Työttömät! Oletteko laskeneet työmarkkinatuen veroprosenttianne?
Automaattisestihan tuesta menee se 20% ennakkopidätys. Itsellä kun jymähti tuo aktiivimalli päälle niin laitoin ennakkopidätyksen 0%, ja nyt käteenjäävä osuus on lähes 620e/kk.
Omalla kohdallani tosin se että jos mätkyjä tulee niin ne menee sitten vanhojen ulosottovelkojen jatkoksi. Mutta kannattaa verohallinnosta kysyä uutta korttia työttömyysetuutta varten tai tehdä netissä, niin rahaa jää enemmän käyttöön tuista.
Ei muuten paljon aktiivimalli haittaa! :D
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa 0% verokorttia koko vuodelle. Laskin juuri, että koko vuoden työmarkkinatukea saavalle lapsettomalle helsinkiläiselle kirkollisverovelvolliselle veroprosentti on 15%. Jos aktiivimallin leikkuri heiluu koko vuoden niin prosentti on edelleen 15%.
Oletko ap edelleen aivan varma että laskit verokorttisi oikein? Ettei vaan olisi laskettu palkkatuloille korttia, ja saavat kelassa päivän naurut kun joku työtön muka nokkelana koittaa laskea veroprosenttiaan :D
Laskin tahallani nollaan, sillä mahdolliset mätkyt menee minulla uo:hon. Toki kaikilla ei tälläistä tilannetta ole joten tuo 15% on varmaan ihan hyvä. Kuittaahan tuolla ikäänkuin sen aktiivimallileikkurin eli reilut 4%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että miten pieneksi tuon prosentin uskaltaisi laskea, ettei tule mätkyjä. Nyt sain 800€ veronpalautuksia, kun oli niin kovat verot.
Oletko pelkällä työttömyystuella vai ansiosidonnaisella, huimat palautukset! :)
Suurin osa oli ansiosidonnaista ja muutama kuukausi työttömyystukea. Ansiosidonnaisesta taitaa mennä 35% veroa, ellen ihan väärin muista.
Miksi alapeukku?
Yh tuossa iässä? Kauan et ole. Status häipyy kun nuori täyttää 18 vuotta.
Sitten ne tuet vasta laskevatkin.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa 0% verokorttia koko vuodelle. Laskin juuri, että koko vuoden työmarkkinatukea saavalle lapsettomalle helsinkiläiselle kirkollisverovelvolliselle veroprosentti on 15%. Jos aktiivimallin leikkuri heiluu koko vuoden niin prosentti on edelleen 15%.
Oletko ap edelleen aivan varma että laskit verokorttisi oikein? Ettei vaan olisi laskettu palkkatuloille korttia, ja saavat kelassa päivän naurut kun joku työtön muka nokkelana koittaa laskea veroprosenttiaan :D
Vähän asian vierestä, mutta joku virkailija kehotti mua aikoinaan hommaamaan äitiysavustuksille 0% verokortin. Niin tein, enkä muista edes saaneeni mitään jättimätkyjä, jos sain ollenkaan. Tutkimattomat ovat verottajan tiet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian vierestä, mutta joku virkailija kehotti mua aikoinaan hommaamaan äitiysavustuksille 0% verokortin. Niin tein, enkä muista edes saaneeni mitään jättimätkyjä, jos sain ollenkaan. Tutkimattomat ovat verottajan tiet.
Näyttää olevan hepreaa verotuksen perusasiatkin isolle osalle kansaa. Jos olet maksanut riittävällä prosentilla aikaisemmista tuloistasi veroa, on vähennyksiä ja äitiyspäivärahasi on pieni, niin kyllä, on mahdollista että äitiyspäivärahan veroprossa on 0.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ei mitään 0% verokorttia voi etuudelle saada. Mulla oli itselläni viime vuonna 16%, koko vuoden tulot (pelkkää työttömyyskorvausta) olivat jotain 6000 euroa yhteensä. Tänä vuonna laskin ei-aktiivisisena saavani jonkin verran vähemmän ja veroprosentiksi tuli siten 15% ( en ole kirkollisverovelvollinen). Samoille ansiotuloille saisin kyllä 0% verokortin. Etuuksia verotetaan siten huomattavan paljon enemmän kuin ansiotuloja.
Joskus tulee lisäveroja kun tekee muutoksia siitä automaattisesta 20%:sta joka etuudesta muuten vedetään veroja, joskus 20-30 euroa palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin tahallani nollaan, sillä mahdolliset mätkyt menee minulla uo:hon. Toki kaikilla ei tälläistä tilannetta ole joten tuo 15% on varmaan ihan hyvä. Kuittaahan tuolla ikäänkuin sen aktiivimallileikkurin eli reilut 4%
(Olen eri tyyppi kuin jolle vastasit.)
Miten muka? Minkä tulon merkitsit koko vuoden arvioiduksi etuustuloksesi? Siis arvioitko olevasi vain muutaman kuukauden etuudella ja lopun vuotta töissä, vai mitä ihmettä teit?
Mene töihin ja laske veroprosenttisi. :(
Vierailija kirjoitti:
Saako tuosta veronpalautusta? Itse tajusin vasta hetki sitten, että 20% on oletus ja että sen voisi muuttaa pienemmäksi.
Niin tai maksaa jälkeenpäin mätkyjä. Kumpi on mukavampaa pienituloiselle makssa ajoissa vai saada mätkyjä? Ta saada mahdollisesti takaisn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Olen eri tyyppi kuin jolle vastasit.)
Miten muka? Minkä tulon merkitsit koko vuoden arvioiduksi etuustuloksesi? Siis arvioitko olevasi vain muutaman kuukauden etuudella ja lopun vuotta töissä, vai mitä ihmettä teit?
Loppuvuoden veroprosentti 0% soittamalla verotoimistoon, toimii vielä tammikuussa sama kortti. Etuutta varten tein tällä viikolla uuden kortin ja laitoin vuosituloarvioksi 1500e.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että miten pieneksi tuon prosentin uskaltaisi laskea, ettei tule mätkyjä. Nyt sain 800€ veronpalautuksia, kun oli niin kovat verot.
Suurin osa oli ansiosidonnaista ja muutama kuukausi työttömyystukea. Ansiosidonnaisesta taitaa mennä 35% veroa, ellen ihan väärin muista.
Ansiosidonnaisesta menee 25% jos ei toimita kassalle verokorttia etuutta varten.
Menisitte ihan oikeasti töihin. Teistä tulisi veronmaksajia, verojen saajien tilasta. Tupla hyöty siis.
Veronmaksajaraataja kirjoitti:
Mene töihin ja laske veroprosenttisi. :(
En mene, uo veisi palkasta ison osan. Toisekseen asun 800hlön kylällä jossa on ainoastaan pankki, S-market, R-kioski, baari sekä terveysasema. En pääse näihin töihin vaikka hakisin sillä paikat on täytetty. Ellei sitten valelääkäriksi. :)
Hmm... Miksi ette jää eläkkeelle? Käteen tulee 628 euroa plus 155 euroa siihen asumistuet. Veroprosentti täysi nolla ei mene edes yleveroa!
Vierailija kirjoitti:
Menisitte ihan oikeasti töihin. Teistä tulisi veronmaksajia, verojen saajien tilasta. Tupla hyöty siis.
Olin 7 vuotta veronmaksaja vakituisessa työsuhteessa, mutta firma meni nurin ja jäin työttömäksi. Muutin pieneen paikkaan jossa edullista asua mutta työtä ei ole. Pärjään itse ainakin hyvin näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Miksi ette jää eläkkeelle? Käteen tulee 628 euroa plus 155 euroa siihen asumistuet. Veroprosentti täysi nolla ei mene edes yleveroa!
Kerro minulle miten pääsen 28 vuotiaana eläkkeelle kun ei ole perussairauksia? Saan nyt tuon työkkärintuen ja asumistuen 275e. Joskus myöntävät tt-tukea esim. hammaslääkäriin tai e-pillereihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita 100% ja nosta puuttuvat toimeentulotukena. Saat sitten muhevat veronpalautukset.
Ei taida toimia kun tt-tuki lasketaan bruttosummasta, eikä siitä mitä käteen jää? Näin olen ymmärtänyt. Ja itse uo:ssa joten palautuksethan ne vie ensi töikseen.
Ap
Ei tietenkään lasketa brutosta ääliö, siinä on lakisääteinen summa mikä pitää jäädä käteen, eikä siihen saa vaikuttaa veroprosentti joka on kaikilla erilainen riippuen esim. asuinkunnan veroprosentista.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisesta menee automaattisesti 25 %, joka ei välttämättä riitä, jos ansiosidonnainen on suht hyvä ja olet koko vuoden työtön.
Prosenttihan on kiinni ihan tulon määrästä ja onko myös palkkatuloja. Lisäksi vaikuttaa kirkkoon kuuluminen ja kunnallisveroprosentti. Jos kuulut kirkkoon ja kunnallisvero% on iso, 20 % työmarkkinatuesta ei ole paljon pielessä, jos on koko vuoden työttömänä.
Veroprosenttilaskurilla voi hahmottaa kokonaistilannetta.
Vuosi sitten katsoin veroprosenttini ja se näytti 26% joten annoin mennä ansiosidonnaisesta sen 25%, mutta nyt marraskuussa kun katsoin niin kappas vaan, tuli loppuvuoden prosentiksi 0%.
Aina kannattaa laskea se prosentti uudestaan kun jää työttömäksi, pääsee töihin tai muuten vaan loppuvuodesta. Tosin nythän koko systeemi muuttuukin niin että tiedot on enemmän ajan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Siitä että ei ole 35 vaan 25%
Tulothan siihen prosenttiin vaikuttaa! Etuustulojen verotus eroaa palkkatulojen verotuksesta.