Naisen ja miehen tasa-arvo perhe-elämässä
Esitän teille joukon kysymyksiä, ja toivon, että vastaatte ja keskustelette asiasta. Ehkäpä nämä kysymykset herättävät teidät ihmettelemään asiaa, kuten minulle kävi.
Kuka teillä ostaa lasten vaatteet? En tarkoita maksaa, vaan valitsee, vertailee ja tuo kotiin. Onko mies koskaan ostanut lapselle esimerkiksi kauppareissulla vaatetta huomattuaan edullisen bodyn tai kivan näköisen takin?
Kuka pakkaa lapsen tavarat, kun menette matkoille? Jos mies, annatko listan tai neuvotko? Vaihtaako mies lapsen lakanat tai vaatteet huomattuaan, että ne ovat likaisia. Tietäisikö mies, jos kysyisit nyt, että milloin on lakananvaihtopäivä?
Tietääkö mies lapsen sosiaaliturvatunnuksen?
Kysytkö mieheltäsi vessaan/suihkuun/kauppaan lähtiessäsi "voitko katsoa lasta, jos käyn". Kysyykö miehesi sinulta samoin lähtiessään, vai lähteekö hän vain ilmoitusluontoisesti?
Kuka järjestää lapsen syntymäpäivät, osallistuiko mies ristiäisiin? Järjestätkö miehen syntymäpäivät? Jos, järjestääkö hän vastavuoroisesti sinulle? Jos et tekisi tai sanoisi mitään, kuten oletetusti mies olisi tehnyt, olisiko lapsen syntymäpäivät ja ristiäiset jääneet järjestämättä? Olisiko mies alkanut miettiä ristiäispäivää ja menua?
Keskustelua ja lisää vastaavia aiheita!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Esitän teille joukon kysymyksiä, ja toivon, että vastaatte ja keskustelette asiasta. Ehkäpä nämä kysymykset herättävät teidät ihmettelemään asiaa, kuten minulle kävi.
Kuka teillä ostaa lasten vaatteet? En tarkoita maksaa, vaan valitsee, vertailee ja tuo kotiin. Onko mies koskaan ostanut lapselle esimerkiksi kauppareissulla vaatetta huomattuaan edullisen bodyn tai kivan näköisen takin?
Kuka pakkaa lapsen tavarat, kun menette matkoille? Jos mies, annatko listan tai neuvotko? Vaihtaako mies lapsen lakanat tai vaatteet huomattuaan, että ne ovat likaisia. Tietäisikö mies, jos kysyisit nyt, että milloin on lakananvaihtopäivä?
Tietääkö mies lapsen sosiaaliturvatunnuksen?
Kysytkö mieheltäsi vessaan/suihkuun/kauppaan lähtiessäsi "voitko katsoa lasta, jos käyn". Kysyykö miehesi sinulta samoin lähtiessään, vai lähteekö hän vain ilmoitusluontoisesti?
Kuka järjestää lapsen syntymäpäivät, osallistuiko mies ristiäisiin? Järjestätkö miehen syntymäpäivät? Jos, järjestääkö hän vastavuoroisesti sinulle? Jos et tekisi tai sanoisi mitään, kuten oletetusti mies olisi tehnyt, olisiko lapsen syntymäpäivät ja ristiäiset jääneet järjestämättä? Olisiko mies alkanut miettiä ristiäispäivää ja menua?Keskustelua ja lisää vastaavia aiheita!
Kiitos muistutuksesta, että miksi mulla ei ole, eikä tule, lapsia.
Taas tätä.
Miehen pitäisi olla naista isompi, vahvempi, rohkeampi, jämerämpi ja taitavampi miesten hommissa.
Mutta kuitenkin pitäisi olla naisen veroinen naisen hommissa.
Hei mammat. Minä tunnen parikin kivaa miestä jotka varmasti hoitaisivat nuo hommat 50-50. Yhteistä näille miehille on etteivät he saa naista, koska eivät ole riittävän maskuliinisia.
Voisi melkeinpä sanoa noihin kaikkiin aloituksen kysymyksiin, että perheen äidin vastuulla/huolena ovat. Mutta niin on paljon työtä isänkin vastuulla.
Meidän perheessä mies tekee ruoat ja myös leipoo, imuroi, hoitaa taloyhtiön asioita sekä pihatöitä, käy kaupassa, tekee usein koko perheen aamu- ja iltapalat, kulkee pitkät työmatkat pyörällä (auto äidin käytössä), harrastaa lapsien kanssa ja huolehtii itsenäisesti heidän perustarpeista (hammaspesut, vaatetus, vaipat jne.)
Tuossa nyt muutamia mieleen tulevia, mutta mielestäni puntit tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- lasten vaatteiden osto: minä varmaankin ostan enemmän, mutta aina kun lapset jotain tarvitsee, myös isä voi lähteä heidän kanssaan ostoksille. Samoten hän saattaa ostaa heräteostoksina mm. merkkihuppareita, t-paitoja tms. jos kohdalle sattuu hyvä tarjous.
- pakkaaminen: minä pakkaan, osaan paremmin.
- lakanoiden vaihto: meillä mies ne vaihtaa koko perheelle kahden vkon välein. Osaa sen paremmin, tai oikeastaan nopeammin.
- sos.turvatunnukset todnäk muistaa. Mutta hänen hallussaan on lasten kelakortit, joten niistä saa tarkistettua tarvittaessa.
- ei ole ikinä tarvinnut kummankaan erikseen kysyä katsomaan lapsia. On automaatio aina sille osapuolelle, joka jää kotiin.
- minä mietin ja teen synttäritarjoilut ym. koska osaan paremmin. Jos mies haluaa oman puolen sukuaan kutsua, hän tekee sen itse. Minä hoidan lasten kavereiden kutsumiset, sillä minun puhelimessa on kavereiden vanhempien numerot.Eikö tämä riitä esimerkiksi. Miksi lasten kavereiden vanhempien puhelinnumerot ovat vain sinun puhelimessasi? Sinä hoidat kaiken yhteydenpidon lastesi ja heidän kavereiden välillä. Miksi miehelläsi ei ole noita numeroita, kun kerran tasapuolisesti hoidatte lapset?
No toinen esimerkki. Mies hoitaa täysin lasten harrastuksiin liittyvät hommat sekä suurimmaksi osaksi esim. ruuanlaiton arkena. Eli tuo yhteydepito lasten kavereiden vanhempiin on kyllä pieni osa verrattuna esimerkiksi harrastusten hoitamiseen. Sinä et kyllä meidän perhe-elämästä löydä yhtään kohtaa, joissa tulisi esiin mitään epätasa-arvoisuuteen liittyvää 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi kantaa painavan kalusteen portaita ylös?
Kumpi korjaa rikkoutuneen putken?
Kumpi useammin stressaa ja itkee, ja kumpi on vakaa kallio jonka kainaloon toinen pääsee rauhoittumaan?
Syntyy uhkaava tilanne. Vihainen naapuri, riitatilanne autoa myydessä, juoppo ahdistelee baarista palatessa. Kumpi hyökkää toimintaan ja kumpi jää toisen selkän taakse turvaan?
Kummalle on ylipäätään sallitumpaa olla heikko tilanteissa joissa pitäisi toimia?
Kumpi toimii seksissä viejänä, toisen keskittyessa nauttimaan kyydistä?
Kumpi on halukkaampi pariutumaan sosioekonomisessa hierarkiassa alaspäin?
Montako kertaa viikossa tai kuukaudessa korjailet putkia tai kannat huonekaluja tai tappelet naapurien kanssa?
Töiden arvoa ei voi mitata pelkästään ajalla.
Hoidan mieluummin kuukauden tiskit kuin kannan kerran sohvan (en halua riskeerata että niksautan selkäni), tai tappelen naapurin kanssa.
Naiset valittavat että työnjako on epäreilu, mutta eivät kuitenkaan olisi valmiita ottamaan miehen roolia. Se todistaa ettei jako voi olla kovin epäreilu.
Höpö höpö, et sinä mitään sohvaa yksin kanna. Jos sinä joudut tappelemaan naapureiden kanssa, niin ennemän se kertoo sinusta mitä naapureista.
Ei taas. On aikaa kumminkin netissä olla ja tänne kirjoitela pitkiä fraaseja miehen tekemättömyydestä, vaikka on niin kiire kokoajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi useammin stressaa ja itkee, ja kumpi on vakaa kallio jonka kainaloon toinen pääsee rauhoittumaan?
Syntyy uhkaava tilanne. Vihainen naapuri, riitatilanne autoa myydessä, juoppo ahdistelee baarista palatessa. Kumpi hyökkää toimintaan ja kumpi jää toisen selkän taakse turvaan?
Kummalle on ylipäätään sallitumpaa olla heikko tilanteissa joissa pitäisi toimia?
Kaikkiin vastaus: minä, NAINEN. Minä remppaan ja raksaan ja rassaan autoa. Tappelen jos perhettä pitää puolustaa, mies ei osaa eikä uskalla. Olen miestäni koulutetumpi ja paremmin tienaava. Olen työni ohella rakentanut OK talon perheelleemme.
