Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?
Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.
Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä me joilla on kortti pyytävät ihan järjettömiä hintoja kuskauksestaan, ihan kuin sen kortittoman pitäisi maksaa autosta koko vuoden kulut. Bussi Porista Turkuun maksaa 8€ Kaveri joka oli menossa kysyi tulenki kyydissä kun hönkin on menossa, kysyin hintaa niin 30€ Olis ollu hyvä. Juu sai mennä yksin, että kai se vituttaa kun ei saa kaverilta nyhdettyä koko bensarahaa.
Ihan tosissasiko vertaat nyt bussimatkaa henkilöautoon? Tiedätkö, että autot kulkee bensalla tai dieselillä ja se maksaa? Se auton omistaja joutuu siis todellakin tankkaamaan, että pääsee paikasta a paikkaan b. Ja ne bensakulut maksetaan kaikkien osallistujien kesken eli jos teitä on kaksi niin puoliksi. Lisäksi on vielä se kuskin vaiva, auton muut kulut jnejne.
Olet ehkä trolli, mutta valitettavasti tiedän monta kortitonta, jotka todella ovat noin hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vituta. Lähinnä vain itsekseni mietin miten kukaan pärjää ilman... En muuten tunne ketään jolla ei olisi korttia. Mummollani, joka kuoli yli kolme vuotta sitten 89v iässä, ei ollut. Mutta toisella mummolla on.
Asunkin Lapissa, av mammojen kehien ulkopuolella periferiassa ”landella” tai jotaki semmosta.Esim.siten pärjää että asuu alle 1km päässä kaikista palveluista. Ruokakaupat, vaatekaupat, lääkäri, hammaslääkäri, ravintolat, teatteri, kirjasto, uimahalli, koulut, päiväkodit yms. Sinne minne ei voi kävellä voi pyöräillä tai mennä bussilla, junalla tai lentokoneella.
Oletpas fiksu. Me vähemmän fiksut asutaan ihan omaa tyhmyyttämme pikkukylissä, joissa hyvä että yksi kyläkauppa, koulu ja kela löytyy. Ei täällä ole vaatekauppoja, ravintoloita, teattereita tai uimahalleja. Mutta kotioveltani voin astua vaikka jokeen uimaan, lohestamaan, mennä metsään ja marjaan, hiihtolatuja riittää, voin mennä kelkkailemaan, käydä pilkillä, pulkkamäessä lasten kanssa, liikkua ja nauttia tunturimaisemissa yllin kyllin. Pistän nuotion ja paistan makkarat tähtitaivaan alla revontulia katsellen mikäli siltä sattuu tuntumaan. Ei tarvitse sillä bussilla matkustaa kauas edes nähdäkseen puhtaan taivaan. Helsinkiin joudun joskus töiden vuoksi lentämään (naapurikunnassa lentokenttä. Ei kulje bussia sinnekään). Niin, elämä on valintoja. Aloitus ei kuitenkaan käsitellyt sitä. En kaipaa täältä kaupungin keskustaan mutta auto on pakko olla.
Olen siis perheellinen nainen, 34v, akateemisesti korkeakoulutettu ja erittäin hyväpalkkaisessa työssä. Tämä siis sossu-huutelijoille vaan tiedoksi.
No siksi kun autottomia saa jatkuvasti olla kyyditsemässä johonkin. Bensarahaa ei näiltä kuskattavilta yleensä saa.
Huomaa kyllä millaista minäminäporukkaa nämä kortittomat on. MINUA ei ole tähän päivään mennessä kiinnostanut mennä. Niin, että jos tulisi kutsu esim. häihin johonkin vähän syrjempään, niin evvk, koska skutsi. Ja hei kuka käy jossain metsässä anno domini 2019
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Kyllä se vituttaa, kun lähdetään kaveriporukalla pitkälle matkalle missä vaihdetaan kuskeja niin, että jokainen ajaa vuorotellen, mutta yksi ajokortillinen vain loisii kyydissä, kun ei halua ajaa ja kaikki muut joutuvat ajamaan. Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole.
Kuulostaapa oudolta tilanteelta, en nyt keksi mikä tuollainen matka edes voisi olla. Asun Helsingissä, ja jos kavereiden kanssa lähdetään pitkälle matkalle niin ei kenellekään tule mieleen lähteä autolla vaan junalla tai lentokoneella. Tämä koskee niin Lapin matkoja kuin vaikka festareita jossain Seinäjoella.
Vierailija kirjoitti:
Samaa narinaa olen kuunnellut ikäni. Jos ajokortti on kansalaistaito niin sitten se ajokoulutus pitäisi saada ilmaiseksi. En pummaa kyytejä, käytän mielelläni julkista tai taksia. Ja tiedän etten olisi hyvä kuski.
Autokoulu pitäisikin sisällyttää oppivelvollisuuteen ja käydä oppiaineena peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä millaista minäminäporukkaa nämä kortittomat on. MINUA ei ole tähän päivään mennessä kiinnostanut mennä. Niin, että jos tulisi kutsu esim. häihin johonkin vähän syrjempään, niin evvk, koska skutsi. Ja hei kuka käy jossain metsässä anno domini 2019
Tiedätkö että on olemassa sellainen palvelu kuin TAKSI
Vierailija kirjoitti:
Häihin johonkin syrjempään? Ei tule mieleen ketään tuttua, joka saisi päähänsä mennä jossain syrjässä naimisiin. Toki olen ollut häissä esim. Haikon kartanossa, ja sieltä otettiin kimpassa tilataksit takaisin Helsinkiin, koska ei kukaan mennyt hääjuhliin autolla kun ei kuitenkaan ole ajokunnossa paluumatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että on olemassa sellainen palvelu kuin TAKSI
Niin, että nämä samat joiden mielestä 15e välistä Turku-Helsinki on liikaa, maksaisivat vaikkapa 100e taksista. Taksista, jota nykyaikana ei edes välttämättä saa syrjäseudulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä kun sanon jollekin tyypille että lähdepäs tuonne hoitamaan tuo homma niin vastaus on "ei ole ajokorttia". No, sitten pitää itse lähteä kun toinen jää toimistolle makoilemaan.
Tän takia kannattaa ottaa vain kortillisia ja autollisia töihin. Ja av-mameille tiedoksi, että kyllä me maksamme kilometrikorvaukset ja palkka on muutenkin kohdallaan.
Työntekijltä pitääkin aina kysyä ajokortti, luottokortti ja aseen hallussapitolupa.
Ajokortti = ei päihdetaustaa ja terve
Luottokortti = ei taloudenhallintaongelmia ja luottotiedot kunnossa
Aseen hallussapitolupa = ei päihdeongelmia, ei väkivaltatuomiota eikä muita vakavia rikoksia, ei milenterveysongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häihin johonkin syrjempään? Ei tule mieleen ketään tuttua, joka saisi päähänsä mennä jossain syrjässä naimisiin. Toki olen ollut häissä esim. Haikon kartanossa, ja sieltä otettiin kimpassa tilataksit takaisin Helsinkiin, koska ei kukaan mennyt hääjuhliin autolla kun ei kuitenkaan ole ajokunnossa paluumatkalla.
Eikä tule mieleen, että saattaisit jonain päivänä tutustua sellaiseen ihmiseen, joka näin voisi tehdä? Voi hyvää päivää että on kapea maailmankatsomus.
Aloittajalle: Jotkut ihmiset nyt ovat vain niin yksinkertaisia, että he ajattelevat että kaikkien pitää olla kuin he tai enemmistö. Usein he ovat mahdollisimman samanlaisia kuin enemmistö, jotta kokevat olevansa hyviä ja normaaleja. Sitten he tavallaan buustaavat itsetuntoaan kyselemällä että " Miksi sä et tee näin ja noin, kyllä sun pitäis, kun kaikki muutkin" Uskottelevat siis itse olevansa parempia kun ovat kuten enemmistö. Paitsi tuo ajokorttiasia, niin näihin kysymyksiin kuuluu yleensä kysymykset parisuhteesta, lapsista jne. Varmaan lukemattomille ovat tuttuja kysymykset. "Miksei sulla ole puolisoa? Kyllä pitäis olla. Eikö oo yksinäistä?" "Miksei sulla ole lapsia? Kyllä pitäis olla. Vanhana kadut" Nuorena kysymyksiin kuuluu: "Mikset sä oollut baarissa viikonloppuna? Kaikki muutkin on" "Miksi sä et juo? Kaikki muutkin juo, muuten ei voi olla kivaa" Ei näiden yksinkertaisten massaihmisten kyselyistä ja kommenteista kannata välittää, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä kun sanon jollekin tyypille että lähdepäs tuonne hoitamaan tuo homma niin vastaus on "ei ole ajokorttia". No, sitten pitää itse lähteä kun toinen jää toimistolle makoilemaan.
Tän takia kannattaa ottaa vain kortillisia ja autollisia töihin. Ja av-mameille tiedoksi, että kyllä me maksamme kilometrikorvaukset ja palkka on muutenkin kohdallaan.
Työntekijltä pitääkin aina kysyä ajokortti, luottokortti ja aseen hallussapitolupa.
Aseen hallussapitolupa = ei päihdeongelmia, ei väkivaltatuomiota eikä muita vakavia rikoksia, ei milenterveysongelmia
On muuten hyvä tiivistelmä! Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä me joilla on kortti pyytävät ihan järjettömiä hintoja kuskauksestaan, ihan kuin sen kortittoman pitäisi maksaa autosta koko vuoden kulut. Bussi Porista Turkuun maksaa 8€ Kaveri joka oli menossa kysyi tulenki kyydissä kun hönkin on menossa, kysyin hintaa niin 30€ Olis ollu hyvä. Juu sai mennä yksin, että kai se vituttaa kun ei saa kaverilta nyhdettyä koko bensarahaa.
Ihan tosissasiko vertaat nyt bussimatkaa henkilöautoon? Tiedätkö, että autot kulkee bensalla tai dieselillä ja se maksaa? Se auton omistaja joutuu siis todellakin tankkaamaan, että pääsee paikasta a paikkaan b. Ja ne bensakulut maksetaan kaikkien osallistujien kesken eli jos teitä on kaksi niin puoliksi. Lisäksi on vielä se kuskin vaiva, auton muut kulut jnejne.
Olet ehkä trolli, mutta valitettavasti tiedän monta kortitonta, jotka todella ovat noin hölmöjä.
Eli jos oletetaan, että sinun auto kuluttaa keskimäärin 7 litraa satasella ja olet yhden hoikan kaverin (niin hoikan, että bensankulutus ei lisäänny merkittävästi hänen kyydissäolostaan) kanssa menossa 50 kilsan päähän, niin bensaahan siinä kuluu 3,5 litraa. Litra maksaa noin 1,5 € eli bensakulut on tuolla matkalla reilu 5 €, josta kaverisi osuus reilu 2,5 € . Eikös tuo Porista Turkuun ole noin 50 kilsaa? Ja tuo yhden kommentoijan kaveri oli vaatinut bensakuluja 30 € siinä missä bussilippu on 8 €. Vai pitääkö kaverin maksaa 50 kilsan kyydissäolosta noin 4 % auton kaskosta ja liikennevakuutuksesta ja lisäksi esimerkiksi 6 % vuosihuollosta ja muutama euro myös siitä, että renkaat kuluvat jokaisella kilometrillä aavistuksen ja pissapoikaakin tuli käytettyä. Eli humpsahti bensakulujen puolikkaan päälle 27 € lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tule mieleen, että saattaisit jonain päivänä tutustua sellaiseen ihmiseen, joka näin voisi tehdä? Voi hyvää päivää että on kapea maailmankatsomus.
En edelleen keksi mikä se syrjempi voisi olla. Olen ollut häissä myös Porissa ja Joensuussa (asun siis Helsingissä), ja molempiin menin julkisilla ja hotellilta otin taksin hääpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensakulut Porista Turkuun eivät todellakaan ole 60€ ja hän sinne oli joka tapauksessa menossa.
No nyt hön sai matkustaa yksin ja ilman mitään bensarahaa koska rupesi ahneeksi.
Hän minua itse alunperin kysyi kyytiinsä, onneksi tajusin kysyä ensin hinnan ennekuin suostuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Kyllä se vituttaa, kun lähdetään kaveriporukalla pitkälle matkalle missä vaihdetaan kuskeja niin, että jokainen ajaa vuorotellen, mutta yksi ajokortillinen vain loisii kyydissä, kun ei halua ajaa ja kaikki muut joutuvat ajamaan. Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole.
Kuulostaapa oudolta tilanteelta, en nyt keksi mikä tuollainen matka edes voisi olla. Asun Helsingissä, ja jos kavereiden kanssa lähdetään pitkälle matkalle niin ei kenellekään tule mieleen lähteä autolla vaan junalla tai lentokoneella. Tämä koskee niin Lapin matkoja kuin vaikka festareita jossain Seinäjoella.
Kerropa. Miten matkustaisit festareille Sodankylän (filmifestarit)? Tai vaikka tulisit edes käymään Lapin laskettelukeskuksissa turistisesongin ulkopuolella, sanotaan vaikka toukokuussa tai kesäkuussa? Ne ”julkiset” on yleensä koulubusseja, jotka kulkee siis kouluvuoden ajan... no toki, kaiken voi suunnitella etukäteen niin että tulee vain silloin kun niitä busseja liikennöi mutta itse en halua olla jonkun toisen määrittelemään aikatauluun sidottu vaan kulkea silloin kun haluan minne haluan.
Eikai siinä mitään, ei sitä korttia oo pakko hommata, mutta se ettei sitä hommaa, kertoo vain köyhyydestä ja köyhyys on aina säälittävää. Enkä usko, että kukaan tervejärkinen ihminen kulkisi mieluummin bussilla kuin omalla autolla. Että selittäkää vaan itellenne ja toisille noita typeriä valheitanne "kuljen ennemmin bussilla" koska se on täyttä p..askaa. Ei, sinä et varmasti kulkis bussilla ellei ois aivan pakko. Ja sun on pakko, koska et omista ajokorttia, etkä aio sitä hommata, koska olet köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten hyvä tiivistelmä! Juuri näin.
Miksi ihmeessä mulla pitäis olla joku aseen hallussapitolupa? Oon kaupungissa asuva nainen, jota ei kiinnosta metsästys. Itsestä on pikemminkin epäillyttävää jos jollain on ase kotona, useimmilla perhesurmaajilla ja joukkosurmaajilla on ollut. Samalla kun niillä on ollut ase, niin niillä on ollut myös päässä pahemmanlaatuisesti vikaa. Sen sijaan moni jolla ei ole asetta on psyykkisesti täysin terveitä. Eli se että ei ole edes minkäänlaista kiinnostusta aseisiin kertoo henkisestä terveydestä.