Työttömät! Oletteko laskeneet työmarkkinatuen veroprosenttianne?
Automaattisestihan tuesta menee se 20% ennakkopidätys. Itsellä kun jymähti tuo aktiivimalli päälle niin laitoin ennakkopidätyksen 0%, ja nyt käteenjäävä osuus on lähes 620e/kk.
Omalla kohdallani tosin se että jos mätkyjä tulee niin ne menee sitten vanhojen ulosottovelkojen jatkoksi. Mutta kannattaa verohallinnosta kysyä uutta korttia työttömyysetuutta varten tai tehdä netissä, niin rahaa jää enemmän käyttöön tuista.
Ei muuten paljon aktiivimalli haittaa! :D
Kommentit (61)
Tuo toimii vain jos on jo ulosotossa.
Näimpä, oma moka että ulosotossa olen vaikka velat tekikin ex. Mutta näillä mennään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan? Vai olenko ainut kuka tajusi tämän asian asian näin myöhään ja muut ovat tienneet jo vuosia että näin voi tehdä? Ap
Riippuu tietenkin siitä aikooko olla loppuvuodesta töissä, jos aikoo niin korkeintaan maksettuaan puoli vuotta veroa, kannattais laittaa 0% . Ammatikseen työtön, voi tehdä tuon jo vuoden alussa. Siis jos on yli 45v niin silloin ehdottomasti kannattaa, koska mitään töitä ei voi saada.
Saako tuosta veronpalautusta? Itse tajusin vasta hetki sitten, että 20% on oletus ja että sen voisi muuttaa pienemmäksi.
Kyllä ainakin tuolla 20% ennakkopidätyksellä kaverille oli tullut 127e palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin tuolla 20% ennakkopidätyksellä kaverille oli tullut 127e palautusta.
Ja siis on työmarkkinatuella ollut.
Ap
Olen miettinyt, että miten pieneksi tuon prosentin uskaltaisi laskea, ettei tule mätkyjä. Nyt sain 800€ veronpalautuksia, kun oli niin kovat verot.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tuosta paljoa voi pudottaa tai ollaan jo mätkyissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että miten pieneksi tuon prosentin uskaltaisi laskea, ettei tule mätkyjä. Nyt sain 800€ veronpalautuksia, kun oli niin kovat verot.
Oletko pelkällä työttömyystuella vai ansiosidonnaisella, huimat palautukset! :)
Itse pitkäaikaistyöttömänä sain aina yli 300 palautusta, en viittinyt lähteä sörkkimään. Tällä elämäntyylillä ei säästäminen onnistu, joten palautus oli aina kiva plussa elämään.
Virkailija sanoi mulle 10 vuotta sitten, ettei sais vaihtaa. No nyt menen töihin ja veroprosentti 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pelkällä työttömyystuella vai ansiosidonnaisella, huimat palautukset! :)
Suurin osa oli ansiosidonnaista ja muutama kuukausi työttömyystukea. Ansiosidonnaisesta taitaa mennä 35% veroa, ellen ihan väärin muista.
Laita 100% ja nosta puuttuvat toimeentulotukena. Saat sitten muhevat veronpalautukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan? Vai olenko ainut kuka tajusi tämän asian asian näin myöhään ja muut ovat tienneet jo vuosia että näin voi tehdä? Ap
Riippuu tietenkin siitä aikooko olla loppuvuodesta töissä, jos aikoo niin korkeintaan maksettuaan puoli vuotta veroa, kannattais laittaa 0% . Ammatikseen työtön, voi tehdä tuon jo vuoden alussa. Siis jos on yli 45v niin silloin ehdottomasti kannattaa, koska mitään töitä ei voi saada.
Verovirkailija laski mulle nyt alkuvuodesta 19prosenttia ansiosidonnaiseen veroa vaikka olen kohta eläkkeellä ja sanoin etten pääse todennäköisesti työhön?
Mies saa ansiosidonnaista osan vuodesta (kausityö) laskettaa aina muutosverokortin ikseen etuudelle ja palkalle. Ei ole mitään järkeä maksaa etuudesta 20 % veroja odotella palautuksia toista vuotta. Ihmettelen kun niin monet luulevat että etuuksien veroprosentti on aina väh. 20. No ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Laita 100% ja nosta puuttuvat toimeentulotukena. Saat sitten muhevat veronpalautukset.
Ei taida toimia kun tt-tuki lasketaan bruttosummasta, eikä siitä mitä käteen jää? Näin olen ymmärtänyt. Ja itse uo:ssa joten palautuksethan ne vie ensi töikseen.
Ap
Ei kannata, jos saa myös toimeentulotukea. Sehän laskee sen verran mitä työttömyystuki nousee.
Ansiosidonnaisesta menee automaattisesti 25 %, joka ei välttämättä riitä, jos ansiosidonnainen on suht hyvä ja olet koko vuoden työtön.
Prosenttihan on kiinni ihan tulon määrästä ja onko myös palkkatuloja. Lisäksi vaikuttaa kirkkoon kuuluminen ja kunnallisveroprosentti. Jos kuulut kirkkoon ja kunnallisvero% on iso, 20 % työmarkkinatuesta ei ole paljon pielessä, jos on koko vuoden työttömänä.
Veroprosenttilaskurilla voi hahmottaa kokonaistilannetta.
No ei todellakaan saa 0% verokorttia koko vuodelle. Laskin juuri, että koko vuoden työmarkkinatukea saavalle lapsettomalle helsinkiläiselle kirkollisverovelvolliselle veroprosentti on 15%. Jos aktiivimallin leikkuri heiluu koko vuoden niin prosentti on edelleen 15%.
Oletko ap edelleen aivan varma että laskit verokorttisi oikein? Ettei vaan olisi laskettu palkkatuloille korttia, ja saavat kelassa päivän naurut kun joku työtön muka nokkelana koittaa laskea veroprosenttiaan :D