Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?

Vierailija
06.01.2019 |

Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.

Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..

Kommentit (248)

Vierailija
141/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa vai niin... itse kyllä olen huomannut sen juuri päinvastoin. Että ajokortittomilla tuntuu olevan joku ihme tarve perustella kortillisille sitä, että miksei omista ajokorttia. "Mä pääsen niin kätevästi bussilla töihin, etten tarvi..." tai jotain että "ei se siitä rahasta ole kiinni, mutta kun en vain tarvitse".

Mulle ja varmasti monelle muullekin kortilliselle on aivan se ja sama millä sinä kuljet minnekin. Ei vähempää voisi kiinnostaa.

Perustelen vain silloin, jos kysytään, tai ruvetaan heittämään tuollaista läppää että "eikös se nyt olisi vähän kuin yleissivistykseen kuuluva asia". En muuten. 

Liikennesääntöjen osaaminen on ehdottomasti yleissivistystä ja valitettavasti moni kortillinenkaan ei osaa niitä kunnolla saati sitten kortittomat. Suuri osa korittomista tuntuu kuvittelevan että liikennesäännöt koskee vain autolijoita.

Asia, jota olen ihmetellyt: Miksi liikennesääntöjen opettaminen on jokin autokoulujen yksinoikeus? Tieliikennelaki löytyy verkosta, mutta lakitekstiä on aika raskasta tavata.

Koulussa meille aikoinaan opetettiin liikennesääntöjä jalankulkijan ja pyöräilijän näkökulmasta, mutta siihen aikaan ei liiemmin ollut esim. kevyen liikenteen väyliä, joten niitä koskevista säännöistä en saanut mitään tietoa. Ja pyöräilijän väistämissäännöt ovat sitten kouluaikojeni muuttuneet.

Olisi kyllä asiallista olla jokin sivusto, josta me kortittomatkin voisimme kerrata liikennesääntöjä ja päivittää tietouttamme! Ehkä onkin; en vain tiedä missä.

Vierailija
142/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kortittomat Ekana kiskomassa märkää ja sitten joutuu kuuntelemaan niiden känniördäystä. Kortittomuus on WT.

Mitä ihmettä? Minun tuttavapiirissä on useita kortittomia ikäluokassa 35-45, kaikki korkeasti koulutettuja ja fiksuja eikä kukaan käy jollain ryyppyreissuilla eikä ördää (voi apua mikä sana) vaan jos juo alkoholia niin se on jotain parempaa viiniä ruoan kanssa.

Sellaista sen on av-mammojen mielikuvitusystäväpiirissä.

-Akateemisia

-Fiksuja

-Vain hienoja viinejä 1-2 krt. vuosi

-Kaikki vaan niin paljon hienompaa ja parempaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki kortittomat pummaa kyytiä. Ihan turha höpöttää että ette pummaa, yhtään kortitonta en ole tavannut joka ei pummaisi.

Kertoo enemmän sinun tuttavapiiristäsi kuin meistä kortittomista. Onko teillä tapana pummata kaikkea muutakin? Tupakkaa, yösijaa, pikku vippiä,...

Vierailija
144/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaistaitoihin, ja yleissivistykseen kuuluu autolla ajon osaaminen, siinä missä moni muukin asia. Ajokortti on vain kallis näyttö siitä että osaa tätä tehdä. Autolla ajo kannattaa siis opetella, vaikka ei korttiin haluaisikaan rahaa laittaa.

Sen ihmettely että joku ei osaa tällaista asiaa, on sama kuin ihmetteleisi sitä miksi toinen ei tiedä minä vuonna Suomi itsenäistyi, tai mitä tarkoittaa fas-ismi

Osaan ajaa GTA:ssa autoa melko hyvin. Voisitko kuvitella että voisin harjoitella autollasi jossain parkkipaikalla turvallisesti, kun en ole koskaan autolla ajellut?

Pelkään myös autoilua tosi paljon mutta yleissivistävässä mielessä olisin valmis uhraamaan jonkun tai joidenkin autoja, jos siitä ei minulle suututa.

Mitä mieltä ihmiset ovat siitä että ajokortti olisi pakollinen osa toisen asteen opintoja?

Siinähän se tulisi hoidettua sitten, kun on niin tärkeä. Aika moni kyllä pelkäisi autoilua ja se voisi johtaa opintojen lopettamiseen :/

T: Erska 37

Vierailija
145/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa vai niin... itse kyllä olen huomannut sen juuri päinvastoin. Että ajokortittomilla tuntuu olevan joku ihme tarve perustella kortillisille sitä, että miksei omista ajokorttia. "Mä pääsen niin kätevästi bussilla töihin, etten tarvi..." tai jotain että "ei se siitä rahasta ole kiinni, mutta kun en vain tarvitse".

Mulle ja varmasti monelle muullekin kortilliselle on aivan se ja sama millä sinä kuljet minnekin. Ei vähempää voisi kiinnostaa.

Perustelen vain silloin, jos kysytään, tai ruvetaan heittämään tuollaista läppää että "eikös se nyt olisi vähän kuin yleissivistykseen kuuluva asia". En muuten. 

Liikennesääntöjen osaaminen on ehdottomasti yleissivistystä ja valitettavasti moni kortillinenkaan ei osaa niitä kunnolla saati sitten kortittomat. Suuri osa korittomista tuntuu kuvittelevan että liikennesäännöt koskee vain autolijoita.

Asia, jota olen ihmetellyt: Miksi liikennesääntöjen opettaminen on jokin autokoulujen yksinoikeus? Tieliikennelaki löytyy verkosta, mutta lakitekstiä on aika raskasta tavata.

Koulussa meille aikoinaan opetettiin liikennesääntöjä jalankulkijan ja pyöräilijän näkökulmasta, mutta siihen aikaan ei liiemmin ollut esim. kevyen liikenteen väyliä, joten niitä koskevista säännöistä en saanut mitään tietoa. Ja pyöräilijän väistämissäännöt ovat sitten kouluaikojeni muuttuneet.

Olisi kyllä asiallista olla jokin sivusto, josta me kortittomatkin voisimme kerrata liikennesääntöjä ja päivittää tietouttamme! Ehkä onkin; en vain tiedä missä.

Minulle autoilu sen vauhdin ja pelottavuuden takia on ehdoton oksetus ja inhotus.

Täytyy sanoa että en opettelisi autoiluun liittyviä asioita mitenkään ellei niitä koulussa opetettaisi pakolla.

T; Erska 37

Vierailija
146/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen varmaan tunnistaa lähipiiristään sen ylpeän autottoman, joka alkaa puhua bussiaikataluista ja sen jälkeen hieman vastentahtoisesti suostuu siihen että autollinen heittää hänet sinne minne on menossa ;)

Harvemmin matkustelen ehkä kerran viidessä vuodessa pidemmälle missä tarvitaan junaa tai bussia.

Tämän ja aikaisempien autoketjujen perusteella en kyllä tule olemaan tekemisissä autoilijoiden kanssa.

Tuntuu että auto on muuttanut autoilijoiden persoonaa kärsimättömäksi ja tietyllä tavalla itsekkään ylpeäksi.

Jos otan kyydin vastaan niin myöhemmin kyräillään rahaa siitä ja jos antaa rahaa niin bensaraha oli liian pientä. Sitten autottomuus nähdään pöyhkeytenä, vaikka taustalla voi olla ihan vauhdin pelko ja kuoleman pelko.

Samalla tavoin kuin älypuhelimen käyttäjät niin näkisin että autoilijat ovat päästään vialla.

Kannattaisi vähentää niiden laitteiden käyttöä. Ne muuttaa persoonaa agressiiviseksi ja kärsimättömäksi.

Tämä ketju kyllä aiheutti paljon ahdistusta autoilijoita kohtaan. Pidän teitä todella outoina ja tulen jatkossakin pelkäämään teitä henkisessä muodossa ja myös liikenteessä murhaavassa muodossa.

Mielestäni maailma olisi vähemmän ahdistava, jos autoja ei olisi niin paljon.

Se vauhti ja kuoleman ilmapiiri ympärillä, niin ympäristön kannalta kuin kaikkien elävien, jotka yrittävät henkensä edestä päästä tien yli.

Tämä ketju sen teki.

Vierailija
147/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.

Sama mulla. Ajamatta ei opi. Ja vaikea mennä liikenteeseen, kun moni siellä niin agressiivinen ja vihaa kokemattomia kuskeja. Tekee jopa kiusaa.

Autoilu tekee ihmisestä pahan. Se vääristää luonnetta. Tekee kärsimättömäksi ja vihaa lietsovaksi.

Ainakin sellaisen kuvan olen saanut liikenteessä ja näissä aihe vapaan ketjuissa.

Jopa julkisen kuskit saattavat kohottaa nyrkkiä ja pysäyttää bussin tien sivuun ja mennä uhkailemaan toisia autoilijoita tappelulla.

En voi ymmärtää sitä vihaa mitä autoilu ihmisille tuottaa. Pelkästään julkisessa jossa bussikuski on vain töissä ja ei edes menetä mitään, niin pitää ottaa autoilijan rooli niin täydestä että mennään pihaan riitelemään.

