Onpas Hercule Poirot - sarja hyvä - katsoin pitkästä aikaa
Ei mitään epäloogisuutta juonessa, vaan nimenomaan päinvastoin.
Usein sarjoissa ja leffoissa häiritsee epäloogisuudet.
Olipa ilo katsella noita sarjoja, joissa puvustus ja lavastus on hiottu täydelliseksi ajankuvaksi, näyttelijät erittäin hyviä, englannin kieli hyvin lausuttua ja selkeää ja juoni on mietitty pilkun tarkasti. Ja samalla voi pohtia murhaajakandidaattia.
Ei ihme, että näitä on katsottu YleAreenassa jo parisataa tuhatta kertaa alle viikossa.
Kommentit (678)
Mulla toimii Areena. En nähnyt alkua ja aloin juuri katsoa sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on monta kertaa nähty ja luettu,mutta silti ei koskaan kyllästy katsomaan.Ja kuinka upeasti kaupunkimaisematkin on vanhoine autoineen ja rakennuksineen saatu toteutettua.Poirot´ta on moni muukin näyttelijä esittänyt,mutta kyllä David Suchet on ehdottomasti paras ja ainut oikea.
Yritin vähän silmäillä C Morelta Kenneth Branagh'n pääosittamaa elokuvaa Idän pikajunan arvoitus, mutta eihän siitä mitään tullut. Branagh ei ole Poirot, ja ne viikset olivat kuin suomalaisen kesäteatterin puskafarssin tarpeistosta. Aivan kuten Jeremy Brett on 1800-luvun Sherlock Holmes, niin David Suchet on Poirot. Ja Joan Hickson on Miss Marple, tosin Julia McKenziellä oli vähän yritystä. Geraldine McEwanissa ei ollut Marplea sitten hiustupsullistakaan.
Hassua, mulle taas Geraldine McEwan on ainoa oikea Marple! Tykkään kyllä Julia McKenziestäkin ihan ok, mutta McEwanissa oli sitä pientä pirullista pilkettä silmäkulmassa, jota kirjojenkin maalaiskylän ärsyttävän uteliaalla Marplellakin mielestäni oli. McKenzietä en edes miellä kunnolla Marpleksi, nautin vain elokuvista ja niiden laadusta yleisesti. Hickson on mulle tuntematon.
Makuasioita. Myös minulle Geraldine McEwan on ainoa oikea Marple.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa myös vanhat sherlockit, ne missä on jeremy brett.
Ne on myös ihan mielettömän hyviä, paljon, paljon parempia kuin esim. uudet sherlockit.
Poirotit ja Sherlockit löytyvät myös Youtubesta. Kannattaa katsoa klassikkoja!
Third Girl (2008) kirjoitti:
Tänään uusia murhia luvassa klo 18:55 alkaen. Hercule Poirot joutuu taas töihin.
Poirot elää ylellisesti. Maksetaanko hänelle lopussa kun on ratkaissut murhan? Olen miettinyt tätä jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii Areena. En nähnyt alkua ja aloin juuri katsoa sitä
Se taisi olla lyhyehkö häiriö. Myöhemmin toimi kyllä. Ehdin vaan pelästyä pahapäiväisesti, nimittäin koko kuva hävisi (toisesta isosta näytöstä jolla Areenaa pyöritin, toinen toimi normaalisti). Sitten sain kuvan näkyviin ja se oli aivan vääristynyt. Luulin jo näytön hajonneen. Sammutin koko koneen ja kun yritin uudestaan, tuli Areenan ilmoitus vikatilasta.
Mutta Kolmas tyttö tuli kuin tulikin nähtyä :D
Suuri fani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on monta kertaa nähty ja luettu,mutta silti ei koskaan kyllästy katsomaan.Ja kuinka upeasti kaupunkimaisematkin on vanhoine autoineen ja rakennuksineen saatu toteutettua.Poirot´ta on moni muukin näyttelijä esittänyt,mutta kyllä David Suchet on ehdottomasti paras ja ainut oikea.
Yritin vähän silmäillä C Morelta Kenneth Branagh'n pääosittamaa elokuvaa Idän pikajunan arvoitus, mutta eihän siitä mitään tullut. Branagh ei ole Poirot, ja ne viikset olivat kuin suomalaisen kesäteatterin puskafarssin tarpeistosta. Aivan kuten Jeremy Brett on 1800-luvun Sherlock Holmes, niin David Suchet on Poirot. Ja Joan Hickson on Miss Marple, tosin Julia McKenziellä oli vähän yritystä. Geraldine McEwanissa ei ollut Marplea sitten hiustupsullistakaan.
Hassua, mulle taas Geraldine McEwan on ainoa oikea Marple! Tykkään kyllä Julia McKenziestäkin ihan ok, mutta McEwanissa oli sitä pientä pirullista pilkettä silmäkulmassa, jota kirjojenkin maalaiskylän ärsyttävän uteliaalla Marplellakin mielestäni oli. McKenzietä en edes miellä kunnolla Marpleksi, nautin vain elokuvista ja niiden laadusta yleisesti. Hickson on mulle tuntematon.
Itse olen tykännyt kummastakin noista modernien osien Marplen esittäjistä. Pidin siitä joskus 80-luvulla tehdystä sarjastakin, mutta Marplen esittäjä jäi mieleen varsin nuivana ja kuivana, mikä toki itsessäänkin toimii. Nämä uudet naiset sen sijaan tuovat mukaan eloisuutta ja sydäntä minkä takia pidän heistä enemmän. Tietty uudemmat sarjat itsessäänkin ovat paljon värikkäämpiä kaikin tavoin, unohtamatta seksikkäitä miehiä ja naisia, jollaisia ei kyllä vanhassa sarjassa paljoa tainnut olla.
Suuri fani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään Julia McKenziestä. McEwan on mitäänsanomaton, kuin rikoksia tutkiva piimä beigessä neulekauhtanassa.
"Poirot elää ylellisesti."
70-luvulla Suomessa sosialistisen taidepiirit suhtautuivat tämän takia todella karsaasti herra Poirotiin ja A. Christiehen. Hänhän edusti kaikkea sitä pahaa mitä demokraattinen länsikin.
Onneksi asenneilmasto on nyt jo toinen. Mutta ei tietenkään täysin... Sosialistit hyvissä asemissa täällä kirjallisuuspiireissä...
Suuri fani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, makuasioita. Minusta Hickson nimenomaan tavoitti sen omien mielikuvieni Marplen, kuivakan ja vähän höpsön oloisen vanhan neidin. Sehän se juju nimenomaan Nti Marplessa alunperin oli, että varsinkin miehet aliarvioivat hänet pahasti - olihan hän niin vanha, että varmasti oli jo dementoitunut ja vielä kaiken lisäksi nainen, siis kykenemätön loogiseen päättelyyn. McKenzie on ihan OK.
Mutta McEwan on ihan kauhea. Juuri se hänen 'pilke silmäkulmassa' näytteleminen on ärsyttävää ja ihan liian ilmeistä, myös sellainen ovela ilme kasvoillaan näpäyttely on sellaista yleisön kosiskelua, mikä näihin leffoihin on lisätty. Se Marple, jota esim. Hickson esitti, oli paljon hauskempi, koska ne heitot tuli puskista, vakavalla naamalla, joten niiden teho oli ihan eri luokkaa kuin tällaiset vekkuli-ilme naamalla tehdyt väännöt. Lisäksi minua kiusaa McEwanin silmät, jotka vaikuttaa aina niin kipeän tulehtuneilta.
Vierailija kirjoitti:
Tänään uusia murhia luvassa klo 18:55 alkaen. Hercule Poirot joutuu taas töihin.
Poirot elää ylellisesti. Maksetaanko hänelle lopussa kun on ratkaissut murhan? Olen miettinyt tätä jo kauan.
Joissakin jaksoissa puhutaan sivulauseessa laskuttamisesta, joten olen päätellyt, että yksityisetsivän palvelut maksavat. Onko muut tehneet päätelmiä?
Vierailija kirjoitti:
Suuri fani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, makuasioita. Minusta Hickson nimenomaan tavoitti sen omien mielikuvieni Marplen, kuivakan ja vähän höpsön oloisen vanhan neidin. Sehän se juju nimenomaan Nti Marplessa alunperin oli, että varsinkin miehet aliarvioivat hänet pahasti - olihan hän niin vanha, että varmasti oli jo dementoitunut ja vielä kaiken lisäksi nainen, siis kykenemätön loogiseen päättelyyn. McKenzie on ihan OK.
Mutta McEwan on ihan kauhea. Juuri se hänen 'pilke silmäkulmassa' näytteleminen on ärsyttävää ja ihan liian ilmeistä, myös sellainen ovela ilme kasvoillaan näpäyttely on sellaista yleisön kosiskelua, mikä näihin leffoihin on lisätty. Se Marple, jota esim. Hickson esitti, oli paljon hauskempi, koska ne heitot tuli puskista, vakavalla naamalla, joten niiden teho oli ihan eri luokkaa kuin tällaiset vekkuli-ilme naamalla tehdyt väännöt. Lisäksi minua kiusaa McEwanin silmät, jotka vaikuttaa aina niin kipeän tulehtuneilta.
Samaa mieltä. Minusta Hickson oli juuri sellainen, joksi Agatha Marplen tarkoitti.
Miss Marplen etsivänura perustuu nimittäin muutamaan seikkaan. Ensiksi se, että kyseessä on lapseton naimaton nainen, vanhapiika, kuten silloin sanottiin. Omassa keskiluokkaisessa piirissään, sellainen nainen kohtasi sääliä, joten tavat vaativat että häntä kohtaan esitettiin huomavaisuutta vaikka samalla hän on sosiaalisesti huomaamaton sekä kuten yllä sanottu ikänsä ja sukupuolensa puolesta hänen älyään aliarvioitiin. Marple, joka ei todellakaan sääli itseään, käyttää usein hyväkseen ihmisten asenteita rikosten ratkaisemisessa.
Miss Marple on myös oman sukupolvensa ja luokkansa kasvatti. Hän on hyvin järkevä ja moraalinen ihminen. Ei todellakaan hysteerikko, romantikko tai höpsöttäjä, vaan enemmänkin sellainen brittiläisen stiff upper lip asenteen edustaja. Hänellä on selkeä kanta siihen mikä on oikein, mikä väärin. Tämä tulee hyvin ilmi tarinassa Nemesis.
Miss Marplen elämä on siis usein muiden ihmisten havainnoimista siellä Mary St. Meadin pikkukylässä, joka on kuin yhteiskunnan mikrokosmos. Miss Marple pystyy havainnoimaan ihmisiä koska tuntee kylän ja yhteisln eri luokkaisten ja luonteisten ihmisten psykologian ja tavat. Vanhanpiian roolissaan hän pystyy usein toimimaan huomaamatta. Mutta järkevän ja loogisen ajattelunsa kautta hän ratkaisee rikokset, ja hänen moraalinen selkärankansa ei anna hänen päästää rikollista rangistuksetta.
Kyllä Poirot saa shekkinsä. Tosin tuntuu ettei laskuta joka keissistä.
Poirot on vastakohta perussuomalaiselle miehelle. Kiinnittää pienintä yksityiskohtaa myöten ulkoasuunsa jne.
Vierailija kirjoitti:
Poirot on vastakohta perussuomalaiselle miehelle. Kiinnittää pienintä yksityiskohtaa myöten ulkoasuunsa jne.
Poirot-sarjassa on kyllä puvustajat tehneet urotyön. Vaatteet ovat ihan uskomattoman hienoja ja sopivat päähenkilöiden persooniin todella hyvin. Poirot, Hastings ja Miss Lemon, erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin jaksoissa puhutaan sivulauseessa laskuttamisesta, joten olen päätellyt, että yksityisetsivän palvelut maksavat. Onko muut tehneet päätelmiä?
Tietysti. Poirot kuten muutkin yksityisetsivät ovat yrittäjiä, jotka laskuttavat palveluksistaan. Poirot'lla on vielä Hastings ja Miss Lemon, joille pitää maksaa palkkaakin.
Yksityisetsivälle maksetaan tyypillisesti palkkio kun tehtävä on suoritettu, mutta etukäteen annetaan rahaa korvaamaan myös kulut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kauaakaan siitä jaksosta, kun Poirot kuittasi palveluksensa "häälahjana". Muistaakseni etukäteen, kun päätti ottaa tapauksen tutkittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kauaakaan siitä jaksosta, kun Poirot kuittasi palveluksensa "häälahjana". Muistaakseni etukäteen, kun päätti ottaa tapauksen tutkittavaksi.
Joistain keisseistä hän on myös saanut huomattavia summia, kuten tapauksessa Sininen juna. Ymmärsin myös, että sekä hän että Hastings sijoittivat rahojaan tuottoa saadakseen, Hastings tosin huonolla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt, varsinkin kun usein jopa kieltäytyy ottamasta maksua, mutta tarkoittaahan se toisaalta sitäkin, että hänelle myös maksetaan.
Useinhan joku pyytää Poirotia auttamaan ja myös sanoo maksavansa hyvin, esim. "Kolmas tyttö"-elokuvassa rikkaan tytön eno pyytää selvittämään tytön kosiskelijan taustoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt, varsinkin kun usein jopa kieltäytyy ottamasta maksua, mutta tarkoittaahan se toisaalta sitäkin, että hänelle myös maksetaan.
Useinhan joku pyytää Poirotia auttamaan ja myös sanoo maksavansa hyvin, esim. "Kolmas tyttö"-elokuvassa rikkaan tytön eno pyytää selvittämään tytön kosiskelijan taustoja.
Eikö Christie ole kirjoittanut Poirot-hahmonsa olevan eläkkeellä Belgian poliisivoimista, joten hänellä saattaisi olla sieltä ikäänkuin jokin eläke? Jos nyt Belgiassa oli eläkejärjestelmää valtion virkamiehille tuohon aikaan. Lisäksi keskiluokalla saattoi olla perintöjä ym. Tosin 1930-luvulla Keski-Euroopassa monissa maissa oli mittavaa inflaatiota.
Itselleni on muodostunut sekä Poirotista että niin ikään eläkkeellä olevasta Miss Marplesta käsitys, että he ratkovat rikoksia kiinnostuksesta, eivät taloudellisesta pakosta.
Molempien fani olen :).
En heti päässyt katsomaan tämänpäiväistä Poirota ja laitoin sen Areenalta tulemaan, että pääsen alusta asti näkemään. Areena kosahti! Kävikö muille?