötäpäivään ja väännä rätti kolme kertaa kuivaksi".
Ei tuo ole mitään auttamista tai neuvomista. Anna miehen poltta sormensa niin ymmärtää käyttää patakinnsta. Ja kyllä sitä muutaman nenäliinan pestyään tajuaaa tarkastaa ne taskut.
Tuollainen neuvominen arkisissa asioissa alkaa kyllä ketuttamaan. Eipä naisetkaan jaksa kuunnella ohjeita auton käytöstä ja huoltamisesta.
Vierailija kirjoitti:
neuvoin ruuanlaitossa tavan jolla homma hoitui nopeammin
Miksi homman olisi pitänyt hoitua nopeammin?
Jos olit nälkäinen niin olisit vaikka tehnyt voileivän itsellesi, jotta jaksat odottaa.