Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?

Pellavalakana -gate
08.01.2019 |

Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!

Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.

Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.

Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.

Kommentit (440)

Vierailija
281/440 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyhtäiset vaatteet saa puhtaaksi kun pesee pesukoneessa karhunkielen kanssa. Sellaisen muovisen.

Vierailija
282/440 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Viipurin kauppahallista puuvillalakanat vuosia sitten. Pesin lakanat tietenkin kotona ennen käyttöönottoa ja mankeloin. Täytyy sanoa, että hyvää laatua ovat. Ihanan viileät kesällä ja lämpöiset talvella. Ei irtoa nukkaa. Pellavan kuidut ovat kiiltävät aina mankeloinnin jälkeen. Vaikuttaa siltä, että pellava paranee käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellava oli Suomessakin ennen yleistekstiili, mutta sen käytöstä pääraaka-aineena useimmille tuotteille on luovuttu ihan syystä. Nyt kun pellavaa tuotetaan tänä päivänä yleisesti hirveän vähän, saadaan sen käytöllä tuotteen hinta korkealle, mutta laatua pellavasta ei saa tekemälläkään vaate- tai muuhun ihokosketuskäyttöön. Se vain on saatu myytyä nyt ihmisille jotenkin luksuksena nykyisen "harvinaisuutensa" vuoksi :D Oikeasti se on kamala materiaali. Jos haluatte testata, niin ostakaa vaikka pellavalaudeliina ja pitäkää sitä iholla ensipesun jälkeen. Jotkut toki eivät tunne sitä tikustelua, mutta minä tunnen. Siedän niitä hyvin laudeliinoina, mutta se pistely on kyllä jotain aivan kamalaa niissä laadukkaammissakin pellavakankaissa. Pellava myös pölisee, koska sen kuidut eivät kestä taivuttelua (taas yksi syy olla käyttämättä niitä missään muualla kuin paikallaan olevissa asioissa) ja murtuvat/katkeavat ja lähtevät paloina irti. Nämä pölykuidut taas tuntuvat epämukavalta hengitysteissä jo siksi, etteivät ne lyhyinä suostu taipumaan kovin helposti. Ovat siis kuin ohuen ohuita hiuksenpätkiä. Yhteenkään hyvään pellavakankaaseen en ole vielä elämäni aikana törmännyt, vaikka niitä mainostetaankin laadukkaasta pellavasta tehdyiksi. Ihoni on silti aina aivan vereksellä, kiitos pellavan karkeuden. Onneksi pakarat ovat sentään lujaa tekoa. Myös merinovilla, mitä mainostetaan ihanan pehmeänä, pistelee ihollani voimakkaasti ilman pesuakin, enkä ole edes allerginen villalle.

Herkkäihoisille suositellaan ihan syystäkin puuvillaa. Harmi vain, ettei se hengitä.

Vierailija
284/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokenu saman.. päätin kokeilla pellavaa ja kalliithan ne on. En tykännyt yhtään !! Keskellä yötä otin pellavalakanat pois ja vahdoin ihanat sileät percalelakanat tilalle. Myin pois kirppiksellä, ei oo todellakaan mun juttu noi pellavalakanat.

Pellavaa ei saa laittaa kuivausrumpuun!

Pellavan tilalla voi kokeilla ’entsyymipestyä puuvillaa’

Tyyliltään saman tapaista, mutta ilman piikkejä tai nöyhtää.

Laadukkaasta pellavasta ei nöytää irtoa, mutta sellaisesta saakin maksaa jo useamman satasen / setti.

Voit tehdä lakanoista myös reklamaation , ehkä saat valita uudet lakanat tilalle! Älä osta pellavaa enää😅

Vierailija
285/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Familonin tai Finlaysonin pellavalakanat, ne ei ainakaan nöyhtää vaikka pisteleviä nekin ovat. Itseni on pakko käyttää koska hikoilen öisin ja perkaalilakanat muuttuu todella inhottavaksi hikoillessa.

Vierailija
286/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Finlaysonilta ostetut pellavalakanat. Ne on tosi pehmeät iholla, mutta se nukan määrä mikä niistä lähtee on ihan järkyttävä. Jos nukkaongelman sais pois, niin nukkuisin ainoastaan pellavalakanoissa.

Osta Familonin, eivät nukkaa. 

Vierailija
287/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, jos kerran H&M. Sama kuin ostaisi annon lakanat.

Mulla on stokkalta pellava-puuvilla liinavaatteita eikä tuollaisia ongelmia ole ollut koskaan.

Samaten omistan pellavahousuja ja -paitoja, koska ovat niin mukavia kesäisin. Ei ongelmia.

Vierailija
288/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on kovin huonolaatuista pellavaa ilmeisesti, kun ainakin tilaamani verhot, pitkät housut ja mekko ovat ohutta, ei kovin kestävän oloista. Hypistelemäni pellavatuotteet kaupoissa on myös olleet aika himpulaa. 90 luvulla ostamani pellavahousut oli aivan eri laatua. Samoin venäläinen pellava jota tuotin rajan takaa, siitä tekemäni aluslakanat ja tyynyliinat on parhaat mitä mulla on!

2000 luvun alussa tein itselleni pellavamekon punaisesta venäläisestä pellavasta. Kesti ja kesti niin että kyllästyin siihen. Harmittelin nyt että luovuin siitä, kun nykyisin ei saa sellaista laatua.

Hauska että joku muukin mainitsi tehneensä venäläisestä pellavasta vuodetekstiilejä.

Juuri nyt minulla on päällä 20 vuotta sitten ostettu hyvin arkinen neule. Ei se jokapäiväisessä käytössä ole joka vuosi ollut mutta selvästi laatuvaate halvasta hinnasta huolimatta. Saumoja on pitänyt vähän korjailla, mutta muuten on kuin uusi.

Pentikin pellavalakana on ollut hyvä.

Vierailija
289/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.

Aamen.

Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.

Bloggareiden harjoittamalla tekstimainonnalla ei ole mitään tekemistä oikean journalismin kanssa.

Vierailija
290/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jotkuu köyhäilypellavat. Mulla on kalliit vanhasta Anttilasta ostetut, ikinä ei ole tullut tuollaista nukkaongelmaa. Eli nyt on laatu pettänyt sun pellavassa. Noin muuten pellava on tosi hengittävä ja ihana vuodevaatematsku

Vierailija
291/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla oli H & M:n pellavalakanat, joihin olin erittäin tyytyväinen. Ensimmäisen pesun jälkeen huomasin lakanan sisällä nukkaa, jonka ravistelin pois ulkona, ja sillä se hoitui. Käytin lakanoita todella monia vuosia, ja lopulta ne kuluivat puhki.

Olivat ongelmattomat ja hintansa arvoiset.

Vierailija
292/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pellava on kovasti muotia, mutta en osta mitään pellavasta tehtyä. En pidä pellavantunnusta iholla, enkä halua siksi pellavavaatteita enkä lakanoita.

En pidä myöskään pellavan ryppyisyydestä vaikka se kuinka ”kuuluu pellavan luonteeseen”.

Vierailija
293/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kaksi pellalakanaa, Balmuirin ja Finlaysonin. Ikinä koskaan ei ole ollut mitään pistelyä, mutta pölyä etenkin Finlaysonin lakanasta irtosi usean pesukerran ajan runsaasti. Muuten lakanat on aivan ihanat, eivät hiosta lainkaan ja tuntuvat ihanalta ihoa vasten. En käytä enää mitään muista lakanoita kuin pellavaisia!

Vierailija
294/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlaysonin pellavalakanoista irtoaa todella paljon hienojakoista pölyä sängyn alle, paljon enemmän kuin puuvillalakanoista. Lakanat ovat ihan pehmoiset, mutta täkki ei pysy suorassa niiden sisällä. En aio ostaa lisää pellavalakanoita tuon pölyämisen vuoksi.

Vierailija
295/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaikki pussilakanat/tyynyliinat pellavaisia, eikä yhdenkään kanssa ollut moista ongelmaa. Kaikki on ensin kerran käyttöönottopesty (en omista kuivausrumpua enkä käytä huuhteluaineita muutenkaan) ja otettu sitten käyttöön. Ikinä ei ole ollut moista ongelmaa.

Pellavalakanoissa ratkaisee laatu eikä se aina kulje käsi kädessä hinnan kanssa. Jos tarkoitat HM:llä Henkkamaukkaa, niin ongelmasi on siinä. Henkkamaukka myy trendituotteita ja pellavalakanoissa tämä tarkoittanee muodikkaan karkeaa pintaa ja rouheaa ulkonäköä. Näyttää hyvin trendikkäältä, mutta ei kiva käytössä, tekee juuri tuota mistä kerroit. Hinta näyttää olevan kyllä aika messevä.

Olen ostanut pellavapussilakanoita vähän sieltä sun täältä. Esim. Prismasta pari vuotta sitten Finlaysonin. Ne oli sileähköä kangasta ja tosi miellyttävän tuntuiset sekä hyvälaatuiset, hinta jotain 75 eur/setti. Ei irtoa nukkaa yhdessäkään pesussa saati sängyssä.

Kannattaa ostaa kotimaisilta merkeiltä, ne panostavat minun kokemukseni mukaan enemmän käyttömukavuuteen kuin siihen trendilookiin.

Vierailija
296/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Ostin myös H&M:n pellavalakanat eikä ole ollut mitään nukkaongelmaa? Ihan täydelliset jo heti ekasta pesusta.

Vierailija
297/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.

Perkaalipuuvilla ei ole puuvillatyyppi vaan sidoksen tyyppi. Tarkoitat varmaan kampapuuvillaa? Siinä lyhyet kuidut erotetaan pitkistä ja tulos on sileä ja pölyämätön kuitu. Egyptinpuuvilla on ollut aikoinaan eräs erityisen pitkäkuituinen puuvillalajike, mutta nykyään siinä käytetään usein sekoituksia. Jos seassa on egyptinpuuvilla, niin sitä kutsutaan sillä nimellä. Ja siinäkin pitää kammata lyhyet kuidut pois, että se on laadukasta. Egyptinpuuvilla kasvatetaan nykyään muuallakin kuin Egyptissä, mistä se on lähtöisin.

Vierailija
298/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellava on aina kova kuitu.

Vierailija
299/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä muita kuin pellavaisia, jotka olen todennut parhaiksi. Omistan HM:n, Annon, Balmuirin ja Finnlaysonin lakanat ja kaikki olleet hyviä. Ei koskaan mitään nukkaongelmaa. 

Vierailija
300/440 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.

Aamen.

Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.

-Sen leipää syöt kenen lauluja laulat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi