Työttömät! Oletteko laskeneet työmarkkinatuen veroprosenttianne?
Automaattisestihan tuesta menee se 20% ennakkopidätys. Itsellä kun jymähti tuo aktiivimalli päälle niin laitoin ennakkopidätyksen 0%, ja nyt käteenjäävä osuus on lähes 620e/kk.
Omalla kohdallani tosin se että jos mätkyjä tulee niin ne menee sitten vanhojen ulosottovelkojen jatkoksi. Mutta kannattaa verohallinnosta kysyä uutta korttia työttömyysetuutta varten tai tehdä netissä, niin rahaa jää enemmän käyttöön tuista.
Ei muuten paljon aktiivimalli haittaa! :D
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisitte ihan oikeasti töihin. Teistä tulisi veronmaksajia, verojen saajien tilasta. Tupla hyöty siis.
Olin 7 vuotta veronmaksaja vakituisessa työsuhteessa, mutta firma meni nurin ja jäin työttömäksi. Muutin pieneen paikkaan jossa edullista asua mutta työtä ei ole. Pärjään itse ainakin hyvin näin.
Ap
Miksi muutit työttömäksi jouduttuasi pienelle paikkakunnalle, etkä sinne jossa töitä mahdollisesti olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa 0% verokorttia koko vuodelle. Laskin juuri, että koko vuoden työmarkkinatukea saavalle lapsettomalle helsinkiläiselle kirkollisverovelvolliselle veroprosentti on 15%. Jos aktiivimallin leikkuri heiluu koko vuoden niin prosentti on edelleen 15%.
Oletko ap edelleen aivan varma että laskit verokorttisi oikein? Ettei vaan olisi laskettu palkkatuloille korttia, ja saavat kelassa päivän naurut kun joku työtön muka nokkelana koittaa laskea veroprosenttiaan :D
Vähän asian vierestä, mutta joku virkailija kehotti mua aikoinaan hommaamaan äitiysavustuksille 0% verokortin. Niin tein, enkä muista edes saaneeni mitään jättimätkyjä, jos sain ollenkaan. Tutkimattomat ovat verottajan tiet.
Siitä on varmasti pitkä aika. Verotus on erilainen etuuksissa ja palkatuloissa sen takia että palkkatuloihin saa usemman erilaisen verovähennyksen. Ennen etuuksiin ei saanut mitään vähennystä. Kun vihreät olivat hallituksessa pari kautta sitten, saivat läpi sen että etuuksiinkin otettiin perusvähennys huomioon, ja se mahdollisti sen että etuuksista ei tarvi maksaa kunnallisveroa jne. täytenä.
Verojahan maksetaan tietty könttäsumma tulojen mukaan vuodessa ja sitten siitä saa erilaisia vähennyksiä ja sen mukaan kuinka paljon tulosta on etuutta ja kuinka paljon palkkaa vähennetään erilaiset määrät niitä vähennyksiä ja päästään lopulta siihen summaan joka sinulta menee veroa vuodessa. Ei ole mitenkään tutkimatonta.
Silloin muinoin kun sait sitä äitiysavustustusta olit varmasti osan vuodesta töissä ja siitä tuli verokertymää sitten tarpeeksi kun äitiysraha oli pienenpi kuin palkkasi olisi ollut arvion mukaan koko vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan? Vai olenko ainut kuka tajusi tämän asian asian näin myöhään ja muut ovat tienneet jo vuosia että näin voi tehdä? Ap
Riippuu tietenkin siitä aikooko olla loppuvuodesta töissä, jos aikoo niin korkeintaan maksettuaan puoli vuotta veroa, kannattais laittaa 0% . Ammatikseen työtön, voi tehdä tuon jo vuoden alussa. Siis jos on yli 45v niin silloin ehdottomasti kannattaa, koska mitään töitä ei voi saada.
Verovirkailija laski mulle nyt alkuvuodesta 19prosenttia ansiosidonnaiseen veroa vaikka olen kohta eläkkeellä ja sanoin etten pääse todennäköisesti työhön?
Tulothan siihen prosenttiin vaikuttaa! Etuustulojen verotus eroaa palkkatulojen verotuksesta.
Eli voitko selittää , ilman huutomerkkejä kiitos, miten ne tulot vaikuttaa silloin kun tuloina on pelkkä pieni ansiosidonnainen ( ei puhuta siis mistään parintonnin summista). Siis ihan kysyn kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Miksi ette jää eläkkeelle? Käteen tulee 628 euroa plus 155 euroa siihen asumistuet. Veroprosentti täysi nolla ei mene edes yleveroa!
Kerro minulle miten pääsen 28 vuotiaana eläkkeelle kun ei ole perussairauksia? Saan nyt tuon työkkärintuen ja asumistuen 275e. Joskus myöntävät tt-tukea esim. hammaslääkäriin tai e-pillereihin.
Ap
Jos on nahjus? Joka ei halua tehdä töitä tai opiskella? Miksi sinä e-pilsuja tarvitset? Koska en jaksa uskoa miten kukaan kiinnostuisi työttömästä lusmusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan? Vai olenko ainut kuka tajusi tämän asian asian näin myöhään ja muut ovat tienneet jo vuosia että näin voi tehdä? Ap
Riippuu tietenkin siitä aikooko olla loppuvuodesta töissä, jos aikoo niin korkeintaan maksettuaan puoli vuotta veroa, kannattais laittaa 0% . Ammatikseen työtön, voi tehdä tuon jo vuoden alussa. Siis jos on yli 45v niin silloin ehdottomasti kannattaa, koska mitään töitä ei voi saada.
Verovirkailija laski mulle nyt alkuvuodesta 19prosenttia ansiosidonnaiseen veroa vaikka olen kohta eläkkeellä ja sanoin etten pääse todennäköisesti työhön?
Tulothan siihen prosenttiin vaikuttaa! Etuustulojen verotus eroaa palkkatulojen verotuksesta.
Eli voitko selittää , ilman huutomerkkejä kiitos, miten ne tulot vaikuttaa silloin kun tuloina on pelkkä pieni ansiosidonnainen ( ei puhuta siis mistään parintonnin summista). Siis ihan kysyn kohteliaasti.
Tuloja ne etuudetkin on. Niissä on vain erilaiset verovähennykset kuin palkkatuloista. Etuuteen saa vain perusvähennyksen ja palkkatuloon sitten parit muutkin. Nythän jopa tämä Sipilän "köyhät kyykkyyn" hallitus tälle vuodelle nostaa perusvähennyksen summaa, kuinka paljon, sitä eivät kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisitte ihan oikeasti töihin. Teistä tulisi veronmaksajia, verojen saajien tilasta. Tupla hyöty siis.
Olin 7 vuotta veronmaksaja vakituisessa työsuhteessa, mutta firma meni nurin ja jäin työttömäksi. Muutin pieneen paikkaan jossa edullista asua mutta työtä ei ole. Pärjään itse ainakin hyvin näin.
Ap
Miksi muutit työttömäksi jouduttuasi pienelle paikkakunnalle, etkä sinne jossa töitä mahdollisesti olisi?
On kansantaloudellisestikin edullista, että toivoton tapaus esim. yli 50v. elätetään pienten asumiskustannusten paikassa, huutelee yksi täältä sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Liian kallista asua, 455e sähköt vedet ym. päälle. Nyt vuokra kaikkine kuluineen 240e, remontoidussa asunnossa. Että siksi muutin. Enkä kaipaa ison kaupungin hulinaa, kylä jossa asun on sympaattinen ja ihmiset ihania. Nautin täällä elämästä aivan toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On kansantaloudellisestikin edullista, että toivoton tapaus esim. yli 50v. elätetään pienten asumiskustannusten paikassa, huutelee yksi täältä sivusta.
Tuo on 28 v ja on kansantaloudellisesti ihan kestämätöntä sen jäädä makoilemaan jonnekin tuppukylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on 28 v ja on kansantaloudellisesti ihan kestämätöntä sen jäädä makoilemaan jonnekin tuppukylään.
Suomi on todellakin oleskelu yhteiskunta. Liian hyvät etuudet tekemättä mitään. Kai juuri siksi tänne otettiin porukkaa muista maista tekemään töitä. Harmi, että hekin oppivat maan tavat ennen työllistymistä. Jotain tarttisi tehdä. En tiedä miten, mutta jotenkin uuninpankolla makoilijat pitäisi potkia töihin siten ettei oikeasti työkyvyttömät kärsi.
Jokainenhan elää niinkuin parhaaksi näkee, itse olen tyytyväinen näin. Jos en olisi, niin aloitukseni alkaisi varmaankin niin että "tuet liian pienet, vuokra liian kallis, rahaa ei jää ruokaan kaikki on p*skaa ym." Johon suurimman osan vastaus olisi ollut "MUUTA HALVEMPAAN PAIKKAAN" Ja niin olen tehnytkin ja hyvin toimii. :)
Toki tämän aloituksen tarkoitus oli keskustella veroprosentista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa 0% verokorttia koko vuodelle. Laskin juuri, että koko vuoden työmarkkinatukea saavalle lapsettomalle helsinkiläiselle kirkollisverovelvolliselle veroprosentti on 15%. Jos aktiivimallin leikkuri heiluu koko vuoden niin prosentti on edelleen 15%.
Oletko ap edelleen aivan varma että laskit verokorttisi oikein? Ettei vaan olisi laskettu palkkatuloille korttia, ja saavat kelassa päivän naurut kun joku työtön muka nokkelana koittaa laskea veroprosenttiaan :D
Laskin tahallani nollaan, sillä mahdolliset mätkyt menee minulla uo:hon. Toki kaikilla ei tälläistä tilannetta ole joten tuo 15% on varmaan ihan hyvä. Kuittaahan tuolla ikäänkuin sen aktiivimallileikkurin eli reilut 4%
(Olen eri tyyppi kuin jolle vastasit.)
Miten muka? Minkä tulon merkitsit koko vuoden arvioiduksi etuustuloksesi? Siis arvioitko olevasi vain muutaman kuukauden etuudella ja lopun vuotta töissä, vai mitä ihmettä teit?
Loppuvuoden veroprosentti 0% soittamalla verotoimistoon, toimii vielä tammikuussa sama kortti. Etuutta varten tein tällä viikolla uuden kortin ja laitoin vuosituloarvioksi 1500e.
Ap
Ymmärrätkö mitä vuosituloarvio tarkoittaa? Se on samalla sun verokortin tuloraja! Nyt sulla menee koko loppuvuosi helmikuun jälkeen lisäprosentilla (joka on sulle arviolta 28%). Näissä veroasioissa on turha yrittää kikkailla jos ei ole pienintäkään ymmärrystä mitä on tekemässä.
- tuo eka lainattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin tahallani nollaan, sillä mahdolliset mätkyt menee minulla uo:hon. Toki kaikilla ei tälläistä tilannetta ole joten tuo 15% on varmaan ihan hyvä. Kuittaahan tuolla ikäänkuin sen aktiivimallileikkurin eli reilut 4%
Miten muka? Minkä tulon merkitsit koko vuoden arvioiduksi etuustuloksesi? Siis arvioitko olevasi vain muutaman kuukauden etuudella ja lopun vuotta töissä, vai mitä ihmettä teit?
Loppuvuoden veroprosentti 0% soittamalla verotoimistoon, toimii vielä tammikuussa sama kortti. Etuutta varten tein tällä viikolla uuden kortin ja laitoin vuosituloarvioksi 1500e.
Ap
Ymmärrätkö mitä vuosituloarvio tarkoittaa? Se on samalla sun verokortin tuloraja! Nyt sulla menee koko loppuvuosi helmikuun jälkeen lisäprosentilla (joka on sulle arviolta 28%). Näissä veroasioissa on turha yrittää kikkailla jos ei ole pienintäkään ymmärrystä mitä on tekemässä.
- tuo eka lainattu
Ei ap, mutta kyllä minulla oli viime vuonna työkkärintuet 0%
Ap, ootko harkinnu muuttoa ulkomaille? Me ollaan miehen kanssa asuttu 4 vuotta ulkomailla ja Kela maksaa meille edelleen molemmille tyomarkkinatukea. Tosin mies oli kaksi vuotta siina perustulokokeilussa, mutta nyt taas tokareilla. Meilla on "nimellisesti" osoite Suomessa ja postit on ohjattu anopille. Taalla missa asutaan voi hyvin tehda hommia pimeasti ja kela maksaa iloisesti meille siita. Meinaan etta jos ei ole aikomustakaan hakea toihin tms. Suomessa niin lahde ihmeessa maailmalle. Ulkomailla tulee pienemmalla toimeen eika tarvitse huolehtia prosenteista tai muista.
Taalla yksi "ilmastopakolainen", jolle Kela maksaa. Pitaisiko pistaa oma ketju pystyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
- tuo eka lainattu
Tämä!
Olen käsitellyt työttömyysetuuksia, ja voin kertoa että aika monet huudot olen kuunnellut, kun asiakas on kikkaillut veroprosentin kanssa, ja sitten kun tuloraja täyttyy ja etuus verotetaan lisäprosentin mukaan, jolloin rahaa jää vähemmän käteen, menee käpy nenään. Ja tämähän on tietysti etuuden maksajan vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
- tuo eka lainattu
Ei ap, mutta kyllä minulla oli viime vuonna työkkärintuet 0%
Hmm... saitko koko vuoden työttömyyskorvausta ja etkä maksanut yhtään veroja? Hieman epäilen tarinaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloja ne etuudetkin on. Niissä on vain erilaiset verovähennykset kuin palkkatuloista. Etuuteen saa vain perusvähennyksen ja palkkatuloon sitten parit muutkin. Nythän jopa tämä Sipilän "köyhät kyykkyyn" hallitus tälle vuodelle nostaa perusvähennyksen summaa, kuinka paljon, sitä eivät kerro.
No itse olen sen verran pienituloinen (pieni palkka siis) että perusvähennyksien nosto ei juurikaan lisää käteen jäävää summaa. Toista se on parempituloisilla. Lisäksi köyhät kyykkyyn Sipilä nostaa jotain muuta sitten sen verran että käteen jää joko plus miinus nolla tai miinukselle mennään. Lisäksi työttömyys tulee minulle taatusti tutuksi silloin tällöin ja noina aikoina kaipaisin suurempia tuloja tai pienempää veroprosenttia mutta mitä tekee hallitus, no keksii aktiivimallin kaltaisia ajatuspieruja ja laskee työssäkäyvien veroprosentteja jolloin kunta joutuu nostamaan omaansa ja tästä syystä maksan taas työttömänä yhä enemmän veroja. Onneksi kohta on vaalit.
Vierailija kirjoitti:
Näimpä, oma moka että ulosotossa olen vaikka velat tekikin ex. Mutta näillä mennään. Ap
Et voi olla ulosotossa toisen tekemien velkojen vuoksi, paitsi jos hän on jättänyt velkansa maksamatta ja olet ollut hänen velkojensa takaaja.
Ja tuskin olet takaajaksi työttömänä kelvannut.
Eli älä satuile.
Jos on pariskunta, joista toinen on alkuvuodesta vaikka määräaikaisessa työssä, mutta on odotettavissa, että loppuvuodesta tulee toimeentulotuentarve, kannattaa työttömän laskea veroprosenttinsa nyt alas.
Sitten kun tarvitaan toimeentulotukea, on työttömyyskorvaus pienempi. Tt-tukihan lasketaan nettoansioiden mukaan.
Mitä? Kyllä minä ainakin sain töitä vaikka ole 57v.