Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hakenut jo kolme vuotta putkeen töitä, enkä edes ole saanut kutsua ns. paskaduuneihin

Vierailija
04.01.2019 |

En edes puhelinmyyjäksi. Paska mäihä. Töitä olen hakenut siitä asti kun valmistuin ammattikoulusta merkonomiksi, ajattelin että vastavalmistuneena ja nuorena on helppoa saada töitä kaupan myyjäksi, mutta toisin kävi ja tässä ollaan. Nyt edes työkokeiluihin ei huolita koska olen "liian nuori" (siis 22 vuotta), ollut "liian vähän aikaa työtön" (siis 3 vuotta) ja "liian kokekmaton" (totta kai jos en pääse edes työharjotteluihin). Ammattilaosten kanssa CV:seen ja työhakemuksiin on tehty kaikki mitä on ollut tehtävissä eikä ansiolutteloonkaan ole tullut täydennyt. Ja jos jätän yläasteet tetit ja ammattikoulun tppijaksot pois on sekin täysin tyhjä. On minulta kusytty miksi en ole laittanut ns. harrastuskenttää mitään, mutta siihen minulla ei vain ole mitään laotettavaa. Nyt vain kituutaan ja toivon että maaiomanloppu tulee mahdollisimman pian ettei itse tarvitse päiväänsä päättää. Olen arvoton ja hyödytön.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opiskelemaan TJT:tä yliopistoon.

Vierailija
42/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olisit päässyt puhelinmyyjäksi nollasopparilla ja provisiopalkalla. Niihin pääsee ihan kaikki kunhan osaa puhua suomea edes välttävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta sinne missä töitä on. Hae kaikkialta ja menet sinne mistä töitä saat. Vaikka Uudenkaupungin autotehtaalta.

Jos puhelintyö (ei välttämättä myynti, vaan myös asiakaspalvelu) kelpaa, sitä on tarjolla melkein missä vain. Erityisesti suomenkielisiä kalastellaan Tallinnaan ja Espanjaan. Tosin palkkakin on vielä surkeampi kuin samassa hommassa Suomessa.

Älä jumitu sinne Jykylään, jos töitä ei löydy.

Ehdottomasti Uuteenkaupunkiin! Siellä on parakkeja joista voi helposti vuokrata huoneen vähäksi aikaa ennen kunnon asuntoa. Ja palkka tulee ajallaan ja ylitöitä on älyttömästi. Palkkaa en osaa tarkkaan sanoa mutta ilman ylitöitä about 26 000 ja ylitöiden kanssa n. 40 000. Mutta toimistossa viihtyvälle nää tehdastyöt ei sovi.

Vierailija
44/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, mene rohkeasti vaatekauppaan paikan päälle ja kysy myymäläpäällikköä. Sillä tavalla minä sain työpaikan kahvilasta.

Vierailija
45/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kela myöntää vuokravakuuden lisäksi vielä tukea muuttokustannuksiin 120€ tai 180€ muuttomatkasta riippuen jos tiedossa on opiskelupaikka tai työpaikka, joten muuttoa kyllä tuetaan jos on toimeentulotukiasiakas. Ja jos saat opiskelupaikan esim. Tampereelta, niin täällä pääsee kyllä ainakin TOASin soluun helposti, joissa on halpa vuokra ja takuuvuokra (jos voisit ainakin aluksi asua solussa), joten opiskelijalle muutto on kyllä helppo.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset

Vierailija
46/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä oleminen on lannistavaa. Tuntuu, ettei elämällä ole mitään suuntaa. On kamalaa olla täysin hyödytön ja turha. Olin reilun vuoden ajan työttömänä Jyväskylässä. Muutin sinne positiivisin mielin, sillä minulla oli jo useampi vuosi työkokemusta omalta alaltani ja ajattelin, että jos en heti saa töitä, voin tehdä vaikka muutaman päivän sijaisuuksiakin. Olen ammatiltani opettaja. Vaikka tiesin, että työtilanne on siellä huono, kuvittelin, että koulut ottavat ilolla vastaan sijaisen, jolla on oikeasti työkokemusta. Tein muutamia sijaisuuksia ja siinä se. Töitä ei todellakaan ollut. Paikat menevät tutuille. Tarjontaa on todellakin liikaa. Kyllästyin ja hain töitä pääkaupunkiseudulta.

Jyväskylä on oikeasti huono paikka olla työttömänä. Opiskelijat tekevät siellä mielellään ns. paskaduuniakin. Pääkaupunkiseudulla töitä riittää muillakin kuin opettajilla, joten laajenna rohkeasti työnhakuasi. Muista, että jos saat yli 2 kk kestävän työn, jossa työaika on 18 h viikossa, olet luultavasti oikeutettu liikkuvuusavustukseen. Uudelle paikkakunnalle muuttaminen voi olla pelottavaa, mutta tarvitset työkokemusta.

CV:hen kannattaa todellakin panostaa, ja pyydä apua hyvän työhakemuksen kirjoittamiseen. Tärkeää on, että tuot ilmi esimerkkien avulla, miten sinä pystyt vastaamaan hakemuksen vaatimuksiin. Sillä ei ole mitään merkitystä, jos luettelet, miten ahkera, kiva ja tunnollinen olet, jos hakemuksessa ei tule ilmi, miten se näkyy työelämässä. Työnantajien suositteluilla on merkitystä. Muista myös pyytää työantajalta aina sanallinen työtodistus!

Pyydä tutuiltasi apua ja käytä suhteita, jos sellaisia sinulla on! Noin nuorena maailma on vielä avoin. Jos rohkeus riittää, etsi töitä ulkomailta. Hyvää kielitaitoa arvostetaan aina. Tsemppiä!

Vierailija
47/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae seuraavassa yhteishaussa jonnekin opiskelemaan.Mieluummin suureen kaupunkiin.

Olen opiskellut jo kerran ammattikoulussa merkonomiksi ja olen käyttänyt opintolainani. En saa enää ensikertalaiskiintiötä ainakaan ammattikouluun. Myöskään alanvaihto ei onnistu koska Jyväskylässä on tarjolla oman alan töitä, eikä Kela suostuisi sen takia maksamaan tukia jotta pärjäisin opiskelujen ajan. Tämäkkn on paha tenkkapoo. Olen kyllä hakenut joka kevät Jyväskylän ammattikorkeaan jotta voisin edes korottaa merkonomin tradenomiksi, mutta en usko että ikuinen opiskelu on mikään ratkaisu. Varsinkaan kun pitäisi ilman rahaa elää.

Ap

Jos jo merkonomin tutkinnolla haasteita työllistyä, niin ei ainakaan helpotu traden tutkinnolla.

Mutta jos et saa edes haastattelukutsuja, niin kiinnittäisin mielenkiintoni siihen hakemukseesi. Laita tänne vaikka esimerkkiteksti, eli jos vaikka hakisit myyjäksi kauppaan x, joka myy vaikka nuorten vaatteita.

Vierailija
48/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa enpä tiedä.

Itse lukion jälkeen soitin kahvilaan ja kysyin töitä. Sain töitä.

Tämän jälkeen soitin toiseen kahvilaan. Sain töitä.

Tämän jälkeen kysyin töitä ravintolasta. Sain töitä.

Tässä ohessa opiskelin samalla lähihoitajaksi. Valmistuin ja sain töitä.

Lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Valmistuin ja sain töitä.

Olen sairaanhoitajana "lennosta" vaihtanut pari kertaa työpaikkaa ja saanut töitä.

Ei ole totta. Miksi valehtelet täällä?

Joillain on ihmeellinen munkki töiden suhteen. Itsekin olen vaan tsäkällä onnistunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. 18 -vuotiaana aloitin työelämän, enkä ole päivääkään ollut työttömänä, vaikka olen vaihtanut työpaikkaa ja alaakin amk-opintojen myötä. Ja olen nyt siis 30 -vuotias.

Vierailija
49/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae verkostomarkkinoijaksi. Saat lisätienestejä ja voit tehdä koneelta käsin. 

Vierailija
50/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuella töihin. Sitä on nyt määrärahoissa tarjolla vuoden alusta.

Vierailija
51/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut vartijaksi? Monella paikkakunnalla on niin kova pula tekijöistä, että firmat maksaa koulutuksen jos sitoutuu töihin vuodeksi tai pariksi. Palkka on pieni eikä täysiä tunteja välttämättä saa, mutta saapahan ainakin arvokasta työkokemusta ja ihan oikeaa palkkaa oikeasta työstä.

Vierailija
52/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

In your dreams...

Vierailija
53/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteenohjaajakurssi kestää päivän ja jatkokurssi toisen päivän. Tarjosivat henkilöstövuokrausfirmassa lähtöpalkaksi 15€/h ja töitä olisi ollut heti tiedossa isolle työmaalle kolmeksi vuodeksi. Jos ko. työmaalle ei olisi ollut jonain päivänä töitä niin ympäri uuttamaata olisi ollut varatöitä ja sinne ajeluun maksettiin km-korvaukset.

15€/h x 8pvä = noin 2500€/kk

Ihan ok palkka "paskaduunista"

Vierailija
54/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia on ihmiset jotka ei saa töitä?

Mulla bmi yli 40, ei mitään koulutusta ja viina maistuu. Ikääkin jo yli 40 vuotta. Aina saanut töitä parissa päivässä, kun olen vaan töitä oikeasti etsinyt. Minä olen paperilla ihan täysi luuseri (enkä pelkästään paperilla=) ) ja silti töitä saanut aina.

Palkka on tälläkin hetkellä yli 3000e kuussa+lisät+pekkaset yms. edut kuuluu.

Teen ns. paskaduunia ja isoissa kaupungeissa töitä kyllä on. Minäkin muutin pikku kylästä isoon kaupunkiin nuorempana. Tosin en töiden takia, kun niitä oli ennenkin. Nyt on toki paljon enemmän varaa valita, jos alkaa kyllästyttää yhdessä paikassa.

Vierailija
55/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä taas tietämättömät jakelee neuvojaan varmaan vakituisten työpaikkojensa takaa:D Töitä ei ole, ei tule...Ei ainakaan kaupan alalla josta itsekin olen vuosia yrittänyt hakea, tuloksetta. Ja olen valmistunut hyvin arvosanoi, en opiskellut mitenkään "mukautetusti". Puhelinmyyjän provisiotyö tai kaupan kassan nollasopimus voi irrota joillekin onnekkaille (?) jotak eivät työllisty isin tai kaverin firmoihin. Jos ei pääse heti tähän piiri pieni pyörii- leikkiin valmistumisensa jälkeen tai pikemminkin jo opintojen aikana (itse en päässyt vaikka kuinka hain silloinkin opintojen oheen ja kesätöitä ja muiltakin kuin omalta alalta). Sama pätee muuhunkin kuin työelämään Suomessa, joitakin ei vain haluta mukaan, ja sitten saadaan kiusata vuosikausia ja mieluitne toki itsemurhan partaalle asti "saamaton luuseri" joka todellisuudessa useinkin on kaikkensa yrittänyt vuosikaudet. 

Vierailija
56/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ian tuota opiskelua tarjotaan hyvänä neuvona..No voi sitä joillekin olla, mutta tajuatteko yhtään, että jos on jo tutkinto etenin korkeakoulusta niin opintotuet on todennäköisesti käytetty jo, lainaa voi olla niskassa suurikin summa jo ennestään, työttömyystuella saa opiskella max.2 vuotta (rajaa aika paljon aloja pois) ja siitäkin poistettiin se "ruhtinaallinen"9€/vrk korvaus työttömälle niin kylläpä motivoi lähteä taas koulun penkille eikä takuuta mistään varmasta työllistymisestä siltikään ole (ellei nyt lääkäriksi pääse joku onnekas opiskelemaan jolle se on rahallisesti ja muutnekin mahdollista). 

Opiskelun takia joutuisi myös usein muuttamaan toisell paikkakunnalle, mistäpä ainakaan työmarkkinatuell repii ne muuttorahat ja vuokratakuut ym.?! Kun ei opsieklun perässä muuttamisene saa rahaa. Ja ennen kaikkea ensin se opiskelupaikka pitää saada, ja kaikesta pänttäämisestä huolimatta on vaikeaa monelle alalle päästä, etenkin jos on jo yksi tutkinto vähintään (ensikertalaiskiintiöt ym.) ja koko ajan karsitaan esim.ammattitukintoja ja niiden opetusta ja monet aikuistutkinnot voivat olla maksullisiakin. Että"mene vaan" opiskelemaan, joo...

Vierailija
57/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut vartijaksi? Monella paikkakunnalla on niin kova pula tekijöistä, että firmat maksaa koulutuksen jos sitoutuu töihin vuodeksi tai pariksi. Palkka on pieni eikä täysiä tunteja välttämättä saa, mutta saapahan ainakin arvokasta työkokemusta ja ihan oikeaa palkkaa oikeasta työstä.

Aamulehtien jakajista isommissa kaupungeissa on myös krooninen pula .

Vierailija
58/81 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ian tuota opiskelua tarjotaan hyvänä neuvona..No voi sitä joillekin olla, mutta tajuatteko yhtään, että jos on jo tutkinto etenin korkeakoulusta niin opintotuet on todennäköisesti käytetty jo, lainaa voi olla niskassa suurikin summa jo ennestään, työttömyystuella saa opiskella max.2 vuotta (rajaa aika paljon aloja pois) ja siitäkin poistettiin se "ruhtinaallinen"9€/vrk korvaus työttömälle niin kylläpä motivoi lähteä taas koulun penkille eikä takuuta mistään varmasta työllistymisestä siltikään ole (ellei nyt lääkäriksi pääse joku onnekas opiskelemaan jolle se on rahallisesti ja muutnekin mahdollista). 

Opiskelun takia joutuisi myös usein muuttamaan toisell paikkakunnalle, mistäpä ainakaan työmarkkinatuell repii ne muuttorahat ja vuokratakuut ym.?! Kun ei opsieklun perässä muuttamisene saa rahaa. Ja ennen kaikkea ensin se opiskelupaikka pitää saada, ja kaikesta pänttäämisestä huolimatta on vaikeaa monelle alalle päästä, etenkin jos on jo yksi tutkinto vähintään (ensikertalaiskiintiöt ym.) ja koko ajan karsitaan esim.ammattitukintoja ja niiden opetusta ja monet aikuistutkinnot voivat olla maksullisiakin. Että"mene vaan" opiskelemaan, joo...

Ap kertoi käyneensä amiksen ja jättäneensä opiskelun siihen. Se voi siis hakea korkeakouluun ensikertalaiskiintiössä ja sillä on kaikki korkeakouluopiskelijan opintotukikuukaudet käytössä. Jyväskylässä on monipuoliset opiskelumahdollisuudet, joten sano yksikin hyvä syy sille, miksei ap:tä saisi patistaa opiskelemaan? Sitähän tässä on neuvottu eikä kaikkia Suomen työttömiä, joiden tilanteet vaihtelee laidasta laitaan.

Vierailija
59/81 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitten vaan onnekas, kun on aina ollut töitä. Neljässä eri firmassa ollut vakituisena ja useita 6kk-2v määräaikaisia eri firmoissa. Olen saanut lopputiliä, kun yrityksiä on lopettanut toimintansa ja olen itse ottanut lopputilejä, kun on mennyt hermot.

Yhden kerran olen tehnyt kirjallisen työhakemuksen koko elämäni aikana. Kaikki muut on tullut suoralla puhelinsoitolla tai paikan päälle menemällä. Joskus kävelin Helsingissä työmaalta toiselle ja kysyin suoraan onko hommia. No ei tarvinnut kovinkaan monelta työmaalta kysyä, kun sai paikan. Yhteen paikkaan soitin joskus kännissä ja aloitin heti seuraavana maanantaina=)

Uusimpaan työpaikkaan tulin myös soittamalla ja aloitin täällä n.5 kuukautta sitten ja nyt on taas toistaiseksi sopimus taskussa.

Vierailija
60/81 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavammin siinä käy niin, että menettää aikaa, rahaa ja ihmissuhteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan