Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Kommentit (440)
kskdkddkdk kirjoitti:
ostin anttilasta aikoinaan annon pellavalakanat ja niistä ei ole ikinä mitään lähtenyt eikä ole piikikkäät. nyt jouluksi ostin hemtexiltä punaiset puuvillasatiinilakanat ja koko sängynalus oli joulun jälkeen täynnä punaista pölyä.. toista kertaa en ole vielä niitä laittanut niin en tiedä auttoiko pesu asiaan.
Toivottavasti kuitenkin pesit ne ennen käyttöönottoa.
Vierailija kirjoitti:
aikoinaan armeijassa oli pellavapyyhkeet - ne ainoat varusesineet mitkä ei imeneet vettä :)
Niitä väitettiin pellavaisiksi, mutta eivät ne sitä olleet.
Totta kyllä etteivät juuri imeneet vettä.
Just niin. Minulla oli joskus v. 1934 tehdyt pellavalakanat - äidiltä saadut eikä niistä lähtenyt mitään nukkaa. Opiskelin taiteita ja samalla tutkin kankaita. Kun kangas on tehty huonosti kierretystä tai lyhyt kuituisesta langasta rypistyy ja nöyhtääntyy nopeasti sekä kuluu pesussa äkkiä risaksi. Kuten merseroitu puuvillalakana, joka kiiltää suorastaan kuin silkki; se kestää iät ja kaiket. Hyvä pellava on pitkäkuituista ja tiukkakierteistä eikä siitä irtoa muu kuin marraskesi pestessäkään. Ostimme aikoinaan Bulgariasta pellavaa metritavarana ja tein niistä lakanat. EI mikään ole ihanampi iholle kuin laadukas pellava. Ainoa huono puoli niissä on se, että ne pitää silittää tai mankeloida hieman kosteina.
Kun silkki tuli markkinoille, ostin raakasilkkijakun ja voi h-----tti, kun tuli sade ja olin menossa illanviettoon Sillankorvaan. Minä siinä tuhannen ryppyisessä, nyppyisessä jakussa....
Teetin Vietnamissa ohuen ohuesta silkistä housupuvun ja en uskaltanut laittaa sitä päälleni, kun pelkäsin sen rypistyvän. Sitten uskaltauduin ujuttautumaan siihen pukuun ja mitä ihmettä - se ei rypistynyt lainkaan, jolloin totesin, että laatu on se mikä ratkaisee - pitkät ja tiukkakierteiset kuidut - ne sen tekevät. Kangas ei ryppyynny eikä nyppyynny ja kestää iät kaiket.
Satiinilakanat ne vasta peeceestä ovat! Tarttuvat kantapäihin ja ovat tuhannen rytyssä.
Ostaisin kaikki lakanat pellavaisina, jos maksaisivat vähemmän. Edelleen tyytyväinen ja nöyhtä? Tullut varmaan muualta kuin pellavasta.
Vierailija kirjoitti:
Satiinilakanat ne vasta peeceestä ovat! Tarttuvat kantapäihin ja ovat tuhannen rytyssä.
Niissäkin laatu ratkaisee. Itselläni on parinkin kotimaisen merkin satiinilakanoita, ja ne ovat niin sähköisiä että ei mikään muu ole sellaista. Puuvillaa niiden väitetään olevan, mutta onkohan jotain meistä huijattu?
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa satiinilakanat. On muuten eri kätevät. Hikoileminen alkaa käytännössä heti kun niihin sujahdat. Ja satiini ei ole kuten puuvilla. Se hiki löllö imeytyy kyllä sekä peittoon että lakanaan, mutta jää sinne kummittelemaan kylmäksi yllätykseksi. Eli kun liikahdat, niin ihanan märkä kylmä kohta saavuttaa sinut.
Suosittelen!
Jos lakanasi eivät ole puuvillasatiinia, mitä satiinia ne ovat? Eivät kai sentään polyesteriä eli muovia?
