Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ivf- hoito, mies ei ymmärrä

Vierailija
04.01.2019 |

Olemme menossa toiseen ivf-hoitoon. Lapsettomuutta takana neljä vuotta ja vika on siis miehen siittiöissä, minulla kaikki kunnossa. Nyt ongelmana on, että mies ei ymmärrä alkuunkaan minkälaista tämä hoidoissa ramppaaminen on minulle. Hänen kun ei tarvitse kuin ruikkia purkkiin sopivalla hetkellä. Minä joudun ramppaamaan lääkärissä huomattavan usein ja matka töistä sinne kestää 1,5 tuntia, joten yhteen reissuun menee aina melko kauan ja joudun töissä selittelemään mihin olen menossa ja tekemään sitten tunteja takaisin. Hoidot ovat stressaavia jo ilman mitään hankaluuksia töissä. Mieheni kuvittelee että minä pääsen tuosta vaan lähtemään töistä ja että ei ole muka mitenkään vaivalloista ajaa joka viikko vieteiseen kaupunkiin lääkäriin. Hän ei ymmärrä eikä arvosta ollenkaan sitä mitä minä teen sen vuoksi että hän saisi biologisen lapsen, minä kun voisin sen kyllä saada jonkun muun kanssa paljon helpommallakin mutta hän ei. Voisinhan minä laittaa hänet vaihtoon ja tehdä lapset jonkun muun kanssa. Tilanne tuntuu epäreilulle, koska vika on miehessä, mutta hän pääsee aivan liian helpolla verrattuna minun vastuuseen asiassa. Anteeksi epäselvä sepostus, pakko johonkin avautua.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne siittiöt on niin huonoja niin miksi ihmeessä teille tehdään IVF eikä ICSI?

Etkä sä välttämättä sais lasta eri siittiöilläkään. Sussakin voi olla vikaa. Osalla pareista 'diagnoosi' on selittämätön lapsettomuus eli syytä ei löydetä. Se että miehessäsi on vikaa ei tarkoita etteikö sussakin voisi olla. Jo se että miehelläsi on enemmän kuin yksittäisiä hyviä siittiöitä viittaisi siihen, että et itsekään ihan hedelmällisimmästä päästä ole. Montako kypsää monasolua/ punktio olette saaneet?

Nyt tehdäänkin todennäköisesti icsi, koska viimeksi ivf tuotti vain yhden alkion, munasolujen määrää en muista. En jaksanut tuohon aloitukseen näitä hoitojuttuja tarkemmin eritellä koska se ei ollut keskustelun pointti. Lääkärimme ei ole koskaan pitänyt todennäköisenä, että minussa olisi vikaa ja nyt siis vielä vähemmän, kun tulin heti raskaaksi tuolla viimekerran alkiolla. Olen tästä keskustellut ja hän on hyvinkin varma siitä että vika on vain siitiöissä. Tietenkin on silti mahdollista että minussakin vikaa on.

Vierailija
42/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teidän kannattaisi hoitaa käynnit yhdessä vaikka mies onki niillä ns. vain tukena. Silloin hän ainakin ymmärtäisi miten paljon aikaa käynteihin menee. Samalla näkisi,ettei oo herkkua käydä lääkärissä ja olla siellä jalat levällään. Sitähän se on,ikään kuin jatkuvaa nöyryytystä. Olen siis itse ollut hoidoissa myös. Yhteinen asia kun lapsen hankinta kuitenkin on! Sitten kun miehellä alkaa ymmärrystä alkaa löytyä voi harkita käykö käynnit yksin. Ja toiveet kannattaa tuoda esiun että toivoisit hänen osallistuvan sillä välin toisella tapaa arjen (yhteinen asia sekin) helpottamiseksi. Tämä tosiaan on jo myös valmistautumista vauvan tuloon! Kovasti jaksamista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teidän kannattaisi hoitaa käynnit yhdessä vaikka mies onki niillä ns. vain tukena. Silloin hän ainakin ymmärtäisi miten paljon aikaa käynteihin menee. Samalla näkisi,ettei oo herkkua käydä lääkärissä ja olla siellä jalat levällään. Sitähän se on,ikään kuin jatkuvaa nöyryytystä. Olen siis itse ollut hoidoissa myös. Yhteinen asia kun lapsen hankinta kuitenkin on! Sitten kun miehellä alkaa ymmärrystä alkaa löytyä voi harkita käykö käynnit yksin. Ja toiveet kannattaa tuoda esiun että toivoisit hänen osallistuvan sillä välin toisella tapaa arjen (yhteinen asia sekin) helpottamiseksi. Tämä tosiaan on jo myös valmistautumista vauvan tuloon! Kovasti jaksamista!

Hyvä ajatus sinänsä, mutta käytännössä täysin mahdotonta toteuttaa. Aikoja on vaikea saada sovitetuksi edes omien töiden mukaan ja jos mies olisi aina mukana olisi minun tietenkin tasapuolisuuden nimissä huomioitava myös hänen työnsa aikoja sopiessa. Eli lisää stressiä minulle. Muutenkin olisi minusta kohtuutonta vaatia miestä tulemaan kesken työpäivän. Voisin kyllä yrittää häntä saada enemmän mukaan, silloin kun hän ei ole töissä.

Vierailija
44/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saitte hieman väärän kuvan miehestä. Kyllä hän tekee kotitöitä, ei vaan ymmärrä että voisi tehdä niitä hieman enemmän silloin kun minä en noiden lääkärien vuoksi ehdi. Ei hän ole tuollainen kuin olette nyt ymmärtäneet. Edellisessä raskaudessa (kesken menneessä) oli mukana kaikessa lapseen liittyvässä ja muutenkin todella innoissaan. Myöskin ihan eritavalla piti huolta minun voinnistani. Tuommoista mukana olemista minä tarvitsisin nytkin enkä vasta sitten jos joskus vielä tulen raskaaksi. Olemme asiasta kyllä puhuneet mutta ei hän vain osaa olla samanlainen kuin silloin. Tai sitten minä olen vain jo niin masentunut tästä tilanteesta että mikään ei riitä.

Miten sä luulet että mies ymmärtää tuon enempää Jos saattekin lapsen? Saat ihan itse perse synnytyksestä revenneenä hoitaa kotityöt ja käydä kaupassa kun mies ei vaan "ymmärrä".

Vierailija
45/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt saitte hieman väärän kuvan miehestä. Kyllä hän tekee kotitöitä, ei vaan ymmärrä että voisi tehdä niitä hieman enemmän silloin kun minä en noiden lääkärien vuoksi ehdi. Ei hän ole tuollainen kuin olette nyt ymmärtäneet. Edellisessä raskaudessa (kesken menneessä) oli mukana kaikessa lapseen liittyvässä ja muutenkin todella innoissaan. Myöskin ihan eritavalla piti huolta minun voinnistani. Tuommoista mukana olemista minä tarvitsisin nytkin enkä vasta sitten jos joskus vielä tulen raskaaksi. Olemme asiasta kyllä puhuneet mutta ei hän vain osaa olla samanlainen kuin silloin. Tai sitten minä olen vain jo niin masentunut tästä tilanteesta että mikään ei riitä.

Miten sä luulet että mies ymmärtää tuon enempää Jos saattekin lapsen? Saat ihan itse perse synnytyksestä revenneenä hoitaa kotityöt ja käydä kaupassa kun mies ei vaan "ymmärrä".

Minö olen varmaan nyt ilmaissut asian huonosti, koska ei mieheni todellakaan tuollainen ole. Kyllä hän käy kaupassa ja tekee kotitöitä. Kyllä hän yleensä ymmärtää mitä häneltä vaaditaan/ mitä olisi suotavaa tehdä. Tämä on nyt vain joku poikeus ettei näitä lääkärikäyntejä oikein ymmärrä.

Vierailija
46/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että miehelle asia on raskaampi kuin mitä osaamme ajatella? Ehkä hänen on vaikea katsoa sinun "uhrautumistasi" tietäen, että se on hänen "syytään". Usein miehen itsetunnolle on myös kolaus, jos ei pystykään noin vain puolisolle lasta antamaan. Hän voi kokea itsensä riittämättömäksi, epämiehekkääksi ja syylliseksi. Nämä tunteet voivat olla alitajuisia, jolloin pakenee vaikkapa miehiseksi koettuihin urheiluharrastuksiin, sen sijaan, että tulisi mukaan katsomaan mitä hänen puutteellisuutensa sinulle aiheuttaa. Mies voi myös pelätä, etteivät hoidot taaskaan onnistu, että jäätte ilman lasta. Ei ehkä siksikään halua ajatella asiaa etukäteen, antaa toivon herätä?

Oletko tullut ajatelleeksi, että mieskin saattaa voida pahoin ja olla tuen tarpeessa?

Vierailija
47/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli yllätys, miten raskaita lääkärikäynnit olivat hoitojen aikana. Etukäteen totesin miehelle iloisesti, että joo mä vaan käväisen siellä, enkä osannut odottaa sitä orpouden, yksinäisyyden ja pienuuden tunnetta, joka jokus iski päälle kun oli maannut levällään ronkittavana tai kun sai kylmiä faktoja taas uudesta epäonnistumisesta. Että ei mun mies ainakaan ois voinut tajuta, kun en itsekään tajunnut.

Vierailija
48/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ottaisitte pienen hengähdystauon? (lapsenhankintaan)

Vierailija
49/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että miehelle asia on raskaampi kuin mitä osaamme ajatella? Ehkä hänen on vaikea katsoa sinun "uhrautumistasi" tietäen, että se on hänen "syytään". Usein miehen itsetunnolle on myös kolaus, jos ei pystykään noin vain puolisolle lasta antamaan. Hän voi kokea itsensä riittämättömäksi, epämiehekkääksi ja syylliseksi. Nämä tunteet voivat olla alitajuisia, jolloin pakenee vaikkapa miehiseksi koettuihin urheiluharrastuksiin, sen sijaan, että tulisi mukaan katsomaan mitä hänen puutteellisuutensa sinulle aiheuttaa. Mies voi myös pelätä, etteivät hoidot taaskaan onnistu, että jäätte ilman lasta. Ei ehkä siksikään halua ajatella asiaa etukäteen, antaa toivon herätä?

Oletko tullut ajatelleeksi, että mieskin saattaa voida pahoin ja olla tuen tarpeessa?

Tämän lisäksi on muuten vielä mainittava että vaikka tietysti tavallaan nainen hoidoissa on "kovemmalla" niin ei se miehen osakaan ihan helppo ole. Omalla miehellä oli ainakin tosi isona ahdistuksen aiheena että käytännössä koko ivf.n onnistuminen oli hänen vastuullaan. Mitäänhän ei voitaisi tehdä, jos hän ei onnistuisi (todella stressaavassa tilanteessa...) "vain ruikkaamaan purkkiin".

-ohis

Vierailija
50/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ajatus sinänsä, mutta käytännössä täysin mahdotonta toteuttaa. Aikoja on vaikea saada sovitetuksi edes omien töiden mukaan ja jos mies olisi aina mukana olisi minun tietenkin tasapuolisuuden nimissä huomioitava myös hänen työnsa aikoja sopiessa. Eli lisää stressiä minulle. Muutenkin olisi minusta kohtuutonta vaatia miestä tulemaan kesken työpäivän. Voisin kyllä yrittää häntä saada enemmän mukaan, silloin kun hän ei ole töissä.

Miksi olisi kohtuutonta vaatia miestä tulemaan kesken työpäivän?

Kohtuutonta on se, että sinä joudut kantamaan taakan lapsettomuushoidoista ja mies vain jatkaa elämäänsä normaalisti töissä käyden ja jääkiekkoa pelaten.

Vierailija
51/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voisi jotain perää olla. Tosin mies on kyllä melko avoin, eikä ole kertonut mistään tälläisestä, mutta voi olla ettei ihan itsekään tiedä, mistä on kyse. Tai sitten jättää jotakin kertomatta, niinhän minäkin teen, etten loukkaisi häntä.

Joku ehdotti taukoa yrityksestä. En näe sitä järkevänä että pitäisimme taukoa omien unelmiemme tavoittelusta, siinähän valuisi elämä täysin hukkaan. Enkä toisaalta halua lykätä lasten tekoa mihinkään liian vanhoille päiville, vaikka minä nyt en vielä mitenkään vanha olekaan. Toiveissa on kuitenkin joskus ollut useampikin lapsi, vaikk tällö hetkellö ei uskalla kuin yhdestä haaveilla

Vierailija
52/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi kohtuutonta vaatia miestä tulemaan kesken työpäivän?

Kohtuutonta on se, että sinä joudut kantamaan taakan lapsettomuushoidoista ja mies vain jatkaa elämäänsä normaalisti töissä käyden ja jääkiekkoa pelaten.

Siksi kun lääkärin todistus/ sairasloma kirjoitetaan vain minulle. Poikkeuksena munasolupunktio, josta ei lääkityksen vuoksi saa yksin lähteä, siitä saa mieskin yhden päivän sairaslomaa.

Ei minua minua muutenkaan se haittaa ettei mies töistä tule normi kontrollikäynneille.

Vierailija
53/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

petä sun miestä

Vierailija
54/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uli uli

Vierailija
55/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan olla tukemasta miestäsi, koska vika on hänessä.