Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Kommentit (440)
kuulostaa kuin jollain millin parransängellä nukkuisi, tai jonkin potaattisäkin päällä, piikkinen ja pistelevä materiaali. Onneksi en ole ostanut pellavatekstiilejä, enkä osta.
Vaikka Finlaysonin laatu on nykyään surkea, pellavalakanat ovat olleet aivan kelvolliset, vaikkakin läpinäkyvän ohuet. Nykyään kannattaa muutenkin ostaa lakanat kirpputorilta, jos haluaa kestävät. Tietenkin sillä varauksella, että ovat oikeasti vanhoja.
Pellavalakana -gate kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.
Aamen.
Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.
Vanha ketju, mutta kommentoin silti. Hyvät ihmiset, nämä lifestylebloggaajat saavat elantonsa siitä että suosittelevat seuraajilleen tavaraa. Ei saa olla niin naivi, että kuvittelee heidän hyvää hyvyttään ja mukavuuttaan hehkuttavan milloin mitäkin sillä hetkellä pinnalla olevaa juttua. He saavat siitä vastineeksi rahaa ja/tai tavaraa. Kannattaisi lukijoiden vähän miettiä että kuka puree ruokkivaa kättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen.
Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.
-Sen leipää syöt kenen lauluja laulat.
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Tilasin Liettuasta kivipestyä pellavaa, pesin kerran ja ompelin lakanat itse. Heti todella ihanat lakanat!
Ompelun jälkeen lattialla oli iso kasa höytyvää, sitä näköjään irtoaa. Mutta ei näissä ole mitään tikkuja. Ihanan ilmavat.
Auttaisiko tiukka mankelointi tikkupellavaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.
Balmuir Castello lakanat on valmistettu erittäin korkealaatuisesta Egyptin puuvillasta, joka on yksi hienolaatuisimmasta puuvillakuidusta. Castello-lakanan korkea 400TC-lankaluku antaa materiaalille kauniin, hienostuneen kiillon ja silkkisen pehmeyden.
"korkea" 400.. Näin suomalaisia kusetetaan. Balmuir yksi pahimmista. Sitten kun aletaan puhuman 600-1000 thread count luvuista voidaan puhua korkeasta, 400 on korkeintaan kohtuulaatuista. Valitettavasti Suomessa ei lakanoissakaan saa kuin sekundaa, kuten muissakin tuotteissa, toki premium hinnoin....
Vierailija kirjoitti:
Aamen.
et siis ymmärrä miten bloggaus toimii. Kerron sinulle. Ne nyt kehuvat tuotteita idiooteille koska firmat maksaa tuotteiden kehumisesta idiooteille.
Ostin kuukausi sitten pellavalakanat familon sokokselta. Olen niin tyytyväinen ostokseen, meinaan mennä ostamaan toisetkin (vähän väri vaihtelua) Hinta oli lakana/tyynyliina 99ekee. Suosittelen lämpimästi ja aivan kauhulla luin ap:een aloitusta, eli suuria järkyttäviä eroja on lakanoissa.
Finlaysonin hesuksissa on mitä ihanin nukkua, mutta se kymmenien pesukertojenkin jälkeinen pölymäärä, ihan järkyttävää. Koko huone, hiukseyät, miehen parta täynnä haituvia. Missään vaatteissa ei kannata sängyn lähelle mennä, ovat muuten vaaleaa pölyä täynnä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.
Balmuir Castello lakanat on valmistettu erittäin korkealaatuisesta Egyptin puuvillasta, joka on yksi hienolaatuisimmasta puuvillakuidusta. Castello-lakanan korkea 400TC-lankaluku antaa materiaalille kauniin, hienostuneen kiillon ja silkkisen pehmeyden.
Lisäisin, että ne entisajan maalaispellavat mankeloitiin kiiltävänsileiksi. Pistelystä ei kukaan valittanut. Mainos on vain mainos, pitää itse tietää.
Olen ostanut Viipurista pellavalakanan, käyttänyt Finlaysonin pellavaisia tyynyliinoja, kutonut jopa itse puolipellavaisia tyynyliinoja. Mankeloinut ne sileiksi ja nukkunut yöni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen.
Ai miksi? No niille MAKSETAAN siitä hehkutuksesta! Ei blogihöpinöillä ole mitään tekemistä kirjoittajan oikeiden kokemusten tai mielipiteiden kanssa. Blogi = ostettua mainontaa.
Juuri näin! Onko täällä unohdettu, että bloggaajat tekevät KAUPALLISTA yhteistyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aikoinaan armeijassa oli pellavapyyhkeet - ne ainoat varusesineet mitkä ei imeneet vettä :)
Pellavapyyhket - ihan mahdotonta kuivata ihoa niillä.
