Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ehdotti yhteen muuttamista! Kertokaa kokemuksia, miten elämä muuttui?

Vierailija
08.01.2019 |

Erityisesti kiinnostaa kokemukset naisnäkökulmasta.

Asumme kaupungissa. Kerrostaloasunto on miehen omistuksessa, minä muuttaisin sinne soluhuoneestani. Minulla on tavaraa vähän. Siisteyskäsityksemme ovat yhtä suurpiirteiset. En ole koskaan asunut miehen kanssa yhdessä. Rahasta emme ole vielä puhuneet.

Siinäpä jotain faktoja, kysykää lisää.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on katastrofin ainekset. Muutat miehen asuntoon ja ette ole puhuneet rahasta.

Neuvoni on: älä muuta miehen asuntoon, vaan hankkikaa yhteinen. Sellainen josta pystyt maksamaan puolet.

Mies on siis vasta ehdottanut, en ole vielä vastannut mitään muuta kuin, että mietitään asiaa. Rahasta toki täytyy puhua ensin.

Olen opiskelija, enkä kykeneväinen ostamaan minkäänlaista asuntoa, mutta olen ihan tyytyväinen asumaan soluhuoneessanikin. :)

Miksi edes mietit ostamista, kun sinulla ei ole varaa ostaa? Vuokratkaa yhteinen asunto, jos yhteen on ihan pakko muuttaa heti. Onko sinulla työpaikkaa, säästöjä?

Minusta ei ole hyvä idea asettaa itseään asemaan, missä miehellä on taloudellinen ylivoima. En tarkoita että miehesi käyttäisi tilannetta tarkoituksella hyväkseen. Ihmissuhteet vain luisuvat herkästi pomo-alainen asetelmaan jos ei pidä varaansa.

Ymmärrän hyvin pointin. En ole harkinnut ostamista, sanoin vain tuohon aiempaan ehdotukseen ettei minulla ole siihen rahaa. Olemme kihloissa, siis menossa naimisiin (joskus) ja siksi jokatapauksessa muutamme yhteen joku päivä. Miehen asunto on siis kokonaan maksettu pois, en usko että hän haluaa muuttaa siitä vuokralle.

Taloudellinen epätasapaino on kyllä riski monenlaiseen, pomo-asetelmaan, tai siihen että mies turhautuu siitä että minä maksan vähemmän ja joutuu kantamaan enemmän vastuuta taloudesta.

Miehesi itse tietoisesti ehdotti sinulle (ilmeisesti oma-aloitteisesti?) yhteenmuuttoa, joten eiköhän hän ole asian itse päässään räknännyt? Sitä paitsi mitä muutakaan hän olettaa niin kauan kun opiskelet, koska työpaikan saantikaan ei ole varmaa. Keskustelkaa! 

Vierailija
22/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on katastrofin ainekset. Muutat miehen asuntoon ja ette ole puhuneet rahasta.

Neuvoni on: älä muuta miehen asuntoon, vaan hankkikaa yhteinen. Sellainen josta pystyt maksamaan puolet.

Mies on siis vasta ehdottanut, en ole vielä vastannut mitään muuta kuin, että mietitään asiaa. Rahasta toki täytyy puhua ensin.

Olen opiskelija, enkä kykeneväinen ostamaan minkäänlaista asuntoa, mutta olen ihan tyytyväinen asumaan soluhuoneessanikin. :)

Miksi edes mietit ostamista, kun sinulla ei ole varaa ostaa? Vuokratkaa yhteinen asunto, jos yhteen on ihan pakko muuttaa heti. Onko sinulla työpaikkaa, säästöjä?

Minusta ei ole hyvä idea asettaa itseään asemaan, missä miehellä on taloudellinen ylivoima. En tarkoita että miehesi käyttäisi tilannetta tarkoituksella hyväkseen. Ihmissuhteet vain luisuvat herkästi pomo-alainen asetelmaan jos ei pidä varaansa.

Ymmärrän hyvin pointin. En ole harkinnut ostamista, sanoin vain tuohon aiempaan ehdotukseen ettei minulla ole siihen rahaa. Olemme kihloissa, siis menossa naimisiin (joskus) ja siksi jokatapauksessa muutamme yhteen joku päivä. Miehen asunto on siis kokonaan maksettu pois, en usko että hän haluaa muuttaa siitä vuokralle.

Taloudellinen epätasapaino on kyllä riski monenlaiseen, pomo-asetelmaan, tai siihen että mies turhautuu siitä että minä maksan vähemmän ja joutuu kantamaan enemmän vastuuta taloudesta.

Toisin sanoen: mies määrää jo nyt omaisuutensa turvin, jos sanelee missä asutte.

Ei hän oikeastaan sanele mitään, mielestäni suurempi vastuu tuo myös suurempaa sananvaltaa tässä asiassa. Hän ei ole sitä vaatinut. Asunto on toki paljon kivempi kuin nykyiseni, paitsi nykyinen on paremmalla paikalla.

Ajattelen enemmän niin, että hän on tehnyt vuosia ahkerasti töitä ja nyt hänellä on oma asunto. Ystävällisesti tarjoaa minulle, että voin halutessani muuttaa sinne. :) Lähinnä mietin, että tuleeko minulla tunne että elän hänen siivellään. Tai hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi itse tietoisesti ehdotti sinulle (ilmeisesti oma-aloitteisesti?) yhteenmuuttoa, joten eiköhän hän ole asian itse päässään räknännyt? Sitä paitsi mitä muutakaan hän olettaa niin kauan kun opiskelet, koska työpaikan saantikaan ei ole varmaa. Keskustelkaa! 

Kyllä hän tätä ihan oma-aloitteisesti ehdotti. Tietää hyvin realiteetit, joskin en ole varma onko tiedostanut että tukeni tipahtavat. Täytyy keskustella!

Vierailija
24/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhukaa rahasta. nyt heti kärkeen. se on asia, minkä pitää toimia. Naisen ei missään tapauksessa pidä suostua juoksevien kulujen maksamiseen tai siihen, että tienaava osapuoli vaurastuu köyhemmän kustannuksella. jos asut soluhuoneessa, opiskelet varmaankin? Oletko tietoinen miten tulosi muuttuvat kun heitätte hynttyyt yhteen?

Opiskelen, kyllä. Tiedän että tuloni tippuvat melkoisesti, en ole tarkkaa summaa tutkinut. Menoni ovat kylläkin myös hyvin pienet, mutta kenties silti tippuvat liikaa. En tiedä onko mies tiedostanut tätä kuviota, pitää toki jutella asiasta.

Asunto on jo maksettu pois, eli sen suhteen en voi omaisuutta kartuttaa.

Lähinnä tarkoitin sitä, ettei mies kartuta omaisuuttaan. Älä siis suostu missään tapauksessa maksamaan miehen yhtiövastikkeita tai mitään tällaisia, koska se on kaikki kankkulankaivoon heitettyä. En siis muuttaisi miehen luokse ellei se ole jollain säädyttömän hyvällä paikalla poreammeineen ja saunoineen. Enkä siltikään muuttaisi. Mutta neuvotelkaa. Voithan tietenkin lunastaa mieheltä hänen asunnostaan osasi pikku hiljaa kerryttämällä? 

Aivan, unohdin itseasiassa koko yhtiövastikkeen. En ole kovin perillä asunnon omistuksesta. Täytyy siihen varmaan jokin hyvä diili kehittää, jos haluaa että maksan niistä osan. Joku pieni omistusprosentti asunnosta minulle tms, miten nämä asiat ikinä toimivatkaan. :)

Asuin useamman vuoden miehen omistamassa asunnossa, josta pidin todella paljon. Omasta ehdotuksestani maksoin yhtiövastikkeen sekä puolet juoksevista kuluista. Sain asua todella edullisesti isossa asunnossa kaupungin parhaimmalla alueella ja säästin siinä samalla mukavasti rahaa. 

Vierailija
25/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muuttui kun muutin miehen luokse: mies luuli saaneensa uuden äidin. Opiskelin toisella paikkakunnalla viikot, ja kun perjantaisin menin "kotiin", oli kaikki paikat mullinmallin. Tiskit tiskaamatta, pyykit pesemättä, mitään ei ollut siivottu, haiseva roskis kukkuroillaan... Ja oletus, että alan heti siivoushommiin ja ruuanlaittoon, kun ovesta sisään astun. Ei ollut pitkäikäinen suhde se.

Vierailija
26/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhukaa rahasta. nyt heti kärkeen. se on asia, minkä pitää toimia. Naisen ei missään tapauksessa pidä suostua juoksevien kulujen maksamiseen tai siihen, että tienaava osapuoli vaurastuu köyhemmän kustannuksella. jos asut soluhuoneessa, opiskelet varmaankin? Oletko tietoinen miten tulosi muuttuvat kun heitätte hynttyyt yhteen?

Opiskelen, kyllä. Tiedän että tuloni tippuvat melkoisesti, en ole tarkkaa summaa tutkinut. Menoni ovat kylläkin myös hyvin pienet, mutta kenties silti tippuvat liikaa. En tiedä onko mies tiedostanut tätä kuviota, pitää toki jutella asiasta.

Lähinnä tarkoitin sitä, ettei mies kartuta omaisuuttaan. Älä siis suostu missään tapauksessa maksamaan miehen yhtiövastikkeita tai mitään tällaisia, koska se on kaikki kankkulankaivoon heitettyä. En siis muuttaisi miehen luokse ellei se ole jollain säädyttömän hyvällä paikalla poreammeineen ja saunoineen. Enkä siltikään muuttaisi. Mutta neuvotelkaa. Voithan tietenkin lunastaa mieheltä hänen asunnostaan osasi pikku hiljaa kerryttämällä? 

Aivan, unohdin itseasiassa koko yhtiövastikkeen. En ole kovin perillä asunnon omistuksesta. Täytyy siihen varmaan jokin hyvä diili kehittää, jos haluaa että maksan niistä osan. Joku pieni omistusprosentti asunnosta minulle tms, miten nämä asiat ikinä toimivatkaan. :)

Asuin useamman vuoden miehen omistamassa asunnossa, josta pidin todella paljon. Omasta ehdotuksestani maksoin yhtiövastikkeen sekä puolet juoksevista kuluista. Sain asua todella edullisesti isossa asunnossa kaupungin parhaimmalla alueella ja säästin siinä samalla mukavasti rahaa. 

Kuulostaa mukavalta! Ja molemmille hyvältä diililtä

Vierailija
27/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuttaisi toisen asuntoon. Ei siitä koskaan tule kotia, aina on vieraana ja toisen armoilla.

Vierailija
28/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen: mies määrää jo nyt omaisuutensa turvin, jos sanelee missä asutte.

Ei hän oikeastaan sanele mitään, mielestäni suurempi vastuu tuo myös suurempaa sananvaltaa tässä asiassa. Hän ei ole sitä vaatinut. Asunto on toki paljon kivempi kuin nykyiseni, paitsi nykyinen on paremmalla paikalla.

Ajattelen enemmän niin, että hän on tehnyt vuosia ahkerasti töitä ja nyt hänellä on oma asunto. Ystävällisesti tarjoaa minulle, että voin halutessani muuttaa sinne. :) Lähinnä mietin, että tuleeko minulla tunne että elän hänen siivellään. Tai hänelle.

Älä ala kotiapulaiseksi asuntoedulla. Ei kannata.