Pelkään kuskeja tosi paljon. Omat lapset pelkäävät automatkoja, koska: "isä aina huutaa, miksi isä aina huutaa ja korottaa ääntä?"

Vierailija
148/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.

Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..

Ajokortittomuus/autottomuus kutistaa sosiaalista piiriä ja osallistumista. Tämä on fakta, tiedän sen itse kokemuksesta. Ajokortti ja auton pitäminen on kallista, mutta mahdollistaa valtavasti asioita jotka eivät onnistu julkisilla. Kun porukassa on 'yksi' jolla ei ole tätä kykyä, niin muiden pitää sovittaa omat menonsa/suunnitelmansa/tekemisensä sen mukaan, että ne sopii autottomalle.

Tosiasia vain on, että autolliset menevät ja tulevat silloin kun huvittaa, joustavasti muuttavat suunnitelmia matkalla ja 'koukkaavat' autottomat kyytiin ja kyydistä ei koskaan makseta sen todellisia kustannuksia, vaan muodollinen 'bensaraha'.

Minun tuttavapiirissäni auton hankkiminen on liittynyt elämänvaiheeseen, jossa hankitaan lapsia ja ehkä vähän isompi asunto, ja koska sellaiset ovat vähänkään lähempänä keskustaa sairaan kalliita niin muutetaan jonnekin skutsiin. Ja sitten kohta alkaakin se rumba että ei mennä ja tulla silloin kun huvittaa, vaan ns. lasten ehdoilla, eli niitä päiväkotiin, kouluun ja harrastuksiin kuskaten.  Kyllä, osallistumiseni heidän sosiaalisiin piireihinsä on ruvennut kutistumaan, mutta ei siksi että olisi jotenkin vaikea piipahtaa kylälemässä - kyllä heille yleensä edelleen pääsee julkisilla tai ainakin taksilla - vaan siksi ettei heillä vain ole aikaa, ovat ihan puhki. Ne ruuhkavuodet näes. 

Muuten en osaa kuvitella, mitä nuo hehkuttamasi auton mahdollistamat menot ovat. No en kai kun olen autoton. Antaisitko käytännön esimerkkejä? Mistä kaikesta olen jäänyt paitsi?

Vierailija
149/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä me joilla on kortti pyytävät ihan järjettömiä hintoja kuskauksestaan, ihan kuin sen kortittoman pitäisi maksaa autosta koko vuoden kulut. Bussi Porista Turkuun maksaa 8€ Kaveri joka oli menossa kysyi tulenki kyydissä kun hönkin on menossa, kysyin hintaa niin 30€ Olis ollu hyvä. Juu sai mennä yksin, että kai se vituttaa kun ei saa kaverilta nyhdettyä koko bensarahaa.

Ihan tosissasiko vertaat nyt bussimatkaa henkilöautoon? Tiedätkö, että autot kulkee bensalla tai dieselillä ja se maksaa? Se auton omistaja joutuu siis todellakin tankkaamaan, että pääsee paikasta a paikkaan b. Ja ne bensakulut maksetaan kaikkien osallistujien kesken eli jos teitä on kaksi niin puoliksi. Lisäksi on vielä se kuskin vaiva, auton muut kulut jnejne.

Olet ehkä trolli, mutta valitettavasti tiedän monta kortitonta, jotka todella ovat noin hölmöjä.

Jos saman matkan voi tehdä hintaan 8 €  tai hintaan 30 €, niin tietenkin valitsee halvemman vaihtoehdon. 

Jos kirjoittajan kaveri olisi tarjonnut kyytiä hintaan 7,50, hän olisi saanut sen verran hyvitystä. Nyt jäi paitsi ja joutuu maksamaan kaiken itse. Ihan normaalia markkinoiden logiikkaa. Ei kai kirjoittajalla ollut mitään velvollisuutta ihan hyvää hyvyyttään kaverinsa autoilua tukea valitsemalla itselleen kalliimpi matkustusvaihtoehto?

Vierailija
150/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä me joilla on kortti pyytävät ihan järjettömiä hintoja kuskauksestaan, ihan kuin sen kortittoman pitäisi maksaa autosta koko vuoden kulut. Bussi Porista Turkuun maksaa 8€ Kaveri joka oli menossa kysyi tulenki kyydissä kun hönkin on menossa, kysyin hintaa niin 30€ Olis ollu hyvä. Juu sai mennä yksin, että kai se vituttaa kun ei saa kaverilta nyhdettyä koko bensarahaa.

Turku-pori matkalle menee noin 20-25e summalla bensaa. Eestaas sitten tuo summa kaksi kertaa. 