Eivät kelpaa kuin saunan pyllyn alusiksi pefleteiksi -- älkää kiitosta vaan tuoko meille lahjaksi "laadukasta käsityötä" pellavapyyhkeiden tai lakanoiden myötä. Jotkut tykkää jotku ei.
Pellavassa on pyyhkeidenkin laadussa todella paljon eroa. Myös kulutus tekee ne todella toimiviksi. Itselleni on ikääni vanhempi ohueksi kulunut pellavapyyhe reissuihin ja treeneihin. Kuivuu nopeasti ja menee pieneen tilaan.
Meillä on myös yhdet pellavapussilakanat ja muutamat tyynyliinat, mitkä ovat ainakin mieheni suosikkeja. Ei haluaisi niiden viileyden vuoksi enää muissa puuvillassa nukkuakaan :D Tosiaan ne on kuitenkin kalliita ja aika tylsän perusvärisiä niin on vain tuo tuhkanharmaa. Ihana olisi jokin murrettu sävy. Tulisiko syksyn mallistoihin :)
Vierailija kirjoitti:
Pistä ne nöyhtäiset tekstiilit kuivausrumpuun.
Minulla oli Finlaysonin uudet froteepyyhkeet ja laadukkaat pellavapyyhkeet samassa pesukoneessa.
Pellavanöyhtä ei ole vielä lähtenyt kuivausrummuista tai muista poppakonsteista huolimatta, vaan on edelleen pellavaa froteessa, eikä irtoa millään, on ollut jo vuosia! Ne on nyt huonommat froteepyyhkeet jota käytän hiustenvärjayksessä yms.
Haluan sileät lakanat ja ennen ostin Finlaysonin satiinipuuvillatuotteita. Nykyään ne on kovia ja karheita ja jää jatkossa ostamatta.
Vaihdoiun percalelakanoihin ja ne on olleet hyviä, ne ei olleet edes kalleimmasta päästä.
Pellavaa käytän lähinnä kesävaatteissa, siinä on tarpeeksi pelavaa mulle, en ikinä ostaisi pellavavuodevaatteita!
Vierailija kirjoitti:
Finlaysonin hesuksissa on mitä ihanin nukkua, mutta se kymmenien pesukertojenkin jälkeinen pölymäärä, ihan järkyttävää. Koko huone, hiukseyät, miehen parta täynnä haituvia. Missään vaatteissa ei kannata sängyn lähelle mennä, ovat muuten vaaleaa pölyä täynnä...
Tuon kuuloiseen höytyvähelvettiin kun vertaa, niin ihan tavallisissakin lakanoissa on mitä ihanin nukkua, siihen kun saa kaupan päällä höytyvättömän kodin. En kestäisi tuollaista, ei voi olla sen arvoista, kun tavislakanoissakin nukkuu aivan täydelliset yöunet.
Hei ihan samankaltainen helvetti on Midnatt kivipestyt puuvillalakanat. Kerää KAIKEN pölyn, hiukset ja ne menee oikeen sen kankaan läpi. Lattiat ja ikkunalaudat on tekstiilipölyssä. Nenä on tukossa ja kurkku on kuiva ku lakanat pölyää niin.
Mikä saa bloggaajat suosittelemaan noin paskoja lakanoita, kun näkee heidän ig feediltään ja stooreista, etteivät käytä niitä kampanjan jälkeen enää ikinä? Meni 120e aivan roskiskamaan.
Pellavalakanoista lähtee todella paljon pellavapölyä, sen huomaa imuroidessa makuuhuonetta ja varsinkin sängynalusta! Sitä pölyä joutuu varmaan keuhkoihinkin, kun nukkuu pölyävissa pellavissa. Olen pessyt omat Finlaysonin pellavalakanat jo 4 kertaa ja kuivannut kuivausrummussa, mutta edelleen nöyhtää irtoaa 😱.
Onko kellään kokemusta Jyskin pellavapussilakanoista ja -tyynyliinoista?
Jyskin myyjä ainakin kehui, että on ihan parhaat nuo Jyskin pellavalakanat eikä itse muissa enää nuku. Kokemuksia?
Tismalleen samanlaisia kokemuksia täälläkin. Ei enää ikinä pellavalakanoita vaikka mikä olisi. Maailma saa tuhoutua rauhassa, mutta tänne niitä ei enää tuoda. Joku viisas jo lohkaisi, että siivoa useammin, mutta on mulla muutakin elämää ku pestä lattioita yhden lakanan takia.