Olen hakenut jo kolme vuotta putkeen töitä, enkä edes ole saanut kutsua ns. paskaduuneihin
En edes puhelinmyyjäksi. Paska mäihä. Töitä olen hakenut siitä asti kun valmistuin ammattikoulusta merkonomiksi, ajattelin että vastavalmistuneena ja nuorena on helppoa saada töitä kaupan myyjäksi, mutta toisin kävi ja tässä ollaan. Nyt edes työkokeiluihin ei huolita koska olen "liian nuori" (siis 22 vuotta), ollut "liian vähän aikaa työtön" (siis 3 vuotta) ja "liian kokekmaton" (totta kai jos en pääse edes työharjotteluihin). Ammattilaosten kanssa CV:seen ja työhakemuksiin on tehty kaikki mitä on ollut tehtävissä eikä ansiolutteloonkaan ole tullut täydennyt. Ja jos jätän yläasteet tetit ja ammattikoulun tppijaksot pois on sekin täysin tyhjä. On minulta kusytty miksi en ole laittanut ns. harrastuskenttää mitään, mutta siihen minulla ei vain ole mitään laotettavaa. Nyt vain kituutaan ja toivon että maaiomanloppu tulee mahdollisimman pian ettei itse tarvitse päiväänsä päättää. Olen arvoton ja hyödytön.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Onko asuinpaikkakunnallasi teollisuutta? Esim. erilaisiin tuotannon kokoonpanotehtäviin on melko hyvät mahdollisuudet päästä vuokratyöfirmojen kautta.
Kokoonpanotyöt suomalaisfirmat teettää nykyään puolassa,unkarissa tai romaniassa,
sinne työllistyy paremmin 😀
Mikset lähtisi ulkomaille,työpaikkoja löytyy netistä.Itse löysin töitä facen farm work australian kautta.Jos et osaa hyvin kieliä,
googlaa finnish work (suomenkielentaitaja)
Itse olen nuori ja työtön myös. Mutta en tyydy tähän surkeaan tilanteeseen, minun vikani se ei ole ettei töitä löydy joten kehitin oman pikku bisneksen ja myyn piirrustus tilaustöitä aika halvoilla summilla netissä. Ihan hyvää ekstraa saa siitä tukien mukaan. Voin sanoa että on suomessa kyllä surkea tilanne nuorilla, kauheat paineet saada töitä ja jos niitä ei saakkaan saa haukut kuinka laiska turhake olet ja vissiin vielä tyhmäkin kun et opiskellut oikeaan ammattiin :'D En kuuntele enään ketään ja teen mitä huvittaa kun ei saa mistään arvostusta vaikka kuinka pyristelisin ja olisin aktiivinen. Onneksi muutin pääkaupunkiseudulle ja täällä tosiaan saan helpommin haastattelupyyntöjä!
Aurinkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asuinpaikkakunnallasi teollisuutta? Esim. erilaisiin tuotannon kokoonpanotehtäviin on melko hyvät mahdollisuudet päästä vuokratyöfirmojen kautta.
Kokoonpanotyöt suomalaisfirmat teettää nykyään puolassa,unkarissa tai romaniassa,
Mikset lähtisi ulkomaille,työpaikkoja löytyy netistä.Itse löysin töitä facen farm work australian kautta.Jos et osaa hyvin kieliä,
googlaa finnish work (suomenkielentaitaja)
Ulkomaille onkin tosi helppo lähteä töihin, kun ei ole varaa matkustaa muuttamisesta puhumattakaan.
Isoilla paikkakunnilla on paikkaa kohti enemmän hakijoita.
Osa työpaikoistaon haussa,koska laki vaatii
vaikka siihen joku tuttu olisikin jo valittu.
Työttömyyttä suomeen tuo se,että vanhuuseläkkeellä ovat saavat hankkia rajottomasti,nämä mummot ja papat pätevät rahanahneuttaan työelämässä eikä nuoret pääse tilalle,jos vakituiseen paikkaan ei oteta työkkäristä ilmasta tekijää 😞
Tein kaksi vuotta ammattiavastaavaa työtä 9e:lla päivä,vakipalkkaa sai ne jotka nukkui toimistossa päivät.
Et ehkä osaa valehdella haastatteluissa?
Vierailija kirjoitti:
Aurinkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
googlaa finnish work (suomenkielentaitaja)Ulkomaille onkin tosi helppo lähteä töihin, kun ei ole varaa matkustaa muuttamisesta puhumattakaan.
Maltalla aspan työt?
Moni firma maksaa lennot ja kouluttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa enpä tiedä.
Itse lukion jälkeen soitin kahvilaan ja kysyin töitä. Sain töitä.
Tämän jälkeen soitin toiseen kahvilaan. Sain töitä.
Tämän jälkeen kysyin töitä ravintolasta. Sain töitä.
Tässä ohessa opiskelin samalla lähihoitajaksi. Valmistuin ja sain töitä.
Lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Valmistuin ja sain töitä.
Olen sairaanhoitajana "lennosta" vaihtanut pari kertaa työpaikkaa ja saanut töitä.
Ei ole totta. Miksi valehtelet täällä?
Joillain on ihmeellinen munkki töiden suhteen. Itsekin olen vaan tsäkällä onnistunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. 18 -vuotiaana aloitin työelämän, enkä ole päivääkään ollut työttömänä, vaikka olen vaihtanut työpaikkaa ja alaakin amk-opintojen myötä. Ja olen nyt siis 30 -vuotias.
Elämä on kummallista, aloitin ekan kesätyöni 14veenä, sen jälkeen yhtä kesää lukuunottamatta ollut töissä, opiskelujen jälkeen heti töissä jne. Kolmea duunia olen hakenut, ja niihin päässyt. Nyt vasta on ensimmäinen kerta, kun olen työtön, en ole päässyt alan hommiin edes haastatteluihin, nyt sitten laitoin joulun alla ns paskaduuniin hakemuksen ja kappas, sain kutsun haastatteluun loppu viikolle. Ei kyllä hirveästi naurata, sillä liksa on sysipska, mutta en tykkää olla työttömänäkään. N50v
Nyt äkkiä vapaaehtoistöihin kerryttämään kokemusta edes jostain.
Vierailija kirjoitti:
En paljon ihmettele, miksi olet työttömänä. Et ole siis tehnyt yhtään mitään kolmeen vuoteen työnhaun lisäksi. Ei luo kovin hyvää kuvaa ihmisestä jos ei saa mitään aikaiseksi tuossa ajassa. Johan kolmessa vuodessa olisi opiskellut jo AMKsta tutkinnon.
Jos et ole edes harrastanut mitään tuona kolmena vuotena niin olet kyllä erittäin epähaluttava työntekijä. Ethän sinä töissäkään tekisi mitään käskemättä vaan ohjeiden puuttuessa jäisit vain möllöttämään ja odottamaan, että joku tulee paimentamaan.
Mieti nyt hyvin tarkkaan, että olisiko sinulla edes jotain rakentavaa aktiviteettia, jonka voisit lisätä harrastuksiisi. Jotain jolla selittää, miten olet viettänyt tuon kolme vuotta. Vaikka koirayhdistyksen aktiivina toimiminen tai talotoimikunnan aktiivina toimiminen tai heppaseuran aktiivina toimiminen.
Aha. Mitä ap:n olisi pitänyt tehdä kolmen vuoden aikana? Eikö työttömän ensisijainen tehtävä ole etsiä töitä ja päästä töihin? Tuskin ap:lla tuli vastavalmistuneena merkonomina heti mieleen, että "hei lähdenpäs tästä opiskelemaan amk:hon!" Varmasti ajatteli pääsevänsä töihin. Mutta ei päässyt niin ne opinnot on nyt ehkä ajankohtaisia kerta duunia ei löydy. Ja tuo harrastaminen... Työttömällä ei ole varaa harrastaa mitään lenkkeilyä kummoisempaa. Tyhmää muutenkin olettaa, että kaikilla ihmisillä on harrastuksia. Ne maksaa melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En paljon ihmettele, miksi olet työttömänä. Et ole siis tehnyt yhtään mitään kolmeen vuoteen työnhaun lisäksi. Ei luo kovin hyvää kuvaa ihmisestä jos ei saa mitään aikaiseksi tuossa ajassa. Johan kolmessa vuodessa olisi opiskellut jo AMKsta tutkinnon.
Jos et ole edes harrastanut mitään tuona kolmena vuotena niin olet kyllä erittäin epähaluttava työntekijä. Ethän sinä töissäkään tekisi mitään käskemättä vaan ohjeiden puuttuessa jäisit vain möllöttämään ja odottamaan, että joku tulee paimentamaan.
Mieti nyt hyvin tarkkaan, että olisiko sinulla edes jotain rakentavaa aktiviteettia, jonka voisit lisätä harrastuksiisi. Jotain jolla selittää, miten olet viettänyt tuon kolme vuotta. Vaikka koirayhdistyksen aktiivina toimiminen tai talotoimikunnan aktiivina toimiminen tai heppaseuran aktiivina toimiminen.
Aha. Mitä ap:n olisi pitänyt tehdä kolmen vuoden aikana? Eikö työttömän ensisijainen tehtävä ole etsiä töitä ja päästä töihin? Tuskin ap:lla tuli vastavalmistuneena merkonomina heti mieleen, että "hei lähdenpäs tästä opiskelemaan amk:hon!" Varmasti ajatteli pääsevänsä töihin. Mutta ei päässyt niin ne opinnot on nyt ehkä ajankohtaisia kerta duunia ei löydy. Ja tuo harrastaminen... Työttömällä ei ole varaa harrastaa mitään lenkkeilyä kummoisempaa. Tyhmää muutenkin olettaa, että kaikilla ihmisillä on harrastuksia. Ne maksaa melko paljon.
Missä maailmassa elät, jos et keksi yhtään halpaa harrastusta omatoimisen lenkkeilyn lisäksi? Vapaaehtoistyö tarkoittaa usein jopa selvää säästöä erilaisten etujen ansiosta, jos matkakuluja ei tule. Lisäksi ainakin kansalaisopistot, monet erilaiset yhdistykset ja seurakunnat tarjoaa halpoja harrastusmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt äkkiä vapaaehtoistöihin kerryttämään kokemusta edes jostain.
Suosittelen samaa. Jos en olisi saanut kesäksi oikeita töitä, olisin hakenut ainakin festareille ja varmaan muihinkin tapahtumiin talkoolaiseksi. Eikä suurin syy olisi se että että pääsisin ilmaiseksi tapahtumiin, vaan talkoilusta saisi työtodistuksia, verkostoja ja varmaan myös oppisi jotain uutta.
T. Parikymppinen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maailmassa elät, jos et keksi yhtään halpaa harrastusta omatoimisen lenkkeilyn lisäksi? Vapaaehtoistyö tarkoittaa usein jopa selvää säästöä erilaisten etujen ansiosta, jos matkakuluja ei tule. Lisäksi ainakin kansalaisopistot, monet erilaiset yhdistykset ja seurakunnat tarjoaa halpoja harrastusmahdollisuuksia.
Opettele lukemaan: ja käy sitten kirjastossa.
Tee lapsia niin on jotain tekemistä ja tuo ikä on hyvä ikä saada terveitä.
Sä olet tosi nuori, ei mitään hätää. Menet työkokeilun kautta Prismaan tms.
Olen lukion jälkeen opiskellut radiotoimittajaksi, kultasepänliikkeen myyjäksi ja tradenomiksi.
Opiskelujen ohella kävin töissä, siivoojana, varastossa, lähettinä.. yms.
Hain kaksi vuotta valmistumisen jälkeen töitä, en +200 hakemuksen jälkeen saanut edes kutsua haastatteluun.
Kaveri suositteli mua omalla työpaikallaan ja sain töitä.
Teen töitä osa-aikaisesti, n 1400e/kk palkalla.
Pakko yrittää päästä opiskelemaan, koska näillä kouluilla ja työkokemuksella ei voi saada edes 2000e/kk palkkaa.
Olen 34v.
Tiedän itsekin, että työpaikkoja ei hirveästi ole ja surkeimpiinkin on 200+ hakijaa ainakin Helsingissä, mutta silti kuulostaa että suurin vika on ap:n hakemuksissa, jos ei ole saanut kolmessa vuodessa yhtään haastattelukutsua vaikka on nuori ja vastavalmistunut.
Tarkista ainakin nämä asiat:
1. Oikeinkirjoitus, hakemuksen ja cv:n ulkoasu, tallennusmuoto (pdf, ei word-tiedosto tms.), oma kuva
2. Ajattele työnantajan näkökulmasta. Moni kirjoittaa hakemuksen omasta näkökulmastaan, kertoo miksi ja kuinka paljon tarvitsisi tätä työtä. Työnantajaa ei kuitenkaan valitettavasti kiinnosta leikkiä pelastavaa enkeliä, vaan hän haluaa tietää että sinusta on hyötyä, opit asioita, pärjäät työssä ja olet motivoitunut sitä tekemään (eli et ala heti valittaa tai vaihda muualle jolloin ta joutuu rekrytoimaan taas uudelleen).
3. Ei jaarittelua. Lyhyt työhakemus on parempi kuin pitkät pätkät epäolennaista huttua. Voit kertoa luonteestasi sikäli kun luonteenpiirteilläsi on merkitystä työssä.
4. Ala tehdä asioita cv:hen laitettavaksi. Netissä on ilmaisia online-kursseja ulkoimaisissa yliopistoissa, myös kaupallisista aineista. Aloita heti joku sellainen. Tee vapaaehtoistyötä, avoimen yliopiston kursseja, kirjoita blogia, melkein mitä tahansa, joka kertoo ettet ole lamaantunut tekemättömäksi. Sellaisen palkkaaminen valitettavasti on iso riski työnantajalle, koska työtahti on nykyään kova ja sängyssä kolme vuotta maanneelle se on ikävä kyllä aivan hirveä muutos.
En siis usko, että olisit pelkästään sängyssä maannut kolmea vuotta. Harrastuksien ei tarvitse olla maksullisia ja erikoisia. Vaikkapa ulkoilu, lenkkeily, sienestys, marjastus, jooga, meditaatio, lukeminen, valokuvaus, piirtäminen, leipominen jne. ovat aivan hyviä harrastuksia jotka voi laittaa cv:hen, ja ne kaikki antavat sinusta tietynlaista mielikuvaa.
5. Tarkista palkkatoive. Tyydy pienempään palkkaan.
Tsemppiä! Muista että olet arvokas ihminen vaikka et ole (vielä) työllistynyt. Ei ole syytä hävetä tai vähätellä itseään.
Sori, mutta nimenomaan se opiskelu on ratkaisu ongelmaan. Nimim. nuoresta saakka pitkiä työttömyysjaksoja ja pätkätöitä, täystyöllistyminen jo korkeakouluopiskelun aikana.
Suosittelen että haet amk:hon, mutta kannattaa harkita jotain muuta alaa kuin tradenomi, koska 1) et ole päässyt sinne ja 2) tradenomin tutkinto ei tietääkseni ole hyvin työllistävä. Jos kolmessa vuodessa ei ole löytynyt töitä niin melko varmasti asia ei siitä muutu pelkästään töitä hakemalla. Sinulla on kuitenkin vielä mahdollisuuksia koska olet nuori. Opintotukea saat kyllä korkea-asteen tutkintoon.
Itse olin syrjäytynyt ja päihdeongelmainen pitkäaikaistyötön vielä 7 vuotta sitten, käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet, mutta sitten kuitenkin onnistuin järjestämään rahoituksen opiskelulle ja tutkinnon suoritettua. Niin uskomatonta kuin se onkin. Nyt minulla on vakituinen työ.
Kannattaa harkita myös muita kaupunkeja kuin Jyväskylä, vaikka Jyväskylän työttömyysprosentti ei olekaan niitä huonoimpia.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että haet amk:hon, mutta kannattaa harkita jotain muuta alaa kuin tradenomi, koska 1) et ole päässyt sinne ja 2) tradenomin tutkinto ei tietääkseni ole hyvin työllistävä. Jos kolmessa vuodessa ei ole löytynyt töitä niin melko varmasti asia ei siitä muutu pelkästään töitä hakemalla. Sinulla on kuitenkin vielä mahdollisuuksia koska olet nuori. Opintotukea saat kyllä korkea-asteen tutkintoon.;
It-tradenomina olen kyllä eri mieltä. Työllistyminen on ollut todella helppoa, itse sain työpaikkani jo opiskeluaikana.
Myyjäksi on nykyään paljon hakijoita. Olen itsekin merkonomi ja työkokemustakin kaupan alalta melkein kymmenen vuotta.
Opiskelin sitten toiselle alalle ja sanoin itseni työstä irti (=vaihdoin oman alan sijaisuuksiin).
Kesäksi ei ollut tuossa uudessa työssä keikkaa, joten koitin hakea useammasta kaupan alan paikasta kesätyötä.
Yhteenkään ei tullut kutsua edes haastatteluun.
No, opintolainalla kesät ja heti elokuusta alkaen taas oman alan keikkaa. Valmistuttuani oman alan työtä sain lähetettyäni tasan yhden hakemuksen.
Meillä on työvoimapula