Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ivf- hoito, mies ei ymmärrä

Vierailija
04.01.2019 |

Olemme menossa toiseen ivf-hoitoon. Lapsettomuutta takana neljä vuotta ja vika on siis miehen siittiöissä, minulla kaikki kunnossa. Nyt ongelmana on, että mies ei ymmärrä alkuunkaan minkälaista tämä hoidoissa ramppaaminen on minulle. Hänen kun ei tarvitse kuin ruikkia purkkiin sopivalla hetkellä. Minä joudun ramppaamaan lääkärissä huomattavan usein ja matka töistä sinne kestää 1,5 tuntia, joten yhteen reissuun menee aina melko kauan ja joudun töissä selittelemään mihin olen menossa ja tekemään sitten tunteja takaisin. Hoidot ovat stressaavia jo ilman mitään hankaluuksia töissä. Mieheni kuvittelee että minä pääsen tuosta vaan lähtemään töistä ja että ei ole muka mitenkään vaivalloista ajaa joka viikko vieteiseen kaupunkiin lääkäriin. Hän ei ymmärrä eikä arvosta ollenkaan sitä mitä minä teen sen vuoksi että hän saisi biologisen lapsen, minä kun voisin sen kyllä saada jonkun muun kanssa paljon helpommallakin mutta hän ei. Voisinhan minä laittaa hänet vaihtoon ja tehdä lapset jonkun muun kanssa. Tilanne tuntuu epäreilulle, koska vika on miehessä, mutta hän pääsee aivan liian helpolla verrattuna minun vastuuseen asiassa. Anteeksi epäselvä sepostus, pakko johonkin avautua.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuhun en ota kantaa, mutta työnantajalle ei tarvitse kertoa mihin olet menossa, tai missä käyt. Riittää, että kerrot meneväsi lääkäriin. Lapsettomuushoidoissa saa aina tarvittaessa lääkärintodistuksen ilman diagnoosia.

Tavallisesta lääkärin kontrollikäynnistä en ole kertonutkaan työnantajalle, olen sanonut että minulla on pakollinen meno ja teen tunnit takaisin, meillä voi siis näin tehdä, kaikissa paikoissa varmaan ei. Jos pyytäisin lääkärintodistuksen ilman diagnoosia, se menisi palkattomana. Punktiosta saa sairaslomaa 3pv, olen vain sanonut meneväni toimenpiteeseen. Tosin tämäkin varmaan kohta alkaa hieman ihmetyttää, koska punktiopäviä selviää yleensä vain 2-3 päivää etukäteen. Kuka käy kokoajan jossain noin kiireellisissä toimenpiteissä?

Vierailija
22/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel, muistathan sitten pitää mies ikuisessa kiitollisuudenvelassa, jos suinkin onnistut hänelle jälkeläisen tuottamaan.

Ei mies ole minulle missään kiitollisuudenvelass. Kaipaisin vain tasapuolista panostusta yhteisiin asioihin

No mutta eihän mies tuossa tilanteessa VOI panostaa tasapuolisesti. Kyllä se on hoitojen luonteesta kiinni, että sulle niitä hoitoja tehdään ja sinä niistä kärsit. Eikä se tilanne luomuraskaudessa olisi sen tasapuolisempi; sinä kärsit raskauden vaivat ja synnytyskivut. Hoidoissa tosin oma panoksesi alkaa jo ennen raskaaksi tuloa.

Yritä vielä puhua miehelle ja kerro selkeästi mitä häneltä tarvitset. Tukea ja empatiaa ilmeisesti.

Kannattaa myös kerrata mielessäsi, miksi tätä teet. Ethän ole uhraamassa itseäsi miehen, vaan teidän yhteisen lapsen vuoksi. Jos siltä tuntuu, että yhtä hyvin voisi tehdä jonkun toisen, paremmat siittiöt omaavan kanssa, niin silloin ehkä kannattaa ottaa aikalisä ja miettiä olettrko te tulevalle lapselle oikeat vanhemmat? Miksi olitkaan miehesi kanssa yhdessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuhun en ota kantaa, mutta työnantajalle ei tarvitse kertoa mihin olet menossa, tai missä käyt. Riittää, että kerrot meneväsi lääkäriin. Lapsettomuushoidoissa saa aina tarvittaessa lääkärintodistuksen ilman diagnoosia.

.. jolloin työnantajan palkanmaksuvelvoite päätty sitten siihen.... 

Vierailija
24/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme menossa toiseen ivf-hoitoon. Lapsettomuutta takana neljä vuotta ja vika on siis miehen siittiöissä, minulla kaikki kunnossa. Nyt ongelmana on, että mies ei ymmärrä alkuunkaan minkälaista tämä hoidoissa ramppaaminen on minulle. Hänen kun ei tarvitse kuin ruikkia purkkiin sopivalla hetkellä. Minä joudun ramppaamaan lääkärissä huomattavan usein ja matka töistä sinne kestää 1,5 tuntia, joten yhteen reissuun menee aina melko kauan ja joudun töissä selittelemään mihin olen menossa ja tekemään sitten tunteja takaisin. Hoidot ovat stressaavia jo ilman mitään hankaluuksia töissä. Mieheni kuvittelee että minä pääsen tuosta vaan lähtemään töistä ja että ei ole muka mitenkään vaivalloista ajaa joka viikko vieteiseen kaupunkiin lääkäriin. Hän ei ymmärrä eikä arvosta ollenkaan sitä mitä minä teen sen vuoksi että hän saisi biologisen lapsen, minä kun voisin sen kyllä saada jonkun muun kanssa paljon helpommallakin mutta hän ei. Voisinhan minä laittaa hänet vaihtoon ja tehdä lapset jonkun muun kanssa. Tilanne tuntuu epäreilulle, koska vika on miehessä, mutta hän pääsee aivan liian helpolla verrattuna minun vastuuseen asiassa. Anteeksi epäselvä sepostus, pakko johonkin avautua.

Tossa tulee käymään, niin että lapsi pamahtaa ja syntyy ja lapsi on erilainen ja sanot, että lapsi on sinun ja et voi luottosyistä vaatia isyystestiä, koska se on loukkaus ja pitää uskoa että on niitä prosentteja mitä toisessa ketjussa jaettiin.

Vierailija
25/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel, muistathan sitten pitää mies ikuisessa kiitollisuudenvelassa, jos suinkin onnistut hänelle jälkeläisen tuottamaan.

Ei mies ole minulle missään kiitollisuudenvelass. Kaipaisin vain tasapuolista panostusta yhteisiin asioihin

No mutta eihän mies tuossa tilanteessa VOI panostaa tasapuolisesti. Kyllä se on hoitojen luonteesta kiinni, että sulle niitä hoitoja tehdään ja sinä niistä kärsit. Eikä se tilanne luomuraskaudessa olisi sen tasapuolisempi; sinä kärsit raskauden vaivat ja synnytyskivut. Hoidoissa tosin oma panoksesi alkaa jo ennen raskaaksi tuloa.

Yritä vielä puhua miehelle ja kerro selkeästi mitä häneltä tarvitset. Tukea ja empatiaa ilmeisesti.

Kannattaa myös kerrata mielessäsi, miksi tätä teet. Ethän ole uhraamassa itseäsi miehen, vaan teidän yhteisen lapsen vuoksi. Jos siltä tuntuu, että yhtä hyvin voisi tehdä jonkun toisen, paremmat siittiöt omaavan kanssa, niin silloin ehkä kannattaa ottaa aikalisä ja miettiä olettrko te tulevalle lapselle oikeat vanhemmat? Miksi olitkaan miehesi kanssa yhdessä?

Komppi tälle. Lastensaanti valitetavasti EI OLE tasa-arvoinen projekti, edes silloin kun se tapahtuu ihan luomusti. Mies pääsee siinä hommassa AINA vähemmällä panostuksella kuin nainen. Aina.

Vierailija
26/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä siis konkreettisesti haluaisit miehen tekevän? Mulle ainakin jäi epäselväksi.

Vierailija
27/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä konkreettista häneltä odotat? Mitä miehen pitäisi tehdä, jotta olisit tyytyväinen?

Tulisi vaikka joskus mukaan lääkäriin vapaaehtoisesti, esim jos aika sattuu molempien vapaapäivälle ( teemme molemmat vuorotyötä). Tai tekisi jotain molemmille hyödyllistä sillä aikaa kun minä olen lääkärissä. Esim kävisi kaupassa ja laittaisi ruuan, eikä olisi kaverinsa kanssa pelaamassa jääkiekkoa ja kun tulemme molemmat kotiin, valittaa kun kumpikaan ei ole ehtinyt käydä kaupassa eikä tehdä ruokaa. No olisihan hän ehtinyt mutta kun teki muuta. Minä sen sijaan en ehtinyt kun menin taas töistä suoraan lääkäriin.

Vierailija
28/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävimme lapsettomuushoidoissa jotta saimme esikoisen. Vika oli minussa. Ja tuo mitä sanoit: ”minä kun voisin sen kyllä saada jonkun muun kanssa paljon helpommallakin mutta hän ei. Voisinhan minä laittaa hänet vaihtoon ja tehdä lapset jonkun muun kanssa.” on todella epäreilua ja kamalaa! Älä ikinä sano noin miehellesi, se on pahinta mitä voit sanoa

Vierailija
29/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se mies, se on mahdolliselle lapselle ja varsinkin miehelle paras ratkaisu.

Vierailija
30/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä konkreettista häneltä odotat? Mitä miehen pitäisi tehdä, jotta olisit tyytyväinen?

Tulisi vaikka joskus mukaan lääkäriin vapaaehtoisesti, esim jos aika sattuu molempien vapaapäivälle ( teemme molemmat vuorotyötä). Tai tekisi jotain molemmille hyödyllistä sillä aikaa kun minä olen lääkärissä. Esim kävisi kaupassa ja laittaisi ruuan, eikä olisi kaverinsa kanssa pelaamassa jääkiekkoa ja kun tulemme molemmat kotiin, valittaa kun kumpikaan ei ole ehtinyt käydä kaupassa eikä tehdä ruokaa. No olisihan hän ehtinyt mutta kun teki muuta. Minä sen sijaan en ehtinyt kun menin taas töistä suoraan lääkäriin.

Alkaa entisestään vahvistua se kuva miehestä, ettei hän ole valmis perhe-elämään. Lapsen- ja kodinhoito tulee jäämään yksin sinun harteillesi. Oletko valmistautunut siihen?

Vierailija
31/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä biologia on tarkoittanut, ettei miehessäsi ole geenejä, joita kannattaa siirtää eteenpäin? Jos lapsen tekeminen ei ole yhteinen projekti, on hölmöä kuvitella, että se lapsen hoitaminen olisi.

Vierailija
32/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävimme lapsettomuushoidoissa jotta saimme esikoisen. Vika oli minussa. Ja tuo mitä sanoit: ”minä kun voisin sen kyllä saada jonkun muun kanssa paljon helpommallakin mutta hän ei. Voisinhan minä laittaa hänet vaihtoon ja tehdä lapset jonkun muun kanssa.” on todella epäreilua ja kamalaa! Älä ikinä sano noin miehellesi, se on pahinta mitä voit sanoa

En ole hänelle sanonutkaan. Siksi avaudunkin täällä, ettei minun tarvitse hänelle sanoa tuollaista. En minä kuitenkaan tuollekaan tunteelleni mitään voi, vaikka tiedän että se on kamalaa ja epäreilua. Rakastan miestäni kuitenkin enkä ikinä hänelle ääneen sanoisi noin.

Vierailija
33/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo Älä ton kanssa lasta teet.

Jos ton vertaa ei tajua ihan itse tehdä, saatikka jos pyydät ja ei tee, jättäisin tyypin.

Vierailija
34/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tossa sulle pohditavaa? Mitäpä luulet kun teillä sitten joskus on se lapsi, valitseeko mies sitten kaupassakäynin pipolätkän sijaan, kun sä olet hakemassa lasta päivähoidosta?

Vierailija
35/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tossa sulle pohditavaa? Mitäpä luulet kun teillä sitten joskus on se lapsi, valitseeko mies sitten kaupassakäynin pipolätkän sijaan, kun sä olet hakemassa lasta päivähoidosta?

Tai luuletko tuo ukko tulee mukaan raskausajan neuvoloihin, lapsen neuvoloihin, laittaa sinulle ruokaa kun olet pakkolevossa ennenaikaisten supistusten vuoksi?

Haluaako mies lasta?

Vierailija
36/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän yh-äidiksi helpommallakin pääsee.

Vierailija
37/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se lapsensaanti ole mikään pakko tässä maailmassa, paras vain tajuta se.

kukaan jaksa tuollaista ulinaa täysin itsekeksitystä stressistä .

Vierailija
38/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, samalla lailla se raskaus - synnytys - lapsen hoito on sitten aikanaan vain apn vastuulla, koska nainenhan se on raskaana - synnyttää - hoitaa. Ei kuulu miehelle mitenkään! Joko ihminen ottaa luontaisesti vastuuta tai ei ollenkaan, ja mies taitaa kuulua jälkimmäiseen kategoriaan...

Vierailija
39/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saitte hieman väärän kuvan miehestä. Kyllä hän tekee kotitöitä, ei vaan ymmärrä että voisi tehdä niitä hieman enemmän silloin kun minä en noiden lääkärien vuoksi ehdi. Ei hän ole tuollainen kuin olette nyt ymmärtäneet. Edellisessä raskaudessa (kesken menneessä) oli mukana kaikessa lapseen liittyvässä ja muutenkin todella innoissaan. Myöskin ihan eritavalla piti huolta minun voinnistani. Tuommoista mukana olemista minä tarvitsisin nytkin enkä vasta sitten jos joskus vielä tulen raskaaksi. Olemme asiasta kyllä puhuneet mutta ei hän vain osaa olla samanlainen kuin silloin. Tai sitten minä olen vain jo niin masentunut tästä tilanteesta että mikään ei riitä.

Vierailija
40/55 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne siittiöt on niin huonoja niin miksi ihmeessä teille tehdään IVF eikä ICSI?

Etkä sä välttämättä sais lasta eri siittiöilläkään. Sussakin voi olla vikaa. Osalla pareista 'diagnoosi' on selittämätön lapsettomuus eli syytä ei löydetä. Se että miehessäsi on vikaa ei tarkoita etteikö sussakin voisi olla. Jo se että miehelläsi on enemmän kuin yksittäisiä hyviä siittiöitä viittaisi siihen, että et itsekään ihan hedelmällisimmästä päästä ole. Montako kypsää monasolua/ punktio olette saaneet?