Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?
Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.
Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö kortittomat käy koskaan kenenkään mökillä?
Öö en minä ainakaan, kun ei tutuillani ole mökkejä.
Ja edelleen, ööö, täysin mahdotonta että ikinä tällaiseen ihmiseen tutustuisit.
Eiköhän sitä auton hommaamista voi sitten miettiä, jos tämmöinen tilanne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että vitutti kyllä, kun takavuosina olin kollegan kanssa lähdössä firman autolla työmatkalle Kainuuseen, ja hän siinä autoa pakatessa (Espoossa) totesi: "Niin muuten, mulla ei oo sitten ajokorttia." Ap voinee ihan itsekin arvata, miksi olin naama norsunrutulla koko matkan?
Niin varmaan, keksitty tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kortti ja auto enkä silti käy kenenkään mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.
Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..
Ajokortittomuus/autottomuus kutistaa sosiaalista piiriä ja osallistumista. Tämä on fakta, tiedän sen itse kokemuksesta. Ajokortti ja auton pitäminen on kallista, mutta mahdollistaa valtavasti asioita jotka eivät onnistu julkisilla. Kun porukassa on 'yksi' jolla ei ole tätä kykyä, niin muiden pitää sovittaa omat menonsa/suunnitelmansa/tekemisensä sen mukaan, että ne sopii autottomalle.
Tosiasia vain on, että autolliset menevät ja tulevat silloin kun huvittaa, joustavasti muuttavat suunnitelmia matkalla ja 'koukkaavat' autottomat kyytiin ja kyydistä ei koskaan makseta sen todellisia kustannuksia, vaan muodollinen 'bensaraha'.
Vierailija kirjoitti:
Juuri itse yritän päästä kortittomasta riippakivestä vähän eroon.
-ttu kun kerran erehtyy kuskaamaan jonnekin bensarahoja vastaan, sitten huomaat olevasi pari kertaa kuussa koko päivän tai hyvässä lykyssä koko viikonlopun jossain hevonkuusessa kuskina. Ei siinä mitään, ajaminen on ok, tuleva ammatti jopa, kuskattava maksaa kitisemättä bensarahat ja ruoan, kahvin, jotain napsittavaa.
Mutta se aika. Se on pois mun omasta ajasta, mun omista harrastuksista, omista jutuista. Vieläpä vammaisilla aikatauluilla (la aamuna ylos 06.30, ei ole mun juttu). Ja se on olevinaan joku hiton itsestäänselvyys. Nyt olenkin opetellut sanomaan että en uskalla luvata/en tiedä niin pitkälle. Ei vaan kiinnosta. Samoin pitäs toki pienissä reissuissa, kuten kaupassa jne käyttää täällä kotona, joista ei makseta mitään.
Jos koette että ette sitä korttia ja autoa tarvi, niin eläkää sitten myös sellasta elämää. Joojoo, oisin voinut heti sanoa ei, mutta ei sitä tajunnut että kun kerran kaksi tarjoutuu, onkin automaationa sitten toisen privaattitaksi ja harrastuksen mahdollistaja. -__-
Just tää, että jos valitsette elää kortitta, niin eläkää sit kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen, ööö, täysin mahdotonta että ikinä tällaiseen ihmiseen tutustuisit.
Eiköhän sitä auton hommaamista voi sitten miettiä, jos tämmöinen tilanne tulee.
Niin paitsi että jos nyt sattumoisin tutustuisin johonkin ihmiseen, joka menisi naimisiin jossain korvessa (aika epätodennäköistä sinänsä, koska tuttavapiirissäni ei ole häitä muutenkaan juuri kukaan viettänyt aikoihin, häät taitaa olla pois muodista) ja hän minut niihin häihin kutsuisi niin en varmaan hommaisi autoa ja korttia hänen häiden takia vaan menisin taksilla, joka on halvempi kuin kortti ja auton ylläpito ja hankintahinta arvonalentuminen huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortittomuus/autottomuus kutistaa sosiaalista piiriä ja osallistumista. Tämä on fakta, tiedän sen itse kokemuksesta. Ajokortti ja auton pitäminen on kallista, mutta mahdollistaa valtavasti asioita jotka eivät onnistu julkisilla. Kun porukassa on 'yksi' jolla ei ole tätä kykyä, niin muiden pitää sovittaa omat menonsa/suunnitelmansa/tekemisensä sen mukaan, että ne sopii autottomalle.
Tosiasia vain on, että autolliset menevät ja tulevat silloin kun huvittaa, joustavasti muuttavat suunnitelmia matkalla ja 'koukkaavat' autottomat kyytiin ja kyydistä ei koskaan makseta sen todellisia kustannuksia, vaan muodollinen 'bensaraha'.
Tämä. Oma ystävättäreni ei käy minun luonani, koska julkisilla on raskasta matkustaa, mutta olettaa kuitenkin minun käyvän luonaan. Vituttaa, vaikka ihmisestä muuten pidänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä millaista minäminäporukkaa nämä kortittomat on. MINUA ei ole tähän päivään mennessä kiinnostanut mennä. Niin, että jos tulisi kutsu esim. häihin johonkin vähän syrjempään, niin evvk, koska skutsi. Ja hei kuka käy jossain metsässä anno domini 2019
Häihin johonkin syrjempään? Ei tule mieleen ketään tuttua, joka saisi päähänsä mennä jossain syrjässä naimisiin. Toki olen ollut häissä esim. Haikon kartanossa, ja sieltä otettiin kimpassa tilataksit takaisin Helsinkiin, koska ei kukaan mennyt hääjuhliin autolla kun ei kuitenkaan ole ajokunnossa paluumatkalla.
No mulla esim. serkkuni meni naimisiin tässä muutama vuosi sitten. Hänen vaimonsa on kotoisin naapurikaupungista ja vihkikirkko ja jatkopaikka olivat sitten siellä (välimatkaa noin 25 km). Paljon oli vieraita tulossa kuitenkin myös serkkuni ja minun kotikaupungista, joten he vuokrasivat bussikuljetuksen sinne hääpaikalle. Samalla bussilla pääsi sitten illalla poiskin, oli aikasempi kuljetus niille jotka halusivat jo aiemmin kotiin ja sitten oli myös myöhäisempi kuljetus niille, jotka jaksoivat juhlia loppuun asti. Oikein fiksu systeemi mielestäni, ei tarvinnut kenenkään miettiä ajokuntoaankaan.
Tässä malliesimerkki siitä, että on jonkun muun ongelma miettiä miten minä kuljen, jotta saan itse vain istua perseelläni ja selata aaveeta ja etten vaan joudu, gasp, ottamaan vastuuta mistään koska olisin varmasti surkea kuski ihihihi. T. Tyhmä nainen
Siis miten joku saa tuostakin väännettyä negatiivisen asian, että hääpari OMASTA ALOITTEESTAAN halusi helpottaa vieraiden viihtymistä ja tarjota heille kuljetuksen? :D Tätä tosiaan ei kukaan heiltä ollut vaatinut. Ja suurimmalla osalla olisi ne kortit kyllä löytyneet.
Samaa ihmettelin! Ja etenkin kun häissä on käytännössä aina tarjolla alkoholia, niin ihmiset ei edes halua olla autolla niissä häissä vieraana.
Aika WT tarjoilla häissä alkoholia.
Paitsi minä koska en käytä alkoholia.
Miten kortittomuus edes voisi harmittaa, eihän sitä välttämättä edes tiedä toisesta.
Paitsi että kortittomat ovat vähän niin kuin vegaanit, eili sitä omaa idologiaa pitää olla mainostamassa joka välissä ja kortittomat usein moraalisoi autoilun epäekologisuudesta yms. Sitten kuitenkin ollaan kohta kinuamassa kyytiä johonkin.
Mahtavia nää kommentit! Että pitäis auto ja kortti hommata sen takia että 10 vuoden päästä ehkä tutustun tyyppiin joka kutsuu mut mökilleen! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Kyllä se vituttaa, kun lähdetään kaveriporukalla pitkälle matkalle missä vaihdetaan kuskeja niin, että jokainen ajaa vuorotellen, mutta yksi ajokortillinen vain loisii kyydissä, kun ei halua ajaa ja kaikki muut joutuvat ajamaan. Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole.
Kuulostaapa oudolta tilanteelta, en nyt keksi mikä tuollainen matka edes voisi olla. Asun Helsingissä, ja jos kavereiden kanssa lähdetään pitkälle matkalle niin ei kenellekään tule mieleen lähteä autolla vaan junalla tai lentokoneella. Tämä koskee niin Lapin matkoja kuin vaikka festareita jossain Seinäjoella.
Kerropa. Miten matkustaisit festareille Sodankylän (filmifestarit)?
Ks. https://msfilmfestival.fi/matkat-ja-majoitus/
En taatusti lähtisi ajamaan omalla autolla jonnekin Sodankylään asti, kun julkisillakin pääsee. Mutta kysyjän kaltaisiahan moni autoilija on: ei edes osata etsiä mitään muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Oma ystävättäreni ei käy minun luonani, koska julkisilla on raskasta matkustaa, mutta olettaa kuitenkin minun käyvän luonaan. Vituttaa, vaikka ihmisestä muuten pidänkin.
Minulla toisinpäin, muuan autollinen tuttu pariskunta ei koskaan käy kylässä, mutta minä kyllä bussilla heillä. Eikä ole raskasta matkustaa!
Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.
Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.
Softainssi olen. Julkisilla olen aina päässyt töihin, paitsi yksi duuni oli sellainen että ei sinne kannattanut muuta kuin kävellä (viiden minuutin kävelymatka). Ja kouluaikojen kesäduuneista yksi oli sellainen että menin pyörällä; voi olla että bussillakin olisi päässyt.
Nykyään saan aika pitkälti tehdä työt kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.
Minulla on ollut aika monia työpaikkoja neljässä maassa, enkä ole vielä koskaan tarvinnut autoa. Kaupungeissa kun elää, yleensä pääsee jotenkin paikalle. Yksi työpaikka lihatehtaalla oli vähän hankala, koska täytyi vaihtaa bussia ja töissä piti olla klo 6 jo pukeutuneena. Eli heräsin neljän aikoihin - eihän se niin kivaa ollut mutta onnistui ihan hyvin.
Itse työtehtävissä en ole ikinä tarvinnut autoa.
Vierailija kirjoitti:
En käy. En tunne ketään jolla olisi mökki.
Muutama vuosi sitten kaverini kysyi minua seurakseen kesäteatteriin. Teatteri oli julkisten ulottumattomuuksissa, mutta vain kolmen kilometrin päässä kotoani. Sovittiin, että nähdään siellä, sillä sanoin tulevani pyörällä.
Kaverini kaveri tuli myös, ja molemmat omalla autollaan. Tämä minulle tuntemattomampi nainen katsoi minua nenän varttaan pitkin, kun tulin paikalla ja kävin vessassa freesiytymässä. Kysyi että miksi en tullut autolla, ja sitten nyrpisteli kun otin kuohuvaa väliajalla, kun mitäs väliä sillä, olin pyörällä.
Olen itsekin törmännyt ihmisiin, joita valmiiksi ärsyttää se ettei minulla ole korttia. Silloinkin kun minun oli ensin käytävä oikomassa silmälaseja ennen leffan alkua, ja olin mennyt bussilla edeltä kaupunkiin. Ja silloin, kun mieheni otti töiden jälkeen kyytiin, enkä hypännyt muiden mukana kimppakyytiin. Ja varsinkin silloin, kun menen junalla ja lueskelen kirjaa onnellisena tunnin verran.
En kysele kyytejä muilta koskaan, enkä todellakaan maksele bensakuluja mitkä kattaa toisen viikon ajelut (sitäkin minulta pyydetty, kun ensin on kysytty tulenko kyydillä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 36 enkä vielä ole tarvinnut ajokorttia. Olen muuttanut kaksi kertaa julkisilla välineillä, vain sängyn vei ammattilaiset. Haen Ikeasta tavarat bussilla. En ole koskaan vielä pummannut kyytiä, aina oon kaverille heittänyt rahaa jos jonnekin on menty (tapahtuu noin kerran kahdessa vuodessa). Olen aina ollut kaikkialla ajoissa, ikinä ei ole jäänyt menemättä jonnekin juhliin tai tapaamiseen sen takia että julkinen liikenne olisi pettänyt tai ollut liian hankalaa.
Miksi ajaisin typerän kalliin läpyskän taskuun homehtumaan?
Et sitten koskaan ajele omalla autolla ympäri Eurooppaa tai Jenkeissä Route 66:a päästä päähän.
No, elämä on valintoja!
Itse suunnittelen Porschen ostoa.
Elämä todellakin on valintoja :). Siksi olenkin reissannut laajasti Pohjois-Amerikassa, Aasiassa, Australiassa ja nykyään asun Keski-Euroopassa. Omaa autoa en ole vielä tarvinnut mutta ympäri maailmaa on silti päästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Kyllä se vituttaa, kun lähdetään kaveriporukalla pitkälle matkalle missä vaihdetaan kuskeja niin, että jokainen ajaa vuorotellen, mutta yksi ajokortillinen vain loisii kyydissä, kun ei halua ajaa ja kaikki muut joutuvat ajamaan. Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole.
Kuulostaapa oudolta tilanteelta, en nyt keksi mikä tuollainen matka edes voisi olla. Asun Helsingissä, ja jos kavereiden kanssa lähdetään pitkälle matkalle niin ei kenellekään tule mieleen lähteä autolla vaan junalla tai lentokoneella. Tämä koskee niin Lapin matkoja kuin vaikka festareita jossain Seinäjoella.
Kerropa. Miten matkustaisit festareille Sodankylän (filmifestarit)?
Ks. https://msfilmfestival.fi/matkat-ja-majoitus/
En taatusti lähtisi ajamaan omalla autolla jonnekin Sodankylään asti, kun julkisillakin pääsee. Mutta kysyjän kaltaisiahan moni autoilija on: ei edes osata etsiä mitään muita vaihtoehtoja.
Sodankylään pääsee bussilla. Festarit nyt on just sellainen tapahtuma johon minäkin lähtisin julkisilla, vaikka yleensä liikunkin autolla.
Ok, epileptikkona vaan ajamaan