Kiusaamista ei kannata ottaa itseensä
Vaikka aihe on todella lapsellinen, niin voi joutua kiusatuksi myös aikuisenakin, jos esim. Omaa tiettyjä piiryeitä.
Mutta itse pointti on se, että jos lapsilla ja nuorilla riittäisi kyky ymmärtää se fakta, että he itse eivät ole, eivätkä muutkaan ole se mielikuva, joka syntyy ulkonäöstä ja olemuksesta!!
Kaikki me ollaan ns. Henkisiä olentoja ja havaintojen kohteena oleva "minä" muuttuu jatkuvasti, mutta se todellinen minä säilyy aina. Ymmärrätte varmasti mitä tarkoitan;
Jos olette kaunis, mutta naamanne palaa, niin ihmiset voivat kuvitella teistä jotain ihan muuta, kun silloin kun näytitte kauniilta.
Sit menee leikkaukseen ja saa kauneutensa takaisin, niin ihmiset taas kuvittelevat "teistä" jotain muuta. Mutta se todellinen minä pysyy samana koko ajan..
Sama se on niillä keillä on kiusaamiseen laukaisevia piirteitä ulkonäössään ja olemuksessaan. Ei kukaan oikeasti kiusaa tätä ihmistä, vaan omaa vajaata mielikuvaansa tästä ihmisestä. Niin mustavalkoista se kuitenkin on ja oikeestaan ihan turhaan me koemme niin paljon kipua kiusaamisesta.
Jos vaan emme samaistuisi tuohon "ehdollistettuun minään" tai siihen mitä kiusaajat itsestään luulevat. Harmi, kun lapsena ja nuorena en näin osannut ajatella, kun kiusattiin. Mut nyt on eri homma.:)
Se kipukin vaan putoaa pois, kun ymmärtää.
Kommentit (28)
Olisko se mitään, että ei kiusattaisi?
Mikä ihmeen todellinen minä? Ihminen on 5-kymppisenä psyykkisesti erilainen kuin 10-vuotiaana.
Ei se vaan oo niin yksinkertaista. Me ei olla mitään robotteja vaan meillä on tunteet, ja toisten ihmisten sanomiset vaikuttaa meihin.
Eikä uhreja pitäisi koskaan syyllistää kiusaamisesta tulevasta pahasta mielestä.
Etenkin lapsen on vaikeaa ymmärtää, että elämää on myös koulun ulkopuolella ja ihmisiä on enemmän kuin oman koulun oppilaat. Lisäksi kiusattu olettaa, että muut kohtelevat yhtä huonosti kuin kiusaajat kohtelevat. Tähän kun keksisi jonkun jutun. Tietysti jos koti- ja tukiverkot on kunnossa niin maailma ei näyttäydy niin pahana.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin lapsen on vaikeaa ymmärtää, että elämää on myös koulun ulkopuolella ja ihmisiä on enemmän kuin oman koulun oppilaat. Lisäksi kiusattu olettaa, että muut kohtelevat yhtä huonosti kuin kiusaajat kohtelevat. Tähän kun keksisi jonkun jutun. Tietysti jos koti- ja tukiverkot on kunnossa niin maailma ei näyttäydy niin pahana.
Entäs jos kiusaamisessa onkin jopa läheiset mukana, nauramassa sun ulkonäölle jolle et voi kertakaikkiaan yhtään mitään? Miksi sitä on niin vaikeaa tajuta ettei geeneilleen voi mitään, mutta se ei silti oikeuta kiusaamaan ketään sen takia!!!!
Ei ulkonäkö todellakaan ole ainoa kiusaamisen syy.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaan oo niin yksinkertaista. Me ei olla mitään robotteja vaan meillä on tunteet, ja toisten ihmisten sanomiset vaikuttaa meihin.
Eikä uhreja pitäisi koskaan syyllistää kiusaamisesta tulevasta pahasta mielestä.
Ei se sitä tarkoitakkaan, että olisi joku robotti jos ei anna muille valtaa vaikuttaa itseensä.
Kutsuisin ennemmin sitä ihmisenä olemisena, kuin sitä, että jokainen ihminen voi painella nappejamme ja päättää mitä meidän kuuluu tuntea.
Meidät on vaan ohjelmoitu loukkaantumaan kaikesta, toisten sanoista. Olemme luovuttaneet vallan toisille ihmisille
Enemmän se kuulostaa mekaaniselta ja robottimaiselta elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen todellinen minä? Ihminen on 5-kymppisenä psyykkisesti erilainen kuin 10-vuotiaana.
No just se mikä siellä sisällä on, on se todellinen minä. Eikä se, mitä toiset voivat nähdä ja kiusata.
Goodenought123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos kiusaamisessa onkin jopa läheiset mukana, nauramassa sun ulkonäölle jolle et voi kertakaikkiaan yhtään mitään? Miksi sitä on niin vaikeaa tajuta ettei geeneilleen voi mitään, mutta se ei silti oikeuta kiusaamaan ketään sen takia!!!!
Se on lasta kohtaan väärin ja lapselle pitäisi järjestää apua. Läheiset terapiaan ja kasvatuskurssille.
Eliittilapsille tuliiisi olla omat koulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkonäkö todellakaan ole ainoa kiusaamisen syy.
Ei se sen kiusaamisen SYY olekaan, vaan laukaiseva tekijä sille kiusaajalle.
Henkisiä olentoja? New age tyyppien juttuja..
t. kristitty
Vierailija kirjoitti:
Haluusin vaiiin havainnoida miltä tuntuuu. Kaikillla on omat kipupisteensä ja ne pyhimpääänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluusin vaiiin havainnoida miltä tuntuuu. Kaikillla on omat kipupisteensä ja ne pyhimpääänsä.
Uskoon tässsäkin suhteessssa energian häviämättömyyyden lakiiin.
Mulle on tapahtunut rajuja muutoksia ulkonäössä ja terveydessä ja kyllä se on vaikuttanut persoonallisuuteen, ei pelkästään ulkokuoreen. Ulkonäön äkisti menettäneenä olen silmittömän kateellinen kauniille. En myöskään säteile sellaista itsevarmuutta ympärilleni enkä kuvittele meneväni iskemään komeita, joihin ennen minulla on ollut realistiset mahdollisuudet. Ajankäyttö ja minäkuva ovat muuttuneet, olen oikeasti eri ihminen, en vain muiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoon tässsäkin suhteessssa energian häviämättömyyyden lakiiin.
Elii energia säiilyy muttta se muutttaa vaiiin muotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just se mikä siellä sisällä on, on se todellinen minä. Eikä se, mitä toiset voivat nähdä ja kiusata.
Höps. Ihminen on sekä soluista koostuva biologinen ruumis että sielu, ei pelkkä "henkinen olento" niin kuin new age väittää. Se on sitten eri asia, kiusataanko palovammoista tai vaatteista tai sanomisista tms. Kiusaaminen on aina väärin ja se on tässä se pointti.
t. kristitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höps. Ihminen on sekä soluista koostuva biologinen ruumis että sielu, ei pelkkä "henkinen olento" niin kuin new age väittää. Se on sitten eri asia, kiusataanko palovammoista tai vaatteista tai sanomisista tms. Kiusaaminen on aina väärin ja se on tässä se pointti.
t. kristitty
Höpsis, kehon solut uudistuvat täysin 7 vuodessa. SINÄ et voi olla kehosi, koska menisit muuten sen mukana. Et voi myöskään olla ajatuksesi tai tunteesi, koska nekin vaihtuvat koko ajan.
Eli...? ;)
En jaksanut lukea, joten heitin varmuudeksi alapeukun.