Vierailija
29/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muuttui kun muutin miehen luokse: mies luuli saaneensa uuden äidin. Opiskelin toisella paikkakunnalla viikot, ja kun perjantaisin menin "kotiin", oli kaikki paikat mullinmallin. Tiskit tiskaamatta, pyykit pesemättä, mitään ei ollut siivottu, haiseva roskis kukkuroillaan... Ja oletus, että alan heti siivoushommiin ja ruuanlaittoon, kun ovesta sisään astun. Ei ollut pitkäikäinen suhde se.

Huh huh! Aikamoista! Enemmän voisi kuvitella että olisi tehnyt ruokaa valmiiksi naiselleen, kun tulet kotiin pitkästä aikaa. Kuulostaa kamalalta.

Vierailija
30/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ala kotiapulaiseksi asuntoedulla. Ei kannata.

Olen liian laiska kotiapulaiseksi. :D Teen vain välttämättömän ja käytän opiskelun jälkeen jäävän aikani mielenkiintoisempiin asioihin.

Vierailija
31/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hän maksaa nytkin vuokraa. Vai meinaatko, että ilmaiseksi pitäisi päästä asumaan..

Vierailija
32/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on se hyvä puoli, että voit helpohkosti muuttaa pois jos jokin menee pieleen. Eri asia olisi, jos joutuisit itse myymään oman arvokkaan asuntosi yhteenmuuton vuoksi, siinä olisi paineet onnistumiseen kovemmat. Toivottavasti suhteenne voi hyvin ja voitte keskustella kaikista asioista.

Vierailija
33/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hän maksaa nytkin vuokraa. Vai meinaatko, että ilmaiseksi pitäisi päästä asumaan..

Tässä on siis se ongelma rahan suhteen, että menetän ison osan tuistani, jos muutan tuonne. Solussa asuessani maksukykyni on suurempi, koska Kela. Haluan toki valmistua ja saada töitä, mutta nyt keskittyä opiskelemaan. En siis voi maksaa samanlaista vuokraa ilman tukia, menemättä töihin. Mikä haittaa opiskelua.

(Teen siis nytkin silloin tällöin keikkaa, tarkoitan vakityötä.)

Vierailija
34/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta sinne epävirallisesti ensin kuukaudeksi, vasta sitten irtisano oma asuntosi ja siirrä kamppeesi. Jos ei yhteiselo suju niin on vielä se varatie ulos.

Vierailija
35/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se hyvä puoli, että voit helpohkosti muuttaa pois jos jokin menee pieleen. Eri asia olisi, jos joutuisit itse myymään oman arvokkaan asuntosi yhteenmuuton vuoksi, siinä olisi paineet onnistumiseen kovemmat. Toivottavasti suhteenne voi hyvin ja voitte keskustella kaikista asioista.

No, se on kyllä totta, pois pääsee helposti. Kyllä me voidaan tästä varmasti keskustella. Sloituksessa ehkä mietin enemmän kaikenlaisia muita elämään liittyviä asioita ja nyt keskustelu keskittyi rahaan, josta emme ole vielä ehtineet puhua. :) Mutta toki tämä on tärkeä asia.

Vierailija
36/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta sinne epävirallisesti ensin kuukaudeksi, vasta sitten irtisano oma asuntosi ja siirrä kamppeesi. Jos ei yhteiselo suju niin on vielä se varatie ulos.

Tämmöinen koeasuminen olisi kyllä hyvä idea. Olisi molemmille tunnustelua, että millaista se olisi.

Vierailija
37/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa tietysti naisen helposti käyttöönsä, kun ottaa kotiinsa. Mutta jos hän tulee toisiin aatoksiin, olet tyhjän päällä; ellei se haittaa niin riski ei ole suuri.

On kuitenkin myös sellainen vaara, että mies ei koe tarvetta kosia, koska saa muutenkin tarvitsemansa. Sekään ei haittaa? Naisen valinnanvaraa sopivan elämänkumppanin löytämisessä laskee huomattavasti nopeammin, kuin miehen, joten se kannattaa ottaa huomioon.

