Onko sinulla työ jossa on yksittäisiä vapaapäiviä, ei siis välttämättä aina kahta vapaata peräkkäin?
Miltä tuntuu, ehtiikö yhden päivän vapaalla ollenkaan palautua töistä? Itse koen tämän raskaaksi, sunnuntait ovat aina vapaat, mutta viikon toinen vapaapäivä voi olla milloin vain...
Kommentit (33)
Minulla oli kerran sellainen työ. Vapaapäivät olivat tiistaina ja torstaina. En sopeutunut siihen yhtään enkä tuntenut palautuvani kunnolla. Työkaverini kyllä tykkäsivät arkivapaista. Olemme kaikki erilaisia. Toiset nauttivat vuorotöistä eivätkä edes haluaisi ma-pe-työhön. Itse en sovellu vuorotöihin ollenkaan.
Koita opetella nauttimaan arkivapaista ja yritä keksiä positiivisia asioita. Päivällä voi olla kaupoilla rauhallisempaa asioida ja jos on perheellinen, saa nauttia päivällä hiljaisesta talosta. Ja ainahan voit katsella uusia työpaikkoja.
Minulla myös vuorotyö.. Nyt juuri menossa 9pv työputki.. Sitten on 1 vp ja 4 työpäivää 1vp pätkä. Ja en ehdi palautua olen välillä todella poikki. Minkäs teet? Pitäs opiskella lisää eli 3 ammatti et saisin toisen työn.
Väärä palsta kysyä. Ei av-mamma lähde aamulla töihin. Hän hakee kaupasta sipsejä sekä pari siideriä. Sitten kotona hän uikuttaa kun hallitus sitä ja tätä.
Minä en edes muista milloin olisin viimeksi saanut pitää kahta vapaapäivää putkeen. Kyllä siinä paremmin ehtii palautua kuin yhdessä päivässä.
Oli ennen sellainen työ jossa mentiin usein ykkösvapailla. Ihan persiistähän se oli, ei kerinnyt oikein työvaatteitakaan pestä saati kuivattaa, tai tehdä mitään muutakaan aikaansaavaa. Kyllä vapaat pitäisi olla pääsääntöisesti peräkkäin, ei tollasessa työrytmissä varmasti kukaan palaudu.
Vierailija kirjoitti:
Väärä palsta kysyä. Ei av-mamma lähde aamulla töihin. Hän hakee kaupasta sipsejä sekä pari siideriä. Sitten kotona hän uikuttaa kun hallitus sitä ja tätä.
Suomessa naisten työllisyysaste on huomattavasti korkeampi kuin miesten.
Ero kasvaa jo opiskeluaikana, sillä opiskelun aikana yhä useampi nainen on samaan aikaan työelämässä, toisin kuin miehet.
Vai onko sinulla lyödä muuta tutkittua faktaa pöytään?
Kaupan ala on just sellainen, onneksi lähdin sieltä pois vaikka oli ihana työpaikka, tuli ylikunto eikä palautuminen enää onnistunut. Vähitelleen sosiaalinen elämä ja tapahtumat jäivät pois.
Vaikka oli osa-aikatyö niin tuntui että olet jatkuvasti töissä ma-pe, 24/7, jokaikinen lauantai. 10-15, 12-20, 10-17. Inhottavia aikoja, joskus 12h putkeen.
Nyt vaihdoin siivojaan hommaan ja elämänlaatu sekä palkka parantuneet kertaheitolla, jopa palautuminen vaikka tämä on raskas työ. 8-15 työaika, viikonloput vapaat. Saan taas harrastaa, näen ihmisiä, voin suunnitella elämääni, saanut rahaa säästöön, päässyt kesäällä festareille, tapahtumiin, häihin. Elämä on ihanaa nyt!!! Kun vapaa aika on kunnossa niin työ ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa naisten työllisyysaste on huomattavasti korkeampi kuin miesten.
Ero kasvaa jo opiskeluaikana, sillä opiskelun aikana yhä useampi nainen on samaan aikaan työelämässä, toisin kuin miehet.
Vai onko sinulla lyödä muuta tutkittua faktaa pöytään?
Hyvin näin voi olla. En ainakaan epäile sitä. Puhe olikin tämän palstan naisista. Kun lukee viestejä niin perus av-mamma ei käy töissä. (teko)syitä on mm. "en mene töihin niin kauan kunnes kokoomus kielletään", "tarjolla vain paskaduuneja", "sossusta saa saman palkan" tai itse diagnosoitu sairaus. Lisäksi kamala itku aktviivimallista kun pitäisi takapuoli nostaa edes hetkeksi sohvalta.
Aktiivisin viestiketju taitaa tälläkin hetkellä olla: "miksi olet työtön"
On. Kaupassa osa-aikainen työ.
Ihan p*skaa se on. Illalla puolen yön aikaan kotiin, päivä vapaa ja aamulla kuudeksi töihin. Vi*tu jee.
Mitään harrastuksia ei voi aloittaa, sosiaalinen elämä kapeutuu ja unirytmi on ihan sekaisin, samoin ruokarytmi ja ilmeisesti aineenvaihduntakin.
Pakko saada päivätyö.
IHMISET NYT KAPINOIMAAN!! Älkää menkö kauppoihin töihin, äänestäkää jaloillanne!!! Ei mitään tukea tommoselle orjatyölle! Siivoustyö on paljon parempi ja kunnollisempi.
Kolmivuorotyö, yksittäiset vapaat tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus. Muutaman yövuoron jälkeen 1 vapaa ja sitten takaisin aamuvuoroon, ei mitään säännöllisyyttä. Sitovia harrastuksia vaikea aloittaa kun et välttämättä pääse työvuorojen puolesta kuin kerran kuussa käymään. Mutta toisaalta olen niin tottunut että työpäiviä voi olla vaikka vain 2 peräkkäin ja sitten vapaa että en varmaan viihtyisi säännöllisessä 5pv aamuvuoro ja viikonloppu vapaa-rytmissä.
Minulla oli sellainen. En tykännyt eikä sopinut minulle. Aikani valitin esimiehelle ja toivoin erilaisia listoja. Sitten vaihdoin työtä.
Minulla on usein. Vapaata on kerrallaan 1 - 3 päivää. Kohta taas 5 päivää töitä, 1 vapaa, 5 töitä, 3 vapaata jne.
On ok, jos työpäiviä on 2 - 3, kun on vain yksi vapaa, mutta tylsää noin, että on pitempiä putkia, joihin mahtuu vain yksi vapaa.
On
😠 Kolmivuorotyö sairaalassa. Yleensä osuu joka listaan (3 vkoa). Ei siinä mitään palaudu. Lisäksi Hussin johto suuressa viisaudessaan päättänyt että 6vapaata 3 viikossa entisen 7 sijaan. Näin sitä jaksaa eläkeikään!
Minulla on harvoin kahta päivää peräkkäin vapaata. Työputki saattaa olla 12 päivääkin pitkä. Se ainut vapaa ajoittuu todella usein niin että iltavuoron jälkeen vapaa ja sitten hypätäänkin aamuvuoroon. Vapaat on yleensä keskellä viikkoa. Nytkin päivä 4/9 menossa (10 tunnin päivä).Seuraava vapaa ensi viikon torstaina. Mutta nollasopparilla osapäivätöissä pitää niitä päiviä tehdä enemmän jotta pääsisi edes lähes normipalkalle.
Kaupassa yleistä. Harrastuksista kuntosali hyvä kun voi mennä oman vapaan mukaan. Ammatinvalintakysymys, mulle sopii.
Minäkin kaupassa töissä..
Olen saanut neuvoteltua hyvän diilin.
3-4pv/vk.
4-7h/pv.
Vapaat peräkkäin.
Aamuvuoroon klo 8.00 ja iltavuorosta pois 20.30.
Avatkaa suunne siellä työmaalla. Älkääkä vain täällä avautuko. Ei auta yhtään teidän tilannettanne.
Jatkuvasti. Kerran kuussa viikonloppu vapaa, joka saattaa olla sen kuukauden ainoa kahden peräkkäisen päivän vapaa. Hoito-alalla.
Mulle sopii hyvin. Kivaa kun on kolme neljä päivää töitä ja vapaa.
On. Meillä on työvuorolistat aina kolmelle viikolle ja omassa listassani vapaat menevät näin; ensimmäisellä viikolla yksi vapaa arkipäivänä, toisella viikolla kuuden päivän työputken jälkeen kaksi arkivapaata peräkkäin, kolmannella viikolla kolme vapaata joista yksi arkipäivä viikon alussa ja sitten viikonloppu. Teen kaksivuorotyötä ja samalla viikolla, peräkkäisinä päivinä on vuoroja tyyliin kaksi klo 23 loppuvaa vuoroa, yksi klo 18 loppuva vuoro ja heti perään kaksi klo 06 alkavaa vuoroa. Eli vuorokausirytmi pitäisi kääntää päivässä päälaelleen. Olen jatkuvasti väsynyt enkä jaksa vapaapäivinä tehdä oikein mitään muuta kuin olla kotona ja nukkua. Varsinkin tuolla yhden vapaan viikolla vapaapäivä menee pelkästään lepäämiseen, samoin toisella viikolla kuuden päivän työputken jälkeen ensimmäinen vapaista menee pelkkään lepäämiseen. Todella turhauttavaa. Ennen tätä työtä käytin aina vapaapäivät aktiivisesti, olin todella harvoin kotona tekemättä mitään. Ikävöin niitä aikoja. Nyt työ on varastanut elämäni.
Eikö kellään?