Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies makaa sohvalla kaiken vapaa-ajan

Lissu
04.01.2019 |

Olen seurustellut mieheni kanssa noin 6 vuotta ja asunut yhdessä näistä 5. Lapsia ei ole, ja ikää reippaasti yli teinivuosien. Mies käy töissä (kuten myös minä), mutta kaiken muun ajan lähinnä makaa sohvalla ja tuijottaa telkkaria ja/tai tietokonettaan. Joskus tyhjentää oma-alotteisesti tiskikoneen ja vie roskat jos olen nostanut roskapussin eteiseen niin että kompastuu siihen töihin lähtiessään, mutta siinä se sitten onkin. Siivoaa hetken jos kerron että pitää (en ole itsekään mikään siivousintoilija), mutta nämäkin siivoukset on sellaisia että hän siivoaa sen "mitä osaa" ja mulla menee sen jälkeen vielä tunti tai pari ennen kuin koko asunto on oikeasti siisti. Sen ajan makaa sohvalla tietenkin. Monesti olen myös yrittänyt pyytää häntä lähtemään yhdessä johonkin, mutta lähes aina vastaus on että ei jaksa. Tästä johtuen sovin menoni nykyään hyvin usein suoraan ystävieni kanssa, koska tiedän mikä vastaus on, jos kysyn mieheltä mentäisiinkö yhdessä. Ei myöskään ole näiden vuosien aikana ehdottanut yhteistä menoa kuin ihan muutaman kerran (yleensä jollekin bändin keikalle josta hän itse pitää). Ei kysy koskaan tarvitsinko apua jossain kotiin liittyvässä asiassa, tai muussakaan asiassa. Viihdyn itsekin välillä ihan rauhassa sohvalla, mutta huomattavasti vähemmän kuin tämä toinen. Harrastuksia miehellä ei ole, ainakaan sellaista mikä saisi hänet poistumaan sohvalta säännöllisesti. Kavereitaan näkee harvoin. Onko tässä ainoa vaihtoehto ero? Keskusteltu aiheesta on muutaman kerran ja tietää kyllä mitä mieltä olen, mutta mikään ei ole muuttunut.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehille ei ole mitään ongelmaa siinä jos nainen haluaa olla sohvalla rentoutuakseen lastenhoidosta, mutta sitten kun mies haluaa löhötä sohvalla raskaan työpäivän jälkeen, alkaa vaatimukset: "Miks et sä voi tehdä jotain järkevää kun makaa vaan siinä". Voi luoja!

Luitko aloituksen? Ap ja mies käyvät molemmat töissä. Lapsia ei ole. Mies ei tee kotona mitään. Ei myöskään kodin ulkopuolella. Ikää ei liene vielä hirmuisesti eli vanhuuden vaivoista ei ole kyse. On ihan OK miettiä nyt eikä myöhemmin, onko tässä se elämä, mitä haluan elää: joko tehdä kaiken yksin tai katsella kun ukko näppäilee sohvalla tietokonetta ja kaukosäädintä.

Vierailija
42/80 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehille ei ole mitään ongelmaa siinä jos nainen haluaa olla sohvalla rentoutuakseen lastenhoidosta, mutta sitten kun mies haluaa löhötä sohvalla raskaan työpäivän jälkeen, alkaa vaatimukset: "Miks et sä voi tehdä jotain järkevää kun makaa vaan siinä". Voi luoja!

Ei ongelmaa vai?

Milloin meillä on ruoka? Miksei jääkaapissa ole mitään? Miksei ole puhtaita sukkia?

Jos molemmat vain makaavat, kuka tekee kotityöt? Kuka hoitaa lapset ja lemmikit? Kuka laittaa ruoan ja siivoaa jäljet? Tyhjentää tiskikoneen ja vie roskat? Imuroi? Vie lapset harrastuksiin?