Et olisi käytännössä yhtä vapaa kuin yksin asuessa. Toisaalta saisit valmiin kodin edut. Vaikea sanoa - tai oikeastaan, sinun pitäisi miettiä miestä eikä asuntoa! Onko mies sellainen, että muuttaisit hänen kanssaan vaikka soluasuntoon..?

Älä vain myy itseäsi halvalla.

Vierailija
38/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies saa tietysti naisen helposti käyttöönsä, kun ottaa kotiinsa. Mutta jos hän tulee toisiin aatoksiin, olet tyhjän päällä; ellei se haittaa niin riski ei ole suuri.

On kuitenkin myös sellainen vaara, että mies ei koe tarvetta kosia, koska saa muutenkin tarvitsemansa. Sekään ei haittaa? Naisen valinnanvaraa sopivan elämänkumppanin löytämisessä laskee huomattavasti nopeammin, kuin miehen, joten se kannattaa ottaa huomioon.

Et olisi käytännössä yhtä vapaa kuin yksin asuessa. Toisaalta saisit valmiin kodin edut. Vaikea sanoa - tai oikeastaan, sinun pitäisi miettiä miestä eikä asuntoa! Onko mies sellainen, että muuttaisit hänen kanssaan vaikka soluasuntoon..?

Älä vain myy itseäsi halvalla.

Mies on siis jo kosinut minua. Olemme kihloissa. Häiden ajankohtaa ei vielä päätetty, mutta tulossa ovat.

Tässä vaiheessa siis toisiin aatoksiin tuleminen olisi pahempaa muiden asioiden, sydänsurujen kannalta.

Kyllä meillä miehen kanssa on mennyt hyvin, kun olemme esimerkiksi yhdessä matkustaneet, vaeltaneet, mökkeilleet. En epäile, ettei hänen kanssaan olisi mukava asua, mutta uskoisin että yhteenmuuttaessa tulee esille kaikenlaisia asioita, joita ei ole osannut odottaa. Varsinkaan kun en ole kenenkään miehen kanssa ennen asunut. Siksi haluan kuulla kokemuksia. :) Olen ainakin ymmärtänyt, että raha-asioille pitää antaa enemmän ajatusta, kuin olen päässäni antanut.

Vierailija
39/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousasioista kirjoita lista mitä sinulle mitä tuloja ja menoja nyt / jos asut miehen kanssa yhdessä. Siitä vøitte helposti yhdessäkin katsoa paljonko tukesi putoavat jos muutat jne.

Toisekseen vasta tuollaisen laskelman jälkeen voit paremmin hahmottaa mitä muutto tarkoittaa ja tulosi sen jälkeen jne.

Lisäksi kannattaa miettiä kuinka vaikeaa on tarvittaessa löytää myöhemmin yhtä hyvä soluasuntoja kuin nyt. Jos yhdessä asuminen ei toimi niin mitä teet? Löytyykö vastaavia soluasuntoja vai joudutko etsimään vuokra-asunnon vapailta markkinoilta?

Itselleni oli yhteenmuutossa jotenkin silmiäavaavaa kun mies yhdisti molempien tietokonelevyt samaan läjään. Olisin pitänyt ne vielä alkuun erillään kummankin omissa laatikoissa jos ei jäädäkkään lopullisesti yhteen niin helpompi erotella mikä on kummankin mutta mies laittoi heti tuplakappaleet kierrätettäviin jne. No yhdessä ollaan vieläkin vaikka yhteenmuutosta jo noin 20vuotta.

Vierailija
40/135 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan käy niin, että mies olettaa sinun jatkossa hoitavan kaikki kotityöt, ilmaiseksi, kun siellä asut hänen kodissaan. Sama se vaikka jotain laskuja maksaisitkin. Ja ensimmäinen iso riita ja mies käskee sut pihalle kodistaan. Hänenhän koti se on, ei sinun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan