Myönnän: ärsyttää, että mieheni "kuolaa" hyvää ystävääni
Viikko sitten uutenavuotena vietimme aattoiltaa illanistujaisissa, jossa oli hyvä ystäväporukkani (kaikki siis naisia) sekä osalla miehet aveceina. Ollaan 35-40 vuotiaita, suurimmalla osalla lapsia ja muutama lapseton sinkku. Oli rento ja kiva ilta isolla porukalla, mutta nyt menee hermo kun viimeisen viikon ajan mieheni ei ole paljoa muusta puhunut kuin em. juhlissa olleesta sinkkukaveristani. Vertailee minua tähän ystävääni, sanotaanko vaikka "Mariaan" ja vaikuttaa naiivin ihastuneelta.
Esimerkkejä: (suluissa omat kommenttini)
- Maria ainakin nauroi mun jutuille ja piti mua hauskana. (Maria on oikeasti hyvä keskustelemaan ja kuuntelemaan, mies tulkitsee ehkä tämän jonkinlaisena ihastuksen/ihailun merkkinä ja on siitä lapsellisen innoissaan, eikä tajua että em. käytös on ollut ystävältäni ihan peruskohteliasuutta ja käytöstapoja).
- Marian matkakohteet ovat aidosti mielenkiintoisia, ei halua all-inclusive perhekohteisiin niinkuin sinä. (Marialla ei olekaan kahta pientä lasta ja hän matkustaa/reppureissa yksin paikoissa, jonne en tosiaankaan veisi esikouluikäisiä lapsia).
- Maria sanoi, että meikkaa arkeanakin. (Jos mä joskus meikkaan arkena, on mies saattanut kommentoida tyyliin "ketä varten sä värjäät naamaas", nyt Marian arkimeikkaaminen onkin jotain elämää suurempaa.)
- Maria sanoi mua herrasmieheksi (tilanteessa "saanko auttaa takin päälle?" "Kyllä kiitos, onpa herrasmiesmäistä". Mies ei mun kanssa itse tarjoudu edes kantamaan kauppakasseja.)
- Marian mielestä kerran viikossa xxx (miehen aikaavievä harrastus, kerralla melkeinpä koko päivä) ei ole todellakaan paljon. (Maria sanoi jotain tyyliin "joo kun innostuu jostain, niin kyllähän sitä haluaisi tehdä vaikka kuinka").
- En tajua, miten Maria voi näyttää niin nuorelta ja hyvältä (Tämän olen kuullut jo toooosi monta kertaa, on tullut asia selväksi).
- Miksi sulla ei voi olla samanlaista kroppaa kuin Marialla, ei ikä ole syy plösähtää. (Ei ehkä ikä, mutta Maria harrastaa kehonrakennusta ja salitreeniä 5-6 kertaa viikossa joten hänen kroppaansa en vertaisi keskivertoihmisen kroppaan. Plus mieheni kroppa on ihan tavallinen "isämasu"-mallinen, hänellä ei todellakaan ole varaa puhua plösähtäneestä kropasta).
ja huippuna:
-Marialla oli jotain kivaa hajuvettä. Sä et sitten ilmeisesti voi käyttää. (Mies tietää kyllä, että vältän hajusteita allergia/atopiataustani vuoksi).
Nyt mies ehdottelee, että järjestetään joku illanistujainen, saunailta, tms. jonne kutsuttaisiin Maria myös mukaan "kun oli niin hyvä tyyppi". Tavallaan pitäisi ehkä jopa huvittaa kun mies vaikuttaa niin lapsellisen ihastuneelta, mutta pikku hiljaa huvitus on kääntynyt ärsytykseen. Ihan kuin mä olisin joku kämppis hänelle, kun hän voi kerran tilittää ihastuksensa minulle. Ihan kuin meidän suhde olisi täysin platoninen. TAi niin taitaa jo tosiaan ollakin, ehkä tämä ystävääni ihastuminen vain konkretisoi sen irvokkaalla tavalla.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tollasen jälkeen heittäisin ukon hotellimajoitukseen tai lähtisin itse. Siis ihan oikeesti. Vois sitten molemmat tahoillaan miettiä onko parisuhde enää sitä mitä halutaan. Toki ihastumisia voi tulla ja mennä, mutta ei niistä nyt himassa jutella ja vertailla jne.
Juuri tämä mua loukkaa eniten, siis se että mies puhuu mulle noin avoimesti kuin ei muistaisi kuka olen. En pysty hetkeäkään kuvittelemaan, että miehen ja "Marian" välillä olisi mitään tai koskaan edes tulisi mitään. Harmittaa myös, että miehen todellisuudentaju on siinäkin mielessä ihan hukassa, ettei ymmärrä että on ihan eri asia elää sinkkuelämää nelikymppisenä kuin olla töissäkäyvä kahden lapsen arkea pyörittävä äiti. Kyllä mäkin mielelläni kehuisin miestäni esim. herrasmiesmäiseksi, jos nyt mies vaikka aloittaisi ihan omien tiskiensä päätymisestä astianpesukoneeseen.
ap
Taitaa pitää suhdettanne niin itsestäänselvyytenä, että voi sanoa sulle mitä vaan. Ei osaa enää arvostaa mitä kotona on tarjolla.
Juuri tämä arvostuksen puute ja itsestäänselvyytenä pitäminen :( Mietin tätä ketjua lukiessa, että ei, en usko miehen tekevän tätä alistamisen ja ilkeilyn vuoksi, vaikka jotkut sitä ovatkin ihan järkevästi ehdottaneet. Ymmärrän, että ilkeilymielessä kaveriin "ihastuminen" voisi myös joissain tapauksissa olla toki mahdollista. Mutta enemmän kallistun tähän arvostuksen puutteeseen ja se loukkaa. Tavallaan toivon, että heittäisipä mies noita kommenttejaan edes siinä mielessä, että haluaisi saada minut mustasukkaiseksi. Sehän tarkoittaisi, että jotain tunnetta ja intohimoa on vielä jäljellä. Vaikka en kyllä tietoista ilkeyttäkään toki toivo.
ap
Jospa se arvostuksen puute onkin se, mitä mies kokee suhteessanne. Ja se kumpuaa tällaisena ihastumisena ja siinä, että mies tekee sen ihastumisen selväksi sinulle. Siinä voi olla taustalla miehen toive, että hätääntyisit ja alkaisit arvostamaan miestä enemmän ja kohtelemaan häntä paremmin siinä pelossa että hän katselee tosissaan muita naisia. Tiedän, että ajatus voi kuulostaa perverssiltä, mutta olen mies (se joka kyseli Marian yhteystietoja) ja osaan ehkä jotenkin kuvitella tämän tilanteen miehen kannalta ja miehen ajatusmaailmassa.
Niin siis tarkoitat, että mies kokee etten minä arvosta häntä?
ap
En ole tuo mies joka vastas, niin ymmärsin saman eli miehesi ei koe että arvostaisit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä pantavan oloiselta pakkaukselta tämä Maria. Jos ei aiokaan hankkia lapsia, niin aivan täydellinen. Vaimomatskua jopa.
Tää oli kyllä aika läpinäkyvä naisen kirjoittama provo :D ihan liikaa yritystä.
Nelikymppinen mies täällä terve. Ja ihan täysin tosissani tuon kirjoitin.
Vaikka mä naisena hengailen täällä palstalla, niin nauraisin kippurassa jos mun nelikymppinen mies viettäisi täällä sunnuntai-iltaa. Eli onneksi et ole mun mies:)
Ööh. Täähän on aihe vapaa, eikä mikään ensisynnyttäjien tukifoorumi. Täällä on monenlaista keskustelua ja vilkasta sellaista, toisin kuin useimmilla muilla foorumeilla. Nollaan aivoja vilkkaan viikonlopun jälkeen, istun sohvalla, kattelen telkkaria ja räplään puhelinta. Mitä hiton ihmeellistä tai ei miehelle sopivaa tässä on? En tajua. Selitä.
No mun mies ei nyt halua tätä palstaa lukea ja hyvä niin. Tietty täällä saa kirjoitella kuka vaan, mut kyllä täällä nyt aikamoisena vähemmistönä miehet ovat:)
ohis:
Mä luulen, että täällä on itseasiassa aika paljonkin miehiä ja toivotan lisää miehiä myös tervetulleiksi mukaan! Ja vaikka palsta olisikin alunperin ollut vauva-aiheisille keskusteluille, niin eikö nekään muka koskettaisi periaatteessa myös miehiä? Mun työpaikan miehet kyllä kaikki tietää vauva av:n, ihan yleispalsta tää on nykyään.
Lapsellisen ja säälittävän vaikutelman antaa miehestäsi. Minä jätin kerran erään miehen sillä sekunnilla kun alkoi minua ''testailemaan'': Hän sanoi parvekkeella ollessamme, että alkaa pian seisomaan, kun katseli naapurin naisen tissejä joka oli alhaalla antavassa paidassa. Jestas, puhui minulle kuin jollekkin miespuoliselle kaverille, tosi vastenmielistä. No onneksi ei oltu tunnettu kuin vasta pari-kolme kuukautta.
"Kuule meneppä sen marjan tykö siitä inisemästä jaloista pyörimästä jos on kerta niin kamalaa, pääasia ettei tarvi kuunnella tuota sun ärsyttävää pascanjauhamista"
Noin pohjommaalla akat ratkoo kyseiset tilanteet.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, sen olisin voinut sanoa, että en usko hetkeäkään että ystäväni voisi olla kiinnostunut miehestäni. Olen tuntenut hänet 20 vuotta ja tiedän, että hänen miesmakunsa on ihan erilainen. Mietin myös, että voisiko todella olla, että mies tietoisesti haluaa alistaa minua puhumalla noita juttuja. Kun hänen "ihastuksessaan" on jotain putkiaivoisen yksinkertaista tajuamattomuutta. Ihan kun ei muistaisi, että hei, tuo onkin se minun vaimo, ei kämppis.
Sen kyllä sanoin miehelle, että syy miksi "Maria" on sinkku, on se että hän on ylivaativa miesten suhteen, mm. miehellä pitäisi olla yhtä hyvä kroppa kuin hänellä. Tämä varmasti osui ja upposi mieheen :D
ap
Mutta kyllähän mies muistaa että olet hänen vaimonsa, eikö niin. Ei hän ole unohtanut, kukaan ei unohda. Tämä on päivänselvä asia.
Jokainen myös ymmärtää että muiden yletön kehuminen, muihin vertaaminen ja kritisointi tuntuu pahalta. Tämäkin on päivänselvää. Ei ole normaaliälyistä ihmistä joka ei tuota ymmärrä. Ei yksinkertaisesti ole. Kukaan ei tee tuota tiedostamatta mitä tekee. Jokainen tajuaa tuon. Jokainen.
Ihminen kuitenkin ohittaa nuo päivänselvät asiat. Ehkä siksi että asiaa on liian vaikea käsitellä. Tuo on jokin kummallinen puolustusreaktio. Ihminen valehtelee itselleen että joku ei muka syystä x ymmärrä mitä puhuu joten hän ei tarkoita satuttaa minua.
Täällä oli hiljattain ketju jossa nuori äiti valitteli anoppinsa käytöstä, kun tämä omii vauvan syliinsä ja juttelee vauvalle tyyliin: nyt ei tarvitse itkeä, kun pääsi mummon syliin, mummo osaa lohduttaa. Samalla osoittaen että vauvan äiti ei kykene lastaan lohduttamaan. Tämä nuori äiti sanoi että tuntuu pahalta mutta ei anoppi pahaa tarkoita. Asiahan on täysin päinvastoin. Anoppi tarkoitti pahaa ja ymmärsi täysin mitä puhuu. Miksi muka ei ymmärtäisi?
Itselläni kesti 15 vuotta ymmärtää, että kun äitini itkee kun lähden kotiini vierailun jälkeen ja syyllistää minua omasta elämästä, hän ymmärtää kyllä miten hirvittävän kurjan olon tekee minulle. Totta kai hän ymmärtää ja tekee tuon tarkoituksella, kiristääkseen minua käymään useammin. Jostakin ihmeellisestä syystä vain kuvittelin että hän ei ymmärrä että minulla on tunteet kuten muillakin. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Miehillä sitten on tietenkin vielä tämä putkiaivo-passi, jonka turvin voi möläytellä vielä enemmän. Ja miehet osaavat totisesti tätä passia hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisen ja säälittävän vaikutelman antaa miehestäsi. Minä jätin kerran erään miehen sillä sekunnilla kun alkoi minua ''testailemaan'': Hän sanoi parvekkeella ollessamme, että alkaa pian seisomaan, kun katseli naapurin naisen tissejä joka oli alhaalla antavassa paidassa. Jestas, puhui minulle kuin jollekkin miespuoliselle kaverille, tosi vastenmielistä. No onneksi ei oltu tunnettu kuin vasta pari-kolme kuukautta.
Aatteleppa jos olisit ehtinyt pyöräyttää moiselle luidan mukuloita ja ottaa kunnon asuntolainan -- ja sitten loppuikä kuunnella tuolaista maukumista.
Vierailija kirjoitti:
Mies etsi alistettavaa kynnysmattoa ja laittoi sinut testiin jota et läpäissyt. Luulen että aloittaja olisi läpäissyt.
Vierailija kirjoitti:
Siis lapseton viehättävä nainen, joka pitää huolta itsestään ja ulkonäöstään ja osaa keskustella ja kuunnella? Kuka mies muka EI ihastuisi tuollaiseen? Ymmärrän ap:n miestä täysin, tosin tekee itselleen karhunpalveluksen antamalla sen näkyä noin omalle akalle. Kannattaisi ennemmin viestitellä viattomasti Marian kanssa ja rakennella pikku hiljaa luottamussuhde. :)
Miksiköhän fitness-Maria kiinnostuisi pikkuvatsakkaaksta perheenisästä?
Maria on ollut 20 vuotta ap:n kanssa hyvä kaveri. Ja on varmaan tottunut idioottien kiinnostukseen.
Asiakaspalvelutyöstä on tuttua tuo, miten jotkut tulkitsevat peruskohteliaan, perusystävällisen käytöksen henkilökohtaiseksi kiinnostukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies etsi alistettavaa kynnysmattoa ja laittoi sinut testiin jota et läpäissyt. Luulen että aloittaja olisi läpäissyt.
Itseasiassa en varmaankaan. Ollaan oltu aikanaan mieheni kanssa tosi rakastuneita ja ihastuneita enkä olisi voinut kuvitellakaan, että seurusteluvaiheessa hän olisi heittänyt tuollaista läppää. Muutenkaan ei ole alunperin ainakaan ollut mikään naisvihamielinen tai halunnut alistaa. Pientä näpäyttelyä on kyllä ollut tilanteissa, joista jo yhden kerroinkin (esim. "ketä varten sä värjäät naamaas" kun olen meikannut). Mutta nuo näpäyttelyt ovat tulleet oikeastaan aika viime viiden vuoden sisään (ollan oltu yhdessä 11 v).
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, sen olisin voinut sanoa, että en usko hetkeäkään että ystäväni voisi olla kiinnostunut miehestäni. Olen tuntenut hänet 20 vuotta ja tiedän, että hänen miesmakunsa on ihan erilainen. Mietin myös, että voisiko todella olla, että mies tietoisesti haluaa alistaa minua puhumalla noita juttuja. Kun hänen "ihastuksessaan" on jotain putkiaivoisen yksinkertaista tajuamattomuutta. Ihan kun ei muistaisi, että hei, tuo onkin se minun vaimo, ei kämppis.
Sen kyllä sanoin miehelle, että syy miksi "Maria" on sinkku, on se että hän on ylivaativa miesten suhteen, mm. miehellä pitäisi olla yhtä hyvä kroppa kuin hänellä. Tämä varmasti osui ja upposi mieheen :D
ap
Mutta kyllähän mies muistaa että olet hänen vaimonsa, eikö niin. Ei hän ole unohtanut, kukaan ei unohda. Tämä on päivänselvä asia.
Jokainen myös ymmärtää että muiden yletön kehuminen, muihin vertaaminen ja kritisointi tuntuu pahalta. Tämäkin on päivänselvää. Ei ole normaaliälyistä ihmistä joka ei tuota ymmärrä. Ei yksinkertaisesti ole. Kukaan ei tee tuota tiedostamatta mitä tekee. Jokainen tajuaa tuon. Jokainen.
Ihminen kuitenkin ohittaa nuo päivänselvät asiat. Ehkä siksi että asiaa on liian vaikea käsitellä. Tuo on jokin kummallinen puolustusreaktio. Ihminen valehtelee itselleen että joku ei muka syystä x ymmärrä mitä puhuu joten hän ei tarkoita satuttaa minua.
Täällä oli hiljattain ketju jossa nuori äiti valitteli anoppinsa käytöstä, kun tämä omii vauvan syliinsä ja juttelee vauvalle tyyliin: nyt ei tarvitse itkeä, kun pääsi mummon syliin, mummo osaa lohduttaa. Samalla osoittaen että vauvan äiti ei kykene lastaan lohduttamaan. Tämä nuori äiti sanoi että tuntuu pahalta mutta ei anoppi pahaa tarkoita. Asiahan on täysin päinvastoin. Anoppi tarkoitti pahaa ja ymmärsi täysin mitä puhuu. Miksi muka ei ymmärtäisi?
Itselläni kesti 15 vuotta ymmärtää, että kun äitini itkee kun lähden kotiini vierailun jälkeen ja syyllistää minua omasta elämästä, hän ymmärtää kyllä miten hirvittävän kurjan olon tekee minulle. Totta kai hän ymmärtää ja tekee tuon tarkoituksella, kiristääkseen minua käymään useammin. Jostakin ihmeellisestä syystä vain kuvittelin että hän ei ymmärrä että minulla on tunteet kuten muillakin. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Miehillä sitten on tietenkin vielä tämä putkiaivo-passi, jonka turvin voi möläytellä vielä enemmän. Ja miehet osaavat totisesti tätä passia hyödyntää.
Tämä viesti osui ja upposi... Mitä enemmän tätä mietin, niin onhan se noin. Eli PAKKO on miehenkin jollain tasolla tajuta, että tuo loukkaa minua ja niin haluaa syystä tai toisesta tehdä. Tai ehkä osin voi möläytellä tiedostamattaan ihastuksissaan jotain em. kommentteja (esim. se hajuvesikommentti oli varmaan ihan spontaanisti lohkaistu), mutta ei sitten osaa mitenkään pelastaa noita möläytyksiään ja edes yritä ottaa sanojaan takaisin.
Tavallaan tekisi mieli näyttää tämä keskustelu miehelle ja pyytää häntä katsomaan, miltä tilanne näyttää ulkopuolisten silmin. Mutta toisaalta täällä oli joitain näitä Maria-faneja, joten ehkä jätän väliin :D
ap
AP, teet niin että petät itse sitä miestä sen Marian kanssa.
En tiedä onko provo vai ei, mutta jostain syystä tämä aloitus naurattaa aivan kamalasti :D
Sellainen tragikoominen hahmo tuo miehesi.
AP aloita sinä suhde Mariaan. Siinä ois ukolle pala purtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
AP, teet niin että petät itse sitä miestä sen Marian kanssa.
Näin! Ja sitten seuraavan kerran kun hän kehuu mariaa, niin lisäät: "ja maria on myös perkuleen hyvä sängyssä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tollasen jälkeen heittäisin ukon hotellimajoitukseen tai lähtisin itse. Siis ihan oikeesti. Vois sitten molemmat tahoillaan miettiä onko parisuhde enää sitä mitä halutaan. Toki ihastumisia voi tulla ja mennä, mutta ei niistä nyt himassa jutella ja vertailla jne.
Juuri tämä mua loukkaa eniten, siis se että mies puhuu mulle noin avoimesti kuin ei muistaisi kuka olen. En pysty hetkeäkään kuvittelemaan, että miehen ja "Marian" välillä olisi mitään tai koskaan edes tulisi mitään. Harmittaa myös, että miehen todellisuudentaju on siinäkin mielessä ihan hukassa, ettei ymmärrä että on ihan eri asia elää sinkkuelämää nelikymppisenä kuin olla töissäkäyvä kahden lapsen arkea pyörittävä äiti. Kyllä mäkin mielelläni kehuisin miestäni esim. herrasmiesmäiseksi, jos nyt mies vaikka aloittaisi ihan omien tiskiensä päätymisestä astianpesukoneeseen.
ap
Miten olet reagoinut, mitä olet vastannut noihin miehen juttuihin? Nimittäin ehkä hän puhuu sinulle kuin kämppikselle koska reagoit kuin kämppis? En nimittäin osaa edes kuvitella että oma mieheni olisi edes ehtinyt sanoa nuo kaikki asiat koska olisin vetänyt kilarit jo paljon ennen...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko provo vai ei, mutta jostain syystä tämä aloitus naurattaa aivan kamalasti :D
Sellainen tragikoominen hahmo tuo miehesi.
Niinpä niin. Tämä aloitus - oli provo tai ei - noudattaa sitä samaa uusfeminististä kaavaa mitä lukemattomat jokapäiväiset muutkin miestä syyllistävät ja halventavat aloitukset näillä foorumeilla. Tarkoitus on aina maalata mies roistoksi ja samalla myös yksinkertaiseksi reppanaksi, joka on kaikkien naisten alapuolella ja siten myös kaikkien tarinan lukijoiden tuomittavissa. Tässä tapauksessa aloittajan verbaalisen lahjakkuuden ja aktiivisen tarinan höystämisen ansiosta mies on saatu näyttämään tavallistakin typerämmältä.
No, on minunkin miehelläni todella hyvännäköisiä ja mukavia miehiä kavereinaan, mutta eipä tulisi ikimaailmassa mieleen hehkuttaa sitä miehelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Taitaa pitää suhdettanne niin itsestäänselvyytenä, että voi sanoa sulle mitä vaan. Ei osaa enää arvostaa mitä kotona on tarjolla.
Juuri tämä arvostuksen puute ja itsestäänselvyytenä pitäminen :( Mietin tätä ketjua lukiessa, että ei, en usko miehen tekevän tätä alistamisen ja ilkeilyn vuoksi, vaikka jotkut sitä ovatkin ihan järkevästi ehdottaneet. Ymmärrän, että ilkeilymielessä kaveriin "ihastuminen" voisi myös joissain tapauksissa olla toki mahdollista. Mutta enemmän kallistun tähän arvostuksen puutteeseen ja se loukkaa. Tavallaan toivon, että heittäisipä mies noita kommenttejaan edes siinä mielessä, että haluaisi saada minut mustasukkaiseksi. Sehän tarkoittaisi, että jotain tunnetta ja intohimoa on vielä jäljellä. Vaikka en kyllä tietoista ilkeyttäkään toki toivo.
ap
Varaa aika parisuhdeterapeutille ja MLLn lastenhoitaja ja vielä vaikka pöytä ravintolasta siihen perään. Sano, että sulla on nyt huono fiilis ja tarviit kunnon keskustelua.
Jos haluat olla ilkeä, niin tee varaukset päällekkäin sen miehesi harrastuksen kanssa, mutta itse en luultavasti lähtisi tähän.
No mies on hieman ihastunut, niitä tulee ja menee. Luottaa sinuun ja teidän suhteeseen, ei hän muuten tuollaisia puhuisi. Jos aikoisi edetä Marian suhteen ei ouhuisi mitään, ainakaa positiivista.
Niin siis tarkoitat, että mies kokee etten minä arvosta häntä?
ap