Paljonko teillä kuluu sähköä ja vettä?
Meillä 13000kw sähköö ja vettä 118 kuutioo vuodessa. Meitä on 2 aikuista ja kaksi pientä lasta.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisneliöt 159. Sähköä 8500 kWh + 2,4 pinokuutiota koivua + 80 kuutiota vettä. 2 + teini, kaikki laitteet vettä ja sähköä säästäviä.
Tää on varmaan vähintäänkin matalaenergiatalon kriteerit reippaasti täyttävä?
2014 v. meokt. 4-krt. ikkunoin ja termo-ovin, yläp. erist. 650 mm. jne.
Miten porukka tietää nämä kuin apteekin hyllyltä? Mulla ei ole hajuakaan, ja varmaan pitäisi olla kun kerta laskutkin maksan itse (menevät tosin suoraveloituksesta, en edes muista summaa). :D
treffit kirjoitti:
Miten porukka tietää nämä kuin apteekin hyllyltä? Mulla ei ole hajuakaan, ja varmaan pitäisi olla kun kerta laskutkin maksan itse (menevät tosin suoraveloituksesta, en edes muista summaa). :D
Nämä ovat kuitenkin melko isoja menoeriä ok-taloissa ja näistä on suhteellisen helppo säästää.
Meillä vaimo hoitaa sähkö- ja vesimaksut, mutta siltikään hänellä ei ole hajuakaan kokonaiskulutuksista. Luulisi kiinnostavan, mutta ei.
Itse seuraan tilannetta aika-ajoin vesi- ja sähkölaitoksen sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marraskuun sähkölasku n. 180 e. Sähkölämmitys, mutta varaavaa takkaa poltetaan niin paljon kuin vain pystytään, lisäksi 2 ilmalämpöpumppua. Sisälämpötila 18 astetta. Suihkussa käydään joka toinen tai joka kolmas päivä.
No tässä oli ketjun toiseksi turhin vastaus.
Aha. Sinunko äskeinen kommenttisi oli sitten se turhin? ;)
Tiedän vain euroluvut, en tiedä kulutuslukuja. Ne ovat varmaan laskuissa, mutta mies hoitaa nyt sähkölaskun maksamisen.
No miksi sitten vastaat? Jos kysytään sähkön ja veden kulustusta, niin yhden kuukauden sähkölaskun euromäärästä ei saa mitään tietoa.
No voi v. Tarvitseeko joka asiasta kaivaa vain negatiiviset puolet? Vastasin, koska minun mielestäni kommentti ei ollut turha, ja itse katselisin ihan mielelläni muiden ihmisten eurolaskuja marraskuulta.
Just. Vähän kun kysyisi, että paljonko perheissä syödään leipää ja vastaa, että "käymme kerran viikossa kaupassa ja silloin lasku on 200€".
Vedenkäytöstä ei mitään tietoa, koska se maksetaan käytännössä sähkölaskussa. Se taas on noin 60 e/kk.
Meillä 20000kw vuodessa sähköä ja 90-100 kuutiota vettä. Kaksi aikuista, omakotitalo, maalämpö.
N2400kwh/v vesi omasta kaivosta.
60luvulla rakennettu omakotitalo etelä-savossa 150neliöö.Puulla lämpiävä kiertovesi.Kaksi aikuista.Puun menekkiä en muista ja mies ei nyt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marraskuun sähkölasku n. 180 e. Sähkölämmitys, mutta varaavaa takkaa poltetaan niin paljon kuin vain pystytään, lisäksi 2 ilmalämpöpumppua. Sisälämpötila 18 astetta. Suihkussa käydään joka toinen tai joka kolmas päivä.
No tässä oli ketjun toiseksi turhin vastaus.
Aha. Sinunko äskeinen kommenttisi oli sitten se turhin? ;)
Tiedän vain euroluvut, en tiedä kulutuslukuja. Ne ovat varmaan laskuissa, mutta mies hoitaa nyt sähkölaskun maksamisen.
No miksi sitten vastaat? Jos kysytään sähkön ja veden kulustusta, niin yhden kuukauden sähkölaskun euromäärästä ei saa mitään tietoa.
No voi v. Tarvitseeko joka asiasta kaivaa vain negatiiviset puolet? Vastasin, koska minun mielestäni kommentti ei ollut turha, ja itse katselisin ihan mielelläni muiden ihmisten eurolaskuja marraskuulta.
Just. Vähän kun kysyisi, että paljonko perheissä syödään leipää ja vastaa, että "käymme kerran viikossa kaupassa ja silloin lasku on 200€".
no onneksi lähes kaikki muut vastaukset ovat niitä haluamiasi, niin ei tarvitse sen enempää mieltään pahoittaa. :D
24 000 - 28 000 kwh maalämpö + ilp, ikkunat uusittu pari vuotta sitten ja muutenkin hyvässä kunnossa koti. Vedestä en muista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 20000kw vuodessa sähköä ja 90-100 kuutiota vettä. Kaksi aikuista, omakotitalo, maalämpö.
OT, mutta miten teillä voi mennä noin paljon sähköä, jos on maalämpö. Meillä on lukema hieman isompi ja lämmitys/lämminvesi tuotetaan sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kova kulutus maalämmölle! Vastaa melkein jo suoraa sähkölämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Nämä ovat kuitenkin melko isoja menoeriä ok-taloissa ja näistä on suhteellisen helppo säästää.
Meillä vaimo hoitaa sähkö- ja vesimaksut, mutta siltikään hänellä ei ole hajuakaan kokonaiskulutuksista. Luulisi kiinnostavan, mutta ei.
No mä käytän joka tapauksessa sähköä ja vettä säästeliäästi, eli hampaita pestessä tai kehoa suihkussa saippuoidessa laitan hanan kiinni.
En ikinä pese puolityhjiä koneita (astianpesukone tai pyykkikone). Kuivaan vain lakanat kuivausrummussa ja muut tekstiilit rekillä apukeittiössä.
En pidä valoja päällä turhaan ja olen hankkinut pellettilämmittimen "länsisiipeen" eli olohuone, ruokailuhuone ja keittiö lämpenee sillä, niistä on patterit väännetty nollille.
Myös keskuslämmitys on ajastimella siten, että menee päiväksi kun olen töissä ja yöksi 18 asteeseen ja illalla on 20 asteessa muussa osassa taloa.
Sauna on puulämmitteinen ja mulla on kaasuliesi.
Ai joo ja keväällä tulee talon remontti, eristystä parannellaan ja asennutan aurinkopaneelit.
Mutta en silti tiedä mun kulutusta o_0
Vierailija kirjoitti:
24 000 - 28 000 kwh maalämpö + ilp, ikkunat uusittu pari vuotta sitten ja muutenkin hyvässä kunnossa koti. Vedestä en muista.
Ei voi olla noin isot lukemat maalämmöllä. Siinä on oltava jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Tota...? Miksi vaimoa pitäisi kiinnostaa kokonaiskulutus? EIhän sillä kokonaiskulutuksen tietämisellä ole sinänsä merkitystä säästön kannalta. Kyllähän pitäisi tietää esim. että suihkussa lotraaminen tai valojen päällä pitäminen kuluttaa energiaa, vaikka asiaa ei mittarista koko ajan seuraakaan. Samoin normi-ihmiset luultavasti tietävät, mitä asiaa voi ja kannattaisi omassa kodissa laittaa energiatehokkaammaksi ja mitä ei. Kaikki energiainvestoinnit eivät aina ole kannattavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla noin isot lukemat maalämmöllä. Siinä on oltava jotain vikaa.
Tässä ei ole mikään parin hengen huoneisto kyseessä.
60-luvun omakotitalo, kaukolämpö, yhden hengen talous.
Vuodessa vettä menee noin 35-40 kuutiota ja sähköä 6000-7000kW. Sauna lämpenee puulla, sitä menee vuodessa noin kolme kuutiota.
Maalämmön hyötyjä on valmistajat ja välittäjät aina trollanneet pilviin, todellisuudessa sillä ei parinkymmenen vuoden perspektiivissä säästä yhtään mitään - päinvastoin! Ikävintä on, että siiinä sähköä tarvitaan koko prosessiin vähintään 30-40% tapauksesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisneliöt 159. Sähköä 8500 kWh + 2,4 pinokuutiota koivua + 80 kuutiota vettä. 2 + teini, kaikki laitteet vettä ja sähköä säästäviä.
Tää on varmaan vähintäänkin matalaenergiatalon kriteerit reippaasti täyttävä?
Voi olla energiasyöppö 60 luvulta, mutta lämpiää öljyllä.
15 000 - 25 000