Laiskurit jaksavat aina narista miten väsyttää ja miten mikään ei kiinnosta. Kumma kyllä, muiden tekemä ruoka usein kelpaa ja muiden pesemät vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali Leijona panee syö ja nukkuu, jos toimeentulo on taattu. Lihasmassaaa ja kuntoa kodin puolusrukseen tulee vaalia lepäämällä sohvalla. Miehellä saattaa olla ajoittain huono itsetunto, jos on tyhjentänyt tiskikoneen.

Vierailija
44/80 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä on rakas ja paras <3 kirjoitti:

Isäni on sohvanvaltaaja. Minä taas olen ihan normaali. Kävelen työmatkat 10km yhteensä ja harrastan liikuntaa sen lisäksi juosten, voimistellen olohuonessa sohvan vierellä ja venytellen lopuksi. Kilometrejä tulee viikossa noin 110 km ja voimistelua kotona yhteensä neljä tuntia.

En kyllä hirveästi jaksa muuta tehdä. Lähinnä työ ja kotiin sohvan vierelle käy minunkin tieni. Liikunta ei ainakaan hirveästi energiatasoja lisää minulla :D:D:D. Ehkä doupingi voisi auttaa hih!

Isäni passiivisuus ei minun elämääni ole ainakaan mitenkään haitannut. Isä on sellainen ja tekee mitä jaksaa.

Rakastan isääni ja olisi kamalaa jos äiti olisi isäni jättänyt hänen passiivisuuden takia. Isä on nyt 64-vuotias sohvanvaltaaja. Normaalipainoinen ja edelleen rauhallinen kunnon suomalainen mies. Ei hän paha ole tai elä epäterveellisesti. Olutta juo viikonloppuisin ja vie koiran ulos lenkille iltaisin.

Tuntuisi hirveältä jos äitini kanssa häntä siitä syyllistettäisiin. Isä on kuitenkin menneisyydessä menestynyt hyvin urheilussa ja hoitanut hommansa hyvin, vaikkei kamalasti meidän lasten elämään osallistunut. Lähinnä kuskasi autolla uimarannalle, harrastuksiin ja kavereille. Itse kuitenkin aina ajoi kotiin sohvalleen.

Olisin kiinnostunut että miksi syyllistätte ja ette ymmärrä muiden ihmisten jaksamista? Mitä se on teiltä pois, vai tunnetteko olonne jotenkin muita paremmaksi?

Väitän että minä kuitenkin olen tämän ketjun urheilullisin nainen.

Minna 84

Miten kehtaat puolustella vätystä. Isäsi on selvä vätys ja täysi laiskamato. Näethän alapeukutuksista jo että tässä asiassa olet väärässä.

Tuollaisia miehiä kutsutaan nuorison kielellä luusereiksi. Se tarkoittaa huonoa.

Vierailija
45/80 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen? Ap ja mies käyvät molemmat töissä. Lapsia ei ole. Mies ei tee kotona mitään. Ei myöskään kodin ulkopuolella. Ikää ei liene vielä hirmuisesti eli vanhuuden vaivoista ei ole kyse. On ihan OK miettiä nyt eikä myöhemmin, onko tässä se elämä, mitä haluan elää: joko tehdä kaiken yksin tai katsella kun ukko näppäilee sohvalla tietokonetta ja kaukosäädintä.

Tämä oli ihan yleisesti kirjoitettu kaikille.

Vierailija
46/80 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vetelä sohvamies kerrostalossa varmaan menettelee, mutta olisi se omakotitalossa aika tympeää jos toinen vain lepäilisi ja toinen hoitaisi kaikki hommat.

Myöskään ap:n ei pidä koskaan ottaa lemmikkiä tai tehdä lasta sohvamiehen kanssa. Sitten se vasta alkaakin harmittaa, kun toinen aina vain ”palautuu” ja joudut tekemään kaiken yksin.

Itsestäni vastenmielisintä olisi kuitenkin se, ettei minulla olisi kumppania mihinkään, mitä haluan tehdä. En yhtään tykkää nyhjätä sisällä turhanpäiväisesti vetelehtien. Jonkun mielestä elämän sisällöksi ehkä riittää laitteiden hively, mutta minulle ei.

Liika sisällä oleminen, peli- ja ruuturiippuvuus, huono ravinto, masennus. Noista lähinnä ajattelisin johtuvan sen, ettei muuten perusterve ihminen kykene muuhun kuin sohvalla makailuun. Lääkäri voisi tutkia terveyden ja tarkistaa ettei missään piile tulehduksia tai ole puutostiloja. Voisiko työterveydestä aloittaa? Siellähän voi kertoa ettei työn lisäksi jaksa tehdä yhtään mitään.

Ei normaalit työpaikat tarjoa mitään työterveyttä.

Mene sinä vaan sinne työterveyteen valittelemaan sitä asiaa, kun se sinua noin vaivaa. Minä ainakin olen mieluummin sohvalla kuin juoksen lääkäreillä ja lääkärit ihmettelee työterveyttä.

Tilaan mieluummin kotiin pitsat.

Vierailija
47/80 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa vai?

Milloin meillä on ruoka? Miksei jääkaapissa ole mitään? Miksei ole puhtaita sukkia?

Jos molemmat vain makaavat, kuka tekee kotityöt? Kuka hoitaa lapset ja lemmikit? Kuka laittaa ruoan ja siivoaa jäljet? Tyhjentää tiskikoneen ja vie roskat? Imuroi? Vie lapset harrastuksiin?

Laiskurit jaksavat aina narista miten väsyttää ja miten mikään ei kiinnosta. Kumma kyllä, muiden tekemä ruoka usein kelpaa ja muiden pesemät vaatteet.

Haista nyt oikeesti römpsäs. aliarvioit siis työntekijöitä. Pitäisikö kenties alkaa aliarvioimaan kotiäitejä. Ehkä olisi syytä jos tuollaisia on. Tai pikku vinkki miksi vtus teette niitä kakaroita tai hankitte miehiä. Te kun olette se maailmannapa.

48/80 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää taas puolestani inhoan ap kaltaisia hyper aktiivisia, koska puskevat agendaansa rennosti eläville

teidän työt todennäkösesti poikkeavat toisistaan, eli ei voi suoraan verrata kun olemmat "käy töissä"

palkatkaa kotiapulainen ja lopeta vinkuminen

Vierailija
49/80 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sohva on miehen toimisto ja perheen yhteinen kokoontumispaikka.

En itse vihaa niitä jotka menee hiihtämään ja tekemään asioita, mutta jos siihen sisältyy itsensä korottamista tai lapsellista huomiota että :"hei minä olen erilainen, minä se jaksan reippailla ja olen parempi ihmisenä" , niin se nyt on vaan paskaa ja epätotta. Antaisitte hyvät ihmiset toisten olla ja menkää te sinne laskettelukeskuksen tolppaflipperiin. Sitä te kaipaatte.

Tervetuloa myös Sohvin perheen sohvalla:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3358169/mies-tilasi-itselleen-supersohv…

Sielä ei ketään tuomita vaan otetaan lämpimästi vastaan sellaisena kuin on. Eikä ole edes pakko tulla ja siitä ei syyllistetä yhtään.

Vierailija
50/80 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, samassa jamassa. Olen jo päättänyt että lähden, kerään vaan voimiani vielä hetken. Ei tule mitään. Yhtälailla oon sinkku kun yksin saan mennä nytkin kaikki menot ja voisin löytää vähän menevämmän miehen.

Vierailija
51/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juossut lääkärissä ihan himona että selviäisi miksen vaan jaksa mitää, voin nukkua 18 tuntia putkeen ilman ongelmia, tunnin salitreenistä vie palautua 5 päivää ja ihan vaan puhelimessakin puhuminen väsyttää. Mitään syytä ei kuitenkaan löydy... en siis voi ajatella olevano VETELYS kun haluaisin niin kovasti tehdä asioita ja nauttia elämästä mutta kroppa ei anna myöden.. 😑😩

Vierailija
52/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa vai?

Haista nyt oikeesti römpsäs. aliarvioit siis työntekijöitä. Pitäisikö kenties alkaa aliarvioimaan kotiäitejä. Ehkä olisi syytä jos tuollaisia on. Tai pikku vinkki miksi vtus teette niitä kakaroita tai hankitte miehiä. Te kun olette se maailmannapa.

Siis kuka tässä ketjussa on muka kotiäiti?

Vierailija
53/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy sohva pois ja katso nurkan takaa mitä tapahtuu.....

Vierailija
54/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi katsella sohvalla makaavaa että itselleni se olisi eron paikka

Konttaa vielä kerran sohvan viereen suikkaria antamaan?

Pakkaa sitten kamasi ja laita ovi nätisti kiinni perässäsi.

Muista viedä samalla roskat.

Sun paikkaa onkin jo kyselty.

- Se miehesi

Vierailija
55/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi katsella sohvalla makaavaa että itselleni se olisi eron paikka

Konttaa vielä kerran sohvan viereen suikkaria antamaan?

Pakkaa sitten kamasi ja laita ovi nätisti kiinni perässäsi.

Muista viedä samalla roskat.

Sun paikkaa onkin jo kyselty.

- Se miehesi

Kuka kumma haluaa käyttää vähäisen vapaa-aikansa palvelemalla sohvalla makaajaa? Elämä on elämistä varten!

Vierailija
56/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossuliini82 kirjoitti:

Mä olen juossut lääkärissä ihan himona että selviäisi miksen vaan jaksa mitää, voin nukkua 18 tuntia putkeen ilman ongelmia, tunnin salitreenistä vie palautua 5 päivää ja ihan vaan puhelimessakin puhuminen väsyttää. Mitään syytä ei kuitenkaan löydy... en siis voi ajatella olevano VETELYS kun haluaisin niin kovasti tehdä asioita ja nauttia elämästä mutta kroppa ei anna myöden.. 😑😩

Onko ruokavalio kunnossa? Ylipainoa? Masennusta? Kilpirauhasen vajaatoimintaa? Puutostiloja? Ulkoiletko? Eihän sinulla piile elimistössä mitään tulehduksia (onko hampaat hoidettu)? Ovatko ihmissuhteet kunnossa?

Tuntuu pahalta ajatella että jonkun elämä on pelkkää lepäilyä. Ehkä salilla käyminen ei sovi sinulle jos et palaudu harjoituksesta. Onko elämässäsi mitään mistä nautit ja mikä antaa sinulle energiaa (makailu ei sitä taatusti tee vaan veltostuttaa kenet tahansa).

Vierailija
57/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vetelä sohvamies kerrostalossa varmaan menettelee, mutta olisi se omakotitalossa aika tympeää jos toinen vain lepäilisi ja toinen hoitaisi kaikki hommat.

Myöskään ap:n ei pidä koskaan ottaa lemmikkiä tai tehdä lasta sohvamiehen kanssa. Sitten se vasta alkaakin harmittaa, kun toinen aina vain ”palautuu” ja joudut tekemään kaiken yksin.

Itsestäni vastenmielisintä olisi kuitenkin se, ettei minulla olisi kumppania mihinkään, mitä haluan tehdä. En yhtään tykkää nyhjätä sisällä turhanpäiväisesti vetelehtien. Jonkun mielestä elämän sisällöksi ehkä riittää laitteiden hively, mutta minulle ei.