Jaa, että H&M laatua. Mikäs ihme tuo nyt sitten on, ei halvalla saa laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa satiinilakanat. On muuten eri kätevät. Hikoileminen alkaa käytännössä heti kun niihin sujahdat. Ja satiini ei ole kuten puuvilla. Se hiki löllö imeytyy kyllä sekä peittoon että lakanaan, mutta jää sinne kummittelemaan kylmäksi yllätykseksi. Eli kun liikahdat, niin ihanan märkä kylmä kohta saavuttaa sinut.
Suosittelen!
Jos lakanasi eivät ole puuvillasatiinia, mitä satiinia ne ovat? Eivät kai sentään polyesteriä eli muovia?
En tiedä tässä lukee valmistusaine:elmukelmu?
Mulla Finlaysonilta ostetut pellavalakanat. Ne on tosi pehmeät iholla, mutta se nukan määrä mikä niistä lähtee on ihan järkyttävä. Jos nukkaongelman sais pois, niin nukkuisin ainoastaan pellavalakanoissa.
Nykyisin on kovin huonolaatuista pellavaa ilmeisesti, kun ainakin tilaamani verhot, pitkät housut ja mekko ovat ohutta, ei kovin kestävän oloista. Hypistelemäni pellavatuotteet kaupoissa on myös olleet aika himpulaa. 90 luvulla ostamani pellavahousut oli aivan eri laatua. Samoin venäläinen pellava jota tuotin rajan takaa, siitä tekemäni aluslakanat ja tyynyliinat on parhaat mitä mulla on!
2000 luvun alussa tein itselleni pellavamekon punaisesta venäläisestä pellavasta. Kesti ja kesti niin että kyllästyin siihen. Harmittelin nyt että luovuin siitä, kun nykyisin ei saa sellaista laatua.
Hauska että joku muukin mainitsi tehneensä venäläisestä pellavasta vuodetekstiilejä.
En oikein luota pellavaan. Niiden laatu voi olla mitä vaan. Mulla oli oikein nätti pellavamekko kerran mutta se oli niin karhea, että sitä oli ikävä pitää.
Lakanoiksi en ostaisi ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole lakanoissa, vaan sinun kantapäissä. Meillä käytetään vain hyvälaatuisia puuvillasatiinilakanoita, enkä löydä niistä mitään valituksen aihetta. Pesu hajustamattomalla pesuaineella, ei mitään huuhteluaineita, kuivatus kuivaajassa.
Polyestersatiinilakanat on parhaimmillaan kun laittaa vielä polyestersatiinipyjaman päälle, on liukasta, pehmeää ja lämmintä :)
Puuvillasatiini on aivan eri juttu kuin polyesteri. Eikö ihmiset tällaista perusasiaa tiedä?
nukun puuvillasatiini lakanoissa plus tyynyliinat.
Mitä nukkaa pellavasta lähtee? Ei ainakaan tiiviistä kankaasta mitään.
Ei minun pellavalakanoista mitään nöyhtää ole lähtenyt. Omistan yhdet pellavalakanat ja niitä käytetään vain kesällä, kun pyykkiä voi vapaasti kuivattaa ulkona. Talvella on puuvillalakanat, jotka aina kuivaan kuivausrummussa.
Aikaisemmin käytin satiini- ja perkaalipuuvillaisia vuodevaatteita. Viime vuonna ostin pellavaiset (ensin Familonin alesta jättityynyliinat, sitten Stockan hulluilta päiviltä pussilakanat+jättityynyliinat. Pesin tottakai ennen ensimmäistä käyttöä ja kuivasin ohjeen mukaan taloyhtiön rummussa.
Pehmeimmät ja mukavimmat mitä koskaan olen käyttänyt!!! Mitään pistelyä tai nukkaa ei ole ollut.
Jos ei ole kuivausrumpua, onnistuisi kuivaus ensimmäisen pesun jälkeen itsepalvelupesulan rummussa?
En tosin tiedä kuinka pehmeiksi lakanat sen jälkeen jäävät ilman rumpukuivausta, mutta yhdelläkin käsittelyllä saa toivottavasti mahdollisen nukan ja muut ylimääräiset pois. Ja jos ei auta, reklamaatio myyjälle.