Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?
Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.
Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyi että miksi en tullut autolla, ja sitten nyrpisteli kun otin kuohuvaa väliajalla, kun mitäs väliä sillä, olin pyörällä.
Liikennejuopumus se on polkupyörälläkin päihtyneenä ajo. Siitä vain ei ole ollut tapana jakaa rangaistuksia.
Itse en uskaltaisi, liikenne tuntuu ihan tarpeeksi vaaralliselta selvin päinkin pyöräillessäni. Reaktio- ja havaintokyky sekä tasapaino heikkenee alkoholista kuitenkin.
Höpsistä. Pyörällä juopunena ajamisesta ei ole tapana kirjoittaa sakkoja, koska se ei ole rikoslain mukaan rangaistavaa. Pyörällä saa ajaa kännissä, mutta juopuneena voi syyllistyä liikenteen vaarantamiseen, jos ei hallitse kulkupeliään, on se sitten mikä tahansa.
Rikoslain 23. luku:
9 § (30.12.2015/1611)
Liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla
Joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.
Hyvä päivitys.
JA aiheuttaa vaaraa. Pelkkä päihtymys ei aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.
Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.
Työ... mikä se on? Muistan kuulleeni sanan ainakin kerran Kuopion torilla.
20km matkahan nyt menee varsinkin kesällä helposti pyörällä.
Kaikkialla ei mene pyöräteitä. Pyöräily pitkin ison valtatien reunaa ei ole kovin turvallista.
Ja jotkut meistä tosiaan käy töissä. Ei kai sitä työttömänä välttämättä autoa tarvitsekaan.No ei ole turvallista, mutta valtatien reunaakin saa ajaa pyörällä, kunhan se ei ole moottoritie tai moottoriliikennetie. Siinä sitä voi sitten pyöräillessä miettiä että kuinka turvallista ja terveellistä se kortittomuus voi olla tietyissä tilanteissa.
Saahan sitä, mutta antaisitko oman lapsesi ajaa kesätöihin polkupyörällä 20 km suuntaansa pitkin valtatien reunaa?
Ja minun pointtihan oli nimen omaan, että olis aika järkevää omistaa se kortti, jollei koko elämäänsä aio suurkaupungin keskustassa asua ja elää.Jäin mielenkiinnosta miettimään että missä valtatiellä ei kulje busseja?
Huoh. Tokihan niitä joskus kulkee, mutta ei välttämättä kovin sopivasti työvuorojen kannalta. Työpaikka ei välttämättä myöskään ole valtatien varrella, vaan osa siitä 20 km:sta voi olla sivutietä.
Oletko sä koskaan ollut kaupungin ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta meni 12 vuoden aikana perheenjäsenten kuskaamiseen ja odotteluun 3000 tuntia omaa aikaa. Se on neljä kokonaista kuukautta.
Helpotti huomattavasti kun lapset saivat ajokortin. Ei maksa kolmea tonnia nykyään, jää alle tonnin kun itse opettaa.
Yhteiskunnan ei pidä sitä maksaa. Yhteiskunta jo elättää koko perheesi, arvoisa 207.
Kuinka avuttomia sun lapset on kun eivät osaa itse mennä harrastuksiinsa? Vielä 17-vuotiaana??
Harvalla 17-vuotiaalla on Suomessa ajokortti. Kaikki eivät asu paikallisliikenneyhteyksien varrella, varsinkaan hyvien.
Eiköhän about jokaisella suomen paikkakunnalla kulje bussi ihan äärimmäisen pieniä taajamia lukuunottamatta. Kerro missä ei? Ja pyörällä pääsee jokaisen alle 10km matkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa vai niin... itse kyllä olen huomannut sen juuri päinvastoin. Että ajokortittomilla tuntuu olevan joku ihme tarve perustella kortillisille sitä, että miksei omista ajokorttia. "Mä pääsen niin kätevästi bussilla töihin, etten tarvi..." tai jotain että "ei se siitä rahasta ole kiinni, mutta kun en vain tarvitse".
Mulle ja varmasti monelle muullekin kortilliselle on aivan se ja sama millä sinä kuljet minnekin. Ei vähempää voisi kiinnostaa.
Perustelen vain silloin, jos kysytään, tai ruvetaan heittämään tuollaista läppää että "eikös se nyt olisi vähän kuin yleissivistykseen kuuluva asia". En muuten.
Liikennesääntöjen osaaminen on ehdottomasti yleissivistystä ja valitettavasti moni kortillinenkaan ei osaa niitä kunnolla saati sitten kortittomat. Suuri osa korittomista tuntuu kuvittelevan että liikennesäännöt koskee vain autolijoita.
Asia, jota olen ihmetellyt: Miksi liikennesääntöjen opettaminen on jokin autokoulujen yksinoikeus? Tieliikennelaki löytyy verkosta, mutta lakitekstiä on aika raskasta tavata.
Koulussa meille aikoinaan opetettiin liikennesääntöjä jalankulkijan ja pyöräilijän näkökulmasta, mutta siihen aikaan ei liiemmin ollut esim. kevyen liikenteen väyliä, joten niitä koskevista säännöistä en saanut mitään tietoa. Ja pyöräilijän väistämissäännöt ovat sitten kouluaikojeni muuttuneet.
Olisi kyllä asiallista olla jokin sivusto, josta me kortittomatkin voisimme kerrata liikennesääntöjä ja päivittää tietouttamme! Ehkä onkin; en vain tiedä missä.
Ihminen on laiska. Jos ei ole koetta jonka haluaa läpäistä ja jossa osaaminen mitataan, niin sääntöjä ei vaivaiduta opettelemaan.
Tieliikennelaki löytyy netistä ja sääntöjä on eri käyttäjäryhmien mukaan esitelty useissa eri lähteissä, varsinkin pyöräilysäännöistä löyty materiaalia helposti, ei sen takia tarvitsisi mihinkään autokouluun mennä.
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…
Käy nyt vaikka tuo ensin läpi.
Kiitos linkistä!
En sitten vissiin ole ihminen, sillä minua kiinnostaa moni asia ilman kokeitakin. Vaikkapa nuo liikennesäännöt.
Mä olen 37 eikä korttia. Asun keskustassa ja pyöräilen paljon. IKINÄ en ole keltään pummannu kyytiä. Pitkät matkat menee bussilla tai junalla. Mä EN yksinkertaisesti HALUA AJOKORTTIA!!!
Pyritelkööt muut silmiä. Se vasta hölmölle näyttää. Kyllä ylpeänä voin sanoa että hyvän kunnon takia kysytään jatkuvasti paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.
Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.
Työ... mikä se on? Muistan kuulleeni sanan ainakin kerran Kuopion torilla.
20km matkahan nyt menee varsinkin kesällä helposti pyörällä.
Kaikkialla ei mene pyöräteitä. Pyöräily pitkin ison valtatien reunaa ei ole kovin turvallista.
Ja jotkut meistä tosiaan käy töissä. Ei kai sitä työttömänä välttämättä autoa tarvitsekaan.No ei ole turvallista, mutta valtatien reunaakin saa ajaa pyörällä, kunhan se ei ole moottoritie tai moottoriliikennetie. Siinä sitä voi sitten pyöräillessä miettiä että kuinka turvallista ja terveellistä se kortittomuus voi olla tietyissä tilanteissa.
Saahan sitä, mutta antaisitko oman lapsesi ajaa kesätöihin polkupyörällä 20 km suuntaansa pitkin valtatien reunaa?
Ja minun pointtihan oli nimen omaan, että olis aika järkevää omistaa se kortti, jollei koko elämäänsä aio suurkaupungin keskustassa asua ja elää.Jäin mielenkiinnosta miettimään että missä valtatiellä ei kulje busseja?
Huoh. Tokihan niitä joskus kulkee, mutta ei välttämättä kovin sopivasti työvuorojen kannalta. Työpaikka ei välttämättä myöskään ole valtatien varrella, vaan osa siitä 20 km:sta voi olla sivutietä.
Oletko sä koskaan ollut kaupungin ulkopuolella?
Luitko sä tota viestiä mihin vastasin? Siinä ei voinut kulkea pyörällä töihin kun matka piti taittaa valtatien reunaa pitkin. Toisaalta ei sitten voinut kulkea bussillakaan kun ei mennyt sopivasti, jäin vain miettimään missä on tällainen valtatie missä bussitkin kulkee harvakseltaan.. vissiin Porvoossa kun et voi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan ei pidä sitä maksaa. Yhteiskunta jo elättää koko perheesi, arvoisa 207.
Yhteiskunnan pitää tehdä investointeja. Jos ajotaito ajatellaan tulevan työllistymisen kannalta tärkeäksi asiaksi, silloin yhteiskunnan kannattaa opettaa se nuorisolle siinä kuin muutkin tarpeelliseksi katsottavat taidot.
Siitä juuri yhteiskunnassa on kysymys. On yhteiskunnan etu että ihmiset pääsevät töihin ja mieluiten vielä aloille joille soveltuvat. 207:n lapsista voi vielä joskus olla iloa sinullekin.
On. Minulla ensin se, ettei ollut mitään erityistä tarvetta hankkia korttia. Nyt myöhemmin myös se, että olen huomannut että minulla taitaa olla jotain hahmotushäikkää tms., eli en selviä kovin hyvin tilanteista, joissa tulee monenlaisia aistiärsykkeitä eri puolelta, kuten liikenteessä tulee. Myös motoristen toimintojen automatisoituminen minulla on aika heikkoa. Siihen vielä se että olen vasuri ja auton hallintalaitteet tuntuu olevan juuri väärinpäin. Niinpä olen päättänyt, että on kaikille turvallisinta etten edes yritä hankkia korttia. Jos inssistä pääsisinkin läpi, niin pitäisi sitten olla se autokin ja ajaa todella paljon, jotta taito pysyy yllä, eli kalliiksi tulisi. Käytän sen rahan mieluummin johonkin muuhun.
Ja jos joku nyt sanoo että syynä on siis köyhyys kun joudun valitsemaan mihin rahani käytän, niin ei se ihan niinkään mene. Jos rahaa olisi rajattomasti niin en tietenkään hankkisi korttia, vaan autonkuljettajan :) Siis ajatuskin ajamisesta tuntuu stressaavalta. Kyydissä istuessani voin vapaasti katsella maisemia.