Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?

Vierailija
06.01.2019 |

Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.

Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..

Kommentit (248)

Vierailija
81/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homo.

Vierailija
82/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kortiton, hyvän päivän tuttu, oikeastaan miehen työkaverin tyttöystävä ei ole hankkinut ajokorttia. Yhteydenotot ovat aina tällaisia: "onks sul auto käytettävissä?". Aina. Kauppan pitäis päästä, kauemmas kauppaan, lähikauppa alle 500m päässä ei kelpaa. Pari kertaa on päässyt matkassa, kun ollaan itsekin oltu menossa. Ei oo korvannut kyydeistä mitään. Melko ärsyttävää.

Ei sullakaan paljon järki päässä kulje jos ilmaseks kuskailet miehes työkaverin muijaa shoppailemaan. Mene peilin eteen ja toista sata kertaa: ei, en ole taksi. Ja sano seuraavan kerran muijalle tuo lause, niin pääset ärsyttksestä. Voi taivas mitä tossuja jotkut ovat.

En olekaan kuljettanut erikseen, vartavasten. Pari kertaa päässyt kyytillä, kun oli itselläkin asiaa siihen kauppaan. Ärsyttäviä on ne toistuvat kyydin kyselyt. Ja silloin mietin, että hankkisi itse kortin ja auton. Oon kehottanut menemään bussilla, pyörällä tai kävellen. Silti se kyselee tasaisesti autoa ja kyytiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.

Kyllä se vituttaa, kun lähdetään kaveriporukalla pitkälle matkalle missä vaihdetaan kuskeja niin, että jokainen ajaa vuorotellen, mutta yksi ajokortillinen vain loisii kyydissä, kun ei halua ajaa ja kaikki muut joutuvat ajamaan. Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole.

Kuulostaapa oudolta tilanteelta, en nyt keksi mikä tuollainen matka edes voisi olla. Asun Helsingissä, ja jos kavereiden kanssa lähdetään pitkälle matkalle niin ei kenellekään tule mieleen lähteä autolla vaan junalla tai lentokoneella. Tämä koskee niin Lapin matkoja kuin vaikka festareita jossain Seinäjoella.

Kerropa. Miten matkustaisit festareille Sodankylän (filmifestarit)? Tai vaikka tulisit edes käymään Lapin laskettelukeskuksissa turistisesongin ulkopuolella, sanotaan vaikka toukokuussa tai kesäkuussa? Ne ”julkiset” on yleensä koulubusseja, jotka kulkee siis kouluvuoden ajan... no toki, kaiken voi suunnitella etukäteen niin että tulee vain silloin kun niitä busseja liikennöi mutta itse en halua olla jonkun toisen määrittelemään aikatauluun sidottu vaan kulkea silloin kun haluan minne haluan.

Olen käynyt kesällä monessa Lapin hiihtokeskuksessa (myös Kilpisjärvellä), junalla ensin Kolariin tai Rovaniemelle ja niistä bussi sinne hiihtokeskukseen. Ei ne mitään koulubusseja ole vaan Eskelisen esimerkiksi, ihan juna-asemalta sinne lomakeskukseen se reitti.

Vierailija
84/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä millaista minäminäporukkaa nämä kortittomat on. MINUA ei ole tähän päivään mennessä kiinnostanut mennä. Niin, että jos tulisi kutsu esim. häihin johonkin vähän syrjempään, niin evvk, koska skutsi. Ja hei kuka käy jossain metsässä anno domini 2019

Häihin johonkin syrjempään? Ei tule mieleen ketään tuttua, joka saisi päähänsä mennä jossain syrjässä naimisiin. Toki olen ollut häissä esim. Haikon kartanossa, ja sieltä otettiin kimpassa tilataksit takaisin Helsinkiin, koska ei kukaan mennyt hääjuhliin autolla kun ei kuitenkaan ole ajokunnossa paluumatkalla.

No mulla esim. serkkuni meni naimisiin tässä muutama vuosi sitten. Hänen vaimonsa on kotoisin naapurikaupungista ja vihkikirkko ja jatkopaikka olivat sitten siellä (välimatkaa noin 25 km). Paljon oli vieraita tulossa kuitenkin myös serkkuni ja minun kotikaupungista, joten he vuokrasivat bussikuljetuksen sinne hääpaikalle. Samalla bussilla pääsi sitten illalla poiskin, oli aikasempi kuljetus niille jotka halusivat jo aiemmin kotiin ja sitten oli myös myöhäisempi kuljetus niille, jotka jaksoivat juhlia loppuun asti. Oikein fiksu systeemi mielestäni, ei tarvinnut kenenkään miettiä ajokuntoaankaan.

Vierailija
85/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde edes treffeille ajokortittoman naisen kanssa vaikka asun PK-seudulla. Näitä saa aina myöhemmin kuskeilla paikasta toiseen.

Vierailija
86/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla kulkemisen pitäis olla paljon yleisempää. Järkevät ihmiset ajattelee ympäristöä. Väliinpitämättömät, laiskat ja tyhmät omistaa jopa kaksi autoa, joilla ajelee jopa matkat jotka menis vartissa pyörällä ja saastuttaa meidän maapallon.

Vierailija
87/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä millaista minäminäporukkaa nämä kortittomat on. MINUA ei ole tähän päivään mennessä kiinnostanut mennä. Niin, että jos tulisi kutsu esim. häihin johonkin vähän syrjempään, niin evvk, koska skutsi. Ja hei kuka käy jossain metsässä anno domini 2019

Häihin johonkin syrjempään? Ei tule mieleen ketään tuttua, joka saisi päähänsä mennä jossain syrjässä naimisiin. Toki olen ollut häissä esim. Haikon kartanossa, ja sieltä otettiin kimpassa tilataksit takaisin Helsinkiin, koska ei kukaan mennyt hääjuhliin autolla kun ei kuitenkaan ole ajokunnossa paluumatkalla.

No mulla esim. serkkuni meni naimisiin tässä muutama vuosi sitten. Hänen vaimonsa on kotoisin naapurikaupungista ja vihkikirkko ja jatkopaikka olivat sitten siellä (välimatkaa noin 25 km). Paljon oli vieraita tulossa kuitenkin myös serkkuni ja minun kotikaupungista, joten he vuokrasivat bussikuljetuksen sinne hääpaikalle. Samalla bussilla pääsi sitten illalla poiskin, oli aikasempi kuljetus niille jotka halusivat jo aiemmin kotiin ja sitten oli myös myöhäisempi kuljetus niille, jotka jaksoivat juhlia loppuun asti. Oikein fiksu systeemi mielestäni, ei tarvinnut kenenkään miettiä ajokuntoaankaan.

Tässä malliesimerkki siitä, että on jonkun muun ongelma miettiä miten minä kuljen, jotta saan itse vain istua perseelläni ja selata aaveeta ja etten vaan joudu, gasp, ottamaan vastuuta mistään koska olisin varmasti surkea kuski ihihihi. T. Tyhmä nainen

Vierailija
88/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen asia mikä saisi aikuiselta ihmiseltä löytyä.

Pakko sanoa, että nyt oli todella hyvät perustelut.

Ei sillä tee mitään jos asuu paikassa missä autoa ei tarvi ja näinollen ei ole autoa tarkoituskaan ostaa.

Jos esim. Helsingissä asuisin niin en olisi korttia koskaan hankkinut mutta asun maalla missä oma auto on pakollinen niin pakko olla kortti ja auto.

Vierailija
89/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri itse yritän päästä kortittomasta riippakivestä vähän eroon. 

-ttu kun kerran erehtyy kuskaamaan jonnekin bensarahoja vastaan, sitten huomaat olevasi pari kertaa kuussa koko päivän tai hyvässä lykyssä koko viikonlopun jossain hevonkuusessa kuskina. Ei siinä mitään, ajaminen on ok, tuleva ammatti jopa, kuskattava maksaa kitisemättä bensarahat ja ruoan, kahvin, jotain napsittavaa. 

Mutta se aika. Se on pois mun omasta ajasta, mun omista harrastuksista, omista jutuista. Vieläpä vammaisilla aikatauluilla (la aamuna ylos 06.30, ei ole mun juttu). Ja se on olevinaan joku hiton itsestäänselvyys. Nyt olenkin opetellut sanomaan että en uskalla luvata/en tiedä niin pitkälle. Ei vaan kiinnosta. Samoin pitäs toki pienissä reissuissa, kuten kaupassa jne käyttää täällä kotona, joista ei makseta mitään. 

Jos koette että ette sitä korttia ja autoa tarvi, niin eläkää sitten myös sellasta elämää. Joojoo, oisin voinut heti sanoa ei, mutta ei sitä tajunnut että kun kerran kaksi tarjoutuu, onkin automaationa sitten toisen privaattitaksi ja harrastuksen mahdollistaja. -__- 

Vierailija
90/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39v akateemisesti koulutettu IT alalla oleva kortiton nainen. Samaa ikäluokkaa olevilla tuttavillani n. puolella on ajokortti. Itse muutin maalta kaupunkiin 15v ja sen jälkeen olen tullut toimeen julkisilla, taksilla ja polkupyörällä. Miksi olisin ajanut kortin, kun opiskelijana minulla ei ollut edes varaa ostaa ja ylläpitää autoa. Työelämässä ollessani taas olen aina asunut urbaanissa ympäristössä ja hyvän joukkoliikenteen parissa.

Myös tuttavapiirini kortilliset ovat suurin vasta nyt neljänkympin tienoilla ostaneet autoja. Sitä ennen julkisilla kulki suurin osa. Jo pysäköinti Helsingin kantakaupungissa on haasteellista ja oikeasti harvalla luonnontieteellisen opiskelijalla yliopistossa oli autoa. Auto kuuluu elämänvaiheeseen, jossa muutetaan Espooseen omakotitaloon, ei kantakaupungin yksiön/kaksion asukkaalle.