Vierailija
151/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole autoa, asun kaupungin keskustassa missä on työnikin joten hyötysuhde kustannuksiin nähden olisi surkea. Mulla on kuitenkin BC-kortti ja olen hyvä kuski, mutten erikseen mainosta asiaa. Hymyilen hiljaa itsekseni kun inssimiehet töissä vinoilee mulle aina kun puhe menee ajamiseen. On se kumma mistä kaikesta pienet ihmiset voi tuntea paremmuutta ja koittaa pönkittää huonoa itsetuntoaan.

Vierailija
152/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilu loppuu suomessa muutamassa vuodessa, jos persuja ei äänestetä.

Vierailija
153/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyi että miksi en tullut autolla, ja sitten nyrpisteli kun otin kuohuvaa väliajalla, kun mitäs väliä sillä, olin pyörällä.

Liikennejuopumus se on polkupyörälläkin päihtyneenä ajo. Siitä vain ei ole ollut tapana jakaa rangaistuksia.

Itse en uskaltaisi, liikenne tuntuu ihan tarpeeksi vaaralliselta selvin päinkin pyöräillessäni. Reaktio- ja havaintokyky sekä tasapaino heikkenee alkoholista kuitenkin.

Vierailija
154/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri, jolla oli samanikäinen lapsi kuin minulla, tarjosi eedestakaisesta kyydistä kouluun ja takaisin 2 e. Sinä vuona oli niin kamalat talvikelit, että lapsia oli pakko viedä kouluun, vaikka matkaa oli vain 3km. Kävin silloin sellaisissa töissä missä pystyin kuskaamaan, kaverillani oli myös aamut ja iltapäivät vapaana, ja omisti sekä kortin että auton, mutta ei millään viitsinyt sitä että oltaisiin kuskattu puoliksi ne molemmat lapset. Mieluummin mä olisin päivässä maksanut sen 2e jollekin joka hakee lapseni kotiovelta ja vie kouluun, kun nähnyt sen vaiva latiiaa auto lämmitykseen, ja tehdä lumityöt, skrapata lasit jne. Itse asiassa olisin voinut maksaa vaikka vitosen per päivä. Kun tämä ei käynyt kaverilleni, "koska vienhän minä oman lapseni muutenkin kouluun, niin siinä samalla" niin meillä alkoi joka aamu olemaan "jotain menoa ennen koulun alkua, ja sen jälkeen" ja kaverin lasta ei tästä syystä enää otettu kyytiin. Noh, kaveri kuskasi sitten itse lapsensa.

Vierailija
155/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla varsin tylsä elämä kaikilla ketjun autottomilla, jos vain muutaman kerran vuodessa käydään kävelymatkaa kauempana kotoa. Ja silloinkin matkustetaan junalla tai lentokoneella, ettei vahingossakaan näkisi esimerkiksi luontoa. :--------D

Vierailija
156/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, kun osa on sitä mieltä, että kaikilla pitäisi olla ajokortti ja auto ja sitten kuitenkin valittavat autoillessaan huonoista kuskeista. Ei kaikista ikinä tule hyviä autolla ajamisessa, joten on hyvä, että edes ne jotka asian tajuavat, jättävät ajamisen muille.

Vierailija
157/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla varsin tylsä elämä kaikilla ketjun autottomilla, jos vain muutaman kerran vuodessa käydään kävelymatkaa kauempana kotoa. Ja silloinkin matkustetaan junalla tai lentokoneella, ettei vahingossakaan näkisi esimerkiksi luontoa. :--------D

Ihan yhtä lailla kai junasta näkee luontoa, kuin autostakin...

Vierailija
158/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, kun osa on sitä mieltä, että kaikilla pitäisi olla ajokortti ja auto ja sitten kuitenkin valittavat autoillessaan huonoista kuskeista. Ei kaikista ikinä tule hyviä autolla ajamisessa, joten on hyvä, että edes ne jotka asian tajuavat, jättävät ajamisen muille.

Tää on ihan sama, kun sanoisit että oot huono tekemään töitä niin jätät suosiolla muille. Ihan kuin muka tekisit jonkun palveluksen, voi sinua ylijumalaa, ole meille armollinen. Saatana.

Vierailija
159/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä lailla kai junasta näkee luontoa, kuin autostakin...

Niin, koska jos junasta näkee jonkun mielenkiintoisen paikan, sen kun pysäytät junan ja menet ulos kävelemään! Eiku...

Vierailija
160/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen asia mikä saisi aikuiselta ihmiseltä löytyä.

Miksi ihmeessä? Tiedän montakin tapausta, jotka voisivat pysyvästi luopua kortistaan. Esimerkiksi appiukkoni. En haluaisi päästää lapsiamme hänen kyytiin, mutta vaimon painostuksesta suostun välillä pitkin hampain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan