Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?
Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.
Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
En kysele kyytejä muilta koskaan, enkä todellakaan maksele bensakuluja mitkä kattaa toisen viikon ajelut (sitäkin minulta pyydetty, kun ensin on kysytty tulenko kyydillä).
Tyypillinen autoton. Ei edes bensoja haluta maksaa, vaikka bensa on vain 15-25% auton todellisista kuluista.
Eipä silti, olen kyllä samaa mieltä että kyllä sitä pärjää ilmankin autoa jos elämä pyrörii lähinurkissa.
Itsellä vaan saattaa pomo tulla aamulla kysymään, että ehditkö käymään tänään Varkaudessa, matkaa 470km yhteen suuntaan ja iltapäivällä ollen sitten sielä jo vaihtamassa varaosaa.
Kansalaistaitoihin, ja yleissivistykseen kuuluu autolla ajon osaaminen, siinä missä moni muukin asia. Ajokortti on vain kallis näyttö siitä että osaa tätä tehdä. Autolla ajo kannattaa siis opetella, vaikka ei korttiin haluaisikaan rahaa laittaa.
Sen ihmettely että joku ei osaa tällaista asiaa, on sama kuin ihmetteleisi sitä miksi toinen ei tiedä minä vuonna Suomi itsenäistyi, tai mitä tarkoittaa fas-ismi
Vierailija kirjoitti:
Ettekö kortittomat käy koskaan kenenkään mökillä?
Minä käyn kaverin mökillä, mutta ei niin että itse mankuisin sinne, vaan hän se minua sinne on pyytelemässä kala-, sauna-, nikkarointi- ja ryyppäysseuraksi. Bussilla pääsee kuuden kilometrin päähän ja siitä hän minun noutaa ja usein käydään samalla huoltoasemalla kaupassa. Tai jos on enemmän ostettavaa niin jatkan bussilla lähimpään kaupunkiin ja hoidetaan ostokset yhdessä siellä. Tai joskus mennään hänen autollaan koko matka; tykkää kun on juttuseuraa.
Muuten mökkeily ei minulle ole sillä lailla tärkeä asia että sen takia ajokortin hankkisin. Ennen kuin tutustuimme, en varmaan pariinkymmeneen vuoteen ollut käynyt kenenkään mökillä. Jos joku minut haluaa mökilleen niin voin mennä jos muilta kiireiltäni ehdin, mutta kutsuja joutuu hoitamaan minut perille sen matkaa mitä julkisilla en pääse.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.
Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.
Työ... mikä se on? Muistan kuulleeni sanan ainakin kerran Kuopion torilla.
20km matkahan nyt menee varsinkin kesällä helposti pyörällä.
Jaa vai niin... itse kyllä olen huomannut sen juuri päinvastoin. Että ajokortittomilla tuntuu olevan joku ihme tarve perustella kortillisille sitä, että miksei omista ajokorttia. "Mä pääsen niin kätevästi bussilla töihin, etten tarvi..." tai jotain että "ei se siitä rahasta ole kiinni, mutta kun en vain tarvitse".
Mulle ja varmasti monelle muullekin kortilliselle on aivan se ja sama millä sinä kuljet minnekin. Ei vähempää voisi kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.
Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.
Työ... mikä se on? Muistan kuulleeni sanan ainakin kerran Kuopion torilla.
"Misteepä päen työ ootta kotosin?", niinkö ne siellä huasteljvat?
Minulle on autolliset usein tuputtamassa kyytiä, vaikka julkiset kulkisi ihan hyvin, taksikin on olemassa ja omat jalat varsinkin. Jonkun pari kilometriä mieluiten yleensä kävelisin, mutta en kehtaa kieltäytyä tarjotusta kyydistä. Pahinta on sukulaisten luona kyläillessä kun joku 90-vuotias tärisevä pappa väkisin haluaa hakea asemalta, vaikka pääsisin ominkin avuin. Sellaisen kyydissä jo oikeasti pelkään.
Lapsuudessa ei kenelläkään tutulla tainnut olla autoa tai siihen ei kiinnittänyt huomiota. Asuttiin torin ja aseman välissä Kuopiossa ja joka paikkaan mentiin kävellen tai sitten junalla Helsinkiin tai bussilla mummin luo Varkauteen. Oli meillä mökkiin, mutta sinne puksutettiin veneellä.
Eihän kortin omistaminen/kortittomuus liity autolla ajamiseen mitenkään.
Itse esimerkiksi omistan ajokortin ja osaan ajaa hyvin, mutta en omaa autoa.
Se auton pitäminen on yksinkertaisesti liian kallista, joskus tulevaisuudessa jos tienaa kunnolla sitä voisi harkitakkin.
Mutta melkeinpä minne tahansa pääsee bussilla, junalla, polkupyörällä tai kävellen, eikä ole ollut itselle ongelmaa tämän kanssa.
En myöskään "pummi" kyytejä, vaan jos jonkun luokse on liian hankalaa mennä (tuntematon paikka, liikaa kulkuneuvojen vaihtamisia matkalla jne) niin jätän menemättä, jollei sitten tyyppi itse tarjoa kyytiä osaksi matkaa.
Monien autolla ajavien suusta kyllä kuulee sitä, että ilman ei pärjäisi.
Se on varmasti ihan tottumiskysymys, ja kyllähän itteä välillä vituttaa tarpoa isojen kauppakassien kanssa jonkun räntäsateen läpi, silti olen pärjännyt hyvin.
Niin joo ja perheellisenä tai keskellä täydellistä korpea asuvana auto olisi kyllä must have.
Vierailija kirjoitti:
Jaa vai niin... itse kyllä olen huomannut sen juuri päinvastoin. Että ajokortittomilla tuntuu olevan joku ihme tarve perustella kortillisille sitä, että miksei omista ajokorttia. "Mä pääsen niin kätevästi bussilla töihin, etten tarvi..." tai jotain että "ei se siitä rahasta ole kiinni, mutta kun en vain tarvitse".
Mulle ja varmasti monelle muullekin kortilliselle on aivan se ja sama millä sinä kuljet minnekin. Ei vähempää voisi kiinnostaa.
Perustelen vain silloin, jos kysytään, tai ruvetaan heittämään tuollaista läppää että "eikös se nyt olisi vähän kuin yleissivistykseen kuuluva asia". En muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kysele kyytejä muilta koskaan, enkä todellakaan maksele bensakuluja mitkä kattaa toisen viikon ajelut (sitäkin minulta pyydetty, kun ensin on kysytty tulenko kyydillä).
Tyypillinen autoton. Ei edes bensoja haluta maksaa, vaikka bensa on vain 15-25% auton todellisista kuluista.
Eipä silti, olen kyllä samaa mieltä että kyllä sitä pärjää ilmankin autoa jos elämä pyrörii lähinurkissa.
Itsellä vaan saattaa pomo tulla aamulla kysymään, että ehditkö käymään tänään Varkaudessa, matkaa 470km yhteen suuntaan ja iltapäivällä ollen sitten sielä jo vaihtamassa varaosaa.
Jos joku pyytää itse minua kyytiin, ja samalla bensarahaa, niin en todellakaan ala maksella toisten autojen kuluja!
Ja kaikkien meidän työt ei ole autoa vaativia. Minä olen töissä sairaalassa, työmatkat kuljen kävellen tai pyörällä ympäri vuoden. Se on hyväksi myös terveydelle.
Jokainen varmaan tunnistaa lähipiiristään sen ylpeän autottoman, joka alkaa puhua bussiaikataluista ja sen jälkeen hieman vastentahtoisesti suostuu siihen että autollinen heittää hänet sinne minne on menossa ;)
Vierailija kirjoitti:
Itse esimerkiksi omistan ajokortin ja osaan ajaa hyvin, mutta en omaa autoa.
Kenellä liittyy, kenellä ei. Minä en ole viitsinyt ajaa korttia, koska en halua omistaa autoa, ja tiedän että ilman säännölllistä ajamista ajotaitoni rapistuisi. Minulla ei muutenkaan motoriset suoritukset automatisoidu kovin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmasti ihan tottumiskysymys, ja kyllähän itteä välillä vituttaa tarpoa isojen kauppakassien kanssa jonkun räntäsateen läpi, silti olen pärjännyt hyvin.
Otan tuon tarpomisen vähän kuin kuntoilun kannalta. Mutta jo liikaa vituttaa niin tilaan taksin. Mielessä on kyllä ollut hankkia polkupyörään tavarankuljetuskori; ainoa vain etten tiedä mihin sekään mahtuisi kun talomme pyörävarasto on ylitäysi jo nyt. Pitäisi löytää joku kokoontaitettava malli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelen vain silloin, jos kysytään, tai ruvetaan heittämään tuollaista läppää että "eikös se nyt olisi vähän kuin yleissivistykseen kuuluva asia". En muuten.
Liikennesääntöjen osaaminen on ehdottomasti yleissivistystä ja valitettavasti moni kortillinenkaan ei osaa niitä kunnolla saati sitten kortittomat. Suuri osa korittomista tuntuu kuvittelevan että liikennesäännöt koskee vain autolijoita.
Hyvin usein kortittomuus johtuu siitä että on ollut nuorena päihteiden kanssa vaikeuksissa, eikä ole siksi saanut ajokorttia. Aina korittioman ihmisen kohdalla leijuu sellainen pieni varoitusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki kortittomat pummaa kyytiä. Ihan turha höpöttää että ette pummaa, yhtään kortitonta en ole tavannut joka ei pummaisi. Ja ei siinä mitään, mutta kyydeistä pitäisi maksaakin, teillä ei ole aavistustakaan siitä paljonko auton ylläpito maksaa.
En pummaa ja aina tarjoan maksua jos joku tarjoaa kyytiä. Aina.
Tokihan autoilun kulut vakuutuksineen tiedän, osin juuri niiden takia en autoa ole hommannut!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse esimerkiksi omistan ajokortin ja osaan ajaa hyvin, mutta en omaa autoa.Kenellä liittyy, kenellä ei. Minä en ole viitsinyt ajaa korttia, koska en halua omistaa autoa, ja tiedän että ilman säännölllistä ajamista ajotaitoni rapistuisi. Minulla ei muutenkaan motoriset suoritukset automatisoidu kovin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmasti ihan tottumiskysymys, ja kyllähän itteä välillä vituttaa tarpoa isojen kauppakassien kanssa jonkun räntäsateen läpi, silti olen pärjännyt hyvin.Otan tuon tarpomisen vähän kuin kuntoilun kannalta. Mutta jo liikaa vituttaa niin tilaan taksin. Mielessä on kyllä ollut hankkia polkupyörään tavarankuljetuskori; ainoa vain etten tiedä mihin sekään mahtuisi kun talomme pyörävarasto on ylitäysi jo nyt. Pitäisi löytää joku kokoontaitettava malli.
Ajellut entisen työn puolesta firman autolla päivittäin, siksipä tuo taitokin on kehittynyt. Autokoulussa olin aina paniikissa ja tunsin etten osaa mitään, kortin saamisen jälkeenkin oli pitkään samat fiilikset..
Ja tuo kuljetuskori tai jonkinlainen iso reppu/muu ratkaisu olisi kyllä mahtava!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmaan tunnistaa lähipiiristään sen ylpeän autottoman, joka alkaa puhua bussiaikataluista ja sen jälkeen hieman vastentahtoisesti suostuu siihen että autollinen heittää hänet sinne minne on menossa ;)
En tunne. En edes tiedä, onko tutuillani autoa, eipä ole koskaan tullut puheeksi. Useimpien tuttujeni luo kävelen tai menen ratikalla tai metrolla. On minulla yksi ystävä, joka asuu Lahdessa. Sinne menen junalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Sama mulla. Ajamatta ei opi. Ja vaikea mennä liikenteeseen, kun moni siellä niin agressiivinen ja vihaa kokemattomia kuskeja. Tekee jopa kiusaa.
Minua ainakin pelottaisi autoilu. En ole koskaan istunut ratin eteen ja aikoinaan isä tarjosi että maksaa kortin, mutta kieltäydyin.
Jos ajattelen nyt niin pelottaisi kamalasti lähteä ajamaan ja vaarantaa oma lapsi.
En vain voi käsittää ihmisiä jotka laittavat lapsensa autoon ja lähtevät ajamaan.
Eikö teitä pelota ajaminen yhtään? Autohan ajaa melko kovaa vauhtia ja tappaa aina ihmisiä.
Muutenkin koska aihe pelottaa minua, enkä ole autoista innostunut, niin pelkään myös että en jaksaisi opiskella autokoulussa liikennemerkkejä ja autosysteemejä yhtään.
Rahat menisivät hukkaan.
Minun puolesta vaimo voisi ajaa kortin jos haluaa. Pelkään aina julkisiinkin menoa, koska vauhti on niin kova. En pidä autoilusta yhtään ja matkustaminen on aina kamalan ahdistavaa kuoleman lottoa.
T: Erska 37