Nyt äitiyslomalla lapsen kanssa pääsen vielä paikallisilla näppärästi kaikkialle mihin minun pitääkin päästä pääkaupunkiseudulla. Töihinpaluuseen olen ajatellut kortin ajaa, jotta päivähoitoon viennit helpottuisivat.

Jos olisin jäänyt maaseudulle nuorena, niin luonnollisesti olisin ajanut kortin heti 18v, siellä se olisi ollut järkevääkin.

Vierailija
91/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö kortittomat käy koskaan kenenkään mökillä?

Vierailija
92/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö en minä ainakaan, kun ei tutuillani ole mökkejä. 

Vierailija
93/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä malliesimerkki siitä, että on jonkun muun ongelma miettiä miten minä kuljen, jotta saan itse vain istua perseelläni ja selata aaveeta ja etten vaan joudu, gasp, ottamaan vastuuta mistään koska olisin varmasti surkea kuski ihihihi. T. Tyhmä nainen

Siis miten joku saa tuostakin väännettyä negatiivisen asian, että hääpari OMASTA ALOITTEESTAAN halusi helpottaa vieraiden viihtymistä ja tarjota heille kuljetuksen? :D Tätä tosiaan ei kukaan heiltä ollut vaatinut. Ja suurimmalla osalla olisi ne kortit kyllä löytyneet.

Vierailija
94/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten joku saa tuostakin väännettyä negatiivisen asian, että hääpari OMASTA ALOITTEESTAAN halusi helpottaa vieraiden viihtymistä ja tarjota heille kuljetuksen? :D Tätä tosiaan ei kukaan heiltä ollut vaatinut. Ja suurimmalla osalla olisi ne kortit kyllä löytyneet.

Samaa ihmettelin! Ja etenkin kun häissä on käytännössä aina tarjolla alkoholia, niin ihmiset ei edes halua olla autolla niissä häissä vieraana.

Vierailija
95/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö en minä ainakaan, kun ei tutuillani ole mökkejä. 

Ja edelleen, ööö, täysin mahdotonta että ikinä tällaiseen ihmiseen tutustuisit.

Vierailija
96/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun ystävistäni kaikki tulevat Helsingin keskustaan junalla/metrolla/bussilla, vaikka ajokortti ja auto löytyisikin. Parkkimaksut kun ovat keskustassa sen verran kalliita ja joukkoliikenne toimii hyvin.

Vierailija
97/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai siinä mitään, ei sitä korttia oo pakko hommata, mutta se ettei sitä hommaa, kertoo vain köyhyydestä ja köyhyys on aina säälittävää. Enkä usko, että kukaan tervejärkinen ihminen kulkisi mieluummin bussilla kuin omalla autolla. Että selittäkää vaan itellenne ja toisille noita typeriä valheitanne "kuljen ennemmin bussilla" koska se on täyttä p..askaa. Ei, sinä et varmasti kulkis bussilla ellei ois aivan pakko. Ja sun on pakko, koska et omista ajokorttia, etkä aio sitä hommata, koska olet köyhä.

Olipas typerä kommentti. Ei se liity köyhyyteen millään tavalla onko kortti vai ei. Varmaan luulet yleensäkkin että jos jollain ihmisellä ei ole jotain niin se on automaattisesti köyhä?

Fiksua se on kulkea julkisilla jos julkisten aikataulut täyttää omat tarpeet. Sekä onhan autossa kulujakin huollot jne. eikä sekään kerro köyhyydestä jos ei halua autoa huoltaa. Miksi sitä tuhlata rahaa sellaisen asian huoltamiseen mitä ei edes oikeasti tarvitse eli heittää rahaa menemään.

Mulla on rahaa mutta en käytä sitä kuin itelleni tarpeellisiin asioihin. Puhelin on 150e perus luuri koska en tee kalliimpien ominaisuuksilla yhtään mitään. Tämä täyttää tarpreeni täydellisesti. Hukkaanhan rahaa menisi jos ostaisin 1500e puhelimen.

Vierailija
98/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin! Ja etenkin kun häissä on käytännössä aina tarjolla alkoholia, niin ihmiset ei edes halua olla autolla niissä häissä vieraana.

Aika WT tarjoilla häissä alkoholia.

Vierailija
99/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko todeta, että vitutti kyllä, kun takavuosina olin kollegan kanssa lähdössä firman autolla työmatkalle Kainuuseen, ja hän siinä autoa pakatessa (Espoossa) totesi: "Niin muuten, mulla ei oo sitten ajokorttia." Ap voinee ihan itsekin arvata, miksi olin naama norsunrutulla koko matkan?

Vierailija
100/248 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun on eksynyt joku katkera maalaismies, joka ei ymmärrä, että esim. pk-seudulla suuri osa työmatkoista on nopeampi mennä julkisilla (juna, metro) kuin autolla, koska kehätiet ja vihdintiet ja itäväylät ja muut on täysin tukossa autoruuhkasta. Ja että kun asuu Töölössä tai Punavuoressa, niin ei siellä ole parkkipaikkoja niille autoille, joten autoa ei oikein voi omistaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä