Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (508)
Meillä laulettiin ala-asteella 80-luvulla sellaisia lauluja, ettei niistä kertominen mene palstan automatiikasta läpi. :) Täytyy yrittää hieman improvisoida.
Yksi kappale kertoi henkilöstä, jonka nimi oli Joe. Hän ei ollut valkoihoinen, ja väri mainittiin laulussa.
Toinen laulu oli joku sellainen, jossa romanit ajelivat markkinoilta päin kotia. Laulussa käytettiin m-alkuista sanaa.
Varrella virran. Koko ylä-aste veisattiin tätä yhtä ja samaa. Tais olla opettajan lempikappale. Omasta miestä tylsä ja pitkäveteinen biisi.
Hottentotti laulu ja telefooni Afrikassa.Myös sur,sur mehiläinen sur?
Ala-asteella 1989-1995:
Sininen on taivas, Saviruukku, Syyspäivä, On suuri sun rantas autius, Niin kaunis on maa, Moon river, Holvikirkko ja kaikki lastenlaulut mitä on mainittu ja kaikki hitsin Jeesus-laulut. Musiikkiluokalla olon huonoja puolia.
Yläasteella :
Muotitietoinen, Leeving on a jet plane, Home on the range, Tears in heaven, Scarborough fair, Tuhat yötä, Den glider in (haha), ja paljon muita. Täytyykin kaivaa kitara esiin ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
373 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaanimestarilla kaikki on, kaikki on. Banaanimestarilla kaikki banaanit on! Ei näy siellä makkaraa, eikä juustoa. Banaanimestarilla kaikki banaanit on!
80-luvulla ala-asteella. Wtf? 😂🍌
Ei se näin mene! ;) Tässä oikeat sanat:
Banaanimestarilla kauppa on, kauppa on, banaanimestarilla kauppa komea on. Ei oo siellä makkaraa eikä juustoja, mestarilta ostetaan vain banaaniherkkuja!!!
Höpö, höpö. Molemmat osin oikeassa. Minulla laulukirja ja sanat:
Banaanimestarilla kaikki on, kaikki on,
banaanimestarilla kaikki banaanit on!
Banaanimestarilla kauppa on, kauppa on,
banaanimestarilla kauppa kotoinen on.
Ei näy siellä makkaraa eikä juustoja;
mestarilta ostetaan siis: banaaniherkkuja!Toisessa säkeistössä on kiire ja kolmannessa eukko.
Kiitos! 💛🍌 Mä olinkin melko varma, etten ihan väärin muistanut. 😊 Onko kirja Tie musiikkiin?
Kyllä tie musiikkiin 3-4. Minulla tallella myös 5-6.
Muistin vielä ala-asteelta: Metsäkukkia, Uralin Pihlaja, Lintu ja Viidestoista yö. Voi hyvää päivää, mitä meidän open mielessä liikkui?!
Me, koko luokka, rakastettiin Oolannin sota –laulua. Kyllä laulettiinkin ja opetteja säesti pianolla. Koko koulu raikui ;D
Pääsiäisen aikaan laulettiin: Pienen aasin askeleet jo kuuluu kaukaa tieltä, jokainen nyt tietää kuka tulossa on sieltä.
Lapsilla vaan ei ollut painotus ihan kohdallaan kun opettaja alituiseen meitä muistutti, että älkää laulako pienennaasinnaskeleet.
Toinen hauska on kun itsenäisyyspäivän tienoilla lauletaan Siniristilippumme. Lapset lisäsi siihen kohdan tittidii. Eli Siniristilippumme tittidii, sulle käsin vannomme sydämin. Silloin musiikintuntia pitänyt rehtorimme keskeytti soittamisen ja rupesi ihan naama punasena huutamaan luokalle, että koittakaa nyt jo tajuta, että siihen väliin ei mitään tittidiitä tule. :D
Me laulettiin ala-asteella maakuntalauluja (80-luku). Taisi olla oikeen teemaviikot jossain vaiheessa.
"Keitele vehmas ja Päijänne jylhä"
"Helky laulu Auran rantain, silmä kirkas salamoi"
Sitten muistan edelleen tokaluokalta yhden sijaisopettajan, joka oli melkoisen lihava ja muhkea täti ja se tykkäsi laulattaa meillä mukuloilla "Kilpisjärven mahtava Saana, tunturi tuimien tuulien".
Mutta noita klassikoitakin on lautettu: 15. yö ja Varrella virran. Beatlesin Yesterday...
Ja edelliselle kirjoittajalle. Siniristilippuun kuuluu muksujen mukaa laulaa tittidii. Taisimme mekin tehdä niin kun kuulostaa niin älyttömän tutulta.
Siniristilipusta vielä yksi muisto. Siinä kohtaa kun lauletaan "sinun puolestas elää ja kuolla..." niin kuolla kohdassa pitää tehdä sellainen "kaulankatkaisuele".
Että näin mukuloilla riittää mielenkiintoa hieman jylevämpiinkin lauluihin ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maakuntalaulut! Voi prkl että niitä piti veivata.
Yläasteen suosituin biisi oli Hassen Het potatis -yhtyeen Sommaren är här, mutta sitä pääsi kuulemaan vain ruotsin tunnilla.
Oliko toi sitten siinä "där kommer gunnel och luffe, luffe luffe kom hit. Vuf vuf!"
Nyt repesin, ja repesin pahasti. Nauran niin, että kyyneleet valuu. Tuo on nimittäin ainoa ruotsin kielen pätkä, jonka muistan koko Hej på dig -kirjasarjasta ja yläasteen ruotsin kielen tunneista, vaikka ysejä ja kymppejä todistukseen aineesta sainkin. Luffe kom hit. Vuf vuf! :D :D Voi elämän kevät, miten hauskaa, että joku muukin sen muistaa. :D :D
Onko tämä se Luffe-koira, joka asui Tallkullassa? Sitten siellä asui myös Anders ja Gunilla, som tycker om pop musik. Meillä yläasteella vuosina 1979-1982 opetettiin tällaista svenskaa.
Juuri se sama. Minun yläastevuoteni olivat 1978-81, joten taidan olla vuotta sinua vanhempi.
T. se jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo Lintu laulu menee?
Maailmaaaaan mä avaraaaaaaan jos voisin mennä vaeltamaaaaaan 😁
Aankkuri naappiii, sinun puserosta jäi, aankkuri naappiii.....
Vierailija kirjoitti:
Burro matti
Aiddaako vyöddaakö...Tarkoitatko tätä laulua?
En muista ollenkaan tämän laulun nimeä, enkä kaikkia sanojakaan, mutta yksi kohta on jäänyt mieleen:
"...On gorilla kuin ihminen, paitsi hieman karvainen..."
Oli meistä ala-asteelaisista hulvattoman hauska kohta ja tirskuttiin sille : D
Sitten talvisin laulettiin jotain: "lumiukko ostoksilla ruoka-aikana, kysyi oisko myytävänä vihanneksia..."
Kivoja muistoja!
Meillä oli ala-asteella sellainen laulu jossa laulettiin:
Turhaa huoli ois, hammaspeikko kuoli pois.
En muista enempää.
Muistaisiko joku kyseistä kappaletta?
Sitten tämmöinen tuli mieleen.
Miksei minun kanani muni niinkuin sinunkin? Vaikka minun kanani on aivan yhtä suuri.
Meidän luokalla ei kukaan oppilas suostunut laulamaan musiikkitunneilla mitään lauluja koko kouluaikana. Olisihan se nyt ollut todella noloa laulamaan muiden oppilaiden kuullen.
Djuuli djuuli djuuli lastu