Liika sisällä oleminen, peli- ja ruuturiippuvuus, huono ravinto, masennus. Noista lähinnä ajattelisin johtuvan sen, ettei muuten perusterve ihminen kykene muuhun kuin sohvalla makailuun. Lääkäri voisi tutkia terveyden ja tarkistaa ettei missään piile tulehduksia tai ole puutostiloja. Voisiko työterveydestä aloittaa? Siellähän voi kertoa ettei työn lisäksi jaksa tehdä yhtään mitään.

Siksipä viihdynkin kerrostalossa, ei kiinnosta mikään pihanpito tai muut huoltohommat, haluan käyttää vapaa-aikani ihan muihin asioihin :D

Entäs jos fyysisesti jaksaisi mitä vaan, mutta ei vaan kiinnosta mitkään ulkonypläilyt jotka ovat ihan yhtä tyhjän kanssa kuin sisänypläilyt? Tässä on kyse lähinnä mielenkiinnon kohteista ja siitä, että joillekin se on ongelma jos ne eivät ole tarpeeksi yhteneväiset. Silloin ei tarvita lääkäriä, vaan erilainen kumppani.

Vierailija
58/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannaisi varmaan muuttaa tai jotain muutosta mikä tuo inspiraatiota.

Vierailija
59/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isä on rakas ja paras <3 kirjoitti:

Isäni on sohvanvaltaaja. Minä taas olen ihan normaali. Kävelen työmatkat 10km yhteensä ja harrastan liikuntaa sen lisäksi juosten, voimistellen olohuonessa sohvan vierellä ja venytellen lopuksi. Kilometrejä tulee viikossa noin 110 km ja voimistelua kotona yhteensä neljä tuntia.

En kyllä hirveästi jaksa muuta tehdä. Lähinnä työ ja kotiin sohvan vierelle käy minunkin tieni. Liikunta ei ainakaan hirveästi energiatasoja lisää minulla :D:D:D. Ehkä doupingi voisi auttaa hih!

Isäni passiivisuus ei minun elämääni ole ainakaan mitenkään haitannut. Isä on sellainen ja tekee mitä jaksaa.

Rakastan isääni ja olisi kamalaa jos äiti olisi isäni jättänyt hänen passiivisuuden takia. Isä on nyt 64-vuotias sohvanvaltaaja. Normaalipainoinen ja edelleen rauhallinen kunnon suomalainen mies. Ei hän paha ole tai elä epäterveellisesti. Olutta juo viikonloppuisin ja vie koiran ulos lenkille iltaisin.

Tuntuisi hirveältä jos äitini kanssa häntä siitä syyllistettäisiin. Isä on kuitenkin menneisyydessä menestynyt hyvin urheilussa ja hoitanut hommansa hyvin, vaikkei kamalasti meidän lasten elämään osallistunut. Lähinnä kuskasi autolla uimarannalle, harrastuksiin ja kavereille. Itse kuitenkin aina ajoi kotiin sohvalleen.

Olisin kiinnostunut että miksi syyllistätte ja ette ymmärrä muiden ihmisten jaksamista? Mitä se on teiltä pois, vai tunnetteko olonne jotenkin muita paremmaksi?

Väitän että minä kuitenkin olen tämän ketjun urheilullisin nainen.

Minna 84

Miten kehtaat puolustella vätystä. Isäsi on selvä vätys ja täysi laiskamato. Näethän alapeukutuksista jo että tässä asiassa olet väärässä.

Tuollaisia miehiä kutsutaan nuorison kielellä luusereiksi. Se tarkoittaa huonoa.

Missähän kohti tuossa on luuseri? Jos mies on työnsä hoitanut, niin kenelläkään ei ole vikisemistä sen suhteen miten hän vapaa-aikansa käyttää. Varsinkaan kun miehen omalla perheellä ei ole mitään ongelmaa asian kanssa. Menehän kasvamaan siitä sen nuorisosi kanssa.

Vierailija
60/80 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa, meillä vaimo aloitti tuon makaamisen ja sitä kesti vuosia, makaa varmaankin vieläkin.