Ja tän lisäksi minä järjestän ne synttärit ja vaatehankinnat ja kakkumyyjäisetkin.Esimerkkisi oli typerä sillä erityäin moni nainen hoitaa ne miestenkin hommat.
Jos tuo olisi ollut typerä esimerkki ihan hyvin voisi sanoa että koko tämä miesaihekin on; onhan kuitenkin erittäin monia miehiä jotka lapsiaan hoitaa.
Huvittavaa että joku mies yrittää esittää naiset täällä avuttomina, uhkaavia ihmisiä pelkäävinä ressukoina. Naiset nyt kuitenkin sattuvat tässä yhteiskunnassa huolehtimaan aggressiivisista asiakkaista sosiaali- ja hoitotyössä ilman mitään itsepuolustukseen tarvittavia välineitä. Naiset hoitavat alkoholistit, narkomaanit, mielenterveysongelmaiset, impulssikontrollittomat autistit ja kehitysvammaiset, väkivaltaisesti käyttäytyvät muistisairaat, nuorisokodin asukkaat jne. jne. Hoitajien työ on paitsi psyykkisesti, myös fyysisesti erittäin kuormittavaa.
Myös opettajat kohtaavat haastavaa ja uhkavaa käyttäytymistä työssään säännöllisesti, etenkin yläkoulussa.
Psykologina sanoisin että tuohon on hyvät syyt. Muutama aikaisempi vastasi jo hyvin.
Keskimäärin naisten ja miesten perusluonteissa on synnynnäisiä eroja jotka eivät korjaannu täysin muuttamalla kasvatusta, koulutusta tai kulttuuria.
Naiset häiriintyvät helpommin ympäristössä ilmenevistä puutteista, mutta ovat parempia multitaskingissa ja nopeassa reagoinnissa pieniin arjen tehtäviin. Miehet päin vastoin häiriintyvät näistä vähemmän, mutta ovat parempia keskittymisessä yhteen asiaan kerrallaan. Siksi nainen yleensä haluaa että se repsottava paneeli korjataan heti, mies taas ärsyyntyy jos kesken asian X täytyy pompata asiaan Y.
Naiset ovat useammin visuaalisempia ja ns. esteetikkoja. Moni nainen ei haluakaan että mies hoitaa lasten vaateostoksia, koska mies on pragmaattisempi eikä loppulos välttämättä miellytä naista. Naiset ovat myös kiinnostuneempia sosiaalisista tilaisuuksista ja haluavat järjestelyt viimeisen päälle.
Tässä on kuitenkin kyseessä trade-off. Haluatko Äijän vai pehmomiehen? Molemmat? Oletko itse soturiprinsessa ja kodin hengetär samassa paketissa? Harva meistä on. Moni kyllä kuvittelee olevansa.
Onneksi minun kaltaisilleni naisille jotka viehättyvät miehistä joita moni muu pitää liian feminiinisinä, löytyy helposti tasa-arvoiset kumppanit jotka hoitavat mielellään puolet kodin töistä ja miettivät minkä väriset vaatteet tytölle sopivat. Kun haluaa sitä mitä enemmistö ei halua, on mistä valita ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jakaa hoitovapaa niin että mieskin on pitkään kotona (esim. vuoden verran), niin ei tarvitse loppuelämää olla perheen projektipäällikkönä, vaan se toinenkin saa tilaisuuden oppia.
Ei se silti saa miestä ostamaan lapselle uusia sukkia automaattisesti, koska vanhat ovat menneet pieniksi. Miksi tämä asenne on olemassa ja lähes 100 prosenttia miehistä enemmän tai vähemmän?
Onko tämä lastenvaatteiden ostaminen uusi metatyö, josta naiset uhriutuvat? Ketkä ostavat yh-leskimiesten lasten vaatteet? Isoäidit?
Kaikki muut paitsi sinä tajuavat, että tämä ketju koskee perheitä, joissa on kaksi aikuista.
Niin, viittauksella leskimiehiin tarkoitin, että kyllä jokainen mies ostaa lapselleen vaatteita, jos niitä vaatteita ei yksinkertaisesti ole kaapissa. Jos kuitenkin nainen aina ne lastenvaatteet ostanut, niin ei mies niitä varmaan erikseen lähde ostamaan, ellei siitä ole puhetta. Jos olen aina maksanut meidän perheen laskut, turha minun ihmetellä, jos joku lasku menee perintään, vaikka "vaimollakin on nettipankkitunnukset" jos en ole sitä maksanut.
Lasten vaatteiden ja tarvikkeiden mukaan pakkaaminen on eri asia, se pitäisi tietysti miehenkin osata (eikä hän sitä osaa, ellei hän sitä koskaan joudu tekemään) mutta olen silti sitä mieltä, että lasten vaatteiden ostaminen ei ole sieltä kotitöiden rankimmasta päästä. Luulen jopa, että suurin osa äideistä pitää tämän kotityön ihan miellellään itsellään, kunhan pyykit, tiskit, imurointi, ruuanlaitto, you-name-it (tai edes puolet niistä) hoituisi.
Hietasen sanoin... "mää oon ihan klapil' päähä lyäty..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Voinko soittaa itkuisena vaimolle että tuli riita renkaiden ostajan kanssa, èttä voitko tulla jämerästi auttamaan?
Voinko skitsoilla vaatevalintojen kanssa kun kauluspaidan väri ei sovi farkkujen värin kanssa eikä ole mitään mitä laittaa päälle?
Pääsenkö joka ilta kainaloon rauhoittumaan kun töissä on niin stressaavaa ja työpaikan miehet ovat niin kamalia?
Käveletkö joka toinen kerta edellä raflaan kun siellä on niin pelottavan oloisia juoppoja?
Voinko pyytää sinua kantamaan sohvan ylös, kun olen pienempi ja heikompi?
Onhan se niin että jos entiset "naisten työt" menevät 50/50 ja entisestyä "naisen roolistta" luovutaan, niin sama koskee entisiä "miesten töitä" ja entistä "miehen roolia" myös?
Onhan?
- miksi renkaita myydessä sinun pitää itkeä? Jos kauppoja ei tule, niin ei tule. Poistu paikalta.
- vaatteet voi katsoa edellisenä iltana valmiiksi. Tosin en tunne yhtään naista, jolle vaatteiden valitseminen on noin työlästä.
- tuosta työpaikasta en osaa sanoa. Eikö asiaa voi käydä läpi muualla kuin illalla sängyssä?
- kuka menee raflaan, jossa on pelottavan oloisia juoppoja??? Ei ne muutu sen lauhkeimmiksi, kun itse pääsee pöytään. Kotona on kivempi olla.
- sohva kannetaan porukalla, ei niin, että toinen joutuu tekemään sen yksin
Miten usein noita tilanteita sinun elämässä yleensä on? Minulle noista on osunut vain stressaava työpaikka, mutta en itkeskellyt sitä miehen kainalossa. Asiasta puhuttiin, kun olisi ollut epäreilua miestä kohtaan, jos en olisi kertonut, mikä minua vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että joku mies yrittää esittää naiset täällä avuttomina, uhkaavia ihmisiä pelkäävinä ressukoina. Naiset nyt kuitenkin sattuvat tässä yhteiskunnassa huolehtimaan aggressiivisista asiakkaista sosiaali- ja hoitotyössä ilman mitään itsepuolustukseen tarvittavia välineitä. Naiset hoitavat alkoholistit, narkomaanit, mielenterveysongelmaiset, impulssikontrollittomat autistit ja kehitysvammaiset, väkivaltaisesti käyttäytyvät muistisairaat, nuorisokodin asukkaat jne. jne. Hoitajien työ on paitsi psyykkisesti, myös fyysisesti erittäin kuormittavaa.
Myös opettajat kohtaavat haastavaa ja uhkavaa käyttäytymistä työssään säännöllisesti, etenkin yläkoulussa.
Ja naiset ovat "tunteellisia" vaikka nuo vaaratilanteet johtuu pääsääntöisesti miesten tunteellisuudesta ja niiden purkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa viikossa tai kuukaudessa korjailet putkia tai kannat huonekaluja tai tappelet naapurien kanssa?
Hoidan mieluummin kuukauden tiskit kuin kannan kerran sohvan (en halua riskeerata että niksautan selkäni), tai tappelen naapurin kanssa.
Naiset valittavat että työnjako on epäreilu, mutta eivät kuitenkaan olisi valmiita ottamaan miehen roolia. Se todistaa ettei jako voi olla kovin epäreilu.
No hoidatko sinä ne tiskit?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että naiset hoitaa. Tuonkin miehen ratkaisu vaikeisiin tilanteisiin on hoitaa ne nyrkein.
Vierailija kirjoitti:
-Kuka teillä ostaa lasten vaatteet?
*Minä ostan, mies ei tiedä minkä kokoisia käyttää, eikä käy kaupassa.-Kuka pakkaa lapsen tavarat, kun menette matkoille?
*Minä pakkaan, käyn lapsen kanssa kaksin matkoilla, koska mies ei suostu ikinä mihinkään lähtemään.-Vaihtaako mies lapsen lakanat tai vaatteet huomattuaan, että ne ovat likaisia. Tietäisikö mies, jos kysyisit nyt, että milloin on lakananvaihtopäivä?
*Ei vaihda, ja ei todellakaan tiedä 😂-Tietääkö mies lapsen sosiaaliturvatunnuksen?
*Ei tiedä.-Kysytkö mieheltäsi
vessaan/suihkuun/kauppaan lähtiessäsi "voitko katsoa lasta, jos käyn". Kysyykö miehesi sinulta samoin lähtiessään, vai lähteekö hän vain ilmoitusluontoisesti?
*Kysyn, mies ei kysy.-Kuka järjestää lapsen syntymäpäivät, osallistuiko mies ristiäisiin?
*Syntymäpäiviä ei ole vielä ollut, ristiäisissä mies kävi muiden vieraiden joukossa.Juhlat järjestin äitini kanssa.-Järjestätkö miehen syntymäpäivät?
*En. Emme vietä omia syntymäpäiviä.- Jos et tekisi tai sanoisi mitään, kuten oletetusti mies olisi tehnyt, olisiko lapsen syntymäpäivät ja ristiäiset jääneet järjestämättä? Olisiko mies alkanut miettiä ristiäispäivää ja menua?
*Mies ei olisi pitänyt ristiäisiä.
No mikä saa valittajan pysymään sitten noin onnettomassa suhteessa?
Yllähän se sanottiin.
Jos haluat miehen joka on enemmän Mies kuin sinä, se ei tule olemaan yhtä paljon Nainen kuin sinä. Yli puolet multitaskaamisesta, meta- ja tunnetyöstä jää sulle.
Olen havainnut että mitä lähempänä naiset ovat sitä mammaikää, sitä selkeämmin he katselevat miehekkäitä miehiä. Ja sitten 5-10 vuoden päästä valittavat kuinka se Äijä tai Ukko ei osallistu "naisten töihin".
Me neitimiehet kyllä hoidettaisiin fifty-fifty. Kuka haluaa puhelinnumeron? :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Minä ostan, mies ei tiedä minkä kokoisia käyttää, eikä käy kaupassa.-Kuka pakkaa lapsen tavarat, kun menette matkoille?
*Minä pakkaan, käyn lapsen kanssa kaksin matkoilla, koska mies ei suostu ikinä mihinkään lähtemään.-Vaihtaako mies lapsen lakanat tai vaatteet huomattuaan, että ne ovat likaisia. Tietäisikö mies, jos kysyisit nyt, että milloin on lakananvaihtopäivä?
*Ei vaihda, ja ei todellakaan tiedä 😂-Tietääkö mies lapsen sosiaaliturvatunnuksen?
vessaan/suihkuun/kauppaan lähtiessäsi "voitko katsoa lasta, jos käyn". Kysyykö miehesi sinulta samoin lähtiessään, vai lähteekö hän vain ilmoitusluontoisesti?
*Kysyn, mies ei kysy.-Kuka järjestää lapsen syntymäpäivät, osallistuiko mies ristiäisiin?
*Syntymäpäiviä ei ole vielä ollut, ristiäisissä mies kävi muiden vieraiden joukossa.Juhlat järjestin äitini kanssa.-Järjestätkö miehen syntymäpäivät?
*En. Emme vietä omia syntymäpäiviä.- Jos et tekisi tai sanoisi mitään, kuten oletetusti mies olisi tehnyt, olisiko lapsen syntymäpäivät ja ristiäiset jääneet järjestämättä? Olisiko mies alkanut miettiä ristiäispäivää ja menua?
*Mies ei olisi pitänyt ristiäisiä.No mikä saa valittajan pysymään sitten noin onnettomassa suhteessa?
Jos tuo nainen hakee eroa, niin se on vaan todiste palstamiehille, miten erot on 80% naisten aluille panemia (tuo prosentti on väitteistä peräisin). Eihän hyvästä miehestä saa erota.
Meillä mies hoitelee lapsen asioita ilman että kukaan kehottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Mies ei olisi pitänyt ristiäisiä.No mikä saa valittajan pysymään sitten noin onnettomassa suhteessa?
Jos tuo nainen hakee eroa, niin se on vaan todiste palstamiehille, miten erot on 80% naisten aluille panemia (tuo prosentti on väitteistä peräisin). Eihän hyvästä miehestä saa erota.
Niin, ja itse todistit, että miten tahansa asiat meneekin, on aina mies syypää.