Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi sinua 'ahdistaa' enemmän: iso asuntolaina vai vuokran maksaminen toisen taskuun?

Vierailija
04.01.2019 |

Minä käsitän asuntolainan itselle säästämisenä ja se sentään loppuu joskus, toisin kuin vuokran maksu. Eli oma vastaus on b

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan valitse asua toisen omistamassa asunnossa, jos voi omistaa sen itse. Sama mitä selitätte.

Ei siinä mitään häpeää silti ole asua vuokralla. Kämppien hinnat ja korot ovat semmoisissa lukemissa, että yhä harvempi edes saa tarpeeksi lainaa yltääkseen omaan asuntoon. Tilanne muuttunee lähivuosina, ja siihen asti voi olla ihan fiksukin veto vuokrata, varsinkin jos pystyy sijoittamaan samalla kun odottelee lama-alennusmyyntejä.

Vierailija
142/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan valitse asua toisen omistamassa asunnossa, jos voi omistaa sen itse. Sama mitä selitätte.

Ei siinä mitään häpeää silti ole asua vuokralla. Kämppien hinnat ja korot ovat semmoisissa lukemissa, että yhä harvempi edes saa tarpeeksi lainaa yltääkseen omaan asuntoon. Tilanne muuttunee lähivuosina, ja siihen asti voi olla ihan fiksukin veto vuokrata, varsinkin jos pystyy sijoittamaan samalla kun odottelee lama-alennusmyyntejä.

Kyllä minä ainakin valitsen asua vuokralla. Juuri päätin ja maksoin elämäni 26:n vuokra-asuntoni muuton. Ikää on 32. Haahuilen ja ihmettelen elämässä ja saatan muuttaa jopa neljä kertaa vuodessa. Siihen nähden olisi aivan kamala ajatuskin omistaa asunto. Tosin en Suomessa asu tai tule asumaan, joten tuollaiseen pakonomaiseen omistusasumiseen ei ole tarvetta. Jos omistat asunnon niin se on enemmänkin poikkeus. Ihmiset ymmärtävät rahan päälle nääs. Ymmärretään, että seiniin sitä rahaa ei kannata sitoa vaan sidotaan se raha maahan ja sen antimiin tai rahavirtaan muuten. Ei tuollaiseen kuluvaan ja käyttöön tarkoitettuun touhuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat. Siksi minulla on pieni asuntolaina.

Vierailija
144/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku vastaa tähän, että asuntolaina, tulee ihan väkisin mieleen, että onkohan ne ihan ymmärtänyt mitä tämä tarkoittaa? 

Jos elämän aikana maksettava vuokra miellettäisiin lainaksi, jota vaan lyhennellään joka kuukausi, voisi ääni muuttua kellossa. Edellinen vuokrani kerrottuna odotettavissa olevilla elinvuosilla on n. puolen miljoonan lasku, siinä missä asuntolainaa mulla on ollut suurimmillaan vaan 150 tonnia, joka sekin kilahtaa takaisin tilille arvonnousun kera, jos myyn kämpän. 

Asuntolainan maksu tosiaan loppuu joskus, vuokraa maksetaan hautaan asti ja tosiaan jonkun toisen taskuun.

Edes kuukausitasolla en säästäisi mitään, koska samankokoisen kämpän vuokra olisi n. 25% enemmän kun lainan lyhennys+vastike on. Ja tämäkin siis nyt korkojen noustua, eli normaalisti ero vielä enemmän. 

Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella pitkäaikaisen vuokra-asumisen olevan järkevää on se, jos asuu jossain todella halvassa (pari sataa kuussa tms) kämpässä ja säästää siitä säästyneet rahat aktiivisesti rahaa esim. osakkeisiin tms. Kaikilla vaan ei ole sitä rikasta tätiä, joka voi tuollaisen kämpän hyvältä sijainnilta vuokrata, joten hyvin harvalla on tällainen tilanne. 

Vierailija
145/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin valitsen asua vuokralla. Juuri päätin ja maksoin elämäni 26:n vuokra-asuntoni muuton. Ikää on 32. Haahuilen ja ihmettelen elämässä ja saatan muuttaa jopa neljä kertaa vuodessa. Siihen nähden olisi aivan kamala ajatuskin omistaa asunto. Tosin en Suomessa asu tai tule asumaan, joten tuollaiseen pakonomaiseen omistusasumiseen ei ole tarvetta. Jos omistat asunnon niin se on enemmänkin poikkeus. Ihmiset ymmärtävät rahan päälle nääs. Ymmärretään, että seiniin sitä rahaa ei kannata sitoa vaan sidotaan se raha maahan ja sen antimiin tai rahavirtaan muuten. Ei tuollaiseen kuluvaan ja käyttöön tarkoitettuun touhuun.

Eli päätit sijoittaa sen sijaan sitten jonkun muun "seiniin"? Kerro kuukausivuokrasi kahdellatoista ja odotettavilla elinvuosilla, niin siitä näkyy kuinka paljon avustat elämäsi aikana toisten "seinäsijoituksissa," sen sijaan, että pitäisit ne rahat itse.

Eikä asunnon omistaminen mitään sido, ei siellä ole pakko asua vaan kämpän voi vuokrata jollekin muulle. 

Vierailija
146/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso asuntolaina.

Vierailija
147/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on ihmeellinen käsitys asunnoista ja kuvitellaan, kun kerran siitä on maksettu, sen arvo säilyy ikuisesti, jopa nousee.

Eihän se näin mene. Myös taloilla ja rakennustarvikkeilla on elinkaarensa ja ne pitää uusia. Ihan samalla tavalla kun joskus ostaa uuden auton tai veneen, ei se ole ikuinen, vaan sitä joudutaan jatkuvasti huoltamaan ja korjaamaan, jota arvo säilyisi.

Ja nykyään ei edes ajatella jonkun talon kestävän ikuisesti vaan käyttöaika on 30-40v.

Ja usein niitä ei kannata edes korjata, vaan talo puretaan ja hyödynnetään tonttimaa ja rakennetasn uusi talo.

Jättilasku nämä talot hajoavat ennen aikojaan

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730123.html?cs

Jaa. Meidän hirsitalo on kestänyt 100 vuotta. Juuri remppailtiin ja hirret on tosi hyvässä kunnossa. En näe mitään syytä miksei tämä talo seisoisi tässä vielä toisetkin 100 vuotta.

No mikäs siinä, pätevää logiikkaa, jos talo on teille asumiskelpoinen vaikka sähköt, putket ja lämmitys kosahtaisivat. Talo seisoo ja uuni lämpiää, kantovesi juoksee?

Miksi ne kosahtaisi, eihän NE ole 100-vuotiaita vaan talon runko on? Lämmitys ei kosahda kun varaava takka, patterit ja ilmalämpöpumppu lämmittää, ja toki puuhellakin talvisin. Sähköt on uusittu luonnollisesti. Jos joku putkirikko tulisi, se korjataan. Talo tulee olemaan asumiskelpoinen vielä pitkään.

Vierailija
148/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina

Asutaan miehen ja koirien kanssa ok-talossa maalla vuokralla. Täällä ois halpoja taloja myytävänä mutta mua ahistaa ajatus asuntolainasta kun sitten on niin sidoksissa tänne ja on hankala saada myytyä taloa pois jos tulee tarve..

Täällä on samat talot kuukausista ja vuosista toiseen myynnissä.. Sitten kaikenmaailman remppakulut stressaa..

Vuokralla asuessa ei tarvi miettiä mitään remppa juttuja ja voi muuttaa halutessaan helposti pois.

Meillä ei vuokra myöskään tuu nousemaan, on ihan soppariin kirjattu niin sitäkään ei tartte stressata.

Onhan toki omassa talossa se "oma tupa, oma lupa" fiiliksensä. Ei tarvi kysellä lupaa jos haluais vaikka maalata seiniä tai tapetoida tms.

Mutta joo, ennemmin vuokralla kuin oma talo.

Jos haluttais asua jossain kaupungissa niin sieltä vois ennemmin ehkä ostaaki talon kun enempi niillä on arvoa kun näillä halvoilla maaseudun taloilla täällä jumalan selän takana joita kukaan ei tunnu haluavan.

Vierailija
149/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö aina ahdistaa. Minua ei ahdista, kun on velaton asunto.

Vierailija
150/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina tuntuu selvästi ahdistavammalta! Kun olin vuokralla, en tullut miettineeksi taloudellista tulevaisuuttani ollenkaan. Maksoin vaan sen vuokran, ja loput tuhlasin huvituksiin.

Nyt kun on yksin asuntolainaa yli 300k, niin nimenomaan se vuokran määrä tuntuu ahdistavalta. Työssä jaksaminen mietityttää ihan eri tavalla kuin ennen. Minun tulee suoriutua lainan maksusta yksin, yhteiskunta ei tule sitä puolestani maksamaan.

Toki voin _järkevästi_ ajatella, että voisin halutessani myydä asunnon yms. Mutta ihmismieli ei aina toimi järkevästi.

Vierailija
151/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina.

Mua ahdistaa jo pelkkä ajatuskin talon/asunnon omistamisesta ilman lainaakin.

Vierailija
152/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina. Ei se nyt tosiaankaan ahdista kun sitä ei ole. 😃 Ei 60 vuotias enää uskalla lainoja ottaa eikä pankki varmaan helposti myöntäisikään vaikka tulot hyvät ja säästöjä.

Vierailija
153/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku vastaa tähän, että asuntolaina, tulee ihan väkisin mieleen, että onkohan ne ihan ymmärtänyt mitä tämä tarkoittaa? 

Jos elämän aikana maksettava vuokra miellettäisiin lainaksi, jota vaan lyhennellään joka kuukausi, voisi ääni muuttua kellossa. Edellinen vuokrani kerrottuna odotettavissa olevilla elinvuosilla on n. puolen miljoonan lasku, siinä missä asuntolainaa mulla on ollut suurimmillaan vaan 150 tonnia, joka sekin kilahtaa takaisin tilille arvonnousun kera, jos myyn kämpän. 

Asuntolainan maksu tosiaan loppuu joskus, vuokraa maksetaan hautaan asti ja tosiaan jonkun toisen taskuun.

Edes kuukausitasolla en säästäisi mitään, koska samankokoisen kämpän vuokra olisi n. 25% enemmän kun lainan lyhennys+vastike on. Ja tämäkin siis nyt korkojen noustua, eli normaalisti ero vielä enemmän. 

Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella pitkäaikaisen vuokra-asumisen olevan järkevää on se, jos asuu jossain todella halvassa (pari sataa kuussa tms) kämpässä ja säästää siitä säästyneet rahat aktiivisesti rahaa esim. osakkeisiin tms. Kaikilla vaan ei ole sitä rikasta tätiä, joka voi tuollaisen kämpän hyvältä sijainnilta vuokrata, joten hyvin harvalla on tällainen tilanne. 

Eihän se lainan suuruus mitään kerro. Vaan paljonko maksat omasta asunnosta lainalla + joka kuukauden palkastasi. Jokuhan ei tarvitse lainaa ollenkaan vaan kykenee suorittaan lyhennykset ja korot palkallaan. Mutta ei se asuminen sillä halpene. Vaan mikä on todellinen erotus. Ja jokainen pyrkii unohtamaan vertailuissaan vastikkeet aika sulavasti. Vertaillaan tässäkin ketjussa sulavasti toisen kuviteltua vuokraa ja omaa lainanlyhennystä. Siihen omaan lainanlyhennykseen+ korkoihin tulee muistaa lisätä se vastike + ja jos rehellisiä ollaan niin tulevat remontitkin tulisi laskeskella ja lisätä vertailuun! Jos asunto on uusi siihen silti sen vertailun 20-30 vuoden jälkeiset/aikaiset remontit tulee lisätä!

Vierailija
154/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kun ei ole ollut isoa lainaa eikä vuokran maksua ihan äskettäin. Ostin talon ja otin silloin pienen lainan.

Vierailija
155/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranmaksu jatkuu asuntolainan loputtua. Sitten menee kuitenkin yhtiövastikkeet ja kiinteistöverot(vuokra kunnalle).

Vierailija
156/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ay punikki väki pöyristyy kun heidän "ns" kuvittelemansa vaali karja ostaakin omia. demarit ja ay liike kusessa kun ylisuuria vero vapaita vuokra rahoja ei tulekkaan. jää mariinin vappu tonnitkin saamatta rinteen satasia odoteltu.

Vierailija
157/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vuokra. Omistusasumisessa täytyy ottaa huomioon muuttuvan maailman tilanne niinkuin nyt korot nousee ja työpaikat lähtee kiinaan. Putkirempat sun muut. En ikinä ota asuntovelkaa, ku muistissa on 90 lama ja ne korot mitä vanhemmat makso. Samanlaisia merkkejä on ilmassa nytkin.

Vierailija
158/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina ahdistaisi enemmän. Lainan kanssa on vuosia jumissa, koskaan ei voi tietää elämäntilannetta vaikka kymmenen vuoden päähän ja usein laina-ajat ovat paljon tuota pidempiäkin kun asuntojen hinnat on korkeita. Lisäksi asunnon myynnistä ei välttämättä koskaan saa omiaan pois, voi tulla yllättäviä remontteja ja vastike on jatkuva oma kulu mistä ei pääse vaikka laina olisikin maksettu. Mun palkallani en tosiaan saisi nopeasti asuntoa maksetuksi, jollen sitten menisi jonnekin muuttotappiokuntaan etsimään halpaa tönöä, mistä en ikinä pääse eroon. Eipä tässä vuokralla ollessa, mielestäni maksan kohtuullista vuokraa ja vaikka asunto ei oma olekaan niin eipä ole ongelmaksi jos haluan ensi kuussa muuttaa toiselle paikkakunnalle tai koen tarvetta vaihtaa halvempaan kämppään.

Vierailija
159/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Maksan vain hoitovastiketta ja rallattelen iloisesti!

Vierailija
160/162 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli päätit sijoittaa sen sijaan sitten jonkun muun "seiniin"? Kerro kuukausivuokrasi kahdellatoista ja odotettavilla elinvuosilla, niin siitä näkyy kuinka paljon avustat elämäsi aikana toisten "seinäsijoituksissa," sen sijaan, että pitäisit ne rahat itse.

Eikä asunnon omistaminen mitään sido, ei siellä ole pakko asua vaan kämpän voi vuokrata jollekin muulle. 

Asunnon arvo ei usein pysy samana, kuin mitä se on ostohetkellä. Asuntoon joutuu laittamaan paljon rahaa asumisvuosien aikana, varsinkin jos tuollaisen loppuelämän asunnon haluaa pitää. Remontit maksaa ja niiltä ei voi välttyä, kun tarpeeksi kauan asustelee. Asunnon omistaminen tosiaankin sitoo, kun asuntoa ei aina saa myytyä tai se tulee myytyä tappiolla ja vuokraaminen on iso riski. Aina on vaara, että vuokralainen pistää kämpän remonttikuntoon parin vuoden aikana ja joskus voi käydä niinkin, ettei asuntoa saa vuokralle kuukausiin ja silti menot juoksee koko ajan omasta pussista.

Ja niihin "jonkun muun seiniin" sijoittamisessa on sekin puoli, että jos "seiniin" tulee jotain ongelmaa niin joku muu vastaa normaalin kulumisen korjauksista